Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1825
Sakset dette fra bloggen min:

For dei som følgjer med på den einaste sanne kjelda til oppdateringar på dei viktige tinga i livet, Disinfo, skjer det mykje spanande desse dagane.

Til dømes ser det ut til at dei føderale styresmaktene har byrja arbeidet med å definere nye fiendar. I ein rapport frå Department of Homeland Security blir det åtvara om ein aukande fare for høgreekstrem aktivitet. Legg merke til korleis dei definerer høgreekstremisme:

A footnote attached to the report by the Homeland Security Office of Intelligence and Analysis defines "rightwing extremism in the United States" as including not just racist or hate groups, but also groups that reject federal authority in favor of state or local authority.

"It may include groups and individuals that are dedicated to a single-issue, such as opposition to abortion or immigration," the warning says.
Vis hele sitatet...
Det fine er at dette skjer samstundes som guvernøren i Texas går ut og seier at ein må attende til den gamle tolkinga av det tiande tillegget til den amerikanske konstitusjonen. I dag sa han forøvrig i eit intervju at det var mogleg at Texas kunne gå ut av unionen (men at han sjølv ikkje såg nokon grunn til det). Tidlegare hadde han holdt tale, kor enkelte av tilhøyrarane ropte slagord som "Secede!" For ikkje å nemne dei pågåande "tea parties," som klarer å dra over 100.000 tilskodarar. Har Glenn Beck rett i at "there are going to be changes!"? Er det borgarkrig på gong?
Sitat av snegler Vis innlegg
Er det borgarkrig på gong?
Vis hele sitatet...
En av de dårligst underbygde påstandene om en fremtidig borgerkrig som jeg noensinne har sett.

Attpåtil i et land som aldri har vært presset fra flere kanter samtidig (Iran, Irak, Afghanistan, Somalia, Saudi Arabia, Nord-Korea), og som aldri har hatt en høyere grad av nasjonal selvfølelse og samling (en sort mann i Det hvite huset).

Så borgerkrig? Neida.

Men flere gærninger? Joda, der er vi enige
Sist endret av Stormen; 16. april 2009 kl. 19:49.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stormen Vis innlegg
En av de dårligst underbygde påstandene om en fremtidig borgerkrig som jeg noensinne har sett.

Attpåtil i et land som aldri har vært presset fra flere kanter samtidig (Iran, Irak, Afghanistan, Somalia, Saudi Arabia, Nord-Korea), og som aldri har hatt en høyere grad av nasjonal selvfølelse og samling (en sort mann i Det hvite huset).

Så borgerkrig? Neida.

Men flere gærninger? Joda, der er vi enige
Vis hele sitatet...
Jeg ser på ingen måte for meg borgerkrig i veldig nær framtid, men jeg mener å peke på noen ting som legger til rette for at noe slikt skal skje i framtiden. En regjering som stempler guvernøren i en av statene sine som en folkefiende, ypper til bråk...

Fox News har forøvrig mast om borgerkrig og revolusjon i lengre tid nå, og det er interessant å se at myndighetene tar etter...

For en stakkar som sitter i Norge er det naturlig nok vanskelig å si noe om den generelle stemningen i Amerika, og jeg vil tro de fleste er mer opptatt av andre ting enn akkurat dette. Faren er vel at om økonomien blir ille nok, kan støtten til unionen fort forsvinne...

Det er forøvrig interessant å lese rapporten jeg nevner i første posten. Rapporten peker på haugevis av svært reelle problemer, men avfeier dem som "konspirasjonsteorier." Se f.eks dette sitatet:

Historically, domestic rightwing extremists have feared, predicted, and
anticipated a cataclysmic economic collapse in the United States. Prominent
antigovernment conspiracy theorists have incorporated aspects of an impending
economic collapse to intensify fear and paranoia among like-minded individuals and to
attract recruits during times of economic uncertainty. Conspiracy theories involving
declarations of martial law, impending civil strife or racial conflict, suspension of the
U.S. Constitution, and the creation of citizen detention camps often incorporate aspects of
a failed economy. Antigovernment conspiracy theories and “end times” prophecies could
motivate extremist individuals and groups to stockpile food, ammunition, and weapons.
These teachings also have been linked with the radicalization of domestic extremist
individuals and groups in the past, such as violent Christian Identity organizations and
extremist members of the militia movement.
Vis hele sitatet...
En av dem som mener noe lignende som dette er jo f.eks. en av republikanerens presidentkandidater Ron Paul
Sist endret av snegler; 16. april 2009 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
høyre-ekstremister er et kjent begrep i USA, og har vært det lenge. Det foreleser om dette på videregående-skole nivå i Statene allerede i flere forskjellige sammenhenger. Det er i Sosiologi begrepet har vært mest relevant der man har sett på "utskudd" i samfunnet og generell ytringsfrihet. Høre-ekstremistene har sin største "befolkelse" i staten Michigan, der det er en påstått milita bestående av 14 000 mann som er imot styresmakter på noe annet enn lokalt nivå. Dette er da de samme karene og sønnene til de samme karene du så i Ku Klux Klan hetter for 15 år siden og de står for det samme men har en påstått større toleranse. Dette er disse våpenfreakene du ser på tv med 25 forskjellige assault våpen som står der med truck capsen og forteller om hva de skal gjøre hvis politiet kommer. Desverre passer stereotypen i disse tilfellene. Bombingen i Oklahoma City (mulig jeg bommer helt med navnet) som Michael Moore tar for seg i Bowling for Columbine. Dette var et eksempel på en høyreekstremist. Problemet oppstår når det er påstått 14 000 høyreekstremister som er innstilt på å kjempe, så har du United States Marine Corps, som er en del av den amerikanske hæren som alene består av 300 000 soldater. Så det er ikke et reelt problem overhodet.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skambank Vis innlegg
høyre-ekstremister er et kjent begrep i USA, og har vært det lenge. Det foreleser om dette på videregående-skole nivå i Statene allerede i flere forskjellige sammenhenger. Det er i Sosiologi begrepet har vært mest relevant der man har sett på "utskudd" i samfunnet og generell ytringsfrihet. Høre-ekstremistene har sin største "befolkelse" i staten Michigan, der det er en påstått milita bestående av 14 000 mann som er imot styresmakter på noe annet enn lokalt nivå. Dette er da de samme karene og sønnene til de samme karene du så i Ku Klux Klan hetter for 15 år siden og de står for det samme men har en påstått større toleranse. Dette er disse våpenfreakene du ser på tv med 25 forskjellige assault våpen som står der med truck capsen og forteller om hva de skal gjøre hvis politiet kommer. Desverre passer stereotypen i disse tilfellene. Bombingen i Oklahoma City (mulig jeg bommer helt med navnet) som Michael Moore tar for seg i Bowling for Columbine. Dette var et eksempel på en høyreekstremist. Problemet oppstår når det er påstått 14 000 høyreekstremister som er innstilt på å kjempe, så har du United States Marine Corps, som er en del av den amerikanske hæren som alene består av 300 000 soldater. Så det er ikke et reelt problem overhodet.
Vis hele sitatet...
At skolene driver propaganda mot disse gruppene kommer vel neppe som noe sjokk. Problemet er at slett ikke alle disse gruppene er det vanlige mennesker ville kalle "høyreekstreme," men gjerne libertarianere, anarkister eller til-og-med sosialister. Dersom du leser sitatet fra første post, ser du at definisjonen tar med mange som bare er tilhengere av mer lokalt selvstyre. Det er i skrivende stund ingen "secesion-movements" som er noen reel trussel, men dette kan fort endre seg. Dårlig økonomi, mange arbeidsløse, mislykket krigføring på flere hold, stadig flere krigsveteraner i samfunnet, statlig overstyring og rasisme er faktorer som alle spiller inn i dette.

Rapporten fra Department of Homeland security bekrefter dette, men avfeier det altså som litt problematisk, men i det store og det hele ikke noe å bekymre seg alt for mye om. De ser ingen umiddelbar trussel. Problemet er at de samme myndighetene behandler f.eks. finanskrisen på samme måte, noe i alle fall jeg mener er latterlig naivt.
Hvor seriøst politikerene tar finanskrisen er diskuterbart, min subjektive mening er at de gjør så godt de kan med tanke på den enorme gjelden USA skylder til andre land pr. dags dato. Dette er backet opp av det faktum at de har sluppet ut en enorm stimuli pakke med en prislapp på milliarder av dollar, noe som ikke sier så lite. Problemet her ligger jo da i de amerikanske konsumere, som ikke vil ta opp konsumet (grunnet både mindre økonomiske midler såvel som psykologiske). Det største problemet USA møter fremover er at alle fabrikk-arbeidsplassene i USA blir flyttet utenlands gjerne til Kina, dette er fordi levestandarden i USA har gått opp og dette har ført til en økning i prisen på arbeidskraft, så produsentene finner det mer lønnsomt å drive i utlandet.

USA har endog hatt en historie med å underdrive problemene, men jeg kan nok tenke meg at homeland security arbeider med problemet, såvel som at Michigan mest sannsynlig har en litt kortere responstid enn andre stater hvis de vil kalle inn nasjonalgarden.

Propaganda er det strengt tatt ikke, dette er kalde fakta. Nå har det seg sånn at disse individene ekskluderer seg selv fra samfunnet med måten de handler, og hva de står for. De er ikke en stor trussel, men de respresenterer after all en trussel mot det amerikanske samfunnet, og dette er ikke urimelig at elevene lærer om dette. Nå har det seg sånn at når disse gruppene blir nevnt i undervisningssammeneng så er det med god grunn.

Jeg har selv fått inntrykk av at disse individene er veldig konservative, med andre ord republikanere som har tatt det litt for langt. Dette er mennesker som ikke vil betale skatter, gjerne veldig kristne og setter seg imot noen form for øvre styring overhodet. Dette er fordi de føler at de skatter uten representasjon og derfor blir de kalt høyreekstremister. De er ikke anarkister fordi de tror på et folkevalgt demokratisk styreorgan på lokalt nivå. Dette er individuelle terrorceller som handler på egen initiativ, så når dere ser en sugg som har låst seg inn på en hytte langt oppe i fjellene i Colorado med 4 rifler, 10 håndgranater og 5 kasser med ammo er det en av disse som har tatt opp fakkelen og brakt den videre. Dette er trusselen de møter ved slike høyreekstremister.

Som jeg allerede har nevnt, disse militiaene er bygd opp av tidligere Ku Klux Klan, Arisk Brorskap og Neo Nazistiske organisasjoners medlemmer som har funnet en ny måte å være en deviant på.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skambank Vis innlegg
Hvor seriøst politikerene tar finanskrisen er diskuterbart, min subjektive mening er at de gjør så godt de kan med tanke på den enorme gjelden USA skylder til andre land pr. dags dato. Dette er backet opp av det faktum at de har sluppet ut en enorm stimuli pakke med en prislapp på milliarder av dollar, noe som ikke sier så lite. Problemet her ligger jo da i de amerikanske konsumere, som ikke vil ta opp konsumet (grunnet både mindre økonomiske midler såvel som psykologiske).
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er naivt, er at de tror en kan kjøpe seg ut av krisen med økt konsum. Det som trengs er riktig og bærekraftig konsum. Vekk med alle fabrikker som produserer ting ingen vil ha. Inn med ting det faktisk er bruk for.

Det største problemet USA møter fremover er at alle fabrikk-arbeidsplassene i USA blir flyttet utenlands gjerne til Kina, dette er fordi levestandarden i USA har gått opp og dette har ført til en økning i prisen på arbeidskraft, så produsentene finner det mer lønnsomt å drive i utlandet.
Vis hele sitatet...
Da får de konkurere, eller finne noe mer fornuftig å drive med. (Eller bli proteksjonister...)

USA har endog hatt en historie med å underdrive problemene, men jeg kan nok tenke meg at homeland security arbeider med problemet, såvel som at Michigan mest sannsynlig har en litt kortere responstid enn andre stater hvis de vil kalle inn nasjonalgarden.
Vis hele sitatet...
Jeg er dessverre ikke helt sikker på om påstanden min er riktig, når jeg sier at de underdriver. Utad gjør de dette, men det foregår nok en del planlegging bak lukkede dører. Nasjonalgarden er opptatt i Irak.

Propaganda er det strengt tatt ikke, dette er kalde fakta. Nå har det seg sånn at disse individene ekskluderer seg selv fra samfunnet med måten de handler, og hva de står for. De er ikke en stor trussel, men de respresenterer after all en trussel mot det amerikanske samfunnet, og dette er ikke urimelig at elevene lærer om dette. Nå har det seg sånn at når disse gruppene blir nevnt i undervisningssammeneng så er det med god grunn.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er dette propaganda. At noen setter seg utenfor samfunnet, er som oftest en definisjon motparten gjør. Om de gjør det bevisst, som noen gjør, er dette deres fulle rett, og det gjør dem ikke til en trussel mot samfunnet. Samfunnet gjør dem til en trussel mot seg selv.

Jeg har selv fått inntrykk av at disse individene er veldig konservative, med andre ord republikanere som har tatt det litt for langt. Dette er mennesker som ikke vil betale skatter, gjerne veldig kristne og setter seg imot noen form for øvre styring overhodet. Dette er fordi de føler at de skatter uten representasjon og derfor blir de kalt høyreekstremister. De er ikke anarkister fordi de tror på et folkevalgt demokratisk styreorgan på lokalt nivå.
Vis hele sitatet...
Mange er superkonservative galninger, og jeg tviler ikke på beskrivelsen din i forrige post. At noen er litt spesielle, gir derimot ingen andre rett til å bestemme over dem. At noen er mot skatt er en helt legitim greie, og burde ikke bli sett på som farlig. Hva er problemet med å være mot skatt? De er gjerne anarkister fordi de tror på et folkevalgt demokratisk styreorgan på lokalt nivå Var de amerikanerne som utførte the Boston Tea Party høyreekstreme fordi de ikke ville betale skatt til noen som overkjørte dem politisk?

Dette er individuelle terrorceller som handler på egen initiativ, så når dere ser en sugg som har låst seg inn på en hytte langt oppe i fjellene i Colorado med 4 rifler, 10 håndgranater og 5 kasser med ammo er det en av disse som har tatt opp fakkelen og brakt den videre. Dette er trusselen de møter ved slike høyreekstremister.
Vis hele sitatet...
Trusselen kommer i like stor grad fra myndighetene som slåss mot disse gruperingene. Se f.eks på Waco-saken som vitner om grove overtramp fra myndighetenes side, når de skulle stoppe noe de definerte lignende det du har gjort over.

Som jeg allerede har nevnt, disse militiaene er bygd opp av tidligere Ku Klux Klan, Arisk Brorskap og Neo Nazistiske organisasjoners medlemmer som har funnet en ny måte å være en deviant på.
Vis hele sitatet...
Fins sikkert nok av slike folk ute og går ja, men igjen, det er flere enn disse som begynner å få nok, og flere kan det bli. (om jeg leser tidens tegn riktig, that is.)
Tror du leser tidens tegn feil. Det er stort sett snakk om segmentet som sokner til Fox News og høyreekstrem hatradio som raller rundt på "tea parties". At de sammenligner seg med the boston tea party er rimelig absurd. Da var det snakk om "no taxation without representation", og disse folka her er vel rimelig godt representert både her og der.

Videre så er det ingen fare for borgerkrig, men det er fare for at gærninger tipper over. Den retorikken som deler av Fox News og høyreekstrem hatradio fører er tildels voldsforherligende. Det er ikke så lenge siden en gærning tippet over etter å ha hørt for mye på hatradio. Han drepte en haug med folk i en liberal kirke, og det var før den siste tidens jamring om te-selskaper og revolusjon og gudene vet hva.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Sitat av commie Vis innlegg
Tror du leser tidens tegn feil. Det er stort sett snakk om segmentet som sokner til Fox News og høyreekstrem hatradio som raller rundt på "tea parties". At de sammenligner seg med the boston tea party er rimelig absurd. Da var det snakk om "no taxation without representation", og disse folka her er vel rimelig godt representert både her og der.

Videre så er det ingen fare for borgerkrig, men det er fare for at gærninger tipper over. Den retorikken som deler av Fox News og høyreekstrem hatradio fører er tildels voldsforherligende. Det er ikke så lenge siden en gærning tippet over etter å ha hørt for mye på hatradio. Han drepte en haug med folk i en liberal kirke, og det var før den siste tidens jamring om te-selskaper og revolusjon og gudene vet hva.
Vis hele sitatet...
Tea partyene som foregår nå er vel det vel det republikanske partiet som står bak, men de har altså klart å samle rundt 600.000 mennesker over hele USA. Akkurat den gjengen er nok mest intressert i å protestere mot Obamas politikk. Parallellen til det gamle boston tea party, går på at statene ofte blir overstyrte av de føderale myndighetene (noe republikanerene har vært flinke til å drive med selv, når de har sittet med makten). At bevegelsen er fjollete, fjerner derimot ikke det faktum at det er en misnøye som har manifistert seg i nettopp disse teselskapene.

Videre fjerner ikke den komiske framtoningen til Fox News den skremmende seerskaren som suger til seg søppelet.

Igjen vil jeg få understreke at jeg ikke ser dette for meg i nær framtid, men at ting ligger til rette for akselerasjon når økonomien virkelig bryter sammen ser jeg som plausibelt.
Tror nok ikke disse Tea Partyene blir grobunn for noen større bevegelse enn det vi så nå for noen dager siden.

Nå er jeg muligens litt politisk venstrevridd, men jeg tror ikke dette er noe mer enn en krampetrekning fra den konservative høyresiden i USA, satt i gang av evig latterlige Fox.

Synes forøvrig Comedy Central-satirikerne Jon Stewart og Stephen Colbert debunka denne aksjonen godt, og synliggjorde latterligheten i både retorikken til aksjonen og presentasjonen aksjonen av fox.

The daily show:
Nationwide Tax protests
Tea Party Tyranny
Moment of Zen - Sore Losers
Tempest in a Tea Party

Colbert Report:
Tax Atax
Sist endret av Teneo; 17. april 2009 kl. 22:49.
har ikke lest hele threaden så sorry hvis jeg gjentar noe som allerede er sagt..

her er i alle fall mine tanker om USA i oppløsning:

trokke det kommer til å bli de høyre-ekstreme (neo-kkk, survivalists, militante kristenfundamentalister etc) som blir det store problemet, men snarere "undertrykte", fattige amerikanere.

ser ikke helt for meg at det blir borgerkrig i ordets tradisjonelle forstand (i.e to/flere relativt homogene fraksjoner som braker sammen, ala den amerikanske borgerkrigen på 1860tallet). derimot er det i mine øyne mer sannsynlig at det, ettersom fattigdom og generell sosial urettferdighet øker, vil bli en del opptøyer i byene (som i new orleans etter katrina): nasjo.garden vil bli satt inn, etc. USA har en mye større andel fattige enn de fleste ser for seg (ca 3,5 millioner er hjemløse hvert år, langt flere som lever på minstelønn - i kansas er feks minstelønnen utrolige 2.65 dollar). Usa har flere fattige enn noe annet land i den vestlige verden. disse menneskene opplever hver eneste dag en enorm sosio-økonomisk forskjell i sitt eget land, sin egen by, sitt eget nabolag. det dreier seg ikke om hvem som har dyrest bil, størt hus etc, men hvem som feks har råd til forsikring (ca 60 mil. har ikke det..) og utdannlse til barna.

jeg ser for meg at særlig byene kan være utsatte for opptøyer dersom undergrunnsbevegelser m karismatiske ledere danner seg. "undertrykte" (i gåseøyne fordi jeg ikke vet hvorvidt dette er reellt eller ikke) minoriteter i homogene nabolag og har samme verdisystem og er misfornøyd med de samme tinga, vil nok lett bli med på voldshandlinger dersom en karismatisk nok leder samler dem.
dette er fattige mennesker som lever i stor sosial utrygghet og må se på at staten kaster bort astronomiske summer på meningsløse og resultatløse kriger.

kommer det til opptøyer av nevneverdig skala, vil de sannsynligvis bli knust til hælvette & tilbake av de militære. USA vil bli langt mer militant og kontrollerende på hjemmebane - kanskje for å kompansere for sin minskende status globalt? ser for meg en slags kristenfundamentalistisk, proteksjonistisk, militant regjering som i svært stor grad kontrollerer mannen i gata. dødsstraff vil nok også bli vanligere for å avbelaste fengselssystemet.

se feks mararet atwoods "tjenerinnens beretning" for en ide om hvordan et slikt samfunn vil se ut fra innsiden.

tillegg:

leste meg litt opp på demografien blant de 3,5m hjemløse i usa, her er et utdrag.

1/4 har psykiske problemer, 1/3 har rusproblemer, 1/4 er tidligere millitær, og over halvparten har sittet i fengsel.

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Homeles...d_demographics

med tanke på at det her er snakk om 3.5m mennesker er dette et ganske skremmende segment i befolkningen.
USA har omfattende sosiale problemer, og mtp den pågående økonomiske krisen er det neppe sannsynlig at de har ressurser til å ta seg av de jeg har nevnt ovenfor.
Sist endret av 17pfs; 21. april 2009 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av snegler Vis innlegg
Tidlegare hadde han holdt tale, kor enkelte av tilhøyrarane ropte slagord som "Secede!"
Vis hele sitatet...
Er det positivt eller negativt?