Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6706
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Var ute en tur ved Nes fort for noen dager siden, og kom over en kanon jeg aldri har sett tidligere. Nå er det noen år siden jeg var der sist, men likevel. Bygges det fremdeles kanoner?

http://bildr.no/thumb/1207812.jpeg

Har flere bilder av selve fortet som kan komme senere, har dog ikke vært inne i fasilitetene.
Det er en 120 mm kystkanon fra den gang Nes Fort var et operativt kystartillerianlegg. Tjenestegjorde som lagfører geværlag en periode på Nes i 1992-1993. Fortet ble vel nedlagt noen år senere.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Men såvidt jeg vet, stod den ikke der tidligere? Helt ny betong og vei dit. Den lå mer på "baksiden" av Nes.
Om du tjenestegjorde der, er jeg veldig interessert i hvordan det faktisk var der. Dvs hvordan det ser ut på innsiden
Så vidt meg bekjent er det en "museumskanon" gitt i gave til Lødingen kommune. Det er ikke hele batteriet, men kun selve tårnet og løpet. På de gamle kanonene 1 og 2 fantes det bunkers som gikk 5-6 etasjer under bakken, med ammolager, mannskapsforlegning og annet dill.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Spennende :-)
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Det er jo flere store bunkere der, og et "kommandotårn" på toppen av berget. Har dog ikke funnet noen innganger som ikke er åpen. Alt av luker og dører er fylt med sement, men skal være mange "hemmelige" innganger.
Det fantes i sin tid to kystkanoner med tilhørende bunker. I tillegg fantest det ti 20 mm luftverntårnkanoner, samt RBS70 stillinger, nærforsvarsbunkere, KO-plass (6-7 etg. dyp), signaltårn med tilhørende fjellanlegg til bruk for staben ved Narvik Sjøforsvarsdistrikt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg kan fortelle om at mesteparten av Nes Fort er fylt igjen av sement (what a mistake!). Det som er åpent er våpentunnellen som går tvers gjennom det ene fjellet. Dette er en lang tunnel som går innover, med masse diverse lagerrom langs siden av tunnelen. Helt innerst inne i tunnelen finnes det en liten luke, 50x50 cm, med tidenes monster-mutter som låste luken. Noe som minte om en doom-luke. Det som var morsomt var at jeg og kompisene fant, helt på andre siden av fort-området, en fastnøkkel som passet til denne mutteren.

Tårnet på toppen av det ene fjellet er også fylt med sement, men det skal likevell gå å komme seg inn i tårnet gjennom noen vinduer i toppen.

Før de fylte med sement var dette et paradis når man som unge drev med UE der.

Det som er noe mer spennende er at det fra tyske kart (finnes i årbøker fra Lødingen), før man kjører opp, og ned til fortet (bedre kjent som Øygården), viser en tunnel som skal gå under veien, og innover i dalen. Denne har jeg ikke klart å funnet, og regner med den er godt overgrodd av gress og diverse.

Nes 305 mm battery
Nes 120 mm battery
Kanongaven som Frankenweenie snakker om:
http://bildr.no/thumb/1215583.jpeg
Dette er vel dessverre skjebnene alle 120mm-batteriene langs norskekysten går i møte. Det er vel ett av de som skal bevares som museum, men husker ikke i forbifarten hvilket av de det er.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Sitat av marchans Vis innlegg
Jeg kan fortelle om at mesteparten av Nes Fort er fylt igjen av sement (what a mistake!). Det som er åpent er våpentunnellen som går tvers gjennom det ene fjellet. Dette er en lang tunnel som går innover, med masse diverse lagerrom langs siden av tunnelen. Helt innerst inne i tunnelen finnes det en liten luke, 50x50 cm, med tidenes monster-mutter som låste luken. Noe som minte om en doom-luke. Det som var morsomt var at jeg og kompisene fant, helt på andre siden av fort-området, en fastnøkkel som passet til denne mutteren.

Tårnet på toppen av det ene fjellet er også fylt med sement, men det skal likevell gå å komme seg inn i tårnet gjennom noen vinduer i toppen.

Før de fylte med sement var dette et paradis når man som unge drev med UE der.

Det som er noe mer spennende er at det fra tyske kart (finnes i årbøker fra Lødingen), før man kjører opp, og ned til fortet (bedre kjent som Øygården), viser en tunnel som skal gå under veien, og innover i dalen. Denne har jeg ikke klart å funnet, og regner med den er godt overgrodd av gress og diverse.

Nes 305 mm battery
Nes 120 mm battery
Kanongaven som Frankenweenie snakker om:
http://bildr.no/thumb/1215583.jpeg
Vis hele sitatet...
Takker for veldig flott informasjon! Du har ikke noen bilder fra innsiden?
Hvis du reiser tvers over fjorden til tjeldøya så finner du enda et fort helt sør på tjeldsundodden. Dette har et veldig stort og flott anlegg inni seg
▼ ... over et år senere ... ▼
Var på Nes i 2000/2001, min avdeling hadde ansvar for vakthold av ammolageret, som ligger omtrendt halvveis mellom kanon 1 og 2, til høyre når du kjører mot sjøen fra admis-byggene. Mener jeg var siste eller nest siste kontingent på fortet før det ble nedlagt. Skal hive ut om jeg finner noen bilder. Jeg hadde film fra avfyring av kanonene også. Ser ganske snodig ut når en menig står på toppen av tårnet, og står (forholdsvis) stødig selv når kanonen avfyres. Han var siste sikringstiltak for at de ikke skulle skyte på feil mål, som trekkbåten og ikke målskiva