Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3564
Hei godtfolk.
Jeg har "lurka" rundt her en stund nå, men ikke postet noe enda. Mye artige poster å gå gjennom.

Har fiklet litt med pyro en stund, men er fremdeles bare en nybegynner som holder seg langt unna alt som er kraftigere enn BP. Begynte egentlig med modellraketter, men gikk fort over til "the dark side"

Anyways:
Satt og funderte litt her forleden kveld og fikk følgende idé:
Hjemmelaget lunte i "visco-stil".

Jeg har 0 -null- kjemi-erfaring, så det er sikkert noe som kan/bør forbedres. Har laget og testet dette og må si jeg ble meget overrasket.

PS! Jeg skriver ikke dette som en guide, da jeg føler jeg ikke har nok erfaring til det. Om noen med erfaring prøver dette og evt. raffinerer metoden

Fremgangsmåten er som å lage BP med precipitation metoden:

Du trenger:
Destillert vann
KNO3
Sukker (Jeg bruker melis, mens dextrose er sikkert bedre).
Hyssing (Bomullshyssing er nok best, men har ikke det for øyeblikket så jeg bruker vanlig hyssing).
Glassbeger for blanding
Varmeplate

Blander ut KNO3 + sukker i forholdet 55/45.
Jeg tok en passe mengde vann ~100ml og løste opp 3-4 teskjeer mix ~15-20g
Rører ut dette mens det varmes opp. Når alt er oppløst og mens det fremdeles står på varmen, legger jeg i hyssingen. Jeg brukte ca. 1 meter, men det er nok væske/mix til mer.

Etter å ha rørt en stund for å sørge for at det er godt mettet, slå av varmekilde og fjern alt som heter tenningskilder.

Mens du rører "kraftig" uten å søle, hell på alkohol (jeg brukte rødsprit og det virket helt ok). Jeg brukte vel litt under 10% av mengden vann.
Du ser nå at hyssingen blir dekt. Den kan nesten føles som den klumper seg, men bare fortsett å rør litt til. Etter et minutt eller to, ta ut hyssingen og la den kjøle seg litt før du tar på den.

Når hyssingen er kjølig nok til at du kan ta på den, men før den stivner, rett den ut og fjern evt. knuter. Heng den til tørk et sted uten tennkilder.

Jeg lot den tørke +/- 24 timer og da er den veldig stiv. Den brenner som den er, men den blir mer lik visco om du gjør følgende:
Klipp av en bit og rull den litt mellom fingrene. Litt vanskelig å forklare skriftlig, men tvinn den motsatt av slik den er fra fabrikken. Uten å løse den opp i individuelle tråder! Dette åpner hyssingen for mer oksygen og den brenner jevnere.

Her er en video av hjemmelaget lunte som fyrer av litt starmix i en break-type pose. NOTE: Jeg "åpnet" ikke lunta nok så den fikk litt lite oksygen, men den brenner greit allikevel. Jeg skal filme litt mer bare det blir lysere

http://www.youtube.com/watch?v=MkV8e-pMhRI
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nå skal jeg ikke være ekkel, men er ihvertfall to grunner til at denne lunten er temmelig upålitelig. Den kan være hygroskopisk, trekker til seg vann, og når du åpner for luftlommer i selve lunten, kan den "skippe" (brenne veldig raskt over en periode) som kan være utrolig farlig.

Ellers, en grei improvisert lunte som fungerer ok samme dag du lager den
Har laget en selv og fungerte greit for meg, har heller ikke hatt noen problemer med hygroskopiteten. Men prøv heller med kaliumklorat og ren bomull uten sukker, hvis du har tilgang på det! Brenner mye mer pålitelig, dog en smule raskere.
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Nå skal jeg ikke være ekkel, men er ihvertfall to grunner til at denne lunten er temmelig upålitelig. Den kan være hygroskopisk, trekker til seg vann, og når du åpner for luftlommer i selve lunten, kan den "skippe" (brenne veldig raskt over en periode) som kan være utrolig farlig.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at den kan være upålitelig, ingen tvil om det. Jeg driver noen tester for å prøve ut hvor hygroskopisk den faktisk er. Foreløpig er det ingen problemer med fuktighet, men den er ikke mange dagene gammel heller. Lurer på om det vil hjelpe å legge den i en "vakumboks".?
Det at den kan brenne med forskjellige hastigheter er vel den største grunn til bekymring. Derfor bruker jeg alltid ekstra lang lunte når jeg bruker denne.

Ellers, en grei improvisert lunte som fungerer ok samme dag du lager den
Har laget en selv og fungerte greit for meg, har heller ikke hatt noen problemer med hygroskopiteten. Men prøv heller med kaliumklorat og ren bomull uten sukker, hvis du har tilgang på det! Brenner mye mer pålitelig, dog en smule raskere.
Vis hele sitatet...
Sanne ord. Den er grei, men ikke veldig pro...
Har ikke tilgang på KClO3 for test nå, men det vekket interessen min... *Ut og lete litt*
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har en liggende med NaNO3 som er enda mer hygroskopisk, og den brenner fortsatt like godt. Om blandingen blir spesielt hygroskopisk eller ikke, avhenger jo mye av temperaturen. Når de blir godt smeltet, er jo resultatet noe helt annet. Med vann unngår vi dette though.. En god lunte for å teste komposisjoner uten vind og vær, er denne så absolutt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan man ikke bare dyppe i NC-lakk for og hindre at den hygroskopiske evne noen gang kommer til og finne sted?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jo, til en hvis grad, men NC lakk har en ekkel tendens til å sprekke hvis den ikke er perfekt! Men bedre enn ingenting
Jeg brukte mye NC lakk før, når jeg lagde e-tennere. Det er genialt for å sikre mot vann/fuktighet, men har som PA sier en lei tendens til å sprekke.

Artig å ta en e-tenner med NC, legge i et norgesglass med vann og fyre av. Flammer under vann er artig
Hmm.. liker egentli Black Match mye bedre enn denne... + Black match er veeldig enkel å lage! Mekket 10-15 meter igår for første gang.. Ett par meter som ikke virker skikkelig, men mye bra lunte!
Lager berre ei "Fusepaper" blanding og dypper ein bommulsbit nedi og ruller den til eit tau etterpå, og lar den tørke på ovnen ei lita stund:P
tåler ikkje trykk nei, men har ikkje klart å blåse den ut så eg er fornøyd med det og bruker det veldig ofte.
Brenner/Gløder seint og
Sist endret av 025; 6. januar 2009 kl. 18:42.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
Hmm.. liker egentli Black Match mye bedre enn denne... + Black match er veeldig enkel å lage! Mekket 10-15 meter igår for første gang.. Ett par meter som ikke virker skikkelig, men mye bra lunte!
Vis hele sitatet...
Blackmatch er veldig enkel å lage ja, men det forutsetter at du har krutt
Man kan også bruke svovelfritt krutt, noe som bare krever kno3 og litt trekull, og det er like enkelt å skaffe som sukker.
Men jeg vet ikke hvordan resultatet blir med "greemix" altså umøllet krutt. Antar denne guiden var ment for de som ikke har så mye maskiner og utstyr.
------
Et generellt tips til slike lunter er å bruke bommulsgarn brukt til strikking og diverse hekling og broderi. Er utrolig mykt å porøst, så det suger veldig godt til seg.
Om du berre blander S/KNO3/KULL med ein pinne og drypper litt vatn nedi og tar det på ein bommulstråd så finker det fint:P
sikkert 1cm på 1-2sec, brenner fort..

PS. men det sprenger vist du putta det i ein tett beholder. funka fett egentli:P
en billig lunte er å ta svovelen fra en fyrstikkeske og male det opp, blande med litt vann så det blir en grøt, og dyppe hyssing oppi, funka veldig bra faktisk. ikke 100% politelig dog
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Svovel og svovel... Har selv laget denne når jeg ikke har hatt annet. Brukte bomullstråd. Funker ok faktisk
Dette er vell rett og slett dårlig blackmatch? Fikk ett par meter med slikt da jeg lagde blackmatch, men da surra jeg alt i en dott og fyrte på... Tenkte faktisk ikke over at jeg kunne bruke den som timefuse
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Timefuse? Jeg ville aldri brukt det her som en pålitelig tidslunte.
ansuccess's Avatar
Trådstarter
8 1
Den jeg har "skrevet" om, bør IKKE brukes som timefuse i shells. Ei heller blackmatch eller fyrstikklunte imo.
Jeg har ikke fått testet med NC-lakk og evt. BP prime på den jeg har laget, men i morgen har jeg fri, så da...

Har akkurat en ladning kull i siste innspurt på "grillen", for å prøve å lage brukbar BP imorgen. Har ikke BM enda, så blir CIA, men men. Håper på OK resultat som kan brukes som break. Da blir det dummy-shells og en del testing
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Timefuse? Jeg ville aldri brukt det her som en pålitelig tidslunte.
Vis hele sitatet...
Sitat av Up Vis innlegg
Kan man ikke bare dyppe i NC-lakk for og hindre at den hygroskopiske evne noen gang kommer til og finne sted?
Vis hele sitatet...
Hvis man gjør det, kan da denne lunten brukes som tidslunte i luftbomber o.l.?
Sist endret av Dustegeek; 11. november 2009 kl. 22:13.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei, problemet er ikke bare at den tiltrekker seg vann, men at den også brenner med ujevn hastighet og med alt for lav energi til å tåle trykket i et shell. Desutten er den ikke solid nok heller. Vil bli blåst inn av trykket.
Sats heller på spoletter (papprør med BP, søk)
Sitat av Dustegeek Vis innlegg
Hvis man gjør det, kan da denne lunten brukes som tidslunte i luftbomber o.l.?
Vis hele sitatet...
Sier meg enig med BomberMan , ville aldri brukt denne som tidslunte i shell.
Anbefaler å skaffe kinesisk tidslunte som er nr1 som tidslunte , har du problemer med å skaffe det
så kan du lage spolette http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=121329

Edit : Pyro Anders kom før meg.

Beklager, var feil link i det forige innlegget mitt var denne jeg skulle poste :http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=121250
Fint vis en av moderatorene kunne skiftet ut linken med denne rette linken hvis det ikke er til formye bry.
Sist endret av Bowman; 11. november 2009 kl. 22:38.
Kunne evt brukes med silikon lakk. Det sprekker jo aldri. Jeg ville ikke giddet å lage noe annet enn BM..

Men, for folk uten svovel og mølle, er det en fin løsning! Tommel opp

Tror ikke de bruker svovel i fyrstikker nå engang. De første innholdt litt svovel, men nå er det kun fosfor og glass på pakken, og klorat og noe annet på tuppen. Husker ikke for sure tho
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Lukter fortsatt litt svovel av fyrstikkene når de slukkes. Bare litt, men skal ikke si meg sikker.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fyrstikker er vel i hovedsak kaliumklorat, antimontrisulfid og bindemiddel.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Noe som forklarer saken
Antimontrisulfid, det var det jeg lette etter Takk nygaard