Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 6443
Sitat av robhol Vis innlegg
At du skal ha "vurder å unngå å meie ned katter" til å være så jævla prippent sier mer om deg enn noen andre. Baren er, som sagt, ikke voldsomt høy.
Vis hele sitatet...
Du kommer tilbake for å svare en gang til siden forrige svar ikke fikk noe respons?

Du skjønner at det ikke handler om å kjøre over katten men hva som skjedde etterpå? Ja det gjør du.

Gamle robhol begynner å bli litt sløv på sine eldre dager. De bitre one linerne dine sitter ikke like godt som før. Legge seg nå.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hva er det med å være så hellig? Hvem er du som kan bestemme hvor etisk innafor det der er for en annen person? Kan du legge ut en guide på hvordan alle skal oppføre seg så jeg slipper å lure på om O store robhol godkjenner eller ikke? Fei for egen dør og slapp av. Dama vet ikke noe så det er eventuelt TS egen samvittighet det går utover og den må han nesten få rå over selv.
Vis hele sitatet...
Tror de fleste kan være enig i at drap, også uhell, det er uetisk. Det er også uetisk å lyve til sin egen kjæreste, uansett hva det handler om.
Å lyve til kjæresten sin gjør ingenting bra for kjæresten iallefall, handler nok mer om å beskytte seg selv, innrømme noe som er vanskelig.

Er trådstarter så usikker på seg selv at h*n ser på det som en realistisk mulighet til at h*n går fra h*n så burde de ikke være sammen.
Sist endret av einsteindragon; 1. januar 2024 kl. 14:26.
morkakespisende
Akkurat uhellet har vel ingenting med etikk å gjøre, einsteindragon. Det er trist, men ikke uetisk. Han var jo ikke klar over at han gjorde det.

Så kommer et separat tilfelle, hva man velger å gjøre med den situasjonen, hvor etikk igjen har noe å si.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Har dere barn eller vil ha barn? Ville du dratt en slik hvit løgn visst du ved uhell hadde kjørt på et av deres barn?
Vil nok få mye hat-svar til dette, men i mine øyne er en katt sitt liv like mye verdt som et menneskes rett til å leve.

Visst hun er en kjæreste som er deg verdig så ville hun ikke slått opp med deg pga. Et slikt uhell. Men du er lenger ikke verdt hun når du ikke engang klarer å være ærlig med din egen kjæreste.
Et sunt forhold er et som er basert på tillit og ærlighet. Der dere innrømmer feil dere begår.
Det er ikke plass for noen løgner uansett hvor "små" de er. Dette er ingen liten løgn.

I mine øyne er dette faktisk verre enn å være utro også lyve om det etterpå. Fordi selv om det var et uhell så har du tatt et liv.
Vis hele sitatet...
Du trenger å skjerpe deg og revurdere egne holdninger mann.

B1 Er du 14 år gammel eller? Tenk deg grundig om, en katts liv kan på ingen måte sammenliknes med verdien av et menneske.

B2 Seriøst? Han har tatt liv? Det var et uhell, han kjørte over katta si. Han er ingen drapsmann. En som stikker kuken i fremmede også drar hjem og feier over kona si og potensielt smitter henne med sykdommer, det er noe helt annet både i alvorlighetsgrad og potensielle konsekvenser. Utroskap med påfølgende kjønnssykdom kan medføre sterilitet. Jeg vil si at en mann som puler kona si steril er mer alvorlig enn en hvit løgn om katta som alt var død, og som døde som følge av et uhell. Ts er hverken drapsmann eller skyldig i drap på sin katt.
Sist endret av _abc_; 1. januar 2024 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supranaut Vis innlegg
Akkurat uhellet har vel ingenting med etikk å gjøre, einsteindragon. Det er trist, men ikke uetisk. Han var jo ikke klar over at han gjorde det.

Så kommer et separat tilfelle, hva man velger å gjøre med den situasjonen, hvor etikk igjen har noe å si.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett der. Glemte et øyeblikk at det var et uhell.
Men uetisk å ikke ta ansvar for egne handlinger. Spesielt når man ikke risikerer fengsel eller bøter, men kun i verste fall at kjæresten slår opp. Og isåfall så var hun aldri verdt noen å ha et forhold med. Med mindre hun slår opp fordi det blir vanskelig å være sammen med og alltid bli påminnet om at denne mannen drepte en av mine kjæreste.
Nå må folk skjønne at TS ikke var redd for at dama skulle slå opp. Dere prosjekterer egne følelser inn i situasjonen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du trenger å skjerpe deg og revurdere egne holdninger mann.

B1 Er du 14 år gammel eller? Tenk deg grundig om, en katts liv kan på ingen måte sammenliknes med verdien av et menneske.

B2 Seriøst? Han har tatt liv? Det var et uhell, han kjørte over katta si. Han er ingen drapsmann. En som stikker kuken i fremmede også drar hjem og feier over kona si og potensielt smitter henne med sykdommer, det er noe helt annet både i alvorlighetsgrad og potensielle konsekvenser. Utroskap med påfølgende kjønnssykdom kan medføre sterilitet. Jeg vil si at en mann som puler kona si steril er mer alvorlig enn en hvit løgn om katta som alt var død, og som døde som følge av et uhell. Ts er hverken drapsmann eller skyldig i drap på sin katt.
Vis hele sitatet...
Jeg er 30, men har Aspergers Syndrom og vi er veldig følsomme for ting som dette. Personlig er jeg ekstremt opptatt av etikk og moral, rett og galt.

Jeg vokste også opp med en far som visst en katt ble skadd eller syk så tok han aldri med katten til dyrelegen. Men tok den ut og slo den i hjel. Man kan si jeg ble veldig traumatisert av dette og mer lei meg enn da f.eks. Bestefaren min døde av hjerteinfarkt.
Og bestefaren min pleide å ta frem hagle og skyte kattene når de ble for mange.
En gang prøvde også faren min å kaste en tung ting stein på en av våre hannkatter. Grunn? Han ble sint.
I flere dager etterpå var han tydelig ekstremt redd for han. Faren min var også voldelig mot oss barna, ikke at det er relatert til dette.
En gang når en nyfødt kattunge døde av sykdom så kom han til og med inn til meg med h*n som en spøk.

Husker også han en gang skrøt av at en jeger han kjente hadde skutt en elgekalv. Som om det var kult. Også var det den gang jeg ble vitnet til en nødslakt av en ku som hadde brukket foten. Jeg var ung og dum, trodde dette skulle være kult. Men det går fortsatt inn på meg hvordan slakteren bare gikk bort til kuta og skjøt hun i hodet. Han nølte ikke et sekund. Det er det kaldeste jeg noen gang har sett. Lillebroren min derimot ble igjen for å se de skjøre opp magen og ta ut innvoller. Så vet at slik jeg ser på det det er ikke slik de fleste ser på det.

Jeg pleier å se slik på det at jo gamlere man er jo mindre er livet verdt. Og en ulv er mer verdt enn et menneske. Fordi det finnes bare noen titusen i verden av ulven, men 8 milliarder av menneskene.

Og verden overlever at menneskene dør ut, men ikke at f.eks. Biene og humlene dør ut.

Hadde jeg måtte velge mellom å drepe en mann eller kvinne, eller en katt så ville jeg nok valgt å drepe katten. Men ikke fordi det ville det vært det rette å gjøre. Men fordi instinktene forteller meg at det er verre å drepe et menneske. Hadde jeg måtte velge mellom en mann eller kvinne, eller 10.000 Katter så er jeg mer usikker. Ville derimot ikke nølt å heller drept 10.000 katter om det sto mellom de eller 1 menneskebarn. Men pga. Instiktene.

Det er forskjell på å drepe pga. Det Instiktene mine forteller er rett å gjøre og det som faktisk er rett. Eller det minste av 2 onder.

Drapsmann er en person som har drept. Så jo, selv om det er et uhell så er en som dreper en katt en drapsmann. Jeg er en drapsmann per definisjonen fordi jeg har drept fluer. Det kan dog diskuteres om man kan kalles drapsmann visst det ikke er ved overlegg.
Men det er ingen forskjell på å drepe et menneske eller et dyr eller innsekt. Begge er dyr som kan føle på frykt og smerte. Og både dyr og insekt er mye mer intelligente enn mange mennesker tror. F.eks. Vil en sau få panikk visst du går mot den med en skarp kniv. Dette pga. Instinkter som de har arvet. Fordi sauer i fortiden har sett kniver bli brukt til å drepe. Så har de fått barn og videreført gener som gir frykt ved synet av skarpe ting.

Samme som grunnen til at vi mennesker instinktivt er redd edderkopper og slanger. Og mus og rotter fordi de har tatt livet av millioner av mennesker ved å gi sykdommer som svartepesten.

Ikke noe jeg kan gjøre for å få deg til å se ting slik jeg ser det. Men det blir stadig flere av folk som meg. Heldigvis. Godt eksempel på det er at til slutt ble det forbudt med pelsdyrnæring og det settes enda kraftigere kriterier til dyrevelferd enn det var før. Blir stadig også mer upopulært å spise kjøtt. Til og med drikke melk når det skjer ved å holde dyr til fange og utnytte de. Er heller ikke uten grunn til at de dyrene med størst mulighet til å overleve oss mennesker er de som er enten nyttige for oss mennesker, som vi kan benytte oss av. Og f.eks. Kattedyr. Dyr som har et utseende og som allierer seg med oss mennesker. Dette gjør de ikke fordi de egentlig liker oss mennesker. Det er en del av deres overlevelsesstrategi. Og dyr som har slike egenskaper får mat og drikke av oss. De trenger ikke å gjøre mer enn å se søte ut. Mens f.eks. Løver og Bjørn, som angriper oss mennesker. De har lav overlevelsesrate. Til slutt vil også dyr bli redde når de ser skytevåpen. Fordi etterhvert vil evolusjonen sørge for at de dyrene som overlever best er de som stikker av visst de ser mennesker med skytevåpen. Spesielt bra vil de som har best hørsel og syn klare seg.

Vil dog ta noen titusen år.

Etter hvert vil også drap på dyr bli like hardt straffet som drap på mennesker. Men ser for meg at det vil ta minst 100 år og det vil avhenge av hva folk stemmer på av partier i fremtiden. Hvem som vil vinne frem i fremtiden vil avhenge av hvordan andre ting vil utvikle seg. F.eks. Mtp. Miljøet, Dyrevelferd, Økonomi, Krig og så mye annet. Senterpartiet er f.eks. De å stemme på når man trenger en mest mulig forsterking av militæret og politi. Men de er ikke noen å stemme på når det kommer til miljøet, dyrevelferd og det økonomiske visst du bor i byen. Det er heller ikke AP.

Det er derimot SV, Venstre og MDG. Også KRF tror jeg. Og Rødt. Dessverre vil forverring av miljøet føre til mer krig og jeg ser ingenting særlig positivt mtp. Fremtiden til Miljøet og mtp. Krig de neste 100 årene.

Men ved å sikre barn en god oppdragelse som er uten mobbing og vold i hjemmet så vil det sørge for at færre utvikler Sosiopati.
Og etter hvert vil man finne en kur for Psykopati. Kriminelle psykopater kan man da putte i fengsel og sette som betingelse for løslatelse at de frivillig går med på å bli satt på medikamentell og psykologisk behandling for psykopati.

Endelig kan vi da få stortingsrepresentanter, statsministre og presidenter som er verken Sosiopater eller Psykopater. Kanskje også ikke er Narsisser. Det kan man egentlig sørge for allerede ved at alle politikere må ta MR-scan eller/og PET-scan som skanner hjernen og sørger for at folk med disse diagnosene ikke kan sitte i regjering eller være stortingsrepresentanter. Synd de som bestemmer norges lover er nettopp psykopater, sosiopater og narsisser. Bare se på FRP. Som har ca. 15% av alle stemmene.

Var for noen år siden noen profesessorer som foreslo dette, men det ble raskt avvist av både regjering og stortingsrepresentanter.
Noe som ikke er overraskende, for mens folk flest sliter noe grusomt med økonomien så er nesten alle partier på stortinget mest opptatt av å øke egne lønninger. Tror kun SV og Rødt er de eneste som vil redusere lønningene.
Sist endret av einsteindragon; 1. januar 2024 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.