Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1939
Har hamstret en del liter vann og noe hermetikk (tomatbønner) og tørrvarer (for det meste pasta).

Hvilken andre matvarer har lang holdbarhet og med ok næringsinnhold? Potetmospulver for eksempel, holder det seg lenge?

Edit: Helst noe som ikke er så himla dyrt

Tar også i mot andre tips til ting dere ser på som nødvendig i et beredskapslager.
Sist endret av hanfrakambo; 11. januar 2024 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ris holder lenge. Jeg har over 100 kg. Havregryn har jeg også mye av. Bare pass på at du lagrer det tørt og kjølig. Spiste nettopp ris som jeg har lagret i 2 år. Like fin ennå. SHTF snart regner jeg med så får sikkert bruk for det.
Ikke for å disse på noen måte, hva hoarder dere for?
Personlig kjøper jeg mye av ting som jeg vet går mye feks dasspapir når det var gode tilbud før, nå er det aldri gode tilbud på mykt dasspapir. Samme gjelder annet også, men er kun for å spare så man slipper å kjøpe til fullpris. Dasspapir og annet har økt 100% etter inflasjon
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Ikke for å disse på noen måte, hva hoarder dere for?
Vis hele sitatet...
https://www.dsb.no/reportasjearkiv/egenberedskap/
Sitat av Jallamedalla Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kjenner til dette, som har vært snakk om i alle år. Om det skulle skje noen noen gang vil vi klare oss uansett. Går det til helvete plyndrer folk Rema 1000 unasett, så ser ikke behov for å ha masse hermetikk og slik utenom det var noen jeg spiste mye av og fikk en god pris.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Kjenner til dette, som har vært snakk om i alle år. Om det skulle skje noen noen gang vil vi klare oss uansett. Går det til helvete plyndrer folk Rema 1000 unasett, så ser ikke behov for å ha masse hermetikk og slik utenom det var noen jeg spiste mye av og fikk en god pris.
Vis hele sitatet...
Poenget med et beredskapslager er å ha noen ressurser liggende i tilfelle de av en eller annen grunn ikke er tilgjengelige i butikken for en periode.

Hva skal man plyndre Rema 1000 for når hyllene uansett er tomme?

Det kan godt hende du vil klare deg gjennom en krisesituasjon uten et lager, men det er ingen garanti for det. Det kommer helt an på krisens omfang. Du kan derimot være ganske sikker på at du vil klare deg langt bedre om du er litt forberedt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Poenget med et beredskapslager er å ha noen ressurser liggende i tilfelle de av en eller annen grunn ikke er tilgjengelige i butikken for en periode.

Hva skal man plyndre Rema 1000 for når hyllene uansett er tomme?

Det kan godt hende du vil klare deg gjennom en krisesituasjon uten et lager, men det er ingen garanti for det. Det kommer helt an på krisens omfang. Du kan derimot være ganske sikker på at du vil klare deg langt bedre om du er litt forberedt.
Vis hele sitatet...
Jojo, ser poenget ditt. selv om ingen kan si fasit, hvor stor sjans er for det skjer krig her eller strømmen går i måndedvis. For all del, kjør på dere som vil og ønsker med slikt lager, mens er ikke behovet. kall meg dum, men sikker på jeg hadde overlevd for det
Colakorker er viktig. Det blir fremtidens valuta. Kilde : fallout spillene
jeg ville heller fokusert energien på å danne vennskap med folk som kan dyrke mat, jakte og gjete. hva skal hamstre skit hjelpe hvis du er en enslig kar? du kommer til å bli helt kjørt overr av organiserte gjenger som vil overmanne deg og ta alt du eier. lær noe nyttig som, nja veit ikke... finne ut hvor god flein vokser? eller kanskje lære deg å dyrke det? kanskje du kan lære deg å dyrke andre ting i samme slengen? rus kommer garantert til å være populært under krisetid. bare en idee fra min side da
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Jojo, ser poenget ditt. selv om ingen kan si fasit, hvor stor sjans er for det skjer krig her eller strømmen går i måndedvis. For all del, kjør på dere som vil og ønsker med slikt lager, mens er ikke behovet. kall meg dum, men sikker på jeg hadde overlevd for det
Vis hele sitatet...
Har ikke noe behov for å kalle deg eller andre for dumme, men den sikkerheten din er jo helt ubegrunnet. Den er vel mer basert på følelser og mangel på erfaring med kriser, enn på noe logisk resonnement.

Selv har jeg noen svære dunker med vann, noen hundre kilo med forskjellig korn samt noen hundre pakker med nudler som jeg fikk for nesten ingenting, fordi de var utgått på dato. Spiller ingen rolle, for de varer i årevis etter datostemplingen uansett. Det er ikke spesielt gjennomtenkt med tanke på sammensatt kosthold, men jeg skal i hvert fall ikke sulte, eller fly rundt og lure på hvor jeg kan bryte meg inn for å mette magen. Ved en langvarig krise kommer jeg til å ende opp som feilernært, men jeg vil allikevel kunne opprettholde et minimum av komfort og sikkerhet.

Det viktigste er selvsagt å overleve, men det er også det siste trinnet i trappa. Det er mange trinn mellom å klare seg bra, og det å miste livet.
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
rus kommer garantert til å være populært under krisetid. bare en idee fra min side da
Vis hele sitatet...
Rus kommer til å være rein valuta i slike tider. Det kan være nyttig å tilegne seg kunnskap om å lage god alkohol, dyrke rusgivende planter osv. Mennesker kommer til å ha mer lyst til å ruse seg når SHTF enn i dag. Jo mer kip tilværelsen er, jo mer rus vil vi ha.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Har ikke noe behov for å kalle deg eller andre for dumme, men den sikkerheten din er jo helt ubegrunnet. Den er vel mer basert på følelser og mangel på erfaring med kriser, enn på noe logisk resonnement.

Selv har jeg noen svære dunker med vann, noen hundre kilo med forskjellig korn samt noen hundre pakker med nudler som jeg fikk for nesten ingenting, fordi de var utgått på dato. Spiller ingen rolle, for de varer i årevis etter datostemplingen uansett. Det er ikke spesielt gjennomtenkt med tanke på sammensatt kosthold, men jeg skal i hvert fall ikke sulte, eller fly rundt og lure på hvor jeg kan bryte meg inn for å mette magen. Ved en langvarig krise kommer jeg til å ende opp som feilernært, men jeg vil allikevel kunne opprettholde et minimum av komfort og sikkerhet.

Det viktigste er selvsagt å overleve, men det er også det siste trinnet i trappa. Det er mange trinn mellom å klare seg bra, og det å miste livet.
Vis hele sitatet...

Mente meg selv, og ville ikke kalle noen andre dumme. Folk gjør som de vil. Nå har jeg nok mat og ville klart meg en stund uansett. Roter man rundt i tørrvarer har de fleste en del om man rydder i skuffer og skap.

Skullde det blitt krise hadde jeg delt uansett med det jeg hadde med de rundt meg, som også mange andre vil gjort. Det finnes unntak på folk så klart, men jeg ville delt uansett.
Hva kan jeg anbefale, havregryn, hvetemel, eggpulver, hermetiske grønnsaker, mørk kokesjokolade.

Men og ring som fyrstikker og ett stormkjøkken er kjekt å ha.batterier, lommelykt.

Men kan anbefale deg og ha ett rullerende varelager, ikke bare noe stuet bort i ett hjørne, men fyll opp med ring du bruker daglig og fyll på når du bruker, si at du skal ha fem bokser tomatbønner, tar du en må du fylle på en.
Sist endret av tearz83; 12. januar 2024 kl. 01:26.
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
jeg ville heller fokusert energien på å danne vennskap....... eller kanskje lære deg å dyrke det? kanskje du kan lære deg å dyrke andre ting i samme slengen? rus kommer garantert til å være populært under krisetid. bare en idee fra min side da
Vis hele sitatet...
For å kunne lage noe etter SHTF må man jo nettopp ha et lager med korn pluss utstyr for å lage det. Eller som nevnt lenger ned med alkohol så trenger man å stocke sukker og gjær. Butikkene har beholdning for dager til noen uker maks. Et gromt vulkanutbrudd som gjør at mat ikke kan dyrkes på et år vil sende verden rett vest. Å kjøpe nok kalorier for tre mnd i form av ris er en BILLIG forsikring. Akkurat som at man har forsikring på huset. Til deg som har 100kg ris, pakket det i mylar med oksygen absorberende? Presset chatgpt til å si hva sannsynligheten for å oppleve hungersnød ila livet var, resultat 10-20%
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
jeg ville heller fokusert energien på å danne vennskap med folk som kan dyrke mat, jakte og gjete. hva skal hamstre skit hjelpe hvis du er en enslig kar? du kommer til å bli helt kjørt overr av organiserte gjenger som vil overmanne deg og ta alt du eier. lær noe nyttig som, nja veit ikke... finne ut hvor god flein vokser? eller kanskje lære deg å dyrke det? kanskje du kan lære deg å dyrke andre ting i samme slengen? rus kommer garantert til å være populært under krisetid. bare en idee fra min side da
Vis hele sitatet...
Det å dyrke flein er visst ikke så lett, tror de har hatt store problemer tilogmed i lab. Men cubensins er lett.
Jeg har 14 stk "Lars monsens turmat", 14 stk sjokoladeplater, 50 liter vann, 2 gram bønne og 1 gram amf. ready to go i bugout baggen min.. det vil si, jeg får ikke med meg 50 liter vann annet enn i bilen da' ��
Langvarig periode uten strøm er det som er mest sannsynlig. Har selv opplevd 6 dager uten strøm i nordnorsk vinterkulde. På dag to var det frost inne da jeg ikke hadde varmekilde. Vannet frøs selvsagt også da alt som brukte vann i området stoppet opp.

Nå er vann, varmekilde og mat alltid på lager hos meg. Har også mulighet til å dyrke selv så jeg klarer meg et år uten hjelp av andre.
"2 gram bønne og 1 gram amf. ready to go i bugout baggen min". Det var faktisk ikke så dumt. Bruker ingen av delene lengre, men kunne helt klart blitt bruk for begge deler i en nødsituasjon. Selv har jeg Iboga liggende klar. Samboeren min er i LAR så må ha noe til henne i en situasjon der utdeling av medisiner stopper opp sånn at hun kan fungere.
Vil slå et slag for jordskokk hvis du vil dyrke noe, sprer seg som ugress, næringsinnhold litt under potet og kan høstes fflere ganger.
Jordskokk er glimrende. Poteter er også veldig enkelt å dyrke. Mye viktige mineraler. Heller ikke dumt å finne seg ett godt fiskevann i nærheten for de som ikke bor ved sjøen. Jodtilskudd kan det være greit å ha litt av liggende hvis det blir mangel på animalsk føde.
Vurderer å kjøpe en sånn:

https://www.elkjop.no/product/hjem-r...BoCn-IQAvD_BwE

Med tilhørende solcellepanel, klarer fint klare å drive en 12 volts dieselvarmer i en evighet.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Vurderer å kjøpe en sånn:

https://www.elkjop.no/product/hjem-r...BoCn-IQAvD_BwE

Med tilhørende solcellepanel, klarer fint klare å drive en 12 volts dieselvarmer i en evighet.
Vis hele sitatet...
Hvis formålet ditt er å drive noe som går på 12V ikke betal 10000kr for et 1kWh batteri. Om du lader et 12V fritidsbatteri ned til 50% (anbefalt) så må du ha et 160Ah 12V batteri for å få samme effekten noe du kan oppnå for 3000kr. Hvis du vil ha noe lettere så kan du gå for et 100Ah LifePo4 batteri for 4000kr.
Sist endret av Fekillix; 12. januar 2024 kl. 16:37.