Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3329
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da har jeg hatt enda en nattadrøm som var morsom!
I drømmen fant jeg et sted i skogen, gravde ned i bakken og bygde en hemmelig bunker / hemmelig rom.
I drømmen brukte jeg ikke den til noe spesielt, jeg bare bygde den, og lot den stå urørt etterpå.

Da jeg våknet begynte jeg å lure på om det kanskje var straffbart å gjøre noe sånt. Finne et tilfeldig sted i skogen, grave et hull, sette opp sikkerhet mot at hullet raser sammen, og så bygge innover for å lage et rom, sette opp sikkerhet der også (tak og vegger for eksempel)

Jeg tror neppe jeg gidder å gjøre det i virkeligheten, det er ingen vits når man ikke har noe spesielt å bruke den til.

Så, er det noen som kan styre meg i riktig retning i forhold til hvilket lovverk jeg skal gå etter for å finne ut lovligheten av dette?
Du kan ikke sette opp permanent byggverk på grunn som ikke er din.
R.i.p 23.04.2021
Du må ha tillatelse fra grunneier vis du ikke eier stedet selv. Du kan alltids grave ulovlig vis det er øde nok til at ingen oppdager deg.
BRAND ∞ STRONG
Hver enkelt kommune forvalter sine skoger (Kommuneskogene).
Regner med det er de du må ta kontakt med de for å sette opp permanente installasjoner.
Litt avhengig av hvor dette er så kan det også være privat eiendom.
Der kan alle gå, men ikke gjøre hva de vill. Kommunen vil uansett kunne gi svar på eierforhold.

Att skoler å barnehager setter opp lavoer pleier å være smooth sailing, en bunker uten annen begrunnelse
en at du har drømt det tror jeg du skal få problemer med å få igjennom.
Du får satse på å bygge først og be om unnskyldning etterpå.
Sist endret av vindaloo; 21. mars 2021 kl. 14:25.
Du må også søke om byggetillatelse fra kommunen.

Lykke til!
Eller lag en slik en. Hemmelig hytte/bunker.
Vet bare du om noe er det bare du som vet, vet du og en til det samme? Da vet alle det.
Du kan jo bare kjøpe deg en eiendom og bygge deg en bunkers, så slipper vi at du lager kaos på annen manns grunn.
Når begynner vi å grave?
Helt oppriktig så synes jeg ikke man skal oppfordre til slikt. Mest sannsynlig blir det aldri gjennomført fullstendig, kanskje kommer ts så langt at han drar ut til skogs med utstyr, betong og måker store hauger med før han går lei og bare driter i prosjektet. Da må andre rydde opp etter ham. Sett sånt før, ja ikke en bunkers akkurat. Men noen som har forsøkt å starte hytteprosjekt der de har kappet skog uten tillatelse, og så ligger det søppel og skrot som andre folk må fjerne og bruke tid og innsats på få rydde vekk.

Lyst å bygge bunkers? Kjøp en eiendom og gjør hva du vil, hva du gjør innenfor eget gjerde blåser jeg ikke. Du må selve leve blant søppel og dritt om du blir lei og ikke rydder opp. Men ikke ta deg til rette på annens grunn. Det er bare dårlig stil. Det er faktisk veldig gode grunner til at en søker tillatelse FØR en bygger. Og en bygger aldri på annens grunn.
Sist endret av _abc_; 21. mars 2021 kl. 18:29.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
3 venner og meg har hemmelig hytte oppi en fjellkneik, ett vindu, en dør og soveplass og sitteplass til 4 personer. her har vi sol 12 timer.
brukes hvert eneste år.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
trofaste jøtun ovnen er montert i hytten også
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
3 venner og meg har hemmelig hytte oppi en fjellkneik, ett vindu, en dør og soveplass og sitteplass til 4 personer. her har vi sol 12 timer.
brukes hvert eneste år.
Vis hele sitatet...
Blir litt kjedelig når grunneier oppdager den. En eller annen gang.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den er bygget godt inn i naturen, vi har prøvd så godt vi kan å ikke ødelegge naturen rundt eller nærområdet brukt naturlig fjellsprekk i kun to sider er flatet ut, taket og inngangen. Vi har brukt trær som allerede har falt pga vind eller noe sånt ærgo prøvd mest mulig for at hytten skal eksistere lengst mulig.


Du ser ikke at den er der med mindre vi er der, da er pipe og vinduet synelig, uheldigvis. Godt vekk fra stien er det tho.

benkene inni hytten blir gjort om til "seng" for en altså 4 pers, så det er ikke ett stort inngrep, basically en hytte lik "hemmelig hytte" reportasjen til VIMEN.

Aner ikke men er "lært" opp til at det er lettere å be om tilgivelse enn tilatelse. Så vi fire prøver oss. Hytten har levd i 4 år hittil.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Basically en Gammer
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Den er bygget godt inn i naturen, vi har prøvd så godt vi kan å ikke ødelegge naturen rundt eller nærområdet brukt naturlig fjellsprekk i kun to sider er flatet ut, taket og inngangen. Vi har brukt trær som allerede har falt pga vind eller noe sånt ærgo prøvd mest mulig for at hytten skal eksistere lengst mulig.


Du ser ikke at den er der med mindre vi er der, da er pipe og vinduet synelig, uheldigvis. Godt vekk fra stien er det tho.

benkene inni hytten blir gjort om til "seng" for en altså 4 pers, så det er ikke ett stort inngrep, basically en hytte lik "hemmelig hytte" reportasjen til VIMEN.
Vis hele sitatet...
Herlig!
Noen spørsmål: Hvordan er den å holde varm på vinterstid? Er med mest hytte, eller mest "fancy gapahuk"? Ren sommerhytte, eller brukes den hele året? Konstruksjon av falne tømmerstokker høres jo ikke veldig godt isolert ut, akkurat. Hvordan er det med vedlikehold og slik, mye jobb? Og hvor lang tid har dere brukt på prosjektet, sånn omtrent?



Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aner ikke men er "lært" opp til at det er lettere å be om tilgivelse enn tilatelse. Så vi fire prøver oss. Hytten har levd i 4 år hittil.
Vis hele sitatet...
Good man!
Det høres ut som et prosjekt som hadde vært herlig om den så bare fikk stå en sommer. Alt over det er bare bonus.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Herlig!
Noen spørsmål: Hvordan er den å holde varm på vinterstid? Er med mest hytte, eller mest "fancy gapahuk"? Ren sommerhytte, eller brukes den hele året? Konstruksjon av falne tømmerstokker høres jo ikke veldig godt isolert ut, akkurat. Hvordan er det med vedlikehold og slik, mye jobb? Og hvor lang tid har dere brukt på prosjektet, sånn omtrent?



Good man!
Det høres ut som et prosjekt som hadde vært herlig om den så bare fikk stå en sommer. Alt over det er bare bonus.
Vis hele sitatet...
Hytten er langt fra sti og 1,5m med snø i skogen her er ikke uhørt.
Hytten blir brukt på sommeren da folk er litt over alt resten av året.

Det som er fyfy her er vell døra, vinduet, jøtun ovnen og sånn sort boblegreier for å holde vann unna.

https://imma.gr/102177xa0791

En blanding av dette her for å få det til å passe inn i fjellkneisen, vinduet,pipa og døra blir gjemt når vi drar.

for å sikre at den holder i 75+++år

Den er ikke fult så fancy som inni der, det er benker plass til 4 og bord, jøtunovn for mat+kaffi etc.

Det jeg mener med trær som har falt er trær i området som er store som har falt av seg selv, da rydder vi i teorien kun opp i skauen. Der kan vi sitte å pilse og ta en rev, kose oss med null lysstøy fra byen.

ca 1 mil inn i skogen og nærmeste sti er 30 min unna.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
for å legge til kjapt, legger man grunenn i tømmer og sånn sort bobleplastikk ting, fører jord og fuktig mose så vil mosen gro og fungere som en fuktberrære av seg selv. vi brukte en hel sommer altså 3uker.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noe market for kjøp/slag av coords til hemmelige hytter?
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, det er kun fordi det finnes idioter som kommer og brenner ned hyttene, sprayer, hærværk og crap.

Jeg vet om min egen og en opp trondheim, men sånn som med UE folk greier ikke la ting være som de var når de kom :'(

Hemmelige hytter er jo også "ulovlig" så man vil jo helst ikke at fler enn de som har vært med på å bygge den vet om den.
BRAND ∞ STRONG
Vill vært høl i huet å rive noe sånt når det er bygget så bra inn i terrenget.
Du mener du har faglig kompetanse til å grave ut, bearbeid og sikre en bunker på annen manns grunn? ����

Lykke til, sjekk regelverket med kommunen!
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Hvis du har lyst til å bygge en hemmelig hytte eller lignende så anbefaler jeg boken Hemmelige hytter av Marius Nergård Pettersen .
Har boken selv og den er verdt å kjøpe, mange spennende historier, "tips", bilder med mer.
Denne fine er at forfatteren følger Urbex regelen "Don't share location information".
https://www.ark.no/boker/Marius-Nerg...B&gclsrc=aw.ds