Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3500
Dette er sikkert et veldig noob spørsmål, men jeg har lest at for å få internett har du behov for et modem. I min bolig har jeg kun en router koblet inn i telefonuttaket.
Det sitter intet modem mellom router og telefonuttak.
Er det vanlig at modem er bygget inn i routere eller hvordan får jeg internett uten modem?


I blokker er det greit, der regner jeg med at de har et modem med diverse utganger til egen router til hver leilighet, eller hvordan fungerer det?
For xdsl er stort sett modem-funksjonene i samme boks som routeren ja
Sist endret av liasis; 11. februar 2021 kl. 22:01.
Trådstarter
35 9
Er det vanlig at slike standard routere som sendes når man oppretter at abonnemnet (Get, Ice etc) alle inneholder eget modem? Tenker for blokker, ikke enebolig.

Eller er det vanlig at man har f.eks. 1 modem inntak i blokka som mottar internett og er dimensjonert med x antall rj45 utganger for antall tilkoblinger av routere/leiligheter? Bare var litt interessert i oppsettet i en større blokk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er vanlig at hver enkelt boenhet har eget modem uavhengig om det er blokk eller enebolig.

Det scenarioet du beskriver sist er en særdeles dårlig løsning sett fra et administrativt perspektiv når det gjelder privatkunder, og er heller forbeholdt nettverk som brukes i bedrifter og universiteter.
Sist endret av Dodecha; 12. februar 2021 kl. 00:06.