Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 805
Gutt, 19 år

For noen uker siden mottok jeg en pengeoverføring på 98 000 kr via Vipps for en kamerat. Han ba meg om å motta beløpet på grunn av at kontoen hans var sperret, etter å ha solgt noe. Jeg mottok da disse pengene for å være "grei" og å gjøre ham en tjeneste, jeg tenkte heller ikke at jeg gjorde noe galt.

Umiddelbart etter at jeg mottok pengene, ble både bankkontoen min og Vipps-kontoen min sperret. Dette skjedde en fredag, så jeg kunne ikke kontakte banken for å finne ut hvorfor kontoene mine ble stengt. Da jeg spurte kompisen min om situasjonen, fortalte han meg om at det var normalt å sperre kontoen ved mottak av større summer. Jeg tenkte da "jaja det hørres normalt ut"

Mandagen etter ble jeg kontaktet av banken, som ønsket informasjon om opprinnelsen til pengene jeg hadde mottatt. Jeg fortalte dem ærlig at jeg hadde mottatt beløpet på vegne av en venn som ikke kunne gjøre det selv på grunn av sperret konto. Banken informerte meg da om at pengene stammet fra svindel, noe som sjokkerte meg. De ba meg samtykke til å tilbakebetale pengene til rettmessig eier, noe som jeg selvfølgelig aksepterte.

Etter samtalen med banken sendte jeg en melding til kompisen min og konfronterte ham om svindelen. Han slettet umiddelbart hele samtalehistorikken og blokkerte meg. Denne "kompisen", som jeg bare har blitt kjent med gjennom en Facebook-gruppe dedikert til kjøp og salg av designerklær, har jeg aldri møtt personlig men har "kjent" han i flere år og har både solgt designer klær til han og kjøpt designler klær av han mange ganger.

I dag, den 20.12.2023, ble jeg kontaktet av politiet, som ba meg om å komme til avhør i morgen som mistenkt for bedrageri. På grunn av kort varsel har jeg ikke fått tak i en advokat ennå. Mitt spørsmål er om jeg skal gi en fullstendig forklaring til politiet, som jeg har beskrevet her, eller om jeg skal nekte å gi en forklaring til jeg eventuelt har fått advokat og å se hva de har på meg?

Intensjonen min har bare vært god altså å være grei og gjøre en tjeneste for en som jeg trodde var en kompis. Intensjonen min var aldri å svindle noen eller være med i bedrageri.
Sist endret av asianflacko25; 20. desember 2023 kl. 21:52.
du har ikke annet å tjene på enn å nekte forklaring, men hvor ting går derifra sier seg selv - du har allerede tatt i mot pengene osv. men nekt nekt nekt kanskje det ordner seg.
Så lenge du kun har gjort det du sier skal du ikke frykte noe, du har blitt lurt og var dumsnill og har ikke gjort noe galt enn å motta penger som du trodde var ærlige og var kun snill, men husk i fremtiden og ikke gjør noe som dette igjen.
Er ikke noe kompis dette og du har fått en lærepenge, du sier kun det som har skjedd så skal ikke du lide for det selv om du har vært muldyr for "kompisen". Så får vi håpe snuten ikke lager flere problemer deg rundt dette etter avhør
Sitat av asianflacko25 Vis innlegg
Gutt, 19 år

For noen uker siden mottok jeg en pengeoverføring på 98 000 kr via Vipps for en kamerat. Han ba meg om å motta beløpet på grunn av at kontoen hans var sperret, etter å ha solgt noe. Jeg mottok da disse pengene for å være "grei" og å gjøre ham en tjeneste, jeg tenkte heller ikke at jeg gjorde noe galt.

Umiddelbart etter at jeg mottok pengene, ble både bankkontoen min og Vipps-kontoen min sperret. Dette skjedde en fredag, så jeg kunne ikke kontakte banken for å finne ut hvorfor kontoene mine ble stengt. Da jeg spurte kompisen min om situasjonen, fortalte han meg om at det var normalt å sperre kontoen ved mottak av større summer. Jeg tenkte da "jaja det hørres normalt ut"

Mandagen etter ble jeg kontaktet av banken, som ønsket informasjon om opprinnelsen til pengene jeg hadde mottatt. Jeg fortalte dem ærlig at jeg hadde mottatt beløpet på vegne av en venn som ikke kunne gjøre det selv på grunn av sperret konto. Banken informerte meg da om at pengene stammet fra svindel, noe som sjokkerte meg. De ba meg samtykke til å tilbakebetale pengene til rettmessig eier, noe som jeg selvfølgelig aksepterte.

Etter samtalen med banken sendte jeg en melding til kompisen min og konfronterte ham om svindelen. Han slettet umiddelbart hele samtalehistorikken og blokkerte meg. Denne "kompisen", som jeg bare har blitt kjent med gjennom en Facebook-gruppe dedikert til kjøp og salg av designerklær, har jeg aldri møtt personlig men har "kjent" han i flere år og har både solgt designer klær til han og kjøpt designler klær av han mange ganger.

I dag, den 20.12.2023, ble jeg kontaktet av politiet, som ba meg om å komme til avhør i morgen som mistenkt for bedrageri. På grunn av kort varsel har jeg ikke fått tak i en advokat ennå. Mitt spørsmål er om jeg skal gi en fullstendig forklaring til politiet, som jeg har beskrevet her, eller om jeg skal nekte å gi en forklaring til jeg eventuelt har fått advokat og å se hva de har på meg?

Intensjonen min har bare vært god altså å være grei og gjøre en tjeneste for en som jeg trodde var en kompis. Intensjonen min var aldri å svindle noen eller være med i bedrageri.
Vis hele sitatet...
Du skriver ingenting om du skulle få betalt for dette? Det har stor betydning for om politiet velger å straffeforfølge deg. Hvis du er blitt lovet flere tusen for dette, bør du kontakte en advokat før du snakker med politiet igjen. Men hvis du derimot har gjort dette gratis for å hjelpe, kan du være ærlig og si alt som det er - da vil de ikke straffeforfølge deg. Hvilken platform slettet han samtalen på?
Sist endret av WierdoZ; 20. desember 2023 kl. 22:15.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Du skriver ingenting om du skulle få betalt for dette? Det har stor betydning for om politiet velger å straffeforfølge deg. Hvis du er blitt lovet flere tusen for dette, bør du kontakte en advokat før du snakker med politiet igjen. Men hvis du derimot har gjort dette gratis for å hjelpe, kan du være ærlig og si alt som det er - da kan de ikke straffeforfølge deg. Hvilken platform slettet han samtalen på?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke fått betalt for det. Som skrevet så skulle jeg bare gjøre han en tjeneste og motta det. Da jeg fant ut at pengene stammet fra svindel så spurte banken meg om jeg samtykket til å tilbakebetale pengene til rettslige eier noe som jeg selvfølgelig samtykket til. Kan dette hjelpe noe? Det var på telegram
Sist endret av asianflacko25; 20. desember 2023 kl. 22:19.
Sitat av asianflacko25 Vis innlegg
Nei, jeg har ikke fått betalt for det. Som skrevet så skulle jeg bare gjøre han en tjeneste og motta det. Da jeg fant ut at pengene stammet fra svindel så spurte banken meg om jeg samtykket til å tilbakebetale pengene til rettslige eier noe som jeg selvfølgelig samtykket til. Kan dette hjelpe noe?
Vis hele sitatet...
Ja, du har ikke gjort noe straffbart, og kan derfor ikke straffeforfølges. Banken har allerede informert politiet om svaret ditt til dem så dette avhøret vil mest sannsynlig ha fokus på hvem denne vennen er og hvilke opplysninger du har om han. Derfor jeg spurte deg om hvilken platform.

Ser nå at du oppdaterte posten med telegram, ikke bruk telegram mer før du har snakket med politiet. Grunnen er at slettede samtaler kan hentes ut i visse tilfeller. Ingenting blir bare magisk slettet ut i luften, selv om du ikke klarer å se samtalen selv.
Sist endret av WierdoZ; 20. desember 2023 kl. 22:24.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
da vil de ikke straffeforfølge deg
Vis hele sitatet...
Det er et løfte du ikke kan holde

Det er veldig vanskelig å ikke anbefale en advokat her, men det koster penger osv så har du råd er nok det lurt. De kan fint straffe deg om de mener at du burde visst bedre.
Men så lenge du ikke har blitt tilbudt noe for dette eller fått andre tegn på noe muffens ville jeg vel samarbeidet. Du kan jo ikke nekte på det som har skjedd.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Det er et løfte du ikke kan holde

Det er veldig vanskelig å ikke anbefale en advokat her, men det koster penger osv så har du råd er nok det lurt. De kan fint straffe deg om de mener at du burde visst bedre.
Men så lenge du ikke har blitt tilbudt noe for dette eller fått andre tegn på noe muffens ville jeg vel samarbeidet. Du kan jo ikke nekte på det som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Og hva hjalp innlegget ditt med her? Du skriver jo bare informasjon som han allerede har fått fra andre. Du lever i en ganske trist verden om du tror at politiet er ute etter å straffe godtroende mennesker som har blitt manipulert/lurt.
Mitt poeng er at ingen her inne kan garantere noe som helst. Med mindre du er advokat bør du velge dine ord med omhu.

Og ja, jeg lever i en trist verden. Det gjør du og TS også om dere ser litt etter. For godtroende mennesker blir straffet rett som det er. Det er bare folkevalgte og embedsmenn som kan påberope seg rettsvillfarelse. Vi andre er ansvarlige for alt vi gjør.

Om TS har beskrevet situasjonen helt korrekt er jeg vel enig med deg, men det er mer basert på antagelser enn kunnskap. At han godkjente tilbakeføring umiddelbart hjelper veldig, han har sånn sett gjort opp for feilen med en gang. Men om han kanskje har sminket bittelittegranne på noen detaljer og purken tar han på det kan ting bli veldig kjipt.
Jeg vet jeg er kynisk nå, men vi ser det nesten daglig her inne. Folk som kommer i en selvforskyldt klemme og tester ut bortforklaringer på oss.