Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1611
I morgen skal jeg mest sannsynlig selge bilen min.

Har googlet en del og "tror" jeg vet hvordan jeg skal gjøre dette, men hvis noen nylig her har gjort det samme hadde jeg satt svært pris på fasit. Finnes noe som heter "Smidig bilhandel" på Finn jeg ikke skal bruke.

Har forstått at vi sammen må skrive en kjøpekontrakt. Fant da en på NAF sine hjemmesider, da jeg håper alt kan ordnes elektronisk. Har startet på denne, hvor det skal fremkomme info om bilen, et punkt som heter "Selger opplyser" hvor det kommer spørsmål som f. eks om bilen selges "som den er", om kjøper har prøvekjørt den og tidligere skader.

Etter å ha snakket med banken min tidligere i dag, da jeg trodde den skulle bli solgt i dag, fikk jeg en mail med konto og KID nr. hvor det jeg har i lån i den skal innbetales. Denne gjaldt bare ut dagen pga. noe renter (litt usikker her også). Bilen skal selges for 70 000,- + omregistreringsavgift på ca. 4000,- så får en ny i morgen da jeg har ca. 50 000,- igjen av lånet som går som pant og lånet mitt vil bli slettet.

Videre har jeg fylt ut opplysninger om meg selv. Kommer så videre til "Last opp dokumenter" som service hefte, EU kontroller, dokumentasjon på reparasjon og bilder av bilen. Alt dette ligger fysisk i bilen, så det får kjøper i morgen.

Når jeg da har fylt ut kjøpskontrakt, står denne markert som "Done" og neste steg er at jeg kan da dele denne med selger. Så skal dette signeres med BankID, BankID på mobil eller InkSign.

Da dette er gjort kommer siste steg "Fullført" hvor det står; "Når dokumentene er signer kan betaling gjennomføres og dokumenter sendes til Statens vegvesen for å overføre eierskapet".

Selger sier han har lånt penger fra Santander for å betale for bilen. Da jeg har DnB er jeg usikker på om pengene vil bli overført direkte. Skal ikke levere fra meg bilen uten at jeg ser at pengene er på konto.

Er redd dette vil ta en noen timer/virkedager, selv om vi skal møtes kl. 11.
Noen som nylig har solgt en bruktbil og kan mate meg med teskje hvordan dere gjorde dette?
Du skriver ikke i hvilken form kjøper har pengene. Står de på Santander og skal overføres, har han tatt ut pengene til sin egen brukskonto, eller har han de som kontanter? Har han konto i samme bank som deg, kan han bruke straks-overføring. (mulig det går med andre banker også). Får du kontanter, må det settes inn i banken, og det blir bokført neste dag.

Husk at dere begge må innom biltilsynet og omregistrere bilen. (gjøres på nettet).
Sitat av kingofcocaine Vis innlegg
Selger sier han har lånt penger fra Santander for å betale for bilen. Da jeg har DnB er jeg usikker på om pengene vil bli overført direkte. Skal ikke levere fra meg bilen uten at jeg ser at pengene er på konto.

Er redd dette vil ta en noen timer/virkedager, selv om vi skal møtes kl. 11.
Noen som nylig har solgt en bruktbil og kan mate meg med teskje hvordan dere gjorde dette?
Vis hele sitatet...
Høres ut som billån fra Santander, da tar det den tiden det tar før du har pengene på konto. Du får jo bekreftelse fra Santander på dette så jeg ser ikke problemet.
Hvis kjøper skal finansiere bilen via Santander, så kan du be om tlf nr til kjøpers kundebehandler i banken, slik at du får bekreftet at finansieringen er i orden. Bilen må sannsynligvis omregistrering på kjøper og alt papirarbeid må gjøres før kjøpers lån blir utbetalt til deg, men dette får du svar på når du snakker med banken. Alltid gjort det slik når kjøper har finansiering via bank, og det har gått smertefritt hver gang.
Jeg solgte bil i sommer, da gjorde vi det sånn når vi var enige om at han ville kjøpe den:
  1. Jeg mottok pengene
  2. De hentet bilen
  3. Jeg meldte fra til Vegvesenet om eierskifte

Viktigste er jo at du ikke omregistrerer den før du har fått pengene.
Da kom kjøper for å hente bilen. Da han hadde fått innvilget lån i Santander, måtte de utbetale til et konto og KID nr. slik at lånet mitt i DnB ble annullert. Problemet var bare at det ikke var noe sted å fylle inn KID nr. Så etter utallige samtaler med både Santander og DnB, mente Santander at de ikke trengte KID, noe DnB måtte ha. Fikk heller ikke mulighet til å sette beløpet over på en av mine kontoer der, for å så sette over på lånet da bilen står som pant. Holdt på over en time med dette før han måtte dra på jobb - og derfor ikke noe salg!

Faen meg helt utrolig - har kjøpt bil med lån fra Santander tidligere og aldri opplevd noe sånt før.

Rop ut hvis noen vil ha en sprek og pålitelig Golf
Uvaksinert 👍
Dette ordner banker seg i mellom hele tiden. Høres bare helt koko ut at santander ikke fiksa det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Santander løser inn din pant, så går du restbeløpet.