Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1429
Hei. Jeg solgte en elsparkesykkel i går. Den funket helt fint ved overlevering, kjøper prøvde den og jeg jeg så han kjøre den bort fra møtestedet. Blir oppringt i dag med beskjed om at den plutselig ikke funker, (kjører litt, men stopper. er et rødt lys, men ikke noe feilkode + displayet ikke virker). Jeg er ikke veldig teknisk anlagt så gir noen råd, men sier det er lurest at de ringer merkeforhandleren. Han sier ok og legger på. Blir så plutselig oppringt av tanta hans og får beskjed om at den allerede er innsendt til reparasjon (noe jeg ikke fikk beskjed om), og de vil jeg skal dekke kostnaden. Hvordan kan jeg være sikker på at sykkelen faktisk ikke fungerer lengre, og at jeg ikke bli svindlet?

Ting skjer så er jo ikke helt rart om den plutselig sluttet å funke, syns bare det er litt merkelig Vet ikke helt hva jeg kan forlange av evt bevis? Ble solgt under god brukt på finn dersom det har noe å si.
Sitat av wågrkopfl Vis innlegg
Hei. Jeg solgte en elsparkesykkel i går. Den funket helt fint ved overlevering, kjøper prøvde den og jeg jeg så han kjøre den bort fra møtestedet. Blir oppringt i dag med beskjed om at den plutselig ikke funker, (kjører litt, men stopper. er et rødt lys, men ikke noe feilkode + displayet ikke virker). Jeg er ikke veldig teknisk anlagt så gir noen råd, men sier det er lurest at de ringer merkeforhandleren. Han sier ok og legger på. Blir så plutselig oppringt av tanta hans og får beskjed om at den allerede er innsendt til reparasjon (noe jeg ikke fikk beskjed om), og de vil jeg skal dekke kostnaden. Hvordan kan jeg være sikker på at sykkelen faktisk ikke fungerer lengre, og at jeg ikke bli svindlet?

Ting skjer så er jo ikke helt rart om den plutselig sluttet å funke, syns bare det er litt merkelig Vet ikke helt hva jeg kan forlange av evt bevis? Ble solgt under god brukt på finn dersom det har noe å si.
Vis hele sitatet...
Høres ut som noe tull hvis du spør meg. Er det noe galt med sparkesykkelen som forhåpentlig den er, så er det bare å bruke forsikring å få en ny

Sitat av noguhso Vis innlegg
Høres ut som noe tull hvis du spør meg. Er det noe galt med sparkesykkelen som forhåpentlig den er, så er det bare å bruke forsikring å få en ny
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det er tanten?
Sist endret av noguhso; 18. september 2023 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare kutt all kontakt med kjøperen og hans familie.

De kan ha staget det, men de kan også ha hatt utrolig uflaks. At tanta ringer blir bare cringe.

Det er risikoen ved å kjøpe av andre via Finn eller andre markedsplasser.
Sist endret av IneartheDx; 18. september 2023 kl. 19:03.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Bare kutt all kontakt med kjøperen og hans familie.

De kan ha staget det, men de kan også ha hatt utrolig uflaks. At tanta ringer blir bare cringe.

Det er risikoen ved å kjøpe av andre via Finn eller andre markedsplasser.
Vis hele sitatet...
Hvis det er et produkt som skal yte på samme måte som det som er solgt så skal du overlevere produktets standarder. Hvis han har alt som inkluderer dette så vil han få en helt ny sparkesykkel. Vi har 5 år fra datoen det blir kjøpt og er det noe feil med varen så skal du få en ny som du da kan gi til kjøper
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det er risikoen ved å kjøpe av andre via Finn eller andre markedsplasser.
Vis hele sitatet...
Risikoen kommer vel mest fra å videreselge el-søppel som ikke er laget for å vare. Tror selger har sitt på det tørre om den var merket som "godt brukt".
Hvordan vet du at det er tanten?[/quote]

Var slik hun introduserte seg når hun ringte.

Sitat av noguhso Vis innlegg
Hvis det er et produkt som skal yte på samme måte som det som er solgt så skal du overlevere produktets standarder. Hvis han har alt som inkluderer dette så vil han få en helt ny sparkesykkel. Vi har 5 år fra datoen det blir kjøpt og er det noe feil med varen så skal du få en ny som du da kan gi til kjøper
Vis hele sitatet...
Den ble solgt uten kvittering da denne er mistet, noe som de ble informert om.
Sist endret av wågrkopfl; 18. september 2023 kl. 20:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av wågrkopfl Vis innlegg
Hvordan vet du at det er tanten?
Vis hele sitatet...
Var slik hun introduserte seg når hun ringte.



Den ble solgt uten kvittering da denne er mistet, noe som de ble informert om.[/quote]

Hva slags forsikring har du? Det er ikke alltid du trenger en kvittering. Og hvis det ble solgt uten, hvor fikk du sykkelen fra?
Jeg har hørt forskjellige varianter av lignende svindel. At TVen plutselig skal ha en stripe på skjermen og de vil ha igjen halvparten av pengene men nekter selger å komme å se på den og vil ikke levere tilbake mot pengene igjen, at merkebuksa som er solgt plutselig skal være skittent med avføring eller mensblod og målet er å få igjen pengene fordi selger er redd for review med noe så ydmykende. Jeg hadde ikke stolt blind på at sparkesykkelen ikke fungerer om jeg ikke hadde fått se det med egne øyne eller de fant på unnskyldninger mot å levere den tilbake. Ikke så veldig troverdig at de har sendt den på reparasjon allerede innen et døgn etter kjøp istedet for å snakke med deg om å heve kjøpet først. Be om dokumentasjon, ikke bare kopi av en mulig falsk mail men be om saksnummeret på reparasjonen og ring reperatørselskapet. Da ser du fort om kjøper vegrer seg for å gi deg denne infoen eller om kjøper snakker sant.
Uvaksinert 👍
Sitat av wågrkopfl Vis innlegg
Den ble solgt uten kvittering da denne er mistet, noe som de ble informert om.
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er den og ble den betalt med kort? Kontoutskrift fungerer stort sett helt greit som kvittering da det beviser kjøpet i butikken med dato. Godtar de ikke det så kan de finne frem transaksjonen ut fra din kontoutskrift også kan de lage en kopi.
Han testet den før han kjøpte? Da har han ingen sak. Be han bruke garantien eller forsikringen.
Du vet ikke om det er et hoax for å loppe deg for penger.


De fleste butikker i dag har salget i sine datasystemer, så vet du hvilken butikk/kjede så kan de finne kvitteringen der.
Sitat av wågrkopfl Vis innlegg
Hei. Jeg solgte en elsparkesykkel i går. Den funket helt fint ved overlevering, kjøper prøvde den og jeg jeg så han kjøre den bort fra møtestedet. Blir oppringt i dag med beskjed om at den plutselig ikke funker, (kjører litt, men stopper. er et rødt lys, men ikke noe feilkode + displayet ikke virker). Jeg er ikke veldig teknisk anlagt så gir noen råd, men sier det er lurest at de ringer merkeforhandleren. Han sier ok og legger på. Blir så plutselig oppringt av tanta hans og får beskjed om at den allerede er innsendt til reparasjon (noe jeg ikke fikk beskjed om), og de vil jeg skal dekke kostnaden. Hvordan kan jeg være sikker på at sykkelen faktisk ikke fungerer lengre, og at jeg ikke bli svindlet?

Ting skjer så er jo ikke helt rart om den plutselig sluttet å funke, syns bare det er litt merkelig Vet ikke helt hva jeg kan forlange av evt bevis? Ble solgt under god brukt på finn dersom det har noe å si.
Vis hele sitatet...
Du bør som et minimum be de legge frem detaljert kvittering for reparasjon før du betaler en eneste krone i allfall. Her lukter det litt svindel, og mistenker at du risikerer å få tilsendt en falsk faktura eller en faktura for noe helt annet (med alt for lite detaljer) med beskjed om å sette over kostnaden på vipps eller liknende. Skjer dette bør varsellampene dine lyse.

De burde jo uansett bekreftet med deg at du faktisk betaler for rep. før de sendte den inn. Heve kjøpet høres tryggest ut, men det er jo for sent hvis de allerede har sendt eller "sendt" den inn til reparasjon.

Vær litt våken på hva de sier videre. Lett å lage falske kvitteringer etc. nå til dags, og mange er sleipe for å lure til seg et par tusenlapper hvis de ser muligheten. Lukter litt rart av dette her.
Sjekk at serienummer er det samme, mulig han har en identisk ødelagt sykkel som han sender inn til reperasjon og allerede har solgt din sykkel.