Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 7226
I forrige melding fra nav etter at jeg hadde fått nødhjelp så kritiserte de at jeg hadde brukt penger på Norsk Tipping og kjøpt kryptovaluta. De sa også at visst jeg i fremtiden bruker penger på dette og så søker om nødhjelp noen uker senere så vil jeg få avslag.

Kan de faktisk gjøre dette?
For jeg har en sterk anelse om at de ikke har lov til å avslå søknaden min om nødhjelp pga. Dette.

Lurer også på om de etter loven skal kunne kreve innsikt i krypto lommeboken min og hvor kryptopengene har gått.
For jeg vil selvfølgelig ikke si til nav at jeg har brukt de på rusmidler.
Når de ber deg sende en konto oversikt kan du sladde ut alt annet en talla, de har ikke noe med hva du bruker penger på, MEN jeg mener at det er feil og spille de vekk eller sette de på krypto. men er jo bare småpenger uansett.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Når de ber deg sende en konto oversikt kan du sladde ut alt annet en talla, de har ikke noe med hva du bruker penger på, MEN jeg mener at det er feil og spille de vekk eller sette de på krypto. men er jo bare småpenger uansett.
Vis hele sitatet...
Er snakk om rundt 2000 i krypto per måned og kanskje 200-300 hos norsk tipping. Disse kjøpene gjør jeg helt i begynnelsen, altså samme dato som jeg får penger på konto. For da har jeg såpass mye med penger at det ser ut som jeg har råd til dette.

Når jeg legger penger i norsk tipping så er det jo selvfølgelig for å kanskje kunne vinne mer penger. For jeg får fra før utbetalt veldig lite penger per måned.

Men, noen som vet om de ifølge loven kan nekte meg nødhjelp pga. Dette?
Gjerne link til èn eller flere lovparagrafer de som vet en del om dette.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men du har jo egentlig ikke råd til det når du må søke nødhjelp...
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Men du har jo egentlig ikke råd til det når du må søke nødhjelp...
Vis hele sitatet...
Er ikke slik at jeg søker hver måned. Hvorvidt jeg har nok råd til det eller ikke avhenger av hva jeg må betale på regninger i strøm, medisiner og evt. Annet.

I gjennomsnitt det siste året så søker jeg om nødhjelp ca. Hver 3 måned.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 18:04.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er snakk om rundt 2000 i krypto per måned og kanskje 200-300 hos norsk tipping. Disse kjøpene gjør jeg helt i begynnelsen, altså samme dato som jeg får penger på konto. For da har jeg såpass mye med penger at det ser ut som jeg har råd til dette.

Når jeg legger penger i norsk tipping så er det jo selvfølgelig for å kanskje kunne vinne mer penger. For jeg får fra før utbetalt veldig lite penger per måned.
Vis hele sitatet...
Hvor mye har du tjent på Norsk Tipping, og tror du livet ditt magisk vil fikses om du vinner 300 000 på lotto? Se deg litt i speilet - Du kontaker NAV fordi du har så lite penger at du ikke kan kjøpe mat men velger heller å bruke disse på rus. Vinner du penger vil du bruke disse på nettopp rus også - så jeg tror faktisk kontakten din på NAV er lei av din mangel på viljestyrke til å faktisk endre din situasjon.



Vi vokste opp med "kjedelige" ting som skolegang osv nettopp for å lære oss at vi må stå på for å få ett behagelig liv. Vi er ikke her for å leve i luksus 24/7, alle mennesker som har en ambisjon om å bli noe og være attraktiv vet at man må pushe seg selv for å skape ting.


Slutt å leve uintelligent så kanskje livet er noe helt annet om 5 år.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hvor mye har du tjent på Norsk Tipping, og tror du livet ditt magisk vil fikses om du vinner 300 000 på lotto? Se deg litt i speilet - Du kontaker NAV fordi du har så lite penger at du ikke kan kjøpe mat men velger heller å bruke disse på rus. Vinner du penger vil du bruke disse på nettopp rus også - så jeg tror faktisk kontakten din på NAV er lei av din mangel på viljestyrke til å faktisk endre din situasjon.



Vi vokste opp med "kjedelige" ting som skolegang osv nettopp for å lære oss at vi må stå på for å få ett behagelig liv. Vi er ikke her for å leve i luksus 24/7, alle mennesker som har en ambisjon om å bli noe og være attraktiv vet at man må pushe seg selv for å skape ting.


Slutt å leve uintelligent så kanskje livet er noe helt annet om 5 år.
Vis hele sitatet...
Jeg er i minus og det er litt usannsynlig at jeg vinner 300.000 eller mer.
Men det er mulig og gir meg en viktig ting: Håp.

Vinner jeg så mye så vil det gå til å betale ned gjeld og jeg vil ha 1-2 år med relativt god inntekt.
Jeg vil nok bruke litt mer på rus, men ikke mer enn kanskje ett par ekstra tusen per måned.

Mest bruker jeg nå på Valium og disse pillene bruker jeg til nedtrapping med et mål om å seponere.
Resten brukes på Oxy, som jeg er avhengig av. Men jeg trenger ikke mer enn noen piller per måned.

Det er tydelig at du aldri har vært skikkelig avhengig av ulovlige rusmidler eller alkohol. Så ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om, som om det bare er å slutte.

Jeg har flere psykiske lidelser og går på ung uføretrygd. Det beste som realistisk kan skje med meg er at jeg får en såkalt god død.

For meg er det ikke noe håp om å faktisk oppnå noe spesielt, som en jobb eller lignende (jeg er 29 og har aldri vært i jobb). Det er alle rundt meg enig i, spesielt NAV legen som sørget for at jeg fikk gå over på uføretrygd etter å ha gått på AAP. Samme med fastlegen og andre statsansatte rundt meg.

Det er en grunn til at jeg bruker rus, det er ikke for morroskyld.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 18:32.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
I forrige melding fra nav etter at jeg hadde fått nødhjelp så kritiserte de at jeg hadde brukt penger på Norsk Tipping og kjøpt kryptovaluta. De sa også at visst jeg i fremtiden bruker penger på dette og så søker om nødhjelp noen uker senere så vil jeg få avslag.

Kan de faktisk gjøre dette?
For jeg har en sterk anelse om at de ikke har lov til å avslå søknaden min om nødhjelp pga. Dette.

Lurer også på om de etter loven skal kunne kreve innsikt i krypto lommeboken min og hvor kryptopengene har gått.
For jeg vil selvfølgelig ikke si til nav at jeg har brukt de på rusmidler.
Vis hele sitatet...
Skal skattepengene mine gå til at du gamler de bort? Fuck off
Jammen, du har jo ikke bruk for nødhjelp når du har råd til i gamble. Kjøp mat istedenfor tipping så trenger du ikke nødhjelp.

Har du dårlig råd, er den enkleste løsningen å få deg en jobb. Hvis du kan da.

En annen løsning er å pante flasker.
Jeg glemte å legge til at det var ikke noe personlig i den posten jeg skrev altså.

Jeg ser nå at jeg virket ganske brutal.

Jeg syns man ikke skal gamle med penger når endene ikke møtes fordi alle vet at man statistisk taper på det. Ja NAV har lov til å sette regler.

Deres penger = deres regler.
Når jeg gambler så er det snakk om kun 200-300 per måned. Og som oftest trenger jeg ikke å søke nødhjelp.
Men når jeg må det så er det snakk om at jeg mangler kanskje 1000-2000. Så da hjelper det ikke om jeg den måneden ikke hadde gamblet noe.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Skal skattepengene mine gå til at du gamler de bort? Fuck off
Vis hele sitatet...
Skattepengene dine går til mye annet dritt enn at jeg bruker 300 hos norsk tipping per måned.
Det er kun den 19. Hver måned jeg legger inn noe penger på bla. Lotto og Keno. Da vet jeg ikke hvordan jeg står økonomisk på samme tid neste måned.

Men som oftest så får jeg det så vidt til å gå. Men noen måneder går jeg i null lenge før den 19.
Og da må jeg søke nødhjelp.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke beløpet som er relevant her. Det er en prinsippsak.

- Du har 0 penger.
- Du går til staten for nødhjelp
- Du kaster pengene ut av vinduet
- Staten sier at dette ikke er greit.

Ferdig snakka.

Ellers er jeg ganske sikker på (uten å ha sjekket) at nødhjepspenger er gjerne øremerket til strømregninger, mat og leie, dvs ting man trenger for å overleve.

Ellers er jeg enig at skattepengene mine helt sikkert går til mye rart. Jeg hadde nok blitt lei meg om jeg hadde funnet ut av det. :<
Som oftest så går jeg for fort i null pga. At jeg har kjøpt mye mat.
Fordi noen måneder spiser jeg det som er vanlig, mens andre måneder spiser jeg nesten ingenting.
Hvor mye jeg røyker har også en stor innvirkning.

De 200-300 jeg bruker hos norsk tipping er ingenting sammenlignet med det jeg bruker på mat og røyk.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det er ikke beløpet som er relevant her. Det er en prinsippsak.

- Du har 0 penger.
- Du går til staten for nødhjelp
- Du kaster pengene ut av vinduet
- Staten sier at dette ikke er greit.

Ferdig snakka.

Ellers er jeg ganske sikker på (uten å ha sjekket) at nødhjepspenger er gjerne øremerket til strømregninger, mat og leie, dvs ting man trenger for å overleve.

Ellers er jeg enig at skattepengene mine helt sikkert går til mye rart. Jeg hadde nok blitt lei meg om jeg hadde funnet ut av det. :<
Vis hele sitatet...
Det er ikke å kaste pengene ut av vinduet når det kan føre til at man får/vinner mer penger. Og jeg bruker aldri nødhjelpspengene på noe annet enn mat.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er snakk om rundt 2000 i krypto per måned og kanskje 200-300 hos norsk tipping. .
Vis hele sitatet...
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Når jeg gambler så er det snakk om kun 200-300 per måned. Og som oftest trenger jeg ikke å søke nødhjelp.
Men når jeg må det så er det snakk om at jeg mangler kanskje 1000-2000. Så da hjelper det ikke om jeg den måneden ikke hadde gamblet noe.


Og da må jeg søke nødhjelp.
Vis hele sitatet...


Veldig økonomisk intelligent og du ser ikke dette selv? Rus er kun en falsk avhengighet og du vil sannsynligvis leve lenger med mer mat og frisk luft enn pillene dine.
Sist endret av Mozzie; 22. oktober 2023 kl. 19:38.
Staten kan heller ikke bare gjøre som de vil. Det må være lovfestet hva NAV kan gjøre og ikke gjøre. Det er det jeg er ute etter, om det står noe sted i loven om at de kan nekte meg nødhjelp pga. At jeg har brukt penger på Norsk Tipping og Krypto.

Formålet med tråden var ikke å få en moralpreken om at å bruke noen småpenger på Norsk Tipping er galt.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Som oftest så går jeg for fort i null pga. At jeg har kjøpt mye mat.
Fordi noen måneder spiser jeg det som er vanlig, mens andre måneder spiser jeg nesten ingenting.
Hvor mye jeg røyker har også en stor innvirkning.

De 200-300 jeg bruker hos norsk tipping er ingenting sammenlignet med det jeg bruker på mat og røyk.

Det er ikke å kaste pengene ut av vinduet når det kan føre til at man får/vinner mer penger. Og jeg bruker aldri nødhjelpspengene på noe annet enn mat.
Vis hele sitatet...
hvis det er logikken din, så kan du like greit gi meg penga, så ska du få dobbelt tilbake. Kanskje.

Skjønner du hvor på trynet det høres ut?

Tror ikke dette er plassen for å prøve rettferdiggjøre bruken din eller få noe form for forståelse mister, skjønner du har det tungt å har ditt å stri med, men det der høres helt på trynet ut i de flestes ører.

Du har mer enn meg i mnd som ung ufør, jeg bor i en av norges dyreste byer og jeg har aldri hatt behov for noe nødhjelp fra sossen etter jeg ble vanlig uføretrygda. Kunne ikke falt meg inn. Trenger jeg noe ekstra så jobber jeg det jeg kan, der jeg kan, når jeg kan.
Sist endret av mr.roundtree; 22. oktober 2023 kl. 19:40.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Rus er kun en falsk avhengighet
Vis hele sitatet...
Det er ingenting falskt med rusavhengighet. Og det er kun når jeg bruker piller at jeg klarer å være bla. Sosial.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Trenger jeg noe ekstra så jobber jeg det jeg kan, der jeg kan, når jeg kan.
Vis hele sitatet...
Der er kanskje den største forskjellen mellom oss. For jeg kan ikke jobbe, klarer ikke engang å snakke i telefonen.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Staten kan heller ikke bare gjøre som de vil. Det må være lovfestet hva NAV kan gjøre og ikke gjøre. Det er det jeg er ute etter, om det står noe sted i loven om at de kan nekte meg nødhjelp pga. At jeg har brukt penger på Norsk Tipping og Krypto.

Formålet med tråden var ikke å få en moralpreken om at å bruke noen småpenger på Norsk Tipping er galt.
Vis hele sitatet...
Da får du bare begynne å lese.

https://www.nav.no/no/person/flere-t...jenester-i-nav
JEG GJENTAR: Formålet med denne tråden er å få vite om NAV har en lovfestet rett til å gi avslag på søknad om nødhjelp av allerede nevnte grunner.

Visst svaret er ja, så kom med kilder (som til f.eks. lovdata.no). Samme visst svaret er nei.

De som ønsker å komme med moralprekner istedenfor kan holde seg unna.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 19:49.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg



Der er kanskje den største forskjellen mellom oss. For jeg kan ikke jobbe, klarer ikke engang å snakke i telefonen.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg, og ikke minst respekterer jeg det.
Vi går alle i forskjellige sko.

Du har det nok ikke noe lett på noe måte, men du må skjønne at nødhjelp er ikke til krypto eller tipping. Det er til folk som er i nød. Har du ikke penger til og overleve så skal du selvsagt ha hjelp til det. Men når det går til saker som ikke har med overlevelse å gjøre, men du sparer i krypto og tipper, så blir det litt drøyt, og mange kommer til å reagere på det.
Det må du forstå at andre mener, selv om du ikke nødvendigvis ser det slik selv.

Nav kan ikke nekte deg nødhjelp om du trenger det. Men de har virkemidler som gjør at du ikke får tilgang til kontanter, slik som f. eks ett kort som er forhåndsbetalt så du bare får kjøpt matvarer på rema 1000. da får du ikke handle tobakk eller alkohol heller. Harde narkiser får ofte det så de ikke skal bruke penga på dop. eller folk som har problemer med impulser og har kjørt økonomien på ræv.

Så ro ned (du trenger ikke gi deg helt, men reduser summene drastisk) tipping og kryptokjøp så fortsetter du få kontanter/vanlig bankoverføring de gangene du trenger nødhjelp.

Håper du skjønner at jeg prøver å hjelpe deg, og ønsker deg alt vel i fremtiden og at du har det så bra som du kan ha det
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Det er ingenting falskt med rusavhengighet. Og det er kun når jeg bruker piller at jeg klarer å være bla. Sosial.



Der er kanskje den største forskjellen mellom oss. For jeg kan ikke jobbe, klarer ikke engang å snakke i telefonen.
Vis hele sitatet...
«Kan ikke jobbe»?!

Hva er det her for no gen Z piss?!
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Det forstår jeg, og ikke minst respekterer jeg det.
Vi går alle i forskjellige sko.

Du har det nok ikke noe lett på noe måte, men du må skjønne at nødhjelp er ikke til krypto eller tipping. Det er til folk som er i nød. Har du ikke penger til og overleve så skal du selvsagt ha hjelp til det. Men når det går til saker som ikke har med overlevelse å gjøre, men du sparer i krypto og tipper, så blir det litt drøyt, og mange kommer til å reagere på det.
Det må du forstå at andre mener, selv om du ikke nødvendigvis ser det slik selv.

Nav kan ikke nekte deg nødhjelp om du trenger det. Men de har virkemidler som gjør at du ikke får tilgang til kontanter, slik som f. eks ett kort som er forhåndsbetalt så du bare får kjøpt matvarer på rema 1000. da får du ikke handle tobakk eller alkohol heller. Harde narkiser får ofte det så de ikke skal bruke penga på dop. eller folk som har problemer med impulser og har kjørt økonomien på ræv.

Så ro ned (du trenger ikke gi deg helt, men reduser summene drastisk) tipping og kryptokjøp så fortsetter du få kontanter/vanlig bankoverføring de gangene du trenger nødhjelp.

Håper du skjønner at jeg prøver å hjelpe deg, og ønsker deg alt vel i fremtiden og at du har det så bra som du kan ha det
Vis hele sitatet...
Viktig å påpeke at jeg ikke sparer noe i krypto. Alt går direkte til rusmidler.
Og når jeg får nødhjelp så går de pengene til kun matvarer. Jeg bruker ikke nødhjelpspengene jeg får utbetalt til norsk tipping eller krypto. Kun matvarer.

Sitat av 420master Vis innlegg
«Kan ikke jobbe»?!

Hva er det her for no gen Z piss?!
Vis hele sitatet...
Folk på 100% uføretrygd får det nettopp fordi de ikke kan jobbe.
Har du vanskeligheter med å forstå det?
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Viktig å påpeke at jeg ikke sparer noe i krypto. Alt går direkte til rusmidler.
Og når jeg får nødhjelp så går de pengene til kun matvarer. Jeg bruker ikke nødhjelpspengene jeg får utbetalt til norsk tipping eller krypto. Kun matvarer.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Det som er problemet er at nav og andre ser at om du ikke hadde brukt penger på krypto av uførepengene dine, så hadde du kanskje ikke hatt behov for nødhjelp. Så jeg forstår tankegangen din, men det blir alikevel ikke helt rett. Det har med prioriteringer å gjøre. Har ikke noe annet råd enn å prøve roe ned på kjøp av krypto, eventuelt så kan du handle knarken i cash/kjøpe krypto med cash, slik at det ikke står noe som har med gambling/kryptokjøp og gjøre på kontoutskriften din. Eventuelt kan du kjøpe ett visagavekort og handle krypto med det, så blir det litt mindre sus. Om det står kontantuttak på kontoutskriften så skal nav drite i hva du har brukt de på. Om de spør sier du bare livsopphold.
Sist endret av mr.roundtree; 22. oktober 2023 kl. 20:10.
OK, så er det greit for OP å bruke skattepengene dine på dop så lenge han kjøper på gata istedet for å kjøpe krypto for å kjøpe dop på nettet? Gambling skjønner jeg, men han gambler på statens lotteri, da går jo alle skattepengene tilbake.

Det er sikkert mange i OP sin situasjon som heller ville brukt pengene på noe søppel som like gjerne kunne vært dop.
Sett opp ett budsjett på hva du har brukt penger på de siste månedene og finn ut andre steder du kan kutte ned forbruket.
Siden du har uføretrygd så betyr det jo at du faktisk får en del utbetalt og egentlig ikke skal ha behov for å søke nødhjelp selv om du bruker 2300 i måneden på rus og tipping.
Selv ikke med AAP skulle det være nødvendig ved mindre husleien din er ekstremt dyr eller du bruker mer enn det du sier her på rus og tipping.

Ser det er en del her som ikke vet at man betaler skatt med uføretrygd og tror det er det skattepengene brukes på.
Sist endret av Bjarnebetjent; 22. oktober 2023 kl. 20:17.
Helt ærlig ser jeg heller at du kjøper dop enn krypto for de pengene

Men seriøst. Om du stadig vekk går tom for penger har du ikke råd til å spekulere for over 2000kr/mnd. Selv om lista for nødhjelp skal være lav kan man ikke med overlegg sette seg i en slik situasjon. Dette kan du like eller ikke, men sånn er det. Og lykke til med å vinne mot kommunen på dette punktet. Særlig når du ikke har penger til advokat...
Nav er ikke en bank du kan bare hente penger fra, når du bruker opp inntekten din, er dette ditt problem. Slik blir så feil når slike skal kreve og kreve og klatte bort penga på tull. Hva skal vi andre gjøre, gjøre det samme liksom. Du må se på forbruket ditt, om du klatter bort penga må du endre forbruk.

Sett opp budsjett på hva du kan kutte i, har du for høye bokostnader må du flytte og finne noe billigere. samme med mat og ikke minst dop og tipping. Du har ikke råd til å tippe for noe, og NAV har rett å ikke gi deg noe krisehjelp.

Klarer du ikke bruke penga dine rett selv, må du få deg verge som gir deg ukepenger og betaler dine regninger
Sitat av RapTouR Vis innlegg
NAV har rett å ikke gi deg noe krisehjelp
Vis hele sitatet...
Veeeel. Lista for nødhjelp skal være lav, selv om situasjonen er selvforskyldt. Men å ha faste utgifter til ren gambling utgår, det er ikke en menneskerett.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Veeeel. Lista for nødhjelp skal være lav, selv om situasjonen er selvforskyldt. Men å ha faste utgifter til ren gambling utgår, det er ikke en menneskerett.
Vis hele sitatet...
Ja, NAV skal hjelpe for i nød, men dette her er selvforskyldt. Da kan du takke deg selv. får man da kan man i teorien bare bruke opp alt man får, og bare kreve og kreve hele tiden. Slikt blir så feil, er tross alt våres skattepenger som går til slik tull. Og de som virkelig trenger krisehjelp lider av de som er grådige og utnytter systemet
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Sett opp ett budsjett på hva du har brukt penger på de siste månedene og finn ut andre steder du kan kutte ned forbruket.
Siden du har uføretrygd så betyr det jo at du faktisk får en del utbetalt og egentlig ikke skal ha behov for å søke nødhjelp selv om du bruker 2300 i måneden på rus og tipping.
Selv ikke med AAP skulle det være nødvendig ved mindre husleien din er ekstremt dyr eller du bruker mer enn det du sier her på rus og tipping.

Ser det er en del her som ikke vet at man betaler skatt med uføretrygd og tror det er det skattepengene brukes på.
Vis hele sitatet...
Dessverre så har mye av gjelden min gått til Namsmannen. Så jeg blir for tiden trukket 4000. Så i stedet for å få 22.000 utbetalt, som jeg ellers ville fått utbetalt. Så får jeg for tiden kun utbetalt 18.000. Og det er ikke mye å leve av.
Skal også sies at jeg går på minstesats siden jeg ikke hadde vært i noe arbeid før jeg gikk over til AAP og senere Ung Uføretrygd.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Dessverre så har mye av gjelden min gått til Namsmannen. Så jeg blir for tiden trukket 4000. Så i stedet for å få 22.000 utbetalt, som jeg ellers ville fått utbetalt. Så får jeg for tiden kun utbetalt 18.000. Og det er ikke mye å leve av.
Skal også sies at jeg går på minstesats siden jeg ikke hadde vært i noe arbeid før jeg gikk over til AAP og senere Ung Uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt mere utbetalt enn meg som har jobba og går på AAP. Jeg har boliglån og ca 17000 utbetalt i AAP og klarer meg alt tatt i betraktning ganske greit. Nå har ikke jeg 2k som jeg bruker på krypto i mnd eller bruker penger på rusmidler da.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Helt ærlig ser jeg heller at du kjøper dop enn krypto for de pengene
Vis hele sitatet...
Hadde du lest tråden så ville du fort funnet ut at de krypto pengene går til dop.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Dessverre så har mye av gjelden min gått til Namsmannen. Så jeg blir for tiden trukket 4000. Så i stedet for å få 22.000 utbetalt, som jeg ellers ville fått utbetalt. Så får jeg for tiden kun utbetalt 18.000. Og det er ikke mye å leve av.
Skal også sies at jeg går på minstesats siden jeg ikke hadde vært i noe arbeid før jeg gikk over til AAP og senere Ung Uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Husk det sitter gamle pensjonsiter med med mye mindre enn 18000 utbetalt som lider, de har bygget landet du lever godt av. Det er ikke våres feil du har rotet til din økonimi som du må ta konsekvens av og leve etter 18000 i mnd for. er du smart klarer du fint å leve for dette selv i dyrtid som nå. men du må kutte i forbruk
Pengene du har i krypto er jo et formuesgode, når du søker nødhjelp så skal du ikke ha penger igjen, hverken NOK/SEK/Bitcoin/euro/usd eller lignende, regner med at du har noen kroner i krypto, og da har du ikke rett på nødhjelp.
Meg feil, jeg tar tilbake kritikken.
Sitat av Tante-bjarne Vis innlegg
Pengene du har i krypto er jo et formuesgode, når du søker nødhjelp så skal du ikke ha penger igjen, hverken NOK/SEK/Bitcoin/euro/usd eller lignende, regner med at du har noen kroner i krypto, og da har du ikke rett på nødhjelp.
Vis hele sitatet...
Les tråden og du finner fort ut at alt jeg kjøper av krypto går rett til rusmidler. Alt sammen.

Når jeg søker så har jeg ingenting, hadde jeg hatt penger i krypto eller andre steder, så hadde jeg ikke søkt om nødhjelp.
Det er imot loven. Å søke om nødhjelp når man har penger altså.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 21:57.
Jeg har vanskeligheter for å forstå sammenhengen i postene dine også.

Må ha piller for å være sosial. I samme posten sier du at du ikke kan jobbe eller prate i tlf.

Hvordan gjør dette deg ufør?
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
I forrige melding fra nav etter at jeg hadde fått nødhjelp så kritiserte de at jeg hadde brukt penger på Norsk Tipping og kjøpt kryptovaluta. De sa også at visst jeg i fremtiden bruker penger på dette og så søker om nødhjelp noen uker senere så vil jeg få avslag.

Kan de faktisk gjøre dette?
For jeg har en sterk anelse om at de ikke har lov til å avslå søknaden min om nødhjelp pga. Dette.

Lurer også på om de etter loven skal kunne kreve innsikt i krypto lommeboken min og hvor kryptopengene har gått.
For jeg vil selvfølgelig ikke si til nav at jeg har brukt de på rusmidler.
Vis hele sitatet...
Ta ut cash og kjøp crypto for det i stedet. Problem solved.
Ja, de kan avslå dette og jamføre det med Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen §18:

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.
Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen.
Ved vurdering av søknad om stønad til familier skal det ikke tas hensyn til barnetrygd og barns inntekt av arbeid i fritid og skoleferier.
Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået.


Det var lovgrunnlaget. Så kommer stønadsformen i samme lov §21:

Økonomisk stønad gis som bidrag, lån, garanti for lån, eller varer og tjenester.
Økonomisk stønad i form av lån bør vurderes i forhold til om stønadsmottakeren vil bli i stand til å tilbakebetale lånet.
Er stønaden gitt som lån eller garanti for lån, skal vedtaket inneholde bestemmelser om lånevilkårene.
Hvis det på grunn av særlige forhold må antas at stønadsmottakeren ikke vil bruke stønaden i samsvar med vilkår som er fastsatt etter § 20, kan det vedtas at stønaden helt eller delvis skal gis i form av varer og tjenester.


§20 fastsetter vilkår for personer under 30 år, som jeg antar du er.

Så kommer det skjønnsmessige vurderinger knyttet til saken din. Jeg antar NAV vurderer at du har et forbruk som ikke tar hensyn til at du skal bli selvhjulpen. Det at de ser at du kjøper krypto, selv om du i realiteten ikke sparer på det, kan gi mistanke om at du har midler du selv kan bruke før de utbetaler.

NAV er et sikkerhetsnett, og ikke noe man skal legge inn som ekstra inntekt i livet sitt. I så tilfelle: hvorfor gjør ikke alle dette? Om vi skalerer opp uføretrygden din og setter det på spissen for å poengtere hvorfor folk klager i denne tråden: Hva om en kar med 2 mill i årsinntekt hver måned kjøpte krypto for de siste 40.000, kom med kontoutskriften sin og krevde at NAV skulle betale livsoppholdet sitt fordi han var blakk.

Makes no sense.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Dessverre så har mye av gjelden min gått til Namsmannen. Så jeg blir for tiden trukket 4000. Så i stedet for å få 22.000 utbetalt, som jeg ellers ville fått utbetalt. Så får jeg for tiden kun utbetalt 18.000. Og det er ikke mye å leve av.
Skal også sies at jeg går på minstesats siden jeg ikke hadde vært i noe arbeid før jeg gikk over til AAP og senere Ung Uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her gjør det bare enda mer høl i huet at du bruker 2-300 kroner på tipping hver måned. Leser du ikke selv hva du skriver? Ser du ikke selv hva du gjør? Jeg lever på halvparten av hva du får. Jeg kutta ned på rusbruk/dopbruk/selvmedisinering - kall det hva du vil -fordi jeg ikke har råd til det.
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg har vanskeligheter for å forstå sammenhengen i postene dine også.

Må ha piller for å være sosial. I samme posten sier du at du ikke kan jobbe eller prate i tlf.

Hvordan gjør dette deg ufør?
Vis hele sitatet...
For å si det på det medisinke måten: Jeg har sterk sosial angst, generalisert angstlidelse, aspergers syndrom og schizoid personlighetsforstyrrelse. Og det er bare diagnosene jeg vet jeg har, har sikkert mange flere.

Uten piller klarer jeg ikke å jobbe eller prate i telefonen. Men på piller som har sterk angstdempende og beroligende effekt, slik som morfin og oxy har så klarer jeg det.

Sitat av thetech Vis innlegg
Ta ut cash og kjøp crypto for det i stedet. Problem solved.
Vis hele sitatet...
Da blir det isåfall euro jeg må ta ut og sende til selgere i utlandet. Vet ikke om noen norske som selger krypto og tar cash som betaling.

Pluss at det er imot postens regler å sende penger i posten, så hva visst det blir oppdaget i tollen og beslaglagt?
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Dessverre så har mye av gjelden min gått til Namsmannen. Så jeg blir for tiden trukket 4000. Så i stedet for å få 22.000 utbetalt, som jeg ellers ville fått utbetalt. Så får jeg for tiden kun utbetalt 18.000. Og det er ikke mye å leve av.
Skal også sies at jeg går på minstesats siden jeg ikke hadde vært i noe arbeid før jeg gikk over til AAP og senere Ung Uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Hold snavla di.. 18000 er plenty til mat og husleie.. med mindre du kun lever på innflydd kaviar eller bor i en villa. Du har åpenbart mer å se på en 300kr til norsk tipping.

Hva med å skaffe deg en økonomisk verge?
Sist endret av Bønnemann1; 22. oktober 2023 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ja, de kan avslå dette og jamføre det med Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen §18:

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.
Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen.
Ved vurdering av søknad om stønad til familier skal det ikke tas hensyn til barnetrygd og barns inntekt av arbeid i fritid og skoleferier.
Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået.


Det var lovgrunnlaget. Så kommer stønadsformen i samme lov §21:

Økonomisk stønad gis som bidrag, lån, garanti for lån, eller varer og tjenester.
Økonomisk stønad i form av lån bør vurderes i forhold til om stønadsmottakeren vil bli i stand til å tilbakebetale lånet.
Er stønaden gitt som lån eller garanti for lån, skal vedtaket inneholde bestemmelser om lånevilkårene.
Hvis det på grunn av særlige forhold må antas at stønadsmottakeren ikke vil bruke stønaden i samsvar med vilkår som er fastsatt etter § 20, kan det vedtas at stønaden helt eller delvis skal gis i form av varer og tjenester.


§20 fastsetter vilkår for personer under 30 år, som jeg antar du er.

Så kommer det skjønnsmessige vurderinger knyttet til saken din. Jeg antar NAV vurderer at du har et forbruk som ikke tar hensyn til at du skal bli selvhjulpen. Det at de ser at du kjøper krypto, selv om du i realiteten ikke sparer på det, kan gi mistanke om at du har midler du selv kan bruke før de utbetaler.

NAV er et sikkerhetsnett, og ikke noe man skal legge inn som ekstra inntekt i livet sitt. I så tilfelle: hvorfor gjør ikke alle dette? Om vi skalerer opp uføretrygden din og setter det på spissen for å poengtere hvorfor folk klager i denne tråden: Hva om en kar med 2 mill i årsinntekt hver måned kjøpte krypto for de siste 40.000, kom med kontoutskriften sin og krevde at NAV skulle betale livsoppholdet sitt fordi han var blakk.

Makes no sense.
Vis hele sitatet...
Vel, er de i tvil om jeg bruker stønaden slik den skal brukes, altså til mat, så kan de jo bare be om kontoutskrifter fra da jeg har fått stønad tidligere og se om jeg har brukt den til det den skal brukes til.

Hadde de hatt mistanke om at jeg brukte nødhjelpen til annet enn mat så ville de for lengst ha bedt om slike bevis. Eller kun utbetalt i form av matkuponger.

Og stor forskjell på å ha inntekt på 18.000,- og 2 mill i måneden.
Før skatt så har jeg kun ca. 300.000,- i årsinntekt. Noe som er svært lite i disse tider. Spesielt i år med høyere matpriser og strømpriser.

Jeg ser ikke noe sted i de paragrafene at de kan nekte noen uføretrygd.

Jeg er forresten 29, men blir 30 i November.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Det du skriver her gjør det bare enda mer høl i huet at du bruker 2-300 kroner på tipping hver måned. Leser du ikke selv hva du skriver? Ser du ikke selv hva du gjør? Jeg lever på halvparten av hva du får. Jeg kutta ned på rusbruk/dopbruk/selvmedisinering - kall det hva du vil -fordi jeg ikke har råd til det.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker 200-300,- for å ha håp om en dag å vinne en relativt stor sum som vil gjøre livet mitt enklere og bedre.

Jeg trenger de dosene for å klare å stå opp om morgenen. Jeg bruker mye mindre nå enn før.

Jeg har også hatt tider der jeg ikke har brukt noe som helst over en lengre periode, og det har bare ført til at jeg har blitt en person uten noen form for håp og mer suicidal enn jeg allerede er.

Jeg ganske enkelt trenger noen dager per måned der jeg har litt kroppslig frihet. Altså fri for angst, depresjon og likegyldighet.

Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Hold snavla di.. 18000 er plenty til mat og husleie.. med mindre du kun lever på innflydd kaviar eller bor i en villa. Du har åpenbart mer å se på en 300kr til norsk tipping.

Hva med å skaffe deg en økonomisk verge?
Vis hele sitatet...
Jeg har utgifter til mer enn kun mat og husleie.
Min største ene utgift er sigaretter. Bruker mer penger på det enn mat. Og så har jeg 6600,- i utgifter til husleie.

Noe som kanskje er lite for noen, mye for andre.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"min største utgift er sigaretter"

Hold deg fast for nå får du kjeft
Både sigaretter og piller er luksus du ikke kroppslig trenger og derfor kun en luksus man unner seg om man har råd. Jeg får direkte hodepine av din komplette mangel på selvinnsikt, spesielt når du sier du er 29 år. Du er en pingle som ikke klarer abstinenser og om du ikke innser at du roter bort alt for mye av din inntekt på tull så er du dessverre ett naut med sjokkerende lav IQ.

Hadde du hatt et faktisk behov for disse pillene ville du fått de på resept og ikke brukt dine siste kroner på kryptovaluta. For meg helt likegyldig om du bruker nødpengene kun på mat eller ikke for faktum er at 2300kr + hva enn du bruker på sigaretter går ut hver måned. Du har ett unødvendig forbruk på nesten 30k etter skatt på kun tull!


Jeg bruker ikke tid på disse innleggene fordi at jeg vil være slem mot deg, jeg skriver dette for at om du ikke innser at du må ta deg selv i nakken vil du bli royaly fucked i fremtiden. Kom deg ut i frisk luft og gi kroppen næring så vil ting bli bedre, begge disse tingene vil fikse psyken din og etterhvert er det lettere å stå rusfri.
Hvis du tror argumentet "men jeg bruker mer på røyk" er et argument FOR din side av diskusjonen så trenger du alvorlig hjelp, men nødhjelpkontanter er ikke hjelpen du trenger hvis du både kan kaste bort penger på røyk og gambling..
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Både sigaretter og piller er luksus du ikke kroppslig trenger og derfor kun en luksus man unner seg om man har råd. Jeg får direkte hodepine av din komplette mangel på selvinnsikt, spesielt når du sier du er 29 år. Du er en pingle som ikke klarer abstinenser og om du ikke innser at du roter bort alt for mye av din inntekt på tull så er du dessverre ett naut med sjokkerende lav IQ.

Hadde du hatt et faktisk behov for disse pillene ville du fått de på resept og ikke brukt dine siste kroner på kryptovaluta. For meg helt likegyldig om du bruker nødpengene kun på mat eller ikke for faktum er at 2300kr + hva enn du bruker på sigaretter går ut hver måned. Du har ett unødvendig forbruk på nesten 30k etter skatt på kun tull!


Jeg bruker ikke tid på disse innleggene fordi at jeg vil være slem mot deg, jeg skriver dette for at om du ikke innser at du må ta deg selv i nakken vil du bli royaly fucked i fremtiden. Kom deg ut i frisk luft og gi kroppen næring så vil ting bli bedre, begge disse tingene vil fikse psyken din og etterhvert er det lettere å stå rusfri.
Vis hele sitatet...
Har et sterkt ønske om å slutte å røyke, men den psykiske viljen ligger ikke der. Den er ikke-eksisterende.
Jeg har mer lyst til å dø, for det livet jeg lever er ikke det man kan kalle et liv. Og det har med de psykiske lidelsene å gjøre. Ikke fordi jeg bruker smertestillende og røyk.

Og nei, jeg hadde ikke fått morfin eller oxy selv om jeg har et sterkt behov for det. Nettopp fordi fastleger i Norge ikke har lov å skrive dette ut for psykiske lidelser som angst, depresjon og personlighetsforstyrrelse. Selv om det er mer effektivt enn f.eks. Benzoer og antidepressiva.

Når man er avhengig av det, så vil jeg ikke si at det er en luksus som man unner seg. Da er dette noe man er avhengig av og som kroppen skriker etter av å få. Jeg går heller 2 uker uten mat enn 3 dager uten sigaretter. Og da er det snakk om avhengighet, når man prioriterer røyk så mye sterkere enn mat.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 23:44.
Du går tydeligvis heller på NAV enn å gå to uker uten mat, så den påstanden om å gå uten mat i 2 uker har ikke store troverdigheten bak seg
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du går tydeligvis heller på NAV enn å gå to uker uten mat, så den påstanden om å gå uten mat i 2 uker har ikke store troverdigheten bak seg
Vis hele sitatet...
Jeg går bare på nav visst jeg går tom for penger ca. 2 uker før neste utbetaling.
Som sagt tidligere går jeg ikke til nav hver måned og gjorde det aldri før namsmannen kom og tok 4000,- av trygden hver måned.
Sist endret av einsteindragon; 22. oktober 2023 kl. 23:48.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg går bare på nav visst jeg går tom for penger ca. 2 uker før neste utbetaling.
Som sagt tidligere går jeg ikke til nav hver måned og gjorde det aldri før namsmannen kom og tok 4000,- av trygden hver måned.
Vis hele sitatet...
Og mesteparten om ikke alt av de 4000,- henter du inn igjen hvis du ikke sløser med pengene dine på piller og sigaretter, er du ikke enig i det? At du blir trekt av namsmannen betyr at du har vært økonomisk dum over tid og derfor blir dem tvangsinnkrevd. Det er ikke storsamfunnets ansvar å fylle opp pengepungen din for tapet du vil få av luksusgoder på grunn av dette. Alle har ett økonomisk ansvar og du må ha misligholdt det for å havne i situasjonen du er i nå.


Det eneste du kan gjøre i din situasjon er å slutte for på et tidspunkt vil ikke din måte å leve på fungere og dette må du innse. Tar du grep idag vil du raskere få en sunn økonomi hvor du har rom for å nyte disse godene - det har du ikke idag. Det er ett rent tapsprosjekt å fortsette sånn som du gjør nå og neste måned vil ikke bli noe bedre av å fortsette slik du gjør. Du kan få ett fint liv om du spiller kortene dine rett.