Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1863
Fuck Mr. Plod!
En jeg har vært i nærheten av har fått skabb, om jeg har blitt smitta eller ikke er jeg usikker på.

Men de kremene på apoteket er jo så voldsomt dyre at jeg får helt bakoversveis.
Om man hadde kjøpt seg en Permetrin innsektspray, hadde det også gjort susen?

500ml 20% Permetrin på spray til en hundrelapp er mye mere fristende enn ei litta kremtube 5% Permetrin.

https://www.europris.no/p-insektsspr...uct_stores_tab
Skabbelig..
I følge produktbeskrivelsen hos skadedyrbutikken er permetrin spray:
"H224 Ekstremt brannfarlig væske og damp.
H317 Kan utløse en allergisk hudreaksjon
H410 Meget giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann."
Det står også at den har "innvendig virketid på 6-8 uker."

Jeg nekter å tro at denne er digg å inhalere eller ha på huden i flere runder som den kremen.
På en annen side, det samme kan sies om skabb. Den kremen er dyr som en jævel og du må kjøre to runder (minst, jeg trengte 3) for å bli kvitt faenskapen.
Føler meg deg ass! Hvis jeg var deg ville jeg holdt meg hjemme og bestilt Foodora i en uke for å avvente, evt bare sagt fuck it og lagt den 500-lappen i den første runden med krem allerede før symptomer vises eller ei. Du må fryse sengetøy og alt mulig faenskap, det er ikke måte på hvor fucka disse jævlene er.

Mvh supranaut skabbhater

P.S.
Fuck flått
Sist endret av supranaut; 30. desember 2023 kl. 13:39.
Hvordan merker man at skabbmidden er i gang? Går det sakte og sikkert eller eksploderer det. Kan man se dem? Er i faresonen her selv og har rimelig noia………
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Hvordan merker man at skabbmidden er i gang? Går det sakte og sikkert eller eksploderer det. Kan man se dem? Er i faresonen her selv og har rimelig noia………
Vis hele sitatet...
4 uker så kommer kløen også legger de 3 egg tror jeg hver dag. Det kommer ganske fort
Har fått små «vannblemmer» på https://imma.gr/124898xe6917. De klør og etter noen dager sprekker de. Begynte med en og er nå flere etter et par uker.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Har fått små «vannblemmer» på https://imma.gr/124898xe6917. De klør og etter noen dager sprekker de. Begynte med en og er nå flere etter et par uker.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende det er skabb, har par skorper selv.

FastLeger er ikke til hjelp, de har ikke peiling.
Enten følge magefølelsen eller bestille time hos hudlege er det beste om du vil ha det sikkert påvist.

Kjøpte en pakke tabletter mot skabb fra ebay, om jeg ikke er smitta så er det greit å ha i guess.

Virker i en uke+ og jævlig effektivt.
Ulovlig da
Blir usikker. Må jo finnes en enkel måte å finne ut av det på. Men har skjønt at det smitter som pesten og er verre å bli kvitt enn jehovas vitner. Så må ta det på alvor. Leste om folk som hadde betalt over 10000 kroner for kremer og piller før de var kvitt det…….
Uvaksinert 👍
Dra til Sverige og kjøp Tenetux
Har du mulighet til å reise til Sverige er Tunitex mye billigere og mye mer effektivt enn all skabb medisin du går kjøpt i Norge. Jeg har faktisk en tube igjen etter skabb epidemien som var for noen år siden, hvis du sender pm kan jeg sikkert sende til deg.
Jeg kan godt ta en tur til broderfolket. Er bare en ferjetur unna.

Men kan noen se på bildet og si at ja faen det ligner på det Gunnar, eller Randi hadde da de fikk skabb. Nå takket jeg akkurat nei til nyttårsfeiring fordi jeg ikke vil smitte noen.
Sist endret av Mraduvanzed; 30. desember 2023 kl. 16:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nettopp hatt svineriet selv as. Permetrin funker ikke. Dra til Sverige eller skaff deg Scatol.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Nettopp hatt svineriet selv as. Permetrin funker ikke. Dra til Sverige eller skaff deg Scatol.
Vis hele sitatet...
Er ikke scatol reseptbelagt i Sverige? Lette igjennom ørten pille medisiner i både Sverige og Danmark, fant ikke mye reseptfritt.

Om krem er effektivt eller ikke har null å si om jeg ikke er like effektiv på husvask.
Hvordan får man skabb? Må man ha hatt kontakt med andre mennesker som har det eller kan man få det fra andre kilder?
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Hvordan får man skabb? Må man ha hatt kontakt med andre mennesker som har det eller kan man få det fra andre kilder?
Vis hele sitatet...
Lengre Nærkontakt som oftest, men det holder å sette seg i en sofa også.

Finnes skorpeskabb hvor enkelte har flere millioner midd og det holder å bare sitte i samme rom. Men de finner du som oftest ikke ute blant folk.
Kan ikke tenke meg at en oppegående person ville latt hele kroppen bli en haug med midd og død hud.
Permetrin kan være ganske irriterende for huden. Produkter som ikke er lagd for bruk på menneskhud ville jeg aldri anbefalt som behandling.

Den letteste og mest effektive løsningen på problemet (gjennom norsk helsevesen) er å få skrevet ut en dobbel kur med Ivermectin (virkestoffet i Scatol/Stromectol). For å få det skrevet ut, fortell lege at du gjentatte ganger har prøvd reseptfrie behandlinger som Permetrin-krem (Nix) eller Benzylbenzoat etc. uten hell.
Det vil si, ikke doble dosen, men behandlingstiden/intervallene.

Grunnen til å insistere på dobbel behandling er grunnet stoffets halveringstid sett i forhold til skabbens livssyklus og overlevelsesevne i hjemmet.

Det er også en del forskning som tyder på at skabben verden rundt har opparbeidet seg resistanse mot blant annet Permetrin, så det ville jeg ikke kastet bort penger på ved mindre det brukes samtidig i kombinasjon med Ivermectin.

Permetrin fungerer best til overflatebehandling av tekstiler og klær som en barriere.

Å legge klær og tekstiler i karantene et par uker eller behandle det med høy varme+lav fuktighet (tørketrommel) eller nedfrysning kan også være lurt. Hyppig skift av sengetøy er en god ide både før og gjennom behandlingstiden. Bruk av innesko og dampvasking av sofa osv er også noe å vurdere ved gjentatte mislykkede behandlinger.

Om man virkelig har fått skrekken (forståelig) kan man vurdere å impregnerte yttersiden av bukser og sokker etc med permetrin ment for tekstilbruk.

Husk også at vellykkede behandlinger dessverre vil ha lite å si hvis ikke andre i samme husholdning behandler seg samtidig.

Det er også verdt å merke seg at man fortsatt kan oppleve kløe i lengre tid selv om en behandling er vellykket. Det kan ta litt tid for huden å kvitte seg med restene, så det kan være lurt ikke gå helt bananas hvis man ikke opplever øyeblikkelig lindring av kløe etc.

PS: Det finnes faktisk et stoff som ligner Ivermectin som har en mye lengre halveringstid. Dette er det nærmeste jeg har funnet en perfekt kur, men såvidt jeg vet finnes det dessverre ikke formuleringer til bruk for mennesker utenfor studier.

Lykke til!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Brukte det innendørs for å bekjempe hærmygg

Anbefaler det ikke
Er det slik at hvis man er smittet må holde meg hjemme fra treningssenter og andre steder der man treffer folk. Finner ikke noe om det på nettet. Dette her har jo smittepotensiale som pest nærmest i disse vinter, jul og nyttårstider. Det norske folk gjør ikke annet enn å sitte i hverandres sofaer, trene på studio og gå i butikken. For ikke å tenke på skoler og barnehager……….
Tror ikke du er lovpålagt men ja du kan infisere utstyr/møblement. Takk (for unnskyldningen), nå tør ingen av oss dra å trene.
Sist endret av supranaut; 31. desember 2023 kl. 13:23.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Er det slik at hvis man er smittet må holde meg hjemme fra treningssenter og andre steder der man treffer folk. Finner ikke noe om det på nettet. Dette her har jo smittepotensiale som pest nærmest i disse vinter, jul og nyttårstider. Det norske folk gjør ikke annet enn å sitte i hverandres sofaer, trene på studio og gå i butikken. For ikke å tenke på skoler og barnehager……….
Vis hele sitatet...
skabb var nesten ikke eksisterende i norge for noen år tilbake etter en stor skabb bølge før 2000. nå er det mye av det og svert få vet egentlig hva det er.

lurer på hvor mange som bruker kremer for tørr og kløende hud som egentlig har skabb. kortison og en fuktighetskrem fjerner plagene knyttet til skabb, må jo være noen av dem
var nylig en hel skole som fikk skabb som kom i avisa, så det kan jo spre seg raskt.
http://https://www.dagbladet.no/nyheter/skabb-stengt-for-jul/80662147 Flere skoler og barnehager er stengt pga skabb på Sørlandet. Problemet er som skrevet tidligere at den lille gravern begynner å bli resistent mot medisinene våre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
2 dager siden fikk jeg IverHeal 12mg 10x i posten.

er det mulig å spotte falske piller på ett vis?


de smakte ikke mye av de, leste at det skulle smake møkk i kjeften litt etterpå? hmmm
Sist endret av Nøddy; 14. januar 2024 kl. 15:30.
Tilbudet om å sende en tube tunitex står fortsatt skulle de være scam
Som andre nevner, drit i Nix krem. Fungerer elendig. Men jeg syntes benzylbenzoat gjorde susen. Slik som denne: https://www.apotek1.no/produkter/ben...hoCw6gQAvD_BwE

Skikkelig potent, og gjør jobben så det holder.