Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3865
Du er min venn
niigu's Avatar
Hei alle sammen!
Meg og en kamerat, som er medlem av dette fantastiske forumet (FlyingVeeVee), har en sak på gang som angår oss som snart ankommer russetiden. Resten: Føl dere fri til å si deres mening!

En god kamerat, svært religiøs, kom for noen dager siden og spurte meg: Espen, skal du bli credoruss? Akkurat da husker jeg ikke hva jeg svarte, siden jeg ellers var dautrøtt og lå tett og godt inni soveposen. Men etter det mine tanker forteller meg, sa jeg nok nei.

Jeg vil gjerne benytte denne posten til å finne svar. Svar ang. den sosiale veggen som skiller det å være medlem av Credorussen og det å være vanlig russ.

Credorussen:
Hvorfor kan ikke russen drikke? Vi er jo gamle nok. Jesus drakk vin og forlystet seg på kvinner. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange kristne er så livsfornektende på disse to punktene: Sex og alkohol.

Men hva omhandler russetiden for de fleste? Rus, rus og sex? Nja, kanskje det.. De fleste jeg kjenner skal vel drikke seg drita og "knulle til de dør" omtrent hele russetiden. Hvorfor? Jo, fordi endelig har man fylt 18, og har FRIHETEN til å gjøre som man vil.

Men er ikke det noe av vitsen? Å ha frihet til å gjøre som man vil..?

Sitat fra www.krussen.no, Kristiansands kredoruss"forbund":
Hvem er vi?
Vi er russ over hele landet som ønsker :

- å la det at vi er kristne få bety noe i russetiden
- å kunne feste uten rus
- å være medmennesker for våre medruss
- å være medmennesker for mennesker i andre land som lider nød (gjennom å støtte et prosjekt)
- å være med i et kjempegodt felleskap
Vis hele sitatet...
For all del, punktene ovenfor er veldig fine tanker og det går etter kristnes, eller kredo`s moralia. Tilbake til frihet: Man kan styre sin egen lyst, man kan styre sine egne handlinger og man kan styre seg selv. Selv om man ikke er kruss* så kan man forholde seg til sin "moral" og ikke drikke hvis man ikke lyster det? Det samme går vel på sex også.

Jeg skal gå med et svært kors tatovert på russedraktens rygg, drikke i høyre hånd og ei dame i den andre. For Jesus lystet begge deler. Og til ham vil jeg vise min tro, offentlig. Helst i russetoget.

Hvorfor legge skillet mellom å erklære seg kristen enn å bare være ordinær russ? Jeg føler på en måte at det kan bli utspekulert og konflikter mellom to parter om "hvem som er best".

Kredoruss arangerer sine egne turer for bare dem, og deres egne. Medlemmene. Jeg har kamerater, som ikke drikker (men som er vanlig russ), som ville gjerne være med på en av disse turene. Det var til Hovden så vidt jeg husker. De fikk avslag.

Vet ikke, føler det er noe som ikke stemmer.
..eller hva mener du, Sondre?

niigu
Jeg synes at tro og livsf0rsel sakl begrenses til "aa vaere snill" med andre.
Aa fornekte sine egne lyser er aa fornekte sin eksistens
slenger meg på den

Jeg synes at folk kan få være kristen, homo--- whatever russ så lenge de ikke plager meg. Jeg personlig synes credoruss er skikkelig lame, men så klart de må få lov til å være det. så klart de og kan få dra på egne turer osv.. men de prøver ikke akkurat å få mer aksept for standpunktet sitt når de nekter andre å bli med
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Å feste uten rus er vel umulig? Kunstig rus altså.

Noen som ser paraleller mellom credoruss (som jeg forresten ikke hadde hørt om før nå) og hitler-ungdommen? De ekskluderer oss som "ikke er med" og lager private arangemang som "de vanlige" ikke kommer inn / får være med på. La de nå få drive på, men ikke ta i mot noe dritt fordi du ikke følger deres eksempel på "god, kristen ungdom", som følger "jesu tro og vilje" til det ytterste.

Edit: WTF Tias??? Å feste uten kunstig rus er mulig, å feste uten rus er ikke mulig. Jesus.
Sist endret av Tias; 2. mars 2004 kl. 11:11.
Folk for gjøre som de mener er rett for seg selv, mer er det egentlig ikke å si om saken... Om noen velger å nekte seg selv sex og eller rus, er det deres problem, ikke mitt. Men så det er sagt har jeg aldri, og vil aldri blande disse to tilfeldig.
poenget med og være russ er vel og ha det artig? Jeg sier ikke nå at man må ha rus for og ha det artig, men hvor artig kan det være og oppføre seg som "bibeltro orntli` kristen ungdom" i russsetida?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
/me drakk ikke i det hele tatt i russetiden, bortsett fra 17. mai, da jeg drakk meg helt sanseløs. Var del av en kampanje jeg hadde på gang, for ikke å få noe som helst i russeluesnora.

h
Opprinnelig postet av Tias
Å feste uten rus er vel umulig? Kunstig rus altså.
Vis hele sitatet...
Er du skikkelig harry, eller mener du noe annet?
Du greier vel å feste uten rus?
SharQ: Jeg skal være som deg, bortsett fra det med 17.mai.
Skal få edru-greier i lua: Solo-kork!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå går jeg rimelig off-topic for å svare Vidde:
Hvis du ser over hva jeg skrev så ser du at jeg presiserte kunstig rus. Rus er, som vi alle vet, stimulering av hjernenes lystsentre. Når de blir stimulert så frigjør de dopaminer som skaper velvære og lykkefølelse. Kunstig rus er i mine øyne rus som oppnås ved bruk av rusgifter.

Lykkefølelse = rus.
Gøy = rus.

Når jeg så tar disse fakta med i beregingen så tør jeg påstå at man ikke kan feste uten rus. Jeg velger å tro at ingen fester er så ufattelig kjedelige, uansett om det er credorussen eller andre teite, ekskluderende grupper som arrangerer de, at de ikke medfører stimulans av hjernens lystsentre, kunstig eller ei. Man må da kunne møte nye folk, oppleve "kjærlighet" eller andre vanlige dødlige reaksjoner som kan skape rus. Ergo, man kan ikke feste uten rus.

Vel, kanskje man kan, men en fest alene, uten ekstern stimulans av noen sort (mens man ligger i koma) er vel ingen fest?

Edit: Woah. Nå "oppdaget" (innså?) jeg plutselig at jeg faktisk presiserte kunstig rus som noe man ikke kunne feste uten. Ikke rart du ble litt forvirret. Vel, jeg mente selfølgelig ikke kunstig rus, men rus. Herregud, Tias.
Sist endret av Tias; 2. mars 2004 kl. 11:15.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
russetiden er jo en stor og feit unnskyldning for å drikke seg sanseløs og tafse på damer to syndefulle uker i strekk, og jeg grep begjærlig anledningen. håpet er at kristenrussen en gang i fremtiden "våkner" opp, og begynner å grine i IKEA-sofaen sin mens de stirrer på den kjipe solo-korken og innser med full tyngde hvilken fatal bommert de egentlig gjorde.
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig skrevet av SharQ:
* SharQ drakk ikke i det hele tatt i russetiden, bortsett fra 17. mai, da jeg drakk meg helt sanseløs. Var del av en kampanje jeg hadde på gang, for ikke å få noe som helst i russeluesnora.

h
Vis hele sitatet...
Nå som du trakk meg inn på det, så skal jeg også gjøre det slik. Eller.. Litt slik.
Jeg drikke minimalt, siden i min forstand så er ikke drikking særlig "morro". Jeg er selv kristen og skal ikke inn i Kredorussen.
Bare ha det gøy på min egen måte, som russ

ngu
Apraksin: Jeg er ikke kristen, men skal nok ha Solo-korken, for jeg er relativt avholdsmann. Hvorfor? Fordi alt jeg har smakt på av alkohol-holdige drikker smaker piss. Ja, har smakt mye forskjellige typer øl, kalde. Ja, har smakt rusbrus (aka homobrus). Ja, smakt vodka/sprit/Bayli's, whatever. Møkk alt sammen.
Likevel føler jeg på meg at russetida blir überfet, og kommer til å le meg skakk i hjel av kompisene mine som jeg har på russebussen når de blir drita, for _det_ er morro2k3.
Så gjør jeg en bommert? Har jeg en IKEA-stol? Drar jeg aldri på fest selv om jeg ikke drikker?
@vidde: Vin da? en deilig rødvin foran peisen med verdens herligste jente i armkroken *drømme* hehe

Jaja, var ikke russ jeg (grunnet diverse linjer hit og dit og lærlinge periode etc), men føler ikke noe tap av den grunn. Føler igrunn at jeg slipper å være russ for å gjøre psycho ting.
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig skrevet av Vidde:
Apraksin: Jeg er ikke kristen, men skal nok ha Solo-korken, for jeg er relativt avholdsmann. Hvorfor? Fordi alt jeg har smakt på av alkohol-holdige drikker smaker piss. Ja, har smakt mye forskjellige typer øl, kalde. Ja, har smakt rusbrus (aka homobrus). Ja, smakt vodka/sprit/Bayli's, whatever. Møkk alt sammen.
Likevel føler jeg på meg at russetida blir überfet, og kommer til å le meg skakk i hjel av kompisene mine som jeg har på russebussen når de blir drita, for _det_ er morro2k3.
Så gjør jeg en bommert? Har jeg en IKEA-stol? Drar jeg aldri på fest selv om jeg ikke drikker?
Vis hele sitatet...
Da er vi 2..
Sist endret av niigu; 2. mars 2004 kl. 16:09.
Russe tiden handler om å ha det morro, enten man synes deg er gøy å gå på fest og drikke (mye eller lite) eller å gjøre andre ting. Men jeg synes det er teit av credorussen å lage en egen gruppe som ikke skal menge seg med resten, bare dette skaper jo et skille mellom elevene som er credoruss og de som er vanlig russ.
For å sette det litt på spissen kan man si at det blir nesten som kristne privat skoler, man går bare sammen emd personer som har tilnærmet samme holdninger, livstil og tankegang som deg. Dette er noe jeg mener er svært usunt, man trenger å diskutere litt og utveksle meninger.

Forresten, nå ble jeg faktisk veldig positivt overasket over deg Espen (Niigu) Gleder meg til å være din med-russ


Edit: Åååå så mange skriveleif
Sist endret av FotSopp; 2. mars 2004 kl. 16:13.
niiGu: Hvordan i all verden fikk du "Opprinnelig skrevet av"-greia til å faktisk SKIFTE på nicket mitt? Jeg heter V I D D E ffs!
Skrev du det manuelt, eller hater FreakForum databasen meg og vidder?
Russen drikker og feirer ikke som de gjør fordi de er 18 og har friheten til det. Alle blir 18 i 2.klasse, så selv er jeg 19 når jeg er russ og har hatt friheten lenge. Man drikker og fester jo fordi du er ferdig med den videregående skolen, og det er sannelig verd en fest! :P

Men det står vel ikke i bibelen at alkohol er forbudt, men å drikke seg drita er fyfy! Akkurat det med damer vet jeg ikke :P Men Jesus var sikkert en kjegas og hadde mange damer :P

Kredorussen er bare en asosial kristen gjeng som trenger støtte fra alle andre kristne for å ikke å bli pressa til å gjøre noe ukristent! (satt litt på spissen da)
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
[Offtopic]
Vidde: Hehe skrev det manuelt, fiksa på det nå.
Fotsopp: Positivt overrasket, hvordan?
[/offtopic]
Niigu: Siden du er "credo" tenkte jeg at det nesten ville være en selvfølge at du ble credoruss. Nå viser det seg hvor lite jeg vet :P

Edit: Bra at noen tenker selv
Sist endret av FotSopp; 2. mars 2004 kl. 16:20.
Jeg skal være den første til å være harry og si at uten alkohol, eller andre rusmidler, er fest lite gøy. Begrenset hvor mye moro man kan ha det ved å sitte i sofaen og drikke brus mens kompisene dine er mer eller mindre sanseløst dritings.
Man drikker ikke sprit fordi det er godt, men for å bli full. Som regel iallfall. Jeg har respekt for de som ikke drikker, men hater de som ikke drikker og kritiserer de som gjør det.

Å drikke er en personlig sak (så lenge det ikke går ut over familie etc.) på lik linje med å være avholds. Uansett, og ikke drikke fordi man synes det smaker ekkelt synes jeg er litt synd for dem som opplever det slik.

Alkohol er for meg det perfekte "hjelpemiddelet" når jeg er på fest. Man blir mer sosial og omgjengelig om man drikker i riktige mengder. Å avstå fra alkohol er for meg utenkelig.

Jeg er kristen. Jeg var iallfall det. For å være ærlig, så vet jeg ikke helt. Jeg går ikke i kirken, bare på julaften, men har likevel en tro på at det må finnes en Gud et sted. Jeg får det ikke til å stemme at bigbang bare oppstod fra intet.

Likevel drikker jeg. Jesus drakk, prestene drikker, så hvorfor skal ikke jeg drikke? Står det egentlig noe som helst i bibelen om å avstå fra alkohol og damer? Sex før ekteskapet er jeg også for. Jeg kan aldri tenke meg et forhold uten sex, ganske enkelt fordi det har en veldig sentral rolle i et forhold.

Det står i bibelen at man skal formere seg. Hvorfor går da munker i kloster?

Hmm, nå ble denne posten full av digresjoner og annet tull. Bare skrev litt hva som falt meg inn. Uansett, å lage slike "sekter" med medlemmer som stenger ut andre, er jo egentlig stikk i strid med bibelen. Tull og tøys.
Opprinnelig postet av RipZ
Det står i bibelen at man skal formere seg. Hvorfor går da munker i kloster?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de hater damer og forsker på homogene forplantningsmetoder.
Jeg går i credorussen, og var med på Hovdenturen som var nevnt over. For å ta det med drikking først. Jeg drikker veldig lite alkohol, fordi det fins gode alternativer, og det er dyrt. Likevel ser jeg ikke noe problem med å drikke noe, bare du ikke blir full. Det fins noen som ikke drikker, og det fins noen som drikker i credorussen. Begge deler er akseptert. Det er likevel få som blir skikkelig fulle. Som sagt, Jesus drakk vin, og det står lite om rus i bibelen, men det går an å gjøre mye morsomt uten å være full.

Når det gjelder Hovdenturen, var den for credorussen. Jeg tror kameraten din kunne meldt seg inn i credorussen, og dermed fått lov til å være med, men jeg sitter ikke i styret, så jeg kan ikke si det sikkert. Styret ventet at denne turen ble populær, og da synes jeg ikke det er så rart at de begrenser seg til at bare credorussen kan delta. Vi har også andre arrangementer, som bilrebus 20. mars, der alle kan delta, både credoruss og andre.

Kort sagt, vi prøver å skape et fellesskap i credorussen, som kommer i tillegg til den vanlige russefeiringen, hvor vi feirer sammen med den vanlige russen.
Opprinnelig postet av RipZ
Man drikker ikke sprit fordi det er godt, men for å bli full. Som regel iallfall. Jeg har respekt for de som ikke drikker, men hater de som ikke drikker og kritiserer de som gjør det.

Å drikke er en personlig sak (så lenge det ikke går ut over familie etc.) på lik linje med å være avholds. Uansett, og ikke drikke fordi man synes det smaker ekkelt synes jeg er litt synd for dem som opplever det slik.

Alkohol er for meg det perfekte "hjelpemiddelet" når jeg er på fest. Man blir mer sosial og omgjengelig om man drikker i riktige mengder. Å avstå fra alkohol er for meg utenkelig.
Vis hele sitatet...
1. De som drikker KUN for å bli fulle, er i mine og fleres øyne fjortisser, så om det gjelder deg: Gratulerer.
Alkohol skal nytes, ikke tømmes inn med sugerør for å bli drita. Drikker man ikke fordi man synes det smaker digg, ser jeg ingen vits i det. Er jo en grunn til at jeg ikke drikker. Driter i det bli-full-konseptet, jeg bare skjønner ikke hvorfor jeg skal presse i meg drikke jeg ikke liker.
Og jeg krisitserer da overhodet INGEN som drikker? (Hvis du pekte til meg, da). Folk kan drikke, eller ikke drikke, opp til dem. Har ikkeno mer respekt for folk som drikker enn folk som ikke drikker, og vica verca (eller åssen faen det staves).

2. "Synes synd på". Hva mener du med dette? Synes du synd på meg fordi jeg ikke drikker? Hvorfor skal du det? Fordi jeg ikke liker det, eller fordi jeg aldri har hatt "gleden" av å bli drita?

3. At man blir mer sosial kommer veeeldig an på fra person til person. At man blir automatisk sosial er en myte, og for dem som absolutt MÅ ha alkohol innabords for å bli nogenlunde sosial, trenger hjelp. (Sier _ikke_ at det gjelder deg, du MÅ sikkert ikke ha det for å bli sosial).
Alkohol er ingen forutsetning for å ha det gøy. Men den har den effekten å forsterke den sinnstemning du alleredet er i, dvs happy -> mer happy! I tillegg mister folk mange hemninger og blir mer ærlige, derfor mer sosiale. Dette ble offtopic og hører vel mer hjemme under rusmidler forumet.

Uansett synes jeg det er tull å ikke drikke fordi man er personlig kristen, jeg har kristen kjæreste og mange kristne venner som drikker likevel. Å basere dette valget på bibelen er ufornuftig.

Personlig har jeg få hemninger sosialt i edru tilstand, jeg kan finne på mye som andre mener synes er litt sykt. Derfor spiller ikke drikking så stor rolle for meg, da jeg ikke mister noen hemmninger i samme forstand. Likevel har jeg en bedre opplevelse av en kveld på byen eller fest sammen med andre når jeg også drikker, for jeg kommer lett i samme sinnstemning som dem.
Det med at drikking blandt kristne er tabu er vel fordi de mener at man til en hver tid skal være seg selv, hvis dere tar den. Hvis man drikker seg full så blir man ikke seg selv, og det er det de er imot. Det går som regel greit hvis du har måtehold.
Ang. punkt 1. Vidde. Nei, jeg er ingen fjortiss. Men noe av det beste jeg gjør er å slappe av i sofaen, spille gitar og høre på musikk med en gjeng venner sammen med pils og annet snacks. Jeg liker øl mye bedre enn sprit. Derfor drikker jeg først og fremst sprit når jeg skal bli full fort. Hvorfor drikker jeg meg full? Fordi da blir man mer løsluppen og mister mange hemninger. Dette vil i mine øyne ikke si at jeg er fjortiss.

Ang. punkt 2 så sier jeg ikke at det er bra å bli drita, men iallfall prøve å bli full. Å være full vil er ikke det samme som å være drita. Men dette er en personlig sak som er umulig å diskutere siden alle har forskjellige syn på alkohol.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av SharQ
* SharQ drakk ikke i det hele tatt i russetiden, bortsett fra 17. mai, da jeg drakk meg helt sanseløs. Var del av en kampanje jeg hadde på gang, for ikke å få noe som helst i russeluesnora.

h
Vis hele sitatet...
dude, what a coincidinc.. jeg også
det eneste er at jeg ikke klarte det.. dog imot min vilje :x
etter å ha pisket en lærer (på kødd, han var med på den), og ha "befølt" et russestyremedlem (mild massage :x) så fikk jeg to knuter jeg egentlig ikke ville ha
drakk gjorde jeg ikke før natt ti l17.de, og da drakk jeg meg såpass ful lat jeg sov den 17.de
Conjo: Det er bullshit at man ikke er seg selv i alkoholrus. Man er faktisk MER seg selv etter å ha drukket alkohol, ærligere og mindre hemninger, slik at den man egentlig er kommer frem. Dette får selvsagt mange følger, man gjør ting man kanskje angrer på i ettertid. - Fordi det ikke passer overens med den personen man daglig, i edru tilstand, ønsker å fremstå som. Man konfronterer andre mer direkte som man kanskje ikke ville gjort som edru, derfor ofte mye krangling i fylla. Folk som er aggressive, blir mer aggressive i fylla, derfor mer slossing.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du kan ikke bare komme å påstå at man er mer seg selv når man er full en man er når man er edru uten at det fins en klar definisjon på hva å være seg selv faktisk vil si!

Når man er full så er man ikke "seg selv", man er skallet og tankene men med en liten modifisering. Se på det som Windows med litestep. Windows med litestep er vel ikke nødvendigvis mer windows enn windows uten litestep?
La meg forsøke å uttryke min definisjon på "å være seg selv".

"Å uttrykke det man mener ovenfor dem man ønsker, på den måten man selv foretrekker; å gjøre det man egentlig har lyst til uten særlig omtanke for hvordan disse handlinger oppfattes av andre."
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vi er fullt klar over at det er mulig å ha det gøy uten å drikke, hva tror dere vi gjør mesteparten av tiden? Vi drikker jo ikke hele uka.

Dessuten er det gøy å være beruset.
Hvorfor ville vi ellers gjøre det?

Når man blir er beruset blir man mer sosial. Det er det ikke noen tvil om.

Jeg anser kristne for å være redde for å være beruset. Spesielt de som ikke prøver. Om noen prøver å drikke og ikke forstår hvorfor i all verden det skulle være så gøy så skal jeg heller respektere det. Men jeg tror jammen ikke det finnes særlig mange av dem. Men de som ikke vet hvordan det føles å være kjempekompis med noen du aldri har møtt før, eller løfte glasset i det du hører begynnelsen av en god festsang, og se mann etter mann rundt bordet gjøre det samme. Og når alle synger/brøler/roper alt de orker, like høyt og falskt som meg, så skal ingen kristenruss komme å si at jeg hadde hatt det like gøy uten alkohol.

Ikke vet jeg, men jeg tviler på at det er noe særlig til "pub-stemning" på hovden når kristenrussen var der.
Kredoruss er vel bare en normal kredo-person i kjeledress... eller hva?
Jesus gjorde vann om til vin, vann er noe menneskene er avhengige av og drikker mye av --> Jesus vil at vi skal drikke mye vin

Joh 2,7-9
""Fyll karene med vann," sa Jesus. Og tjenerne fylte dem til randen. "Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren," sa han. De bar det til kjøkemesteren, og han smakte på vannet som var blitt til vin."
HALLELUJA


Alle er utrystet med sunn fornuft, man kan velge om man vil tenke selv, eller la andre tenke for seg (f.eks kristne som lever etter reglene fra en historie om en Gud som dreper småbarn i Egypt, som mener at barn som forbanner sin far eller mor skal dø (3Mos 20,9), og som oppfordrer til steining (3Mos 20,27) osv osv osv osv osv) Alle vet at for mye alkohol ikke er heldig. Om du drikker deg full noen ganger er ikke så farlig, bare det ikke skjer altfor ofte.


Og til alle kristne russer husk:
Matt 18,8
"Om hånden eller foten lokker deg til synd, så hogg den av og kast den fra deg! Det er bedre for deg å gå halt eller vanfør inn til livet, enn å ha begge hender eller begge føtter og kastes i den evige ild."

AMEN
Master debater
Dekilaz's Avatar
Hvorvidt man drikker eller ikke er vel opp til en selv? Om folk av en eller annen grunn ikke vil drikke, så skal man ikke presse dem til det på noen måte. Det er lite som er teitere enn fjortizzer på fylla.

Dette er forresten en russetråd for 2004 som det ikke har vært diskutert i siden mars... Hvorfor dra opp denne igjen nå?
Credoruss er en egen "type" russ, de er en klasse for seg selv.
Fordi:

1) De har egen russeavis
2) De har eget russestyre
3) De er en egen "klubb" hvor man må betale for å være med. Og har egne turer som man må være medlem for å kunne delta på.

Nei, credorussen er ikke bare en credo med russedrakt
Ikke overaskende så begynner vel denne tråden å flyte ut på den gode gamle "flame kristendommen" måten som vi alle liker så godt, men jeg kan jo forsøke å svare litt på niigus opprinnelige innlegg...

Denne sosiale veggen du snakker om er et svært interessant fenomen egentlig. Jeg synes kanskje ikke det er helt riktig at den er der, men jeg forstår godt hvorfor den oppstår. Det er rett og slett så mange grunnleggende forskjeller mellom credorussen og "vanligrussen". Og ja, hovedforskjellene ligger i dette med alkohol og sex.

Mange ser på russetiden som et bra påskudd for å skaffe seg mest av begge to, men mennesker med et kristent livssyn har gjerne et mer måteholdent syn på begge deler. At kristne gutter ikke puler rundt på hvert eneste lille hull de finner er forståelig, og egentlig vel og bra. At de ikke drikker dreier seg mer om personlige valg enn religion.

For et par år siden, da undertegnede var russ, så gikk jeg ikke med et credorussemerke, men med et kristenrussemerke. IKke fordi jeg var innmeldt i kristenrussen (mye samme greien som credoruss, når jeg tenker meg om, så ser jeg ikke bort i fra at det er kristenrussen som nå har skiftet navn til credoruss [må gjerne rette på meg nå...!]) men fordi jeg ville vise hva jeg stod for.

Når det kommer til stykket, så tror jeg det er greit med dette sosiale skillet egentlig. Så slipper credorussen å bli plaget av sørpe fulle dimlinger som bare skal lage kvalm, og de samme dimlingene slipper å få en saft, vaffler og moraliserende prekener i tide og utide.

Russetiden handler om å feire det stadiet man er kommer til i livet. La nå enhver feire slik han/hun selv vil, og fest på den måten som passer deg best, så blir alle fornøyde.

PS: Når det kommer til stykket, så er jo hele vitsen med russefeiringen borte, så kanskje vi skulle avskaffe hele greia...