Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1125
Hei! Har en 2011 Golf, hvor jeg brått i dag oppdaget at klimaanlegget bråker noe sinnsykt i takt med hvor mange "hakk" jeg skrur opp vifta. Bråker like mye selvom AC er av eller på.

Hva kan være grunnen? Trudde først det var motoren, helt til jeg skrudde ned vifta. Når vifta er på det laveste, så hører man omtrent ikke lyden.
Dukket dette opp i kulde som kom nå? da er det nok kupevifte som er syndern og må byttes, og som du selv sier er lyden lavere eller borte når vifte skrus ned. Ganske sikkert det er vifta som er gåen og må byttes, men kan være annet også så klart
Stemmer... hvor dyrt vil dette være å bytte?
Det aner jeg ikke, men det beste er nok å ta en sjekktime på verksted for å konstatere at det er vifta. Så ber du om pristilbud på bytte, hør med flere verksted da for å sjekke prisen.
Beste er nok om du kjenner noen som er mekaniker som kan bytte den for deg, du har jo ingen garanti lenger på en 2011 modell heller
du trenger ikke verktøy engang for å ta ut vifta , den sitter bak hanskerommet .. 2 klips på dekslet i fotbrønnen , da er vifta der og er bare trykket på plass og låst med en plastikk tapp mot torpedoveggen ..

spray på lageret i midten med noe PTFE basert smøring så holder den i flere år til uten en lyd
Typ WD40?
ikke optimalt med wd40 .. blir bråkete igjen ganske fort

har du biltema i nærheten er denne gull
https://www.biltema.no/bilpleie/smor...-ml-2000044476
Sitat av Paradisproblem Vis innlegg
Typ WD40?
Vis hele sitatet...
Nei, WD40 ødelegger lagrene på sikt, da det skyller bort olje/fett som lagrene er avhengig av for å kunne gjøre jobben sin. Rustløsere er IKKE smørespray.
For meg som har null peiling på bil; er det virkelig så enkelt som å bare spraye litt smørespray på lagrene, så blir all støy borte? Og hva har kulda med det her å gjøre, blir en kupevifte ødelagt av kulda?

Som sagt, har nada peiling på bil bortsett fra hvordan man fyller på spylervæske...
det kan være fiks til 70 kr , problemet er at dreneringen til der den suger luft inn i bilen eller tettingen slipper igjennom vann rett ned på vifta og lageret liker dette dårlig ... kaldt vær gjør at vifta går mer enn vanlig og du merker det .
spesielt hvis bilen står med snuta i oppoverbakke kan det lekke vann til vifta , blir det for jævlig merker du det blir vått på gulvet etter en regnskur .

fant en video , detta tror jeg bestemor hadde klart om ikke leddgikta var så sterk .


https://www.youtube.com/watch?v=BT1aCKDpRBE
Okay! Skjønner. Har kjøpt smøremiddel, og skal testes ut i morgen. Skal jeg rengjøre med feks våtservietter før jeg tar på smøremiddel?

Sitat av gekko4u Vis innlegg
det kan være fiks til 70 kr , problemet er at dreneringen til der den suger luft inn i bilen eller tettingen slipper igjennom vann rett ned på vifta og lageret liker dette dårlig ... kaldt vær gjør at vifta går mer enn vanlig og du merker det .
spesielt hvis bilen står med snuta i oppoverbakke kan det lekke vann til vifta , blir det for jævlig merker du det blir vått på gulvet etter en regnskur .

fant en video , detta tror jeg bestemor hadde klart om ikke leddgikta var så sterk .


https://www.youtube.com/watch?v=BT1aCKDpRBE
Vis hele sitatet...
Har nå rengjort og påført smøremiddel. Trenger jeg å vente til middelet har tørket før jeg monterer?
Sist endret av Paradisproblem; 12. januar 2024 kl. 17:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nei bare kjør på, var skruen i midten rusten ?
Sist endret av gekko4u; 12. januar 2024 kl. 17:21.
skrue? Den greia i midten var rusten ja
Btw fant en pose med salt fra Max i vifta… skal fra nå av rydde i hanskerommet!

Det fungerte! Takk for hjelp!!!!
Sist endret av Paradisproblem; 12. januar 2024 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det betyr at det har kommet vann inn tidligere , men hjalp smøringa på ulyden ?
Det høres ut som det kan være et problem med viftemotoren eller bladene i viften. Lyden som øker i takt med viftehastigheten indikerer at problemet er knyttet til selve viftesystemet. Det kan være lurt å få bilens klimaanlegg og vifteenhet sjekket av en erfaren mekaniker. De kan inspisere og identifisere eventuelle slitasjer, løse deler eller feil i systemet som kan forårsake den uønskede støyen.
Disse enhetene har typisk et glidelager, og akslingen kan ruste så lageret låses. Hvis du klarer å jobbe det løs med penetrerende olje går de gjerne en stund til siden toleransene har økt. Bruk gjerne lithiumfett, det sitter godt. Gjorde det på min for et år siden, funker fremdeles.
Sitat av Paradisproblem Vis innlegg
For meg som har null peiling på bil; er det virkelig så enkelt som å bare spraye litt smørespray på lagrene, så blir all støy borte? Og hva har kulda med det her å gjøre, blir en kupevifte ødelagt av kulda?

Som sagt, har nada peiling på bil bortsett fra hvordan man fyller på spylervæske...
Vis hele sitatet...
Når det er kaldt, så vil olje og fett være mer tyktflytende enn vanlig. Metall krymper og ekspanderer ved temperaturforskjeller, en del designet for 20C kan plutselig ikke passe hvis forskjellen er stor nok.

At olje blir mer tyktflytende når det er kaldt er hovedgrunnen til at man skal være forsiktig med kald motor for eksempel.
Som sagt er problemet løst! Hjalp å smøre lageret! Får se hvor lenge det holder før ulyden er tilbake.

For en som sagt kan nada om bil, brukte jeg 1 time ish totalt.