Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 11894
Hei!

Situasjonen er den at en nær kompis av meg nettopp ringte og hørtes dritredd ut. Han hadde visstnok lånt 500kroner av en kompis for 3uker siden, men har hatt problemer med å betale tilbake, å fikk derfor ikveld 3stykker på døra.

Alt gikk relativt roligt for seg, da det *kun* var trusler om at han ene skulle knivstikke han og morfaren hans som bor rett ved siden av, og det var ett løfte, hvis det ble problemer med å betale.

Var deretter trussler en stund før de 3 så seg rundt etter ting å ta. de så sin interesse på en bærbar pc, men siden det ikke var hans så la han den bort slik at de ikke kom til den,

og sa at at hvis den ble tatt, så ble de garantert politianmeldt. dette gav hovedpersonen som skulle ha pengene rent faen i sa han,

og satte seg deretter ved siden av kompisen min å spurte om han hadde noen fine årer, slik at han kunne ta en overdose på han.

sekunder etterpå så klikket det visstnok for han andre, å han dro fram en svæær kniv å hogg i bordet og fektet foran trynet hans med. men personen roet seg ned, å det endte opp med at de stakk av med en mobil, pc høytalere og en dvdspiller. dette skulle han få tilbake imorra når han hadde betalt de 500.

Men så til hovedpoenget: kompisen min syntes det var jævli nok å bli såpass truet for småpenger, men når fyren tilogmed truer med å knivstikke han og morfarn hans hvis han tilfeldigvis skulle våkne og komme inn på leiligheta, så blir han helt fortvilt.

så kompisen min tenker seriøst på å ringe til politiet å forklare hva som har skjedd.

problemet er bare at han er livredd for represalier( de virket ganske intense og syke i hodet ifølge han) og at han aldri får være trygg fra dem siden det er en ganske liten by.

Hva syns dere er best å gjøre? vet det blir tysting hvis han ringer politiet, men han er forbanna for at noen kommer å drapstruer noen i familien hans


beklager skriveleifene. Er trøtt og dysletiker
Sist endret av harrybarten; 20. september 2011 kl. 02:56.
Ring politiet, er vell ikke så frykelig mye å tenke på....
Dårlige venner han har.. Hadde jeg hatt et problem med å betale 500 kr hadde nok mine venner forstått.. Ring politiet
Hørtes drøyt ut for 500kr. Det koster jo litt å "leie gorillaer" til slike jobber også, så han som har sendt de folka kan ikke sitte igjen med mange av kronene selv. Be han spørre morfaren sin om å få låne 500kr av han, så betaler han tilbake når han har mulighet.
seriøst tre stykker for 500 kr, hvor gamle er dere?
1. Ingen dreper noen for 500 kr.
2. Har man problemer med å betale tilbake 500 kr låner man ikke penger!
3. Hvorfor låner man penger av sånne mennesker?

Jeg ville hvertfall satset på å betale tilbake pengene.
Har prata med han å det var vistnok ikke gorillaer,men de var vist veldig gode til å komme med trussler å vise kniv.

Han lurte på om det var noe vits i å ringe 113(eller hva nummeret er til politiet) å spørre om han kan komme på det lokale kontoret imorra og gi forklaring, ETTER at han har betalt og henta tinga sine?
ikke for å være frekk men dette høres ut som ungdommer som har dratt den alt for langt, jeg ville ringt foreldre
Det er vanskelig å vite alle aspektene ved denne historien når det er en kamerat av personen som forteller den. Når de sender tre "torpedoer" for 500 kroner, så handler det neppe om pengene, men mer om prinsippet. Man sender ikke dem for å få pengene, men kun for å få personen til å forstå at man ikke låner penger uten å betale tilbake.

Nå vet vi ikke hele forhistorien her og hvorfor det ble lånt 500 kroner, men ut i fra det du forteller, så virker som om det er mer til historien enn bare et "lån".

Uansett, det er ikke akseptabelt å true med kniv, overdose eller involvere andre familiemedlemmer. Selv ikke folk i de mest hardbarkede miljøene ser positivt på at man truer med å knivstikke morfaren til noen - en helt uskyldig part i saken. Derfor kan det være en idé å anmelde dette til politiet.

Men igjen, dette er snakk om 500 kroner. Betal gjelda folkens! Det er nesten bedre å betale pengene tilbake og ikke havne i trøbbel med eventuelle represialer, i stedet for å få dem på nakken for resten av livet på grunn av at du involverte politiet. Politi er en fin ting i mange situasjoner, men de gjør neppe livet ditt bedre i denne.
Sitat av Frenor Vis innlegg
1. Ingen dreper noen for 500 kr.
2. Har man problemer med å betale tilbake 500 kr låner man ikke penger!
3. Hvorfor låner man penger av sånne mennesker?

Jeg ville hvertfall satset på å betale tilbake pengene.
Vis hele sitatet...

Han som han lånte pengene av virket som en jævli allright fyr, men han tok bra feil der ja.

og de 500 hadde han lånt fordi han ikke hadde fått penger fra nav, og trodde det skulle ordne seg med tilbakebetaling forrige uke.

alle var vistnok mellom 25 og 40
Noen ganger lurer jeg på hvor i all verden folk klarer å finne disse menneskene hen!! 500kr? Ja det er penger det og, men her lukter det noe småsurt. Er dette hele storryen? Uansett. Ring politiet du. Nr er 112 hvis du/kompisen din lurte. Men helst nr 02800 for det er ikke noe krise for øyeblikket.
Sist endret av Lily Bowen; 20. september 2011 kl. 03:22.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Noen ganger lurer jeg på hvor i all verden folk klarer å finne disse menneskene hen!! 500kr? Ja det er penger det og, men her lukter det noe småsurt. Er dette hele storryen? Uansett. Ring politiet du. Nr er 112 hvis du/kompisen din lurte.
Vis hele sitatet...
112 er nødnummeret. Altså et nummer du ringer når du er i nød. Ring 02800 så får du kontakt med politiet, så slipper du å kaste bort tiden til nødsentralen. Det skal være åpent hele tiden.
Sånn er det å ha med junkier å gjøre, som kanskje ikke har fått sin daglige dose(?) Dette med at han spurte om han hadde noen "fine årer" var ekstremt langt over streken. Virkelig kvalmt sagt. Det hadde jeg rett og slett ikke akseptert.
kompisen min erkjenner å ha solgt hasj for den ene personen, å ble skyldig 500 da han røyka litt for mye. <- så var vistnok ikke snakk om noe *lån*

men alt annet er vistnok helt som han sier, og dette er en kamerat jeg har kjent helelivet, så satser på at han er ærlig.
Sitat av dobby Vis innlegg
112 er nødnummeret. Altså et nummer du ringer når du er i nød. Ring 02800 så får du kontakt med politiet, så slipper du å kaste bort tiden til nødsentralen. Det skal være åpent hele tiden.
Vis hele sitatet...
Ja, derav edit.
jeg ville bare betalt og droppa "kompisen", tror politiet vil gjøre alt værre for alle parter
ArbeidsledigProletar
Barnslige "gangstere", showoffs. Ingen risker fengsel og lignende ubehageligheter for 500 spenn. Anmeld de for trusler og for å ha tatt sakene dine. Så er de plutselig ikke så kule lengre.
Finn dem og bur dem inn eventuelt send dem til psykiatrisk avdeling for jeg kan ikke tenke meg hvis en person låner mer enn 500 kr og åssen de hadde reagert da.. ¨'

lol hvor gammle er disse da?
Sitat av harrybarten Vis innlegg
Han som han lånte pengene av virket som en jævli allright fyr, men han tok bra feil der ja.

og de 500 hadde han lånt fordi han ikke hadde fått penger fra nav, og trodde det skulle ordne seg med tilbakebetaling forrige uke.

alle var vistnok mellom 25 og 40
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men voksne folk. De må jo leve totalt i sin egen verden, når jeg leste dette så tenkte jeg at de var mellom 13-15 år eller noe sånn.

Er nok det beste å betale tilbake å ikje innvolvere noen, å heller ta det som en lærepenge at man ikke låner penger av folk uten videre.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Unnskyld meg, men voksne folk. De må jo leve totalt i sin egen verden, når jeg leste dette så tenkte jeg at de var mellom 13-15 år eller noe sånn.

Er nok det beste å betale tilbake å ikje innvolvere noen, å heller ta det som en lærepenge at man ikke låner penger av folk uten videre.
Vis hele sitatet...
This...

Trodde dette var type ungdommer i samme alder. Hvis dette er tilfelle, og personen som har lånt penger har "kun" lånt 500kr, skal det ikke være noe problem å få lånt en 500lapp fra en annen kompis, for å bli ferdig med det. Dropp han som har lånt ut pengene for å sende wannabe torpedoer på døra, det fører bare med seg trøbbel.
Hvis han som har lånt ut disse småpengene kjører så hardt for å få igjen skarve 500 kroner anbefaler jeg å ikke ringe politiet, eller noen andre for den saks skyld. Antakelig er fyren totalt ustabil.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
This...

Trodde dette var type ungdommer i samme alder. Hvis dette er tilfelle, og personen som har lånt penger har "kun" lånt 500kr, skal det ikke være noe problem å få lånt en 500lapp fra en annen kompis, for å bli ferdig med det. Dropp han som har lånt ut pengene for å sende wannabe torpedoer på døra, det fører bare med seg trøbbel.
Hvis han som har lånt ut disse småpengene kjører så hardt for å få igjen skarve 500 kroner anbefaler jeg å ikke ringe politiet, eller noen andre for den saks skyld. Antakelig er fyren totalt ustabil.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp dette skrotskallen som sendte "torpedoer" ønsker å oppnå.
Han vil at folk skal tro at han er totalt ustabil, men helt ærlig. Han dreper ingen for 500 spenn.
Vært i en lignende situasjon selv. Det endte dog med 2stk til sykehus. Ingen av dem var meg riktig nok. Saken gjaldt da 1.200,- og jeg fikk 3stk på døra.

Jeg klikka (adhd) og henta kniv og brukte den aktivt på 2 av dem, han tredje stakk.

Å krangle sånn over småsummer er tull. Spørr en i familie eller en god venn om penger, forklar saken sikkerlig for vedkommende.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Det er jo nettopp dette skrotskallen som sendte "torpedoer" ønsker å oppnå.
Han vil at folk skal tro at han er totalt ustabil, men helt ærlig. Han dreper ingen for 500 spenn.
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg har selv erfart en "hevnaksjon" for mindre, dette kostet meg psyken i flere år fremover. Statistikk og sannsynlighet i mitt hode tilsier: Gjør opp det personen skylder, bli ferdig med saken.
Herregud. 500 kr tjener man på en dags arbeid. Få dere en jobb ffs istedetfor å drive å låne penger av lugubre folk.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Nei, men jeg har selv erfart en "hevnaksjon" for mindre, dette kostet meg psyken i flere år fremover. Statistikk og sannsynlighet i mitt hode tilsier: Gjør opp det personen skylder, bli ferdig med saken.
Vis hele sitatet...
Ah, da er jeg med deg.
Tenkte ikke på det psykiske aspektet rundt det hele.
Klart at det kan føre til kjipe konsekvenser.
Sitat av harrybarten Vis innlegg
kompisen min erkjenner å ha solgt hasj for den ene personen, å ble skyldig 500 da han røyka litt for mye. <- så var vistnok ikke snakk om noe *lån*

men alt annet er vistnok helt som han sier, og dette er en kamerat jeg har kjent helelivet, så satser på at han er ærlig.
Vis hele sitatet...
Dette forandrer jo saken en hel del.
Skjønt, besøket på døra og truslene er jo absolutt ikke akseptabelt og det er heller ikke tysting å gi beskjed til politiet om den type hendelser.

Problemet til kameraten din er vel snarere at han har rotet seg inn i et ugunstig miljø, og i prinsippet bøffa denne typen som han skulle selge for. I så måte har jeg litt begrenset sympati for kameraten din. Nå er jo også et av kjennetegnene på narkogjeld at den ikke helt følger vanlige prinsipper for renteberegning og forsinkelsesgebyrer. Så det bør jo absolutt være en prioritering å få betalt spenna.
Kompisen din får penger fra NAV, stjeler hasj, og klarer ikke betale tilbake?...

Takk for at du driter skattepengene mine rett i dass.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Kompisen din får penger fra NAV, stjeler hasj, og klarer ikke betale tilbake?...

Takk for at du driter skattepengene mine rett i dass.
Vis hele sitatet...

skumleste du bare?

Han skal egentlig få penger fra Nav, men har ikke fått det på snart 2måneder da de heletiden prater seg unna med å si at han ikke kan få sosialpenger siden han må søke til seg en annen type form for *lønn* som vanligvis kansje tar ett halvår å få i boks. ( han har seff alllerede søkt)

Og jeg har aldri skrevet at han stjal hasj.
Morningslesning. Du skrev han røyka noe hasj han skulle selge?
hehe, skjønner den. han røyket litt for mye for sitt beste og ble sittende med en liten gjeld på 500 ja.
Så pent du skulle få det til å høres ut når folk begynte å rakke ned på kompissen din da. Vi snakker ikke om oss selv gjør vi vel...? :P
haha, nei grunnen til at jeg forsvarer kameraten min er fordi jeg har kjent han siden jeg var drittunge.. nuff said?
Hehe, jada. Jeg ser den.
Er bare det at det ikke tilhører sjeldenhetene at folk her på forumet ofte snakker om "en kompis" Så det er litt morsomt å kødde litt.
Sitat av harrybarten Vis innlegg
Han lurte på om det var noe vits i å ringe 113(eller hva nummeret er til politiet) å spørre om han kan komme på det lokale kontoret imorra og gi forklaring, ETTER at han har betalt og henta tinga sine?
Vis hele sitatet...
112 er nødnummeret til politiet. Du er ikke i nød når du sitter og lurer på om du skal anmelde noe eller ikke.
ja ser den jeg også har sett det samme

Update: har nettopp prata med kompisen min, å morfaren satt der å fortalte at han hadde våknet mitt på natten av all ropinga og kjeftinga og at noen hadde slått med noe hardt i stuebordet( veggene er løvtynne der han bor)

han kjente også igjen stemmen til den ene personen, og snakker om å anmelde skadeverket. uavhengigt av at kompisen min ikke ønsker noe anmeldelse. så ser ut til at det blir en anmeldelse av ett slag
Sist endret av harrybarten; 20. september 2011 kl. 09:01.
Herregud, det er 500 kroner. Man finner det om man leter mellom soffaputene. Betal for faen. Trenger dere en bruksanvisning for aa leve eller...?
Sitat av Arigo Vis innlegg
Herregud, det er 500 kroner. Man finner det om man leter mellom soffaputene. Betal for faen. Trenger dere en bruksanvisning for aa leve eller...?
Vis hele sitatet...
Tviler heller sterkt på at det bare er 500kr. Om "kompisen" kunne lyve om at det var et lån og ikke narkopenger så skal det nok ikke mye til før han lyver om beløpet og.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Herregud, det er 500 kroner. Man finner det om man leter mellom soffaputene. Betal for faen. Trenger dere en bruksanvisning for aa leve eller...?
Vis hele sitatet...
For noen er faktisk 500kr en uke med mat og drikke.
Høres ut som en gjeng med fehoder og tapere som rett og slett fortjener en dose virkelighet.
En skogstur for hele familien hadde nok vært på sin plass, og det er sikkert der det ender.
Kan si at kompisen min ihvertfall ikke spiser mer enn for 250kroner i uka, og da er det familien som spanderer nå og da.


At det bare er snakk om 500kroner vet jeg med ett faktum, det at det kunn var ett *lån* skrev jeg selv da jeg ikke ønsket for mye offtopic prat angående narkotika.

Er mere interessert i tips på hvordan man kan takle dette, men ser ut til at morfaren skal dra å anmelde den ene personen om en liten stund.

Så alt blir vell ordnet opp i

ehhm, skogstur for hvilken familie?

har familien til kompisen min gjort noe nå?
Det ble vel egentlig konkludert med at anmeldelse ikke er den
beste ideen i dette tilfellet. Hvis disse folka er så tapere som det
gis inntrykk for i denne tråden så vil de utvilsomt pese kameraten
din mer i tiden fremover.
Joda, å glemt det hele ville nok vært best, men morfaren hans er nok den som bestemmer til slutt, da det er hans hus og han sitt stuebord
For å si det sånn, et av problemene når folk spør om råd på forumet er at de gjerne pynter litt på historien. At noen får folk på døra for å ha lånt 500 kroner av en kamerat og ikke fått betalt tilbake er noe annet enn at de har bøffa en langer.

Selv om jeg mener man bør anmelde saken i begge tilfeller er kameraten din i en litt annen situasjon ovenfor politiet også. Han får jo blant annet en liten utfordring med å forklare hvorfor disse folkene dukket opp på døra hans.

On/Off-topic i diskusjonen er jo strengt tatt noe man får rapportere inn slik at moderatorene håndterer det, det er en dårlig unnskyldning for å pynte på spørsmålet.
Sitat av harrybarten Vis innlegg
Joda, å glemt det hele ville nok vært best, men morfaren hans er nok den som bestemmer til slutt, da det er hans hus og han sitt stuebord
Vis hele sitatet...
Forstyrrende om han prioriterer stuebordet sitt fremfor barnebarnets sikkerhet.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Forstyrrende om han prioriterer stuebordet sitt fremfor barnebarnets sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Det har ikke falt deg inn at han blander politiet inn nettopp på grunn av barnebarnets sikkerhet? Mange har enda tiltro til politiet, og det blir for dumt å tro at det er pga stuebordet og ikke barnebarnet han anmelder dette.
Doseren: men så er jeg også ny på forumet her, å vet heller ikke om alle funksjonene her..

Nei det stemmer som han sier, men er forståelig at du er skeptisk.
Nerdefruen: Nå håper jeg du forstår at jeg ikke var blodseriøs her.
Men jeg vil påstå at det ikke alltid er det beste å blande inn politiet.

Jeg vet ikke hva politiet har gjort for deg siden du stoler så blindt på de, jeg
derimot foretrekker å beholde mitt noe mer realistiske bilde.
Sist endret av Walter White; 20. september 2011 kl. 09:45.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Nå håper jeg du forstår at jeg ikke var blodseriøs her.
Men jeg vil påstå at det ikke alltid er det beste å blande inn politiet.

Jeg vet ikke hva politiet har gjort for deg siden du stoler så blindt på de, jeg
derimot foretrekker å beholde mitt noe mer realistiske bilde.
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg sagt at jeg stoler blindt på politiet? Jeg skrev at *noen* enda har tiltro til deres arbeid, i dette tilfellet vil det da være morfaren som ønsker å ta kontakt med de. Hvorvidt jeg stoler på politiet er da ravende likegyldig?
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Hvor har jeg sagt at jeg stoler blindt på politiet? Jeg skrev at *noen* enda har tiltro til deres arbeid, i dette tilfellet vil det da være morfaren som ønsker å ta kontakt med de. Hvorvidt jeg stoler på politiet er da ravende likegyldig?
Vis hele sitatet...
Da misforsto jeg deg ettersom du ga det jeg tolket som tydelige inntrykk av å ha tiltro til politiet.
Sist endret av Walter White; 20. september 2011 kl. 09:49.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Da misforsto jeg deg ettersom du ga tydelige inntrykk av å ha tiltro til politiet.
Nå virker det derimot som det motsatte, og da skjønner jeg ikke helt hvorfor du argumenterer mot meg da det blir som å argumentere mot deg selv.
Vis hele sitatet...
Men herregud da mann, det spiller null rolle om jeg har tiltro til politiet eller ikke, da denne mannen som faltisk kjenner hele situasjonen det er snakk om gjør det. Kanskje han har fakta du ikke har?

Igjen; mitt syn på politiet er irrelevant, så da kan du la det ligge.