Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4969
Jeg har nå laget en potet kanon av pvc rør. Som tenning brukte jeg den lille strøm dingsen i en grill lighter, dere skjønner sikkert hvordan jeg monterte den.
Men jeg finner ingen gass/hårspray som anntennes av tenninng.
Så jeg lurer på om dere har noen ideer til driv gass?
Du må huske å blande hårsprayen litt med luft, eller så funker det ikke.
Men hvilken hår spray, og hvordan blander jeg den`?
Selv har jeg brukt billig luftrens spray med digg ferskenlukt.
Så lenge "rensegugga" ikke fester seg på tenninga så burde det går bra :P Har forrensten erfart at kanonen holder lengre med f.eks. luftrenns enn med lightergass fordi luftrensen "smører"....
Har også brukt sånn lightergass (butan?) som fås kjøpt på alle dagligvarebutikker. Da slipper du å tenke på den ekstra dritten som kommer inn i kanonen.

Og som skrevet over så må du bytte ut lufta i kanonen for hvert skudd.
Eller så kan du jo bruke knallgass (hydrogen og oksygen) da slipper du å bytte lufta .......
bruk Elnett hårspray, eller First Price. har selv fått fyr med Old Spic Deo så det meste funker.

Er du sikker på at du har gnist i tenningen din? sjekk kabling og slikt.
Start gass ! fungerer best men du skal bare ha en liten sprut !
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
De fleste typer fungerer supert (altså spray i metallbeholder, som inneholder drivgass) First Price funker bra og er billig!!
Du trenger veldig lite spray, kun et par sprut, og vanligvis under 1 sekund spraying. Siden det er luft i kammeret fra før (husk å luft mellom hvert skudd) så er alt du må gjøre å spraye litt hårspray nedi og tenne på.

Husk å se at du monter tenneren rett, at det kommer gnist!! UTEN at du har noe hårspray i beholderen.
Jeg har prøvd acetylen, sinnsykt kraftig
hvis du har tilgang på acetylen og en kanon som tåler en trøkk anbefaler jeg det.
HøyRisiko Psykopat
ikkje kjøp hårspray elle noe duftemiddel det stinker ekstremt etter det har antent, så forsvinner aldri lukta heller.
Bruk startgass fra statoil, coop bygg eller noen aldre levrandører.
Bruker aldri noe annet en startgass selv,
det kan også være lurt å montere en pc-vifte i ekspansjonskammeret, men da må du være sikker på at det er en børsteløs vifte, siden børstemotorer skaper gnister. det lønner seg også å lage en høyspenningskrets, slik at du får kontinuerlig gnist.
Sitat av Mathsterk Vis innlegg
Jeg har prøvd acetylen, sinnsykt kraftig
hvis du har tilgang på acetylen og en kanon som tåler en trøkk anbefaler jeg det.
Vis hele sitatet...
Det hørtes unødvendig farlig ut med tanke på at han har laget kanonen sin av PVC-rør.
Vi som vanker en del på pyroforumet holder oss LANGT unna PVC når vi trenger materialer til mortere osv.
Dette er pga. splintfare dersom morteren skulle briste under oppskytning eller ved feil på en luftbombe.
Men har sett flotte acetylenkanoner på flere aktuelle nettsider, de er dog konstruert for å tåle litt mer.

Jeg vil anbefale å sette inn en passende PC-vifte i kammeret på potetkanonen.
På denne måten kan man både blande brennbar gass med luft i tillegg til at man kan blåse ut avgasser etter et skudd.
Da sørger man for å ha god luftkvalitet i kammeret, hvilket vil spare deg for mye bannskap og ukvemsord.
Å plassere tenneren i midten av kammeret vil også være en fordel med tanke på jevn spredning av brennende gass. Da vil man unngå at drivgassen blir presset ut før den er blitt antent.

Edit: AdolfCartman var litt kjappere og grundigere.
Sist endret av Knask; 29. juni 2011 kl. 15:43.
Vil ikke en PC vifte bli ødelagt ganske fort? (Kabler smelter, plastikken deformeres etc.) ???
Bruker man hodet for å lage en bra patent med en passende vifte er ikke dette noe problem.
kvarburg: kanskje, men de er billige å bytte. det er jævla mye styr med at kanonen ikke tenner fordi du har hatt i for mye hårspray, så må du la den stå å lufte ut osv. jeg har skutt 20+ skudd med min, og vifta funker enda. du kan fint bruke 9v batteri til vifta, som du teiper fast på siden av kanonen.

knask: (var du forresten nitrofis før?) hva tror du skjer med en kanon laget av pp plast om den får for mye trykk? vil det splintre, eksplodere eller bare 'revne'?
jeg har kapslet inn min i finerplater for sikkerhets skyld, pluss at jeg avfyrer min fra avstand med fjernkontroll. skal se om jeg finner noen bilder fra byggingen etterpå.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg

knask: (var du forresten nitrofis før?) hva tror du skjer med en kanon laget av pp plast om den får for mye trykk? vil det splintre, eksplodere eller bare 'revne'?
jeg har kapslet inn min i finerplater for sikkerhets skyld, pluss at jeg avfyrer min fra avstand med fjernkontroll. skal se om jeg finner noen bilder fra byggingen etterpå.
Vis hele sitatet...
NitroFis? Nei, har vi ikke sett...

Jeg kan ikke ta for meg akkurat hvordan PP vil oppføre seg her og nå, det har jeg ingen personlig erfaring med.
Her i gården er det HDPE som gjelder.

Men jeg legger ved en link til en nettside der det diskuteres rundt dette temaet:

i prefer to use pipes that are made from PP and not PVC. the pp is more elastic and seems more tough then pvc. and usually thicker material, and i have buildt over 10 of these cannons (small) and no one have ever had any signs of breaking or blowing up or any kind of weakness. i have probably shot several hundred potatoes with them.
Vis hele sitatet...
http://www.spudfiles.com/forums/how-...vc-t15960.html
Sist endret av Knask; 29. juni 2011 kl. 16:55.
LOL! det var akkurat den kanonen du liket til jeg brukte som inspirasjon til min første kanon. slik så den jeg holder på med nå ut forrige uke, før jeg monterte tennpluggen: http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_6517.jpg
jeg har den store korken på midten for enkel utlufting, samt vifte innvendig. her er tenneren:
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_6524.jpg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kva kostar First Price sorten?
Sist endret av Darkerface2; 17. juli 2011 kl. 22:42. Grunn: Skrivefeil. Again.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Kva kostar First Price sorten?
Vis hele sitatet...
10-20 kroner
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Hønsehauk Vis innlegg
Kva kostar First Price sorten?
Vis hele sitatet...
Neppe så mye at det er en deal breaker i forhold til bruk av kanonen. Sjekk nærmeste Kiwi. Regner med rundt 15-20 kroner.
Reinert med beine !
griped's Avatar
et annet billig og veldig godt alternativ som jeg bruker er å bare helle litt rødsprit oppi og riste det litt rundt før du brenner av
▼ ... noen uker senere ... ▼
Eg fant ein gammal boks med startgass som blir spruta i forgassaren for å få bedre start på motorar når det er kaldt. Funka kjempe bra, prøvde med mange andre og, men dei virka ikkje lika bra.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ultimat potetkanon som skyter ca 500meter, om en følger tegningen til punkt og prikke!

http://www.diskusjon.no/index.php?ap...tach_id=213430