Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1353
Sitter her med en Compaq Armada 100s (portable) som ikke vil fungere.
Har fått mange feil-beskjeder; kan ikke loade IOS, himem fant utstabilt minne,
XMS driver ikke installert. når jeg prøve å legge inn win95 får jeg
beskjed før installasjonen at disken er komprimert eller har no
hurtigbuffer greier.. noe som ikke stemmer (tror jeg).. har prøvd d meste nå.
snakka med en del på irc som mente at d var biosen sin skyld.. så jeg
skal prøve å flashe den.. MEN jeg finner ikke bios batteriet.. og jeg finner
ingen jumpere.. har skrudd opp skiten, menne INGENTING.. så. hvis noen
vet hvor jeg skal finne d eller vet hva som kan være galt med compaq'en,
please hjelp meg.. http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif trenger virkelig å få fiksa den...

Esekiel
hmm.. det var ikke lite heller ; )

Hvis du skal flashe bios'en, så må du gjøre det fra software.

Det er endel bærbare pc'er, som har paranoide sikkerhetsinstillinger for bios.
Når du fjerner batteriet/jumpere, så resetter du biosen.. Du flasher den ikke.

Hvis du har bios passordet, eller det ikke er noe passord.. Så kan du gå inn i biosen under oppstart.
Da må du trykke noen bestemte taster.
Det står muligens på skjermen, men hvis ikke, kan du finne det ut ved å søke på siden til produsenten. Compaq i ditt tilfelle.

Men jeg tror ikke du kommer så langt i biosen.. Den er vel ganske begrenset på slike maskiner uansett.

Men jeg har ikke noen god løsning for hånd.

Hva har du brukt tidligere, som OS?
win98, eller kun 95?

Kanskje diskene er komprimert, og bruker fat32?
Det kan forklare det siste iallefall.

Og, bruker du en vanlig win CD, eller en som fulgte med maskinen..?

De har ofte skreddersydde cd'er til compaq'er. Som inneholder alle de driverne som trengs.

Beskriv problemene litt nøyere, så kan det være noen kommer på noe mer nyttig ; )

Lykke til !

------------------
___________________
www.G N E S E R.com
Trådstarter
21 0
Vel, når jeg fikk compaq'en var d ingenting på den. jeg fiksa partisjonene (primary og en hvile-partisjon som compaqen skulle ha av en eller anna grunn.. hibernat elle no sånt), formaterte og la inn win98 (tror d var win98 som var brukt før min tid oxo) og når jeg starter opp får jeg alle de forskjellige beskjedene.. minne, ios etc..
har prøvd win95, 98, me, win2k og redhat 7.0 (redhat ville ikke starte installasjonen en gang)
har en del sånne restore cder og driver cder som var med compaqen når jeg fikk den, menne de gjør ikke saken så veldig mye bedre.. akkurat d samma som skjer..
personlig tror jeg d kan være noe med disken
eller minnet.. men vet ikke hva jeg skal gjøre for å finne d ut.. skulle være flere der ute med samma problem som meg.. http://www.iblis.nu/ubb/wink.gif Var forresten på compaq sin support og fant ut hvor jumperne var.. eller.. jeg skulle ihvertfall finne d ut.. d sto at de skulle være ved floppy'n, menne der er d ikke mye nei..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
kjør en komplett formatering fulgt av fdisk... resett alle instillingene i fdisk.. og sett opp stasjonen på nytt... formater så samtlige stasjoner du har opprettet. dette pleier å renske dritten på min pc ihverfall... du må seff ha en bootdisk tilgjengelig for dette...

hvis dette ikke funker.. prøv å installere ny bios (dvs. hvis du har flash-bios da) .. det kan være det er noe funny med biosen din.. slike ting kan skje..

har du vurdert om du kanskje har virus?
Compaq'ene er noen merkelige dyr....

mehn anyway, det du kan trenge er de orginale bootdiskene til compaq, du finner det på nettsidene deres. første gangen jeg skulle fikse en compaq, så spiste den en SKRIVEBESKYTTET!!!!!! bootdisk.... den sletta alt som var på. men når jeg hadde funnet det jeg trengte på sidene deres fixa jeg den i øpet av de 15 min som win95eng trenger på å innstalleres...:-)

mm
Trådstarter
21 0
nso: du tror ikke jeg har prøvd alt d der? er ikke så dum..
meitemark: hvor på compaq finner du no slikt?
Hvordan skal nso skjønne at du ikke er så dum ut ifra dine 5 poster? Prøver å hjelpe når man sier noe sånt da vettu...

Og angående Compaq: Gå på Compaq's internasjonale sider og klikk deg inn på Support. Der finner du slikt.
------------------
Jeg er ikke så spesiell

[This message has been edited by LurveLeif (edited 26-02-2001).]
Har du mista maskina i gulvet, eller?

------------------
One vision, one purpose
mest sannsynlig er det ram'en som har tatt kvelden... for mange forskjellige problemer til at det skal være noe annet.

men du kan jo selvfølgelig prøve til bill gates med jåen kommer og tar deg...


mm

Trådstarter
21 0
Okey, nå har jeg funnet ut at d er rammen det er noe galt med:

Device: System Memory
Error Number: 214-01
Time: 22:02:09
Date: 02/27/2001
Count: 1
Pass Error Occurred: 1
Description:
System Memory - Failed Noise Test
Pattern miscompare
Address : 0101F040h, Cache:Off, EDC: Off
Expected: FEFFF047h - Actual FEFE0FBBh

Så nå lurer jeg på hvor jeg får tak "3.3 V 144pin-DIMM SDRAM"
brikker? Noen som har en 64mb brikke til meg? http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif