Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2998
Yo, sykkel-kjennere! Jeg har tenkt å kjøpe meg en OK, rimelig, og tøff sykkel, og ble ganske forelsket når jeg fant denne på biltema til 1999,- : Sammenleggbar Sykkel

http://www.biltema.no/ProductImages/27/medium/27-1280_m.jpg

Tingen er at jeg finner ingen tilbakemeldinger eller anmeldelser av sykkelen på nett. Ellers ser jeg også at den ikke har noen gir. (eller skjermer.) Men på den positive siden er den veldig lett (aluminium) og har rustfri kjetting!

Lurer rett og slett på om noen her har erfaringer med denne sykkelen, eller andre liknende sykler og kan forklare litt mer om fordeler og ulemper. Hva kan jeg forvente?

(Jeg har forresten ikke tenkt meg på langturer eller off-roding, bor i ei bygd og vil bruke den mest som fremkomstmiddel på fortau og grusvei. Men tenker jo at det er en gunstig reise-sykkel i og med at den får lett plass i bil, buss og tog!)

Og kanskje noen har tips til hva jeg kan evt. justere og oppgradere i etterkant.
Har ikke vært borti den typen der, men Biltema sykler detter fra hverandre.
Vil ikke anbefale sammenleggbare sykler fordi 1)konstruksjonen er i bunn og grunn svakere (ramme, ratt, osv) enn på vanlige sykler ; 2)de ser stygge ut, og skal je være dønn ærlig er ikke heller den der modellen særlig pen(Ps; ikke misforstå )

Det jeg hadde anbefalt deg er rett og slett å kjøpe en hybridsykkel / bysykkel som ikke veier mye - óg dét at de ikke veier mye gjør at man kan ta dem lett med,selv om dem ikke er sammenleggbare: - Moderne-style Bysykler er veldig praktiske men ikke raske, og du må opp i pris for å fnne en lett en. Hybridsykler er kjappe blandinger av racer- og terrengsykler som kan bygges på slik at den blir mere praktisk. I alle fall, gjennongangs-greia her er at du må nok litt opp i pris forå få en god sykkel.

Og disse sammenleggbare virker nesten litt altfor godt til å være sant, -altså jeg tror ikke konstruksjonen er laget for å tåle like mye juling som en 'vanlig' sykkel MÅ gjennom. Men det er kanskje bare jeg som er litt konservativ på området?
Sist endret av aeon_illuminate; 4. september 2012 kl. 16:00.
Biltemasykler er ikke dårligere enn konkurrentene i samme prisklasse. En diamant-sykkel til 2000kr er akkurat like bra/ræva som en biltema-sykkel til 2000kr.

Min erfaring med biltema-sykler er at det fort kommer overflaterust på skruer og smådetaljer, men det mekaniske fungerer bra. Sammenleggbare sykler blir fort slarkete, og det er ingen fordel med knøttsmå hjul heller. Men til sitt bruk helt ok (korte sykkeletapper i byen går nok helt fint.)
Etter tilbakemeldinger så vurderer jeg nå denne sykkelen fra sykkelsenteret.no:

http://www.sykkelsenteret.no/sitefil...hon-mu-p82.jpg

http://www.sykkelsenteret.no/sitefiles/site65/shop/dahon-mu-p82.jpg

Den koster dobbelt så mye. (3999,-) Får jeg dobbelt så bra sykkel for pengene, da?
Sitat av Chikara Vis innlegg

Den koster dobbelt så mye. (3999,-) Får jeg dobbelt så bra sykkel for pengene, da?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, ser du. Men må nesten gå inn og sammenligne spesifikasjonene/egenskapene syklene imellom. Men for all del, høyere pris = (stort sett) bedre sykkel. Mange ulike pris-rimelige sykler som er nesten like gode som de dyrere - og har 2-3-4tusen i prisforskjell.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. september 2012 kl. 20:57.
Skjønner, jeg har ikke så veldig stor peiling, det er vel litt av grunnen for at jeg lagde tråden her. Tror kanskje jeg får for den sykkelen, da jeg fant mangen veldig fornøyde tilbakemeldinger på den. Virker som en bra sykkel.

Takker for svarene som kom inn.
Hvis du skal ha den til vanlig hverdagsbruk - ikke kjøp noen av disse syklene.
De er verken solide eller retningsstablie og er vinglete å sykle på. Mindre hjul gir heller ikke noen positiv effekt. Dette er sykler for dem som har behov å pakke sykkelen sammen og ta med i bil el. Sammenlignet med en vanlig sykkel så er disse temmelig håpløse i bruk. Til veldig sporadisk, enkel bruk eller som en nødløsning er de kanskje OK.
Jeg tror ikke jeg ville hatt den sykkelen til annet enn å ta med i båt og campingbil så du har noe å sykle småturer på.

Jeg har jobbet i Biltema tidligere, og vi solgte svært mye av de sammenleggbare syklene (Vel og merke modellen før den der) og det var de syklene som var minst problemer med. Eneste folk klagde på var at det kunne komme rust på de, vel og merke når de hadde tatt den med på seiltur da. Behandler du den som den skal så holder den nok i lange baner, men husk at det er ikke en sykkel som er god på noe spesielt lange turer.