Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4715
Hei!

Var på Felleskjøpet sin side så fant jeg denne gjødselen.

Finnes Krista-k lengre? Jeg har søkt litt rundt og fant ingenting, har også vært på en felleskjøp butikk og der hadde de ikke det.
Er dette samme som krista-k?
Noen som har denne typen og har sett hva som er i det?

Har tenkt å lage meg en liten røykbombe som denne her.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kalksalpeter er kalsiumnitrat, Ca(NO3)2. Ikke egnet til pyroteknikk.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kalksalpeter er kalsiumnitrat, Ca(NO3)2. Ikke egnet til pyroteknikk.
Vis hele sitatet...
Hmm...
Vet du hvor jeg får skaffet meg kno3 da?
Kan jo være verdt å lete igjennom trådene her på forumet hvor det er nevnt opptil flere kilder. Et søk på "hvordan skaffe hva" kommer du langt med.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det er det utfyllende informasjon om på forumet. Søk.
Ja, men alle nevner Krista K, noe felleskjøpe tydligvis ikke har lengre. Har spørt på 3 forskjellige Felleskjøp, ingen hadde det. Pluss at jeg har spurt på mange andre hage butikker osv.

Så kanskje noen veit om noe som tilsvarer Krista K..
Jeg har søkt rundt men fant ikke noe annet enn Krista-k

Btw. Vet jo at det gåran å få kjøpt kno3 på apoteket, men det blir alt for dyrt.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
Ja, men alle nevner Krista K, noe felleskjøpe tydligvis ikke har lengre. Har spørt på 3 forskjellige Felleskjøp, ingen hadde det. Pluss at jeg har spurt på mange andre hage butikker osv.

Så kanskje noen veit om noe som tilsvarer Krista K..
Vis hele sitatet...
Saken er at FK ikke har det i butikkutvalget sitt, du må be de å bestille det. Noen butikker har det riktignok på lager hvis den lokale etterspørselen tilsier det. Men den andre og like sansynlige årsaken er at de ser an kundene sine. Og hvis de mener du ikke er skikket til å kjøpe KristaK, så sier de enten at du ikke får lov, å må legge ut en masse jalla-argumenter hvorfor, eller så spiller de dum å sier at de ikke har eller kan skaffe. Det siste er selvfølgelig det enkleste.

Eneste KNO3 gjødsel i norsk handel som tilsvarer Krista K er Haifa Multi-K Phast. Distribueres av LOG og Norgro.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Saken er at FK ikke har det i butikkutvalget sitt, du må be de å bestille det. Noen butikker har det riktignok på lager hvis den lokale etterspørselen tilsier det. Men den andre og like sansynlige årsaken er at de ser an kundene sine. Og hvis de mener du ikke er skikket til å kjøpe KristaK, så sier de enten at du ikke får lov, å må legge ut en masse jalla-argumenter hvorfor, eller så spiller de dum å sier at de ikke har eller kan skaffe. Det siste er selvfølgelig det enkleste.

Eneste KNO3 gjødsel i norsk handel som tilsvarer Krista K er Haifa Multi-K Phast. Distribueres av LOG og Norgro.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kalksalpeter er kalsiumnitrat, Ca(NO3)2. Ikke egnet til pyroteknikk.
Vis hele sitatet...
Ikke si det, da det er noen ytterst få oransje stjerner som bruker kalsiumnitrat som fargegiver...

Og så kan vi jo nevne at hvis dere ikke finner i Norge er det en viss Thomasz som gjerne vil ha nye kunder...
Sist endret av Pyrotecnican; 14. november 2010 kl. 11:33.
Felleskjøpet på Bryne (Stort) har ihvertfall Krista-K. FK har enda Krista K på de fleste butikkene går jeg ut ifra. Mange som sier de ikke har det når en 13 åring går og spør etter gjødsel som brukes i pyroteknikk...
Sitat av Glenni Vis innlegg
Felleskjøpet på Bryne (Stort) har ihvertfall Krista-K. FK har enda Krista K på de fleste butikkene går jeg ut ifra. Mange som sier de ikke har det når en 13 åring går og spør etter gjødsel som brukes i pyroteknikk...
Vis hele sitatet...
Er 16 år. Føler meg litt som ølløvjenta ;D

Men btw. Jeg skal høre med de igjen på denne FK butikken som jeg spurte sist. Er en liten stund siden jeg spurte sist.
Sitat av Otis Vis innlegg
Er 16 år. Føler meg litt som ølløvjenta ;D

Men btw. Jeg skal høre med de igjen på denne FK butikken som jeg spurte sist. Er en liten stund siden jeg spurte sist.
Vis hele sitatet...
Ha gode argumenter for hvorfor du skal ha presist den typen og ikke den vanligere kalksalpeteren...
Jeg har hørt mye om Krista-k at det er det reneste du får av salpeter i kunstgjøtsel-form.

Ps. kan ikke mye om kjemi, er en nybegynner.
Sitat av Otis Vis innlegg
Jeg har hørt mye om Krista-k at det er det reneste du får av salpeter i kunstgjøtsel-form.

Ps. kan ikke mye om kjemi, er en nybegynner.
Vis hele sitatet...
Si at du enten har næringsfattig jord i hagen (feil årstid... ), at du dyrker jordbær i et drivhus i kjelleren eller noe sånnt... Ett eller annet rart, men ikke for usansynlig... En jordbærelsker som prøver å gro de beste jordbærene i verden...
Sist endret av Pyrotecnican; 14. november 2010 kl. 20:55.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Si at du enten har næringsfattig jord i hagen (feil årstid... ), at du dyrker jordbær i et drivhus i kjelleren eller noe sånnt... Ett eller annet rart, men ikke for usansynlig... En jordbærelsker som prøver å gro de beste jordbærene i verden...
Vis hele sitatet...
Ja, kan prøve det!
Tror det er lurt å nevne drivhus ja ^^
Du vil komme til å slite med å få farge på den røykbomba de, den har vært diskutert her før.

Test heller en Legendary Smokebomb, med hvit fin røyk som heller ikke krever noen flere kjemikalier: http://www.youtube.com/watch?v=5adMxfJGfek
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Du vil komme til å slite med å få farge på den røykbomba de, den har vært diskutert her før.

Test heller en Legendary Smokebomb, med hvit fin røyk som heller ikke krever noen flere kjemikalier: http://www.youtube.com/watch?v=5adMxfJGfek
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette relevant med TS sitt spørsmål?
Sitat av Glenni Vis innlegg
Hvordan er dette relevant med TS sitt spørsmål?
Vis hele sitatet...
Han skrev at han hadde planer om å lage en colored smokebomb, som har vært diskutert her før.
Så jeg tenkte jeg skulle si ifra om det så han slapp å finne ut av det senere, og da heller ha planene klare for noe som vi vet fungerer godt.
Var rett og slett bare for å være hyggelig mot han som tydeligvis er nybegynner!
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Han skrev at han hadde planer om å lage en colored smokebomb, som har vært diskutert her før.
Så jeg tenkte jeg skulle si ifra om det så han slapp å finne ut av det senere, og da heller ha planene klare for noe som vi vet fungerer godt.
Var rett og slett bare for å være hyggelig mot han som tydeligvis er nybegynner!
Vis hele sitatet...
Aha, beklager.

Noe flaks med å finne det enda TS?
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Han skrev at han hadde planer om å lage en colored smokebomb, som har vært diskutert her før.
Så jeg tenkte jeg skulle si ifra om det så han slapp å finne ut av det senere, og da heller ha planene klare for noe som vi vet fungerer godt.
Var rett og slett bare for å være hyggelig mot han som tydeligvis er nybegynner!
Vis hele sitatet...
Den så også brukbar ut

Fargen til røykbomben driter jeg egentli i, vill bare ha mye røyk som kommer på kort tide!

Sitat av airbomb Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nice, du fant jo det!
Men er dette ren Kno3?
Til den blodprisen burde dette være tilnærmet ren KNO3, men regner med at renheten tilfeldigvis er på lik linje med Krista-K.
Ca. 98%, noe som er mer enn godt nok til produksjon av røykbomber.
Sist endret av Knask; 23. desember 2010 kl. 21:39. Grunn: Tilleggsinformasjon
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kalksalpeter er kalsiumnitrat, Ca(NO3)2. Ikke egnet til pyroteknikk.
Vis hele sitatet...
Vel, det er faktisk en sannhet med modifikasjoner.

Jeg brukte dette før, på følgende måte:
*Løste det opp i varmt vann.
*Lot kalken falle til bunns (tar tid - gjerne over natta)
*Dyppet avispapir i den nå klare væsken.
*Tørka avispapiret på stekeplate.

-Så rulla vi avispapiret sammen i bunter og la i brusflasker av glass.
Den siste bunten tente vi på og skrudde på korken i full fart.

Resultat: et helvettes smell etter 2-3 sekunder og små glassbiter som fløy til alle kanter.. -Farlig, men det gikk heldigvis bra for oss..
-Vil fraråde glassflasker til dette bruket på det sterkeste av åpenbare grunner. Plastflasker er et safere alternativ.

Et problem dog var at dette papiret var temmelig hygroskopisk, dvs trakk til seg fuktighet fra luften - så det måtte holdes tørt.

Noe jeg ikke prøvde og ikke vet om vil fungere men som kanskje kan være verdt et forsøk: -Følg punkt 1 og 2. -Tapp deretter av den klare væsken med hevert. Kok så bort all den klare væsken. Mon tro om man ikke da sitter igjen med tilnærmet rein salpeter?

Bare en tanke..
Sitat av Otis Vis innlegg
Fargen til røykbomben driter jeg egentli i, vill bare ha mye røyk som kommer på kort tide!
Vis hele sitatet...
Da er uten tvil Legendary den beste miksen, og den er vel generellt regnet som den beste miksen for hvit røyk en amatørpyrotekniker kan lage uten så alt for eksotiske kjemikalier...

Lett søk på YouTube gir deg et utall guider for hvordan det kan lages...



Jeg syns at de som bare skal prøve litt og lage noen få små røykbomber er den annonsen en god kilde til KNO3, men for alt ut over det er det best å kjøpe en sekk Krista... Tross alt kan jeg trekke imaginære bånd mellom pyroteknikk og heroin... Har du prøvd det er du hekta!
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Vel, det er faktisk en sannhet med modifikasjoner.

Jeg brukte dette før, på følgende måte:
*Løste det opp i varmt vann.
*Lot kalken falle til bunns (tar tid - gjerne over natta)
*Dyppet avispapir i den nå klare væsken.
*Tørka avispapiret på stekeplate.

-Så rulla vi avispapiret sammen i bunter og la i brusflasker av glass.
Den siste bunten tente vi på og skrudde på korken i full fart.

Resultat: et helvettes smell etter 2-3 sekunder og små glassbiter som fløy til alle kanter.. -Farlig, men det gikk heldigvis bra for oss..
-Vil fraråde glassflasker til dette bruket på det sterkeste av åpenbare grunner. Plastflasker er et safere alternativ.

Et problem dog var at dette papiret var temmelig hygroskopisk, dvs trakk til seg fuktighet fra luften - så det måtte holdes tørt.

Noe jeg ikke prøvde og ikke vet om vil fungere men som kanskje kan være verdt et forsøk: -Følg punkt 1 og 2. -Tapp deretter av den klare væsken med hevert. Kok så bort all den klare væsken. Mon tro om man ikke da sitter igjen med tilnærmet rein salpeter?

Bare en tanke..
Vis hele sitatet...

Sikker på at det var kalksalpeter og ikke ammoniumnitrat?

Uansett kan du ikke lage salpeter av kalksalpeter uten videre kjemiske prosesser. Du kan ikke lage KNO3 av Ca(NO3)2 sånn uten videre...
Sist endret av Pyrotecnican; 23. desember 2010 kl. 22:27.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Vel, det er faktisk en sannhet med modifikasjoner.

Jeg brukte dette før, på følgende måte:
*Løste det opp i varmt vann.
*Lot kalken falle til bunns (tar tid - gjerne over natta)
*Dyppet avispapir i den nå klare væsken.
*Tørka avispapiret på stekeplate.

-Så rulla vi avispapiret sammen i bunter og la i brusflasker av glass.
Den siste bunten tente vi på og skrudde på korken i full fart.

Resultat: et helvettes smell etter 2-3 sekunder og små glassbiter som fløy til alle kanter.. -Farlig, men det gikk heldigvis bra for oss..
-Vil fraråde glassflasker til dette bruket på det sterkeste av åpenbare grunner. Plastflasker er et safere alternativ.

Et problem dog var at dette papiret var temmelig hygroskopisk, dvs trakk til seg fuktighet fra luften - så det måtte holdes tørt.

Noe jeg ikke prøvde og ikke vet om vil fungere men som kanskje kan være verdt et forsøk: -Følg punkt 1 og 2. -Tapp deretter av den klare væsken med hevert. Kok så bort all den klare væsken. Mon tro om man ikke da sitter igjen med tilnærmet rein salpeter?
Vis hele sitatet...
Som BomberMan sier; ikke egnet til pyroteknikk.
Det siste ordet der, smak litt på det mens du leser hva du selv har skrevet.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Sikker på at det var kalksalpeter?

Uansett kan du ikke lage salpeter av kalksalpeter uten videre kjemiske prosesser. Du kan ikke lage KNO3 av Ca(NO3)2 sånn uten videre...
Vis hele sitatet...
Helt sikker på at det var kalksalpeter ja.
Det var på langt nær så effektivt som kalisalpeter men det gikk fint å lage smell med det.

Mht å lage kalisalpeter av det ser jeg at du har rett, ettersom det ikke finnes kalium i kalksalpeteren.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Noe jeg ikke prøvde og ikke vet om vil fungere men som kanskje kan være verdt et forsøk: -Følg punkt 1 og 2. -Tapp deretter av den klare væsken med hevert. Kok så bort all den klare væsken. Mon tro om man ikke da sitter igjen med tilnærmet rein salpeter?

Bare en tanke..
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan man vrir og vender på det så kan man ikke lage KNO3 av Ca(NO3)2 bare ved å løse det opp og filtrere.

Rent kalsiumnitrat/kalksalpeter lager uansett ikke noe bunnfall når du løser det opp, kanskje du tenker på kalkammonsalpeter (KAS/CAS)?
Nei, jeg tenker på kalksalpeter og jo det lagde smell.
-Hvis dere er i tvil om det så prøv det heller selv istedetfor å prøve å benekte at det fungerer ved hjelp av teorier.
Jeg har som sagt prøvd det i praksis og vet resultatet.
-Det er langt fra det beste å bruke til pyroteknikk, men det fungerer faktisk - tro det eller ei..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Selvfølgelig fungerer det, det er jo tross alt et nitrat. Når jeg sa at det ikke er egnet til pyroteknikk mente jeg at det ikke egner seg til svartkrutt, lift, break, stjerner og denslags. Å dyppe avispapir i en løsning, putte det i glassflasker og tenne på faller ikke under denne kategorien.

Og forresten: Det jeg nevnte i det forrige innlegget er en "teori" som er ganske så sikker. Jeg har iallefall aldri hørt om spontan kaldfusjon i nitratløsninger.
Sist endret av BomberMan; 23. desember 2010 kl. 23:09.
Spontan kaldfusjon? Det kan jeg ærlig talt ikke huske å påstå at det skulle egne seg til
-Nei det egner seg nok ikke særlig i kruttblandinger til fyrverkeri m.m.
-Men for enkle bomber og røykbomber, så funker i mangel på noe bedre..
Og jo: det gir bunnfall..
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Og jo: det gir bunnfall..
Vis hele sitatet...
Da kan vi konstatere at det ikke er rent...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Da kan vi konstatere at det ikke er rent...
Vis hele sitatet...
Meget mulig. Det kom i 25 kilosekker og besto av små grå pellets.
Det blei en grå guffe når jeg løste det i vann og den klarnet hvis eg lot den
stå til neste dag. Blei et ganske tjukt lag på bunnen.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Meget mulig. Det kom i 25 kilosekker og besto av små grå pellets.
Det blei en grå guffe når jeg løste det i vann og den klarnet hvis eg lot den
stå til neste dag. Blei et ganske tjukt lag på bunnen.
Vis hele sitatet...
Sikkert et anti-klumpe middel...
Angående Kno3. I 10'ndklassen tok vi en boks med kno3, men den var i litt bløt form. Var akkurat det samme som å røre i hårgele hvis jeg ikke husker feil?

Er det ren form av kno3?
Sitat av Otis Vis innlegg
Angående Kno3. I 10'ndklassen tok vi en boks med kno3, men den var i litt bløt form. Var akkurat det samme som å røre i hårgele hvis jeg ikke husker feil?

Er det ren form av kno3?
Vis hele sitatet...
KNO3 i geléform? Trolig ekstremt fuktig KNO3, helt på grensen til å bli løsning, eller så var det ikke ren KNO3... Hvor fikk dere det fra?
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
KNO3 i geléform? Trolig ekstremt fuktig KNO3, helt på grensen til å bli løsning, eller så var det ikke ren KNO3... Hvor fikk dere det fra?
Vis hele sitatet...
Vi tok det fra Natturfagrommet på skolen. Er 70 % sikker på at det var Kno3.
Ok, da har du truffet på noe annet, eller som nevnt, veldig fuktig KNO3, men på Naturfaglabben burde det ikke være såpass fuktig...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Ok, da har du truffet på noe annet, eller som nevnt, veldig fuktig KNO3, men på Naturfaglabben burde det ikke være såpass fuktig...
Vis hele sitatet...
Det var ikke fuktig i rommet der det sto. Det var en rund boks.
Men tror nok du har mere peiling på kjemi osv, så jeg må vell bare gi meg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Til Bættmæn og dere andre: kalsiumnitratgjødselet er tilsatt kalk,
rundt samme mengde som KAS, og det er vel rundt 20%.
Klart man kan få det til å smelle men det er uansett ikke egnet til annet enn gjødsling,
med mindre man er ute etter disse k3wl-smellene med flasker og ditt og datt.
Sammenlign dette med et halvt gram perk-flash, og man kommer til å føle seg liten.