Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1213
Hei, tenker å bygge en ny gaming pc og har til nå kommet frem til disse delene:

- Corsair Graphite 760T Big Tower Sort
- Corsair RM850, 850W PSU
- Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
- ASUS X99-A, Socket 2011-3
- MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB
- Samsung 850 EVO 120GB SSD
- Samsung 850 EVO 500GB SSD
- WD Desktop Blue 1TB
- Samsung DVD Writer, SH-224FB
- HyperX Predator DDR4 2800MHz 16GB
- Noctua NH-D15 CPU Kjøler

Lurer på hva dere synes, om alle delene passer fint sammen, eller hva som kan bli bedre. Vurderer å bytte kabinett med; "Corsair Obsidian 750D Big Tower" men er ikke sikker her enda. Burde jeg muligens smelle til med 32GB RAM?
Alle delene passer fint sammen ja Selv ville jeg nok valgt en annen PSU og 32GB RAM tviler jeg på du trenger. Spørst hva du skal bruke maskinen til?
Trådstarter
6 0
Takk for tipsene Kommer til å gå for den første strømforsyningen du foreslo: EVGA SuperNOVA 850 G2, 850W PSU
Maskinen skal brukes til gaming i flere år fremover Fortsatt litt usikker på RAM og kabinett men.
Ikke kjøp 128gb som primær SSD.
Etter at alle systemer har tatt sin bit av kaka, og Samsung Magician har satt av sikkerhetsbiten sin så har du utrolig lite plass igjen før du begynner på rewrites.
Dette er relevant siden en ufyselig stor majoritet av spill per i dag lagrer savefiles osv på systemdisken.
Om du skal skifte igjen snart så for all del, men du har gjort det klart tidligere at du skal ha denne maskina ei stund, så ja...
Kjøp en større SSD til systemdisk.
I samme slengen ville jeg personlig kjøpt 850 PRO over EVO,
igjen fordi du bygger noe som skal vare.

Åja, og var det en spesiell grunn til at du gikk for standard 980 og ikke Ti?
Er jo et fint kort nå i dag, men det er jo allerede spill ute som glatt kan bruke mer enn 4gb videominne, så vil tro Ti varer en god del lengre.
Sist endret av Neptunia; 1. september 2015 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 0
Det er et godt poeng som jeg ikke hadde tenkt på, takk! 250 GB burde vel gå mye bedre for primær lagringsenhet.
Er virkelig PRO verdt det over EVO? ganske stor pris forskjell her.

Når det gjelder skermkortet er det ikke en spesiell grunn for at jeg ikke går Ti annet enn at det er en del dyrere. Skal vurdere dette litt mer.
Sitat av Jinxc Vis innlegg
Det er et godt poeng som jeg ikke hadde tenkt på, takk! 250 GB burde vel gå mye bedre for primær lagringsenhet.
Er virkelig PRO verdt det over EVO? ganske stor pris forskjell her.

Når det gjelder skermkortet er det ikke en spesiell grunn for at jeg ikke går Ti annet enn at det er en del dyrere. Skal vurdere dette litt mer.
Vis hele sitatet...
Verdt og verdt.
Forskjellen er jo der, men det spørs vel rett og slett hvor lenge og hvor mye du kommer til å bruke samme disken. PRO er overall bedre, så klart, men du kommer jo ikke til å se den forskjellen før tidligst om 5 år fra nå (og sannsynligvis mye lenger enn det). Så da spørs det hvor mye du er villig til å bruke nå for å spare deg selv bryet med å speile en ny SSD i år 2020~
Kan jo også tenke på at såppass langt frem i tid så vil en erstatningsdisk være mye billigere uansett.
Hvorfor gå for to SSD-er? En SSD på 500GB holder vel for OS og programmer, så kan du heller lagre store filer på HDD. Evo er mer enn godt nok, i normal bruk merkes ikke forskjellen til Pro.

980Ti er verdt det om du har planer om å spille på 4k oppløysning, og vil trolig vare lenger enn 980. Men om det er verdt prisforskjellen må du nesten finne ut selv.

Kabinett er bare smak og behag. Jeg har personlig sett 750D, og det er et flott kabinett. Spesielt med hvite leds inne i kabinettet. 760T er heller ikke stygt, så du må nesten bare bestemme selv.

Standarden for RAM i dag er 8 GB, og med 16GB så har du i lang tid. I verste fall kan du bare kjøpe mer RAM senere, sannsynligvis billigere enn det er i dag. Bare pass på å kjøpe et sett med fire brikker, slik at du kan kjøre quad-channel.
Trådstarter
6 0
Planen er å ha en SSD med OS (windows) på den primære. Deretter ha en annen SSD for spill eller andre ting som kan være nice å laste fort f.eks spill som loader mye fra disk. Og en siste hardisk som ikke er SSD men heller større plass hvor man f.eks kan ha filmer.
Sitat av Jinxc Vis innlegg
Planen er å ha en SSD med OS (windows) på den primære. Deretter ha en annen SSD for spill eller andre ting som kan være nice å laste fort f.eks spill som loader mye fra disk. Og en siste hardisk som ikke er SSD men heller større plass hvor man f.eks kan ha filmer.
Vis hele sitatet...
Det er den beste måten å gjøre det på uansett.
Kunne ikke forestille meg å spille GTAV f.eks. med den loading tida du får
på en HDD hver gang man skifter figur.
Eller Witcher 3, og loadskjermen som kommer når du bruker fast travel mellom maps.
Eller MGSV som også loader maps of missions hele tida.

For ikke å snakke om Arkham Knight... Den PC porten var som kjent helt idiotisk, men det var fullt mulig å spille det om du bare kjørte over det med hardware - deriblant SSD installasjon som fiksa problemet med teksturloadinga.

Kort sagt; kjør spilla dine på SSD hvis du har mulighet.
Sitat av Jinxc Vis innlegg
Planen er å ha en SSD med OS (windows) på den primære. Deretter ha en annen SSD for spill eller andre ting som kan være nice å laste fort f.eks spill som loader mye fra disk. Og en siste hardisk som ikke er SSD men heller større plass hvor man f.eks kan ha filmer.
Vis hele sitatet...
Var dette scenarioet jeg så for meg. Med SSD er det ikke nødvendig å dedikere forskjellige disker til forskjellige ting. Med en SSD på 500GB, så burde du ikke være redd for at programmer som bare kan installeres til C:disken (i hvert fall som standard) og lignende plasskrevende greier fyller opp den lille SSD-en. Det er nettopp evnen til å hente filer fra forskjellige steder på disken, RASKT, som er den største forskjellen fra HDD til SSD.

Selvfølgelig skal du få gjøre det du vil, om du synes 628GB SSD lagring høres bedre ut enn 500GB SSD lagring. Men rent ytelsemessig ser jeg ikke verdien.
Trådstarter
6 0
Takk for tipsene =) Drømme builden hadde vel sett noe ut som det under her men får se og prioritere litt.

- Corsair Graphite 760T Big Tower white
- WD Desktop Green 3TB
- EVGA SuperNOVA 850 G2, 850W PSU
- Samsung 850 EVO 250GB SSD
- Samsung 850 EVO 500GB SSD
- Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
- ASUS X99-A, Socket 2011-3
- MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB
- Samsung DVD Writer, SH-224FB
- HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB
- Noctua NH-D15 CPU Kjøler