Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3214
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble tatt i spyttprøve av snuten for fem måneder siden. Jeg hadde røyk hasj og tatt en xanor dagen i forveien. Snuten syns jeg virket IKKE påvirket og sa at jeg kunne kjøre videre igjen dagen etter i påvente av svar på blodprøvene som de sa ville ta ca 3 uker. Ukene og månedene gikk og jeg anså det som at jeg hadde gått fri. Har forøvrig ikke røkt eller tatt xanor etter hendelsen for 5 måneder siden.
I dag ble jeg innkalt til avhør der de sier at sammenlagt, hasjen og xanoren, ble omregnet til litt over 0,5 i promille og de tok lappen, og sa at jeg ville få svar om for hvor lenge jeg ville miste lappen innen tre uker, og om jeg må ta lappen på nytt osv.

Noen andre som har vært borti noe lignende? Er det noen måte jeg kan komme unna dette på? Er sinnsykt avhengig av lappen. Tanken på å kanskje være uten lappen i to år og måtte ta den på nytt… nei…
Anonym bruker
"Omgitt Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det er ingen måte å komme seg unna dette desverre
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble tatt i spyttprøve av snuten for fem måneder siden. Jeg hadde røyk hasj og tatt en xanor dagen i forveien. Snuten syns jeg virket IKKE påvirket og sa at jeg kunne kjøre videre igjen dagen etter i påvente av svar på blodprøvene som de sa ville ta ca 3 uker. Ukene og månedene gikk og jeg anså det som at jeg hadde gått fri. Har forøvrig ikke røkt eller tatt xanor etter hendelsen for 5 måneder siden.
I dag ble jeg innkalt til avhør der de sier at sammenlagt, hasjen og xanoren, ble omregnet til litt over 0,5 i promille og de tok lappen, og sa at jeg ville få svar om for hvor lenge jeg ville miste lappen innen tre uker, og om jeg må ta lappen på nytt osv.

Noen andre som har vært borti noe lignende? Er det noen måte jeg kan komme unna dette på? Er sinnsykt avhengig av lappen. Tanken på å kanskje være uten lappen i to år og måtte ta den på nytt… nei…
Vis hele sitatet...
Mulig du får avkortet dommen, siden lovbruddet skjedde for 5 mnd siden?

Er ikke rettferdig at du skal ha 2,5 år (totalt) med uforsigbar kjørerett, så det høres noe fornuftig ut at du kun evt har et forbud i halvannet år, og ikke to.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du mister den ikke i to år for 0,5. hvis du er heldig trenger du bare ny oppkjøring etter 8-12 måneder. Jævlig kjipt, men livet går videre.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så jeg MÅ uansett ha ny oppkjøring så lenge det tilsvarte promille over 0,5?? Huff.. jaja, får bare ta konsekvensene, men syns det er jævlige konsekvenser å få etter å ha tatt en xanor et døgn før og røkt hasj 14 timer før jeg setter meg i bilen. Hadde sovet godt og følte meg opplagt og våken. Skjønner dog at det ikke har noe å si. Jeg er så avhengig av den lappen for å komme meg på jobb, og jeg er så avhengig av den jobben for helsas skyld. Jeg bor langt inni gokk og det går ingen busser til der jobben er.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så jeg MÅ uansett ha ny oppkjøring så lenge det tilsvarte promille over 0,5?? Huff.. jaja, får bare ta konsekvensene, men syns det er jævlige konsekvenser å få etter å ha tatt en xanor et døgn før og røkt hasj 14 timer før jeg setter meg i bilen. Hadde sovet godt og følte meg opplagt og våken. Skjønner dog at det ikke har noe å si. Jeg er så avhengig av den lappen for å komme meg på jobb, og jeg er så avhengig av den jobben for helsas skyld. Jeg bor langt inni gokk og det går ingen busser til der jobben er.
Vis hele sitatet...
Du må kjøre opp pånytt når du mister lappen 6mnd eller lengre. Til sammenligning mista jeg lappen med 1.9 omregna i promille i 2 år.
Mister du for 6 mnd får du lappen tilbake uten teori og oppkjøring.. mer enn det så må du ta det på nytt
Sist endret av lil yo; 3. november 2023 kl. 23:58.
Prøveperiode eller ikke spiller også en rolle her.

https://www.promilleadvokaten.no/Adv...ng-straff.html
Sist endret av NokErNok; 4. november 2023 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så flott! Hvorfor kjørte du i det hele tatt påvirket?!? Det finnes folk som kjører edru, hvorfor skal vi utsettes for onde mennesker? Folk som ikke har grunnleggende forståelse av det kategoriske imperativ.
Sist endret av ketoDaddy; 4. november 2023 kl. 08:27.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg inntok dette dagen/kvelden før, og kjørte ettermiddagen etter det, jeg følte meg våken og edru, om jeg har en dårlig natt og er trøtt så setter jeg meg ikke bak rattet. Jeg syns disse utregningene er ufattelige å forstå
Du har nok helt rett i at regnestykkene trolig ikke har en rasjonell bakgrunn, husk det er den aktive metabolitten som påvirker deg m t p kjøreegenskaper, ikke rester i spytt som det måles på ...
Nekt for beslag, og vis samtidig til pågående rettsrunde rundt omregning av promille på hasj som har vært i nyhetene nylig, og si du ikke erkjenner å ha kjørt ruset, samtidig som du påpeker du har hatt førerkort 5mnd siden det påståtte lovbruddet, og det vil være et urimelig inngrep å inndra førerkort nå, mens du viser til at betjentene på stedet ikke så en antydning til påvirkning.
Utregningen i seg selv er vel enda mer urimelig enn inndragelsen av førerkortet? Husk at utregningen er hån mot folks intelligens da den måler avfallsstoffene; altså inaktiv biomasse, ikke aktivt virkestoff.
Uvaksinert 👍
Sitat av lil yo Vis innlegg
Mister du for 6 mnd får du lappen tilbake uten teori og oppkjøring.. mer enn det så må du ta det på nytt
Vis hele sitatet...
Nei. Man kan få lappen tilbake uten noen ting selv om man faktisk mister den for over 1 år. Om det gjelder rus påvirket kjøring vet jeg ikke, men ang hastighet så gjelder det i hvertfall. Det vil stå i saken om det kreves avlagt ny prøve og oppkjøring.
Anonym bruker
"Vred Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Værste av alt et at jeg igår kjørte uforsvarlig pga. ble veldig emosjonell, men om jeg hadde blitt stoppet hadde jeg ikke mistet lappen men du hadde. Det er helt på trynet!
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar alle sammen

Jeg mener jo fast bestemt på at jeg ikke kjørte ruspåvirket. Det er noe jeg tar på alvor, at jeg skal være trygg og våken i trafikken. Men blodprøvene tilsier jo noe annet. Jeg samtykket ikke til beslagleggelse av førerkortet. Men etter avhøret før jeg skulle gå så kom hun som avhørte meg og sa at hun hadde tatt en telefon og at jeg måtte levere lappen på stedet og ikke kunne kjøre. Det så ut som en 14 år gammel jente, hun var visst helt ny. Det at politiet har latt meg kjøre videre disse fem månedene, kan det ha noe og si positivt for saken? Hun sa at jeg hadde rett på advokat, men at det måtte jeg isåfall betale selv. Jeg får det knapt til å gå rundt fra før av, men kan en advokat ha noe positivt å si for utfallet? Jeg har aldri hørt om noen tilsvarende sak som min egen, derfor jeg spør her i tilfelle noen av dere vet/har erfaring og kan komme med noen råd… jeg har ikke røkt hasj siden dette, og er egentlig veldig avhengig av lappen for helsas del. Om en advokat kan gjøre noe for utfallet av saken så tar jeg gledelig opp et lån på 10K. Men blodprøvene har vel alt å si? Så lenge de omregner det jeg tok dagen før til å bli tilsvarende litt over 0,5 i promille så er jeg vel uansett fucked…
Noen som vet hva som skjer i rettsaken rundt samme tema? Kanskje den gir håp for TS?
Sitat av Nature Vis innlegg
Noen som vet hva som skjer i rettsaken rundt samme tema? Kanskje den gir håp for TS?
Vis hele sitatet...
Den går for Høyesterett 16. november. Blir spennende å se konklusjonen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takker for svar alle sammen

Jeg mener jo fast bestemt på at jeg ikke kjørte ruspåvirket. Det er noe jeg tar på alvor, at jeg skal være trygg og våken i trafikken. Men blodprøvene tilsier jo noe annet. Jeg samtykket ikke til beslagleggelse av førerkortet. Men etter avhøret før jeg skulle gå så kom hun som avhørte meg og sa at hun hadde tatt en telefon og at jeg måtte levere lappen på stedet og ikke kunne kjøre. Det så ut som en 14 år gammel jente, hun var visst helt ny. Det at politiet har latt meg kjøre videre disse fem månedene, kan det ha noe og si positivt for saken? Hun sa at jeg hadde rett på advokat, men at det måtte jeg isåfall betale selv. Jeg får det knapt til å gå rundt fra før av, men kan en advokat ha noe positivt å si for utfallet? Jeg har aldri hørt om noen tilsvarende sak som min egen, derfor jeg spør her i tilfelle noen av dere vet/har erfaring og kan komme med noen råd… jeg har ikke røkt hasj siden dette, og er egentlig veldig avhengig av lappen for helsas del. Om en advokat kan gjøre noe for utfallet av saken så tar jeg gledelig opp et lån på 10K. Men blodprøvene har vel alt å si? Så lenge de omregner det jeg tok dagen før til å bli tilsvarende litt over 0,5 i promille så er jeg vel uansett fucked…
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske mange saker liknende din egen. Norges regelverk på dette området er altfor strengt, og derfor blir dommen fra HR spennende å følge med på. At personer som kjører klinisk edru mister lappen er utrolig kjedelig, men akkurat nå er det slik reglene er. Det finnes mange regelmessige røykere som kjører bil, men de fleste av disse er nok godt kjent med risikoen ved å gjøre det. Sansynligvis er du selv klar over at THC-verdiene i blodet ditt ikke "forsvinner" selv om du venter mer enn 12 timer med å kjøre. Rettferdig er det ikke, så vi får bare vente på utviklingen i politikken og rettssystemet.
Sist endret av Pastell; 5. november 2023 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nature Vis innlegg
Noen som vet hva som skjer i rettsaken rundt samme tema? Kanskje den gir håp for TS?
Vis hele sitatet...
Hvorfor gi håp til noen som velger å kjøre i rus-påvirket tilstand?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvorfor gi håp til noen som velger å kjøre i rus-påvirket tilstand?
Vis hele sitatet...
Skal man tro på TS så hadde han tatt en xanax dagen før og røyka 14t før kjøring. Da er man ikke rusa vil jeg påstå.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Skal man tro på TS så hadde han tatt en xanax dagen før og røyka 14t før kjøring. Da er man ikke rusa vil jeg påstå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gav det utslag på spyttprøver da?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvorfor gav det utslag på spyttprøver da?
Vis hele sitatet...
Dersom man regelmessig bruker cannabis kan THC spores i spyttprøver helt opp til 24t etter inntak.

https://test-deg.no/information/hvor...rkotest-10058/

https://rusinfo.no/2013/12/hvor-leng...urin-og-spytt/

https://rusinfo.no/2018/06/hasj-og-spyttprove/
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er blitt innkalt til rettsmøte. Burde jeg skaffe en advokat? Kan en advokat gjøre noe som helst til eller fra, eller er det bortkasta penger?
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er blitt innkalt til rettsmøte. Burde jeg skaffe en advokat? Kan en advokat gjøre noe som helst til eller fra, eller er det bortkasta penger?
Vis hele sitatet...
Har du ikke rett på advokat uansett?

Advokat kan bare gjøre livet ditt enklere, og stille deg i mye bedre lys. De jobber for at du skal få minst sviende straff mulig. vil si det er verdt det
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har rett på advokat, men jeg får det ikke dekket. Men om det utgjør F eks en forskjell på å miste lappen 6 mnd istedenfor 1 år+ og måtte ta oppkjøring på nytt, så betaler jeg gladelig 10K for advokat