Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1060
Den bærbare HD'en er full Toshiba 500GB. Da lurer jeg på hva som
er lurt å kjøpe.

Ser det er små SD kort som tar hele 1GB, da kan en jo droppe hele
den bærbare HD'en og heller kjøpe minnekort?

Noen ulemper med dette i forhold til en gammeldags HD med roterende plate?

Har jo 3 alternativer da:

1.Mekanisk HD bærbar 1TB
2.SD kort
3.SSD disk bærbar

Men SD kortet er jo så utrolig lite?

Skal bruke dette til lagring av musikk bilder etc. så det blir ikke "hard" bruk bare til litt rekreasjon på fritiden, og backup til kamera.
Antar du mener 1 TB (1000 GB).. De funker fint til video etc, men skal du spille fra de så bør du vurdere å heller oppgradere disken i laptopen til en SSD (mest sannsynlig SATA i ditt tilfelle).. Uavhengig av hva du kjøper så vil det ikke vare evig, men i Norge så har vi 5 års reklamasjonsrett på slikt, så hvis det ryker før 5 år så får du sende det tilbake og få tilsendt ny (husk uansett backup av viktige ting).
Tenker konsensus fortsatt er at SD ikke er helt til å stole på. De er blitt langt bedre, men fortsatt mister folk timer med video og opptak når SD kort kneler. Skjer veldig sjeldent på feks SSD og HDD. Ville bare kjøpt en så stor SSD du har råd og oppgradert laptop'n. Sjekk opp modellen du har. Slik at du kjøper riktig type SSD.
I både antall og mengde data så er det nok større tap når SSD og HDD feiler for de som ikke har backup. Både SSD og TF-kort består av celler som kun kan skrives til x antall ganger, så skriver du mye så vil begge ryke, eneste fordelen med SSD'er er at funksjoner som trim kan redusere skrivingen og S.M.A.R.T. kan gi deg en pekepinn på at disken begynner å bli for mye brukt. Backup bør man uansett ha, og så lenge skrive- og lesehastighet er god nok (noe som ikke er et problem for trådstarter sitt beskrevne behov uansett om man velger HDD, SSD eller TF-kort) så er det i praksis ganske likt på både availability og pris når det gjelder en laptop som uansett ikke har plass til en datacenter-HDD med millioner av garanterte timer oppetid før failure. Det som bør nevnes er at et TF-kort bør kjøpes av en norsk importør du stoler på for å ikke kjøpe katta i sekken. Kjøper du et "4 TB" TF-kort fra Asia til 27 kroner så er det ikke det du får tilsendt (det samme gjelder USB-minnepenner). Det er strengt tatt og mulig å kjøpe en NVMe SSD og koble den til laptopen via et NVMe-SATA adapter, men da vil du ikke få utnyttelse av hastigheten til NVMe-SSDen før du evt. senere gjenbruker denne i en PC med ren NVMe/PCIe (og en slik planlegging av gjenbruk er egentlig eneste gode grunnen til å gå for en NVMe dersom laptopen kun støtter SATA direkte).
Er det snakk om at du skal bruke den bærbare?

Skaff deg en 1TB SSD, evt 2TB (de er drit billige nå til dags), og sett den inn i pcen. Ferdig snakka.


Da kan du laste ned en del hundre filmer i full HD om du tåler litt komprimering, evt. litt færre men mer enn nok filmer i 4K ukomprimert bluray kvalitet.

Å så kan du alltid slette noen filmer du allerede har sett.

Du kunne klart deg med 500GB også, men prisforskjellen er såpass liten nå om dagen at det ikke er vits å holde tilbake.


Moderne SSDer er stabile og har lang levetid, faktisk mye bedre enn det HDDer noensinne kommer til å ha i en laptop. HDD har spinnende skiver og finmekanikk som kan ødelegges med et litt for tøft kast av ryggsekk på f.eks flyplassrullebånd; SSD har null bevegelige deler, m.a.o, mye mer robust.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 2. januar 2024 kl. 14:02.
Du er klar over at mange bærbare ikke kan åpnes? Mine 2 siste har ikke hatt en eneste skrue på utsiden.
morkakespisende
Jeg bruker min i hovedsak til bilder og tekst så jeg er litt usikker på hvordan video farer men så langt er jeg jævla fornøyd med denne. Det er fint å ha noe eksternt (som en bil kan kjøre over i dusjen) om man "pendler" mellom flere PCer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ok, da ble det eksternt SSD minne. Er vel fordel og ulemper med både HDD og SSD.

Men et annet problem oppsto.

Formaterte SSD i Windows NTFS format, 1TB.

Har en PC med Windows NT som ikke vil lese disken SSD. Windows 7 hadde ikke noe problem.

Windows NT leste før 1TB mekanisk HD fra Toshiba, USB 2.

Har satt navn på SSD disken til W, men Windows NT vil ikke kjenne den igjen.

Noen tips til hvordan dette løses? Kikket på nettet men fant ikke driver som løste problemet...

Ikke krise, men kjekt å lese disken fra NT maskinen også.

Glemte å nevne at Windows NT disk manager finner disken, 1TB. Den vises grafisk som en skravert boks. Men kan ikke gjøre noe med den den bare ligger der låst. Plugger jeg den i sier den ding dong, kobler til OK men viser ikke i file explorer...
Sist endret av Tekniker2; 16. januar 2024 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Ok, da ble det eksternt SSD minne. Er vel fordel og ulemper med både HDD og SSD.

Men et annet problem oppsto.

Formaterte SSD i Windows NTFS format, 1TB.

Har en PC med Windows NT som ikke vil lese disken SSD. Windows 7 hadde ikke noe problem.

Windows NT leste før 1TB mekanisk HD fra Toshiba, USB 2.

Har satt navn på SSD disken til W, men Windows NT vil ikke kjenne den igjen.

Noen tips til hvordan dette løses? Kikket på nettet men fant ikke driver som løste problemet...

Ikke krise, men kjekt å lese disken fra NT maskinen også.

Glemte å nevne at Windows NT disk manager finner disken, 1TB. Den vises grafisk som en skravert boks. Men kan ikke gjøre noe med den den bare ligger der låst. Plugger jeg den i sier den ding dong, kobler til OK men viser ikke i file explorer...
Vis hele sitatet...
Det er veldig mulig at den ikke støtter GPT formaterte disker. Mulig du må sette det opp med MBR? Usikker.


Siden du bruker en ekstern SSD leser også, ville jeg heller ikke tatt det for gitt at driverne nødvendigvis er plug and play med steingamle versjoner av Windows. Spesielt hvis det er 16-bit system.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 16. januar 2024 kl. 18:58.
Ja, nå fant jeg ut at med å høyreklikke et sted i Disk Manager Windows 11 kan du velge MBR, som er en eldre standard. Men nå er det for sent, fordi det bare kan brukes om disken er tom. Mulig jeg flytter over dataene til en gammel disk og prøver å formatere med MBR istedenfor GPT som er en nyere standard som NT ikke takler, tror det er feilen. Takk for tips!

Altså må en formatere med to gamle standarder NTFS og MBR før den kan brukes i Windows NT. Men noe stort problem er det ikke da jeg bare har en maskin med NT på.
Sist endret av Tekniker2; 20. januar 2024 kl. 13:50.