Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 16544
Nasjonalforsamlinga i Belgia har med eit fleirtal på 134 representantar (ingen stemde mot, to blank) innført eit forbod mot plagg som hindrar identifikasjon av personen som går med det. Dette betyr at plagg som burka og niqab blir forbode i det offentlege rom.

Her er ein copy/paste frå eit oppslag på aftenposten.no som eg linkar til lenger nede:

- Den franske regjering vil før sommeren foreslå et forbud mot heldekkende plagg i det offentlige rom. Frankrike har forbud mot religiøse symboler på skoler.
- Belgia og Nederland har generelt forbud mot niqab og burka i enkelte kommuner.
- Også i Italia er det foreslått et generelt forbud. Forslaget er ikke endelig behandlet.
- Den danske regjering avviste nylig et generelt forbud. Alle danske utdanningsinstitusjoner kan kreve at lærere og elever viser ansiktet.
- Over halvparten av innbyggerne i fem av Europas største land ønsker forbud mot burka, ifølge fersk måling fra Harris-instituttet, publisert i Financial Times.
- I Norge høstet Regjeringen storm i fjor vinter etter en pressemelding som åpnet for hijab i politiet. Regjeringen gikk raskt tilbake på forslaget.

Det kan virke som det stadig er ein vestlig motstand mot Islam, er dette nødvendigvis det beste?

Med Hijabdebatten friskt i minne, kva meinar freak.no om dette? Bryt det med religionsfriheita/ytringsfriheita, er det krenking av friheit? Kva konsekvensar får det? Ønsker vi dette i Norge?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3629734.ece
Sjølvsagt ønsker vi ikkje dette i Noreg. Eg ser argumentet med at ein ikkje kan identifisere personar under ein burka eller niqab, men eg ønsker ikkje å leve i eit overvakingssamfunn kor vi skal frykte alle som er annerledes enn oss vanlege nordmenn.

Argumentet med at det er påtvunget og kvinnefiendtlig synes eg er alt for paradoksalt, i og med at eit eventuelt forbud tvinger brukarane til ikkje å bruke det, noko eg synes er like fascitisk som å tvinge nokon til å bruke det.

Dessutan synes eg det bryt mot både religionsfriheita, ytringsfriheita og den personlege friheita til og ikkje ha lover om kva for slags plagg ein kan på seg! Eg synes dette blir heilt bakvendt.
Sist endret av Viracocha; 29. april 2010 kl. 23:34.
Så jeg prøver igjen, siden det tydeligvis ikke nytter å skrive " Ja, sefølgelig burde vi det "

Så lenge jeg kan huske så har ytringsfriheten gått i dass.
Hva skjedde når muhammed karikaturtegningene ble lagt ut i den danske avisen?
De brant danske flagget, de brant norske også.

Skal norge tillate å bli krenka hver gang det er noe som innvolverer islam som religion ?
Jeg er møkklei av sitasjunen i dag, og hvordan de reagerer.
Forby hijab og vis at vi ikke er redde. Belgia har hvertfall gått den rette veien.
Dessverre så tipper jeg 100 % at belgia blir et attraktiv bombested for selvmordsbomber nå for å bevise at man ikke skal kødde med allah sine meninger.... helt på trynet
Jeg liker ikke burka, for jeg ser på det som diskriminering av kvinner. Det er mitt syn.
Skal damene skjule kroppen og ansiktet sitt når det er noe av det vakreste vi har her på jorden? Jeez... Synes dette blir feil og diskriminering av kvinner.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Skal damene skjule kroppen og ansiktet sitt når det er noe av det vakreste vi har her på jorden? Jeez... Synes dette blir feil og diskriminering av kvinner.
Vis hele sitatet...
Hæh? Må jeg vise deg håret mitt fordi du synes det er digg? Får jeg gå med lue hvis det er kaldt da?
Sitat av luni Vis innlegg
Hæh? Må jeg vise deg håret mitt fordi du synes det er digg? Får jeg gå med lue hvis det er kaldt da?
Vis hele sitatet...
Snakker for det meste om niqab nå, der du kun ser øyene på damen.
Sist endret av Dr.Feelgood; 30. april 2010 kl. 00:20.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Så lenge jeg kan huske så har ytringsfriheten gått i dass.
Vis hele sitatet...
Om du ser historisk på det, altså lengre enn du kan hugse, vil du sjå at dette ikkje er tilfellet. Om det hadde vore; hadde det virkeleg vore så lurt å svare på denne trenden med meir krenkelse av ytringsfridommen?

Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Skal norge tillate å bli krenka hver gang det er noe som innvolverer islam som religion?
Vis hele sitatet...
Noreg blir krenka, men ikkje religionen deira? Det er snakk om å sjå ein sak fra fleire sider.

Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Forby hijab og vis at vi ikke er redde. Belgia har hvertfall gått den rette veien.
Vis hele sitatet...
Tillat hijab og vis at vi ikkje er redde.

Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Dessverre så tipper jeg 100 % at belgia blir et attraktiv bombested for selvmordsbomber nå for å bevise at man ikke skal kødde med allah sine meninger.... helt på trynet
Vis hele sitatet...
Eg tipper at Belgia blir eit mindre attraktivt land å bosette seg i for muslimar.
Ok. Retorisk spørsmål nummer en til dere som ønsker å forby ting dere ikke liker: Tror dere "myndighetene" liker nFF og at man sprer informasjon om dop, smugling, hacking og annen kriminalitet? Hadde dere vært like positivt innstilt til forbud som virkemiddel hvis nFF hadde blitt tvangsnedlagt? Dere vet godt at dere hadde hylt dere blå over "undertrykking", "brudd på ytringsfriheten" og "nazistyre". Er alt greit så lenge det ikke rammer dere selv?

Retorisk spørsmål to: Hva tror dere muslimske land synes om vestlige land som forbyr et klesplagg, når de samme vestlige landene kritiserer muslimske land for å ikke akseptere demokrati og ytringsfrihet? Et disse vestlige landene et forbilde eller ikke?
Sem
Trådstarter
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Så lenge jeg kan huske så har ytringsfriheten gått i dass.
Hva skjedde når muhammed karikaturtegningene ble lagt ut i den danske avisen?
De brant danske flagget, de brant norske også.

Skal norge tillate å bli krenka hver gang det er noe som innvolverer islam som religion ?
Jeg er møkklei av sitasjunen i dag, og hvordan de reagerer.
Forby hijab og vis at vi ikke er redde. Belgia har hvertfall gått den rette veien.
Dessverre så tipper jeg 100 % at belgia blir et attraktiv bombested for selvmordsbomber nå for å bevise at man ikke skal kødde med allah sine meninger.... helt på trynet
Vis hele sitatet...
Ser ikkje på dette som eit muslimsk angrep på friheit, men eit belgisk! Eg forsvarar ikkje på nokon måte religion, sidan eg er "sterkt" ateist, men dette er eit lovforslag som hindrar folk å kle seg som dei vil. Om alle muslimske kvinner frivillig går med burka kan derimot diskuterast..
Sist endret av Sem; 30. april 2010 kl. 00:21. Grunn: skrivefeil
jeg syns det er bra, et slikt undertrykkende klesplagg burde hvert forbudt. og hvis de absolutt skal gå med det så får de ha på det inni sitt eget hjem.
Sist endret av random40348; 30. april 2010 kl. 00:32.
latterlig forbud. Så nå får de ikke lenger liv til å velge hvilke klær de vil gå med selv? Lenge leve frihet!
Noen av hovedargumentene for å gjøre burka og niquab ulovlig er at de er kvinneundertrykkende.Men skal vi gjøre plagg ulovlige? Dette minner meg om Bhutan, hvor alle vestlige plagg er forbudt.

Skal vi krenke frihet for å ivareta frihet?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Da kan vi vel gjoere det ulovlig med aa gaa med skjoert for kvinner, dette er/var i hoey grad kvinneundertrykking i vaart eget land..
Så klart vi ikke ønsker dette i Norge.
Vil dere seriøst ha et land som forbyr kvinner å gå med hva de vil på huet? Hva er dette for tull?

Jada, det er nok kvinner som blir tvunget til å gå med disse plaggene, men dette er nok kun en minoritet i det muslimske samfunnet. De velger selv om de skal bruke hijab eller ei, på samme måte som mennene velger om de skal gå med turban.

Kvinnediskriminerende? Hvorfor? De tror på allah, allah sier at de må dekke til visse deler av kroppen, de gjør det. Hvordan er dette diskriminerende? Det er - som sagt - deres eget valg!
Sitat av Sem Vis innlegg
Nasjonalforsamlinga i Belgia har med eit fleirtal på 134 representantar (ingen stemde mot, to blank) innført eit forbod mot plagg som hindrar identifikasjon av personen som går med det. Dette betyr at plagg som burka og niqab blir forbode i det offentlege rom.
Vis hele sitatet...
Kjapt spørsmål; jeg er av den typen som så og si alltid går rundt med lue og et tørkle rundt halsen. Fra tid til annen foretrekker jeg å dra det opp foran trynet, opp til eller over nesen (i ekstreme tilfeller kombinert med solbriller).

Vil det nå si at om jeg gjør dette i Belgia, gjør jeg noe forbudt?
Ved og skrike om ytringsfrihet, og samtidig forby hijab så er det og et skudd til seg sjøl i panna. Jeg tror pistolen til xhacktly kommer godt til nytte da
Tror det belgiske politiet vil få aktive dager når vinterstormen står for fult i allefall .
Sitat av Vangen Vis innlegg
Jeg liker ikke burka, for jeg ser på det som diskriminering av kvinner. Det er mitt syn.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at de har laget en lov som forbyr plagg som forhindrer identifikasjon. Dette er mye frihet å gi opp, for jeg synes faktisk det er en fundamental rett å kunne dekke seg til så mye man vil når man er ute i det offentlige rom, uansett om formålet er å holde seg skjult eller følge sin religion.

Et annet problem er at dette tiltaket er et stort bomskudd. For de som virkelig er «undertrykket av religion» og som må bære nikab eller burka, betyr et slikt lovforslag at de ikke kan bevege seg i offentlig rom uten å bli bøtelagt eller fengslet. Nettoeffekten av loven er at Belgia undertrykker disse kvinnene ytterligere.

Hvis «islamifisering» er et så stort problem, hva med å ta det i den riktige enden? Felles for de landene som sutrer høyest over hvor stort problem muslimer er, er at de har en elendig integreringspolitikk og fokuserer mer på at de helst vil unngå ikke-vestlige innvandrere, istedenfor å inkludere dem på best mulig måte. I USA bærer mange moskeer det amerikanske flagget, og det holdes samlinger åpne for alle når f.eks. en naturkatastrofe har rammet mange amerikanere. Her har vi noe å se opp til USA på!
Sitat av etse Vis innlegg
latterlig forbud. Så nå får de ikke lenger liv til å velge hvilke klær de vil gå med selv? Lenge leve frihet!
Vis hele sitatet...
Er det ikke det motsatte?
De føler seg tvunget og plikta til å bruke de klærne pga tradisjon, og når det er lov å bruke det, så MÅ de bruke det pga den sterke plikta.
Men vet ikke hvor vidt det er en god løsning å forby det.
Hvordan vet vi at de føler seg tvunget? Finnes garantert kvinnelige muslimer som vil gå med burka/niqab på grunn av deres tro og et ønske om å fortsette å bruke disse plagene pga. kulturidentitet (hvis det går ant å kalle det).

Men det er jo forbud mot tildekking av ansiktet i offentlig rom. Hvis Belgia har hatt store problemer med kriminalitet hvor de kriminelle har tildekket ansiktet så kan det vel være en grunn som ikkje er basert på fremmedfrykt for muslimer.
Vi lever i en spennende tid.

Morsomt at de mener at det er galt at kvinner bruker plagg for å dekke seg til.

Men at det er helt greit at jenter på 9 år går rundt med stringtruser og tube topps?

Jeg personlig mener at det agendaen er noe helt annen enn de sier. "Niqab hindrer identifikasjon"

Og det er ikke verre enn å spørre pent, "Hei, unnskyld. Kan jeg få lov til å identifisere deg?"

Og for faen, er det slik at i Belgia så sliter de med kriminelle damer som bruker burkha?
Belgia er også ett av de landene der nyfascismen og høyresiden står sterkt, med partier som Vlaams Belang.
Vlaams Belang advocates independence for Flanders and strict limitations on immigration. It is part of the right-wing radical wing of the Flemish movement and is a nationalist party.
Vis hele sitatet...
De er 3. størst i både representantenes hus og senatet og sitter med nesten 12% av stemmene og 2 (av Belgias 22) representanter i Europaparlamentet.
Her snakker vi om ett parti som har partifestet at de er imot at homoseksuelle skal få gifte seg og/eller adoptere, abort skal kun være lov ved voldtekt eller medisinske grunner og de vil fjerne en rekke anti-rasistiske lover og diskrimineringsforbud.
Dette er en veldig kontroversiell sak, med mange gode argumenter både for og imot. Allikevel veier argumentet om Grenser For Politikk tyngest for meg, siden det er mye jeg ikke liker som jeg ikke nødvendigvis vil forby alt jeg ikke liker. Jan Arild Snoen hadde et godt innlegg om dette tidligere i høst. Riktignok var det her snakk om hijab, og ikke burka eller niqab, som etter min mening er en god del verre.

På en annen side er også argumentet om å stille krav ganske dyptveiende. Dersom friheten skal virke reél i lengden, må individet av og til også få frihet fra seg selv og sine spontane avgjørelser, som ikke nødvendigvis er veldig kloke der og da.
Det som er litt merkverdig er at det nesten ikke er noen som går med Nikab, og ihvertfall ikke med Burka.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3460720.ece

Om problemet er at det er kvinneundertrykkende, så vil det ihvertfall bli det nå. De fleste av disse damene vil nok mest sannsynlig ikke gå ut noe særlig lengre, da de ikke kan kle seg slik de tror de islamske lovene krever.
En liten digresjon , jeg er på leting etter den mest korrekte oversettelsen på koranen.
Jeg vurderer å kjøpe denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...roduktId=47181
Det at den oversettelsen er på 666 sider gjør det ikke mindre fristende å gå for den utgaven hehe.
Forstår det også slik at det å oversette koranen fra arabisk egentlig er forbudt, slik at alle oversettelser må ses på som tolkninger og ikke korrekte.
Så om noen vet om en mere korrekt "tolkning" eller om den er bra nok ville vært fint og fått rede på.
Det er så mye debatt omkring islam og muslimer i vår tid at jeg synts det er på tide å få litt mere kjøtt på det beinet , ved å faktisk ha lest Koranen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Belgia er også ett av de landene der nyfascismen og høyresiden står sterkt, med partier som Vlaams Belang.

De er 3. størst i både representantenes hus og senatet og sitter med nesten 12% av stemmene og 2 (av Belgias 22) representanter i Europaparlamentet.
Her snakker vi om ett parti som har partifestet at de er imot at homoseksuelle skal få gifte seg og/eller adoptere, abort skal kun være lov ved voldtekt eller medisinske grunner og de vil fjerne en rekke anti-rasistiske lover og diskrimineringsforbud.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det er ganske tåpelig å kalle fascistiske grupperinger som Vlaams Belang fro høyreorienterte. De står nok ganske mye nærmere deg og dine pro-stats venstreoverbevisninger. Høyre-venstre aksen er kun relevant dersom den går fra total stat (venstre) til null stat (høyre). Her jeg setter jeg opp en liste slik at du selv kan se likhetene mellom nazister/fascister og nådagens sosialister:
  1. Nei til frie markeder
  2. Regulering av privat sektor
  3. Fokus på miljøvern, økologisk og vegetarisk mat
  4. Motstand mot store kjeder
  5. Innføring av røykeforbud
  6. Alle skal med (Staten er alt, individet er intet)
  7. Velferdsstat
  8. Statlig regulert helsevesen
  9. Politisk samarbeid med palistinske terroristbevegelser i kampen mot Israel og jødene.
  10. Forbud mot dyreforsøk
  11. Støtte til voldelige Anti-Israel demonstrasjoner (Flere som ser likheter mellom hva blitzerne drev på med i Oslo forleden og hva Hitler Jugend gjorde på 20-tallet - knuse butikkvinduer?)
  12. Offentlig utdanning, skolering og hjernevaksing av nasjonens unge
  13. Sosial likhet - ved å utrydde avvikere
  14. Kvotering av kvinner til offentlige styrer

Hele konseptet blir bare enda bedre ved at Hitler selv kalte seg sosialist:

Sitat av Adolf Hitler
Ich bin Sozialist. Es ist viel mehr, was uns den Bolscheviken nähern, als es uns von ihnen distanziert. [...] Die Juden sind teil einem grossen kapitalistischen Konspiration, der den wahren (National)Sozialismus ausbeuten will.
Vis hele sitatet...
Kilde

EDIT:

Ser du likheten her?

Det er jo også litt artig å tenke på at dagens venstreside stadig snakker om multikulturalisme, selve oppskriften til kulturell, etnisk og politisk segregrasjon. Dette ligner egentlig skremmende mye på nazistenes planer om en verden som var delt opp mellom ulike raser, understreket med parolen: "Hvert land, sitt folk". Selvom midlene er ulike, er hensikten og resultatet det samme; å dele og adskille mennesker på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Sist endret av Edmund_Burke; 30. april 2010 kl. 12:08. Grunn: La ved bildelink
Vi rakk da i hvert fall Godwins lov.
Totalforbud av disse plaggene, som tydeligvis er en viktig skikk for de det gjelder, er i mine øyne tåpelig.
Det er greit nok at noen har opplevd vonde ting i tilknytting til disse plaggene, men det blir helt feil å forby dem.

Saken engasjerer meg ikke personlig, men når jeg tenker fra andres ståsted så skjønner jeg godt at muslimer lar seg provosere av dette. Dette mener jeg at de har en god grunn til å protestere mot, kontra disse tegningene av profeten.

Mitt synspunkt på selve forbudet:

Skal man absolutt skal dette så burde dette gjøres i bestemte soner.
Feks. på politistasjoner, flyplasser, ved valg og andre steder der det er naturlig at man legitimerer seg.
Det kan riktignok bli både utfordrende og dyrt å få til, men skal man forby noe som omfatter så mange på en så voldsom måte så burde man være klare for å ta konsekvensene av det også.
Jeg føler at dette bare vil akkumulere kontroversielle meninger mot muslimer på det grunnlag at en slik lov vil føre til en viss segregasjon da dette mest sannsynlig vil skape opprør.

Jeg må si at jeg lurer forferdelig på hva slags grunnlag Belgiske myndigheter har for å iverkesette et slikt forbud?
Etter min mening burde man ha en ytterst god grunn.
Er det bare fordi man må kunne legitimeres lynraskt av politi og sikkerhetsvakter?
Hvis dette er faktum burde man forby hettegensere, viltvoksende skjegg, skjerf osv. også.

Det kan dessuten bli fantastisk interessant å se om Frankrike er like tåpelige når det gjelder dette forbudet!
I Frankrike behersker man virkelig kunsten å demonstrere på en ytterst destruktiv måte!
Sist endret av Knask; 30. april 2010 kl. 12:54.
Sitat av Lizz Vis innlegg
Det er så mye debatt omkring islam og muslimer i vår tid at jeg synts det er på tide å få litt mere kjøtt på det beinet , ved å faktisk ha lest Koranen.
Vis hele sitatet...
Eg har prøvd å lese ein norsk versjon av koranen, men eg greidde ikkje å komme lenger enn dei fyrste 50 sidene. Det er ei utruleg treg bok å lese, og bibelen er spennande i forhold, men eit interessant prosjekt - det er det!

Eg "las" for øvrig denne oversettelsen frå bokserien Verdens Hellige Skrifter

Tilbake til debatten:
Eg synes Storberget sa det bra i denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3620932.ece

Sitat av Knut Storberget
–Vi må heller finne frem til virkemidler som ikke rammer kvinnene og som faktisk gir bedre virkning. Et lovforbud, med tilhørende straffesanksjoner, rammer jo først og fremst de kvinnene som er undertrykt og som allerede bærer mye på sine skuldre
Vis hele sitatet...
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Jeg vil si det er ganske tåpelig å kalle fascistiske grupperinger som Vlaams Belang fro høyreorienterte. De står nok ganske mye nærmere deg og dine pro-stats venstreoverbevisninger.

Høyre-venstre aksen er kun relevant dersom den går fra total stat (venstre) til null stat (høyre).
Vis hele sitatet...
Unskyld meg, men nøyaktig hva vet du om mine "pro-stats venstreoverbevisninger"? Selv om jeg er på venstresida så har noe jeg er for og noe jeg er imot og jeg setter pris på om du faktisk forholder deg til argumentene mine istedet for å kommentere det du tror jeg mener. Dette har jeg sagt til deg før, så vennligst skjerp deg.

Jeg har da heller ikke sagt at høyre-venstre aksen er det eneste relevante her, men å krangle på at fascisme hører hjemme på høyresida blir for min del bortkastet tid. Det politiske kompasset kan vi godt diskutere, men tradisjonelt sett så er kommunisme venstre og fascisme høyre uansett hvordan du vrir og vender på det. Det var jo nettopp slik høyre/venstre aksen oppsto.

Resten av innlegget blir bare for dumt til å kommenteres ytterligere. Å forsøke å sette likhetstrekk mellom ideologier på den måten har absolutt null verdi.
Sist endret av Mith; 30. april 2010 kl. 13:26.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det var jo nettopp slik høyre/venstre aksen oppsto.
Vis hele sitatet...
Nå er vi langt off-topic, men dette er feil. Høyre og venstre-kategoriseringer i politikk oppstod under den franske revolusjon 1789, lenge før man snakket om sosialisme eller fascisme og omhandlet da hvor man satte seg i forhold til for/mot kongen.

Men ellers er nok det du sier fornuftig; Edmund_Burke er laaaangt på viddene både fordi han begynner å snakke om ting som var helt irrelevant å trekke inn i tråden - og fordi han tar direkte feil.
Faen kinseek, jeg prøvde å snike den under radaren
Eller for å si det på en annen måte, jeg så selv at jeg skrev feil, men dessverre etter at 5min hadde gått så det var lite jeg kunne gjør med det. Jeg tenkte fransk revolusjon, men koblet ikke helt rett.
Sist endret av Mith; 30. april 2010 kl. 15:19.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Så lenge jeg kan huske så har ytringsfriheten gått i dass.
Hva skjedde når muhammed karikaturtegningene ble lagt ut i den danske avisen?
De brant danske flagget, de brant norske også.
Vis hele sitatet...
Har ikke "de" friheten til å brenne de danske og norske flaggene hvis "de" vil?

Hvis vi tar oss friheten til å lage og publisere tegninger som er ekstremt støtende ovenfor muslimer må vi jammen meg tåle at muslimene tar seg friheten til å brenne et tøystykke som symbol på landet vårt.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Men at det er helt greit at jenter på 9 år går rundt med stringtruser og tube topps?
Vis hele sitatet...
Måtte bare svare på dette. 9åringer i string og 9åringer med hijab er like ille. Det er seksualisering av noe som i utganspunktet ikke er seksuelt. Så nei, det er ikke greit at 9åringer går med string, men heller ikke at de går med hijab.

Voksne kvinner derimot får gjøre hva dem vil for min del, om det er string eller skaut bryr meg midt på ryggen så lenge de selv er komfortable med det og ikke føler seg presset (det gjelder for begge sidene, er nok mange som føler at de må se utfordrende ut også, uten at de egentlig synes det er greit). Ironisk nok virker både string og hijab som om det er til for å tekkes mannen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Resten av innlegget blir bare for dumt til å kommenteres ytterligere. Å forsøke å sette likhetstrekk mellom ideologier på den måten har absolutt null verdi.
Vis hele sitatet...
Jeg husker vi brukte en time i historiefaget på videregående med å gjøre nettopp dette, da sammenlignet vi Sovjet Unionen, Nazi-Tyskland og Fascist-Italia. Konklusjonen var at man i praksis fant få ulikheter, dog de som ble funnet var karakteristiske nok til å gi ideologiene egne begreper, men til poenget, det har på ingen måte null verdi, tvert imot så ser man lettere nyansene ved å peke ut likhetene.

Og om dere vil kjøre diskusjonen tilbake på emnet, så foreslår jeg at dere ikke gjør det ved ytterligere å kompromisere Edmund Burke's (sic) innlegg. Om dere vil peke ut innlegget hans for dumt, o.l. så gjør det i en setting hvor han faktisk kan svare for seg.
-spørsmålet er : -vil vi ha muslimske bydeler og grupperinger satt sammen fra ulike land som lever som om de fremdeles bodde i hjemlandet.

-godtar vi at disse setter f.eks sharia over norsk lov?

-er ikke rasist men nationalist og har store problemer med vår innvandringspolitikk. Liker Abid Raja men er litt sørgelig at han er den eneste norske politikeren som virker å ha et nyansert bilde av innvandringsdebatten.



tror dere en ninja integreres fort?
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av baldr Vis innlegg
-spørsmålet er : -vil vi ha muslimske bydeler og grupperinger satt sammen fra ulike land som lever som om de fremdeles bodde i hjemlandet.

-godtar vi at disse setter f.eks sharia over norsk lov?

-er ikke rasist men nationalist og har store problemer med vår innvandringspolitikk. Liker Abid Raja men er litt sørgelig at han er den eneste norske politikeren som virker å ha et nyansert bilde av innvandringsdebatten.



tror dere en ninja integreres fort?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal utnevne deg selv som en "nationalist" så lær deg å skrive ordet.

Har du lest topic,"Belgia forbyr burka og niqab"?
For å svare på spørsmålet ditt så nei vi vil ikke ha det, men hva det har med saken å gjøre er jeg usikker på. Om Belgia forbyr burka og niqab så vil ikke dette endre at mennesker ofte flokker seg sammen med andre i samme possisjon som de er i.

Vi snakker fortsatt om et forbud mot burka og niqab i Belgia så vet ikke hvor å sette "sharia over norsk lov" kommer inn i bildet.

Nei, jeg tror ikke en ninja integreres fort, men å forby burka og niqab vil ha en motsatt effekt. Tenk deg at du ikke lenger får lov til å ha på deg det du vil?
Jeg ser for meg at dette forbudet vil gjøre det enda vanskeligere for de som bruker det å integrere seg. Kanskje de ikke lenger får lov til å forlate huset av mannen sin, eller selv nekter å forlate huset siden de ikke kan følge sin skikk.
Mange vil kanskje også føle seg lite velkomne når staten skal bestemme hva de får lov til å ha på seg.
Sitat av baldr Vis innlegg
-spørsmålet er : -vil vi ha muslimske bydeler og grupperinger satt sammen fra ulike land som lever som om de fremdeles bodde i hjemlandet.

-godtar vi at disse setter f.eks sharia over norsk lov?

-er ikke rasist men nationalist og har store problemer med vår innvandringspolitikk. Liker Abid Raja men er litt sørgelig at han er den eneste norske politikeren som virker å ha et nyansert bilde av innvandringsdebatten.



tror dere en ninja integreres fort?
Vis hele sitatet...
Hva legger du i setningen: Nyansert bildet av innvandringsdebatten?
Eg personlig liker ikkje burka som påkledning, men det er ein annan sak.
At staten skal styre kva personar får lov til å gå med for å kunne lettere identifiserast, blir bare feil på fleire måter.
Skal den belgiske stat då hindre folk i å bruke hetta på hettegenser? (hjelper i kulden)
Eller kva med langt ustelt hår og skjegg? Blir det barberingsplikt for uteliggere?

Har fleire meininger angående invandring og integrering, men dette lovforslaget blir bare feil på alle måter. Skal like å sjå ein demonstrasjon lik Anonymous sin i Belgia etter dette.
Sist endret av FuzzT; 3. mai 2010 kl. 03:20.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hva legger du i setningen: Nyansert bildet av innvandringsdebatten?
Vis hele sitatet...
-at innvandring ikke bare er et gode
-at innvandring ikke bare et onde

Raja forstår at for å unngå et splittet samfunn(kun kriminelle er tjent med)må innvandrere, uavhengig av religion og hudfarge, fungere sammen med de innfødte. Dette for å unngå grupperinger av misfornøyde som tar ut sin frustrasjon som sett overalt i verden.

ingen land kan ta imot fler enn de klarer å inntegrere, uten å få problemer. Den norske inntegreringspolitikken er en vits!
Sitat av xhacktly Vis innlegg
jeg syns det er bra, et slikt undertrykkende klesplagg burde hvert forbudt. og hvis de absolutt skal gå med det så får de ha på det inni sitt eget hjem.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det et undertrykkende klesplagg? Det jeg tror du har gått glipp av er at det fakisk finnes millioner av kvinner som går med plagget av egen vilje. Det er ikke plagget som er undertrykkende, det er folkene som tvinger dem til å det på seg.
Bra ! På tide Forby det i Norge også! Burka og sjal og den dritten vil vi ikke ha noe av! Det mener jeg..
For å se det fra en kvinne med burka/hijab/niqab som føler seg undertrykket

Sett at hun er tvangsgiftet i en alder av 12 år, hun møter så en mann i ti år etterpå og forelsker seg i denne mannen. Hvordan skal han kunne lære seg å kjenne henne uten å kunne se henne?

Hvis jeg ikke har forstått det helt feil kan de ikke bevege seg ut av huset uten plagget.
Jeg har aldri klart å sette meg noe standpunkt i debatten så jeg er nøytral og åpen for alle muligheter.

Har sett en dokumentar om jenter som ønsket å bli tvangsgiftet, fordi de ville følge religionens plikter. Alle brukte en av de omstridte plaggene utenfor og jeg synes synd på de som faktisk vil bruke de.

MEN

Hva med alle som blir tvangsgiftet til en mann de værken liker eller elsker. Hva med de? de må da være ganske mange av de menne som slår konene og barna sine?

Hadde jeg vert trofast til min evt religion kunne jeg aldri i verden ha vurdert å blitt giften bort av faren min. (Jeg er humanist)
Sitat av penduftw Vis innlegg
Bra ! På tide Forby det i Norge også! Burka og sjal og den dritten vil vi ikke ha noe av! Det mener jeg..
Vis hele sitatet...
Du mener at VI ikke vil ha noe av det? Noe som ikke stemmer helt med det...
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
For å se det fra en kvinne med burka/hijab/niqab som føler seg undertrykket

Sett at hun er tvangsgiftet i en alder av 12 år, hun møter så en mann i ti år etterpå og forelsker seg i denne mannen. Hvordan skal han kunne lære seg å kjenne henne uten å kunne se henne?

(...)

Har sett en dokumentar om jenter som ønsket å bli tvangsgiftet, fordi de ville følge religionens plikter. Alle brukte en av de omstridte plaggene utenfor og jeg synes synd på de som faktisk vil bruke de.


(...)

Hadde jeg vert trofast til min evt religion kunne jeg aldri i verden ha vurdert å blitt giften bort av faren min. (Jeg er humanist)
Vis hele sitatet...

1. Man kan lære seg folk å kjenne uten å se hele kroppen.

2. Hvis de ønsker å bli giftet bort er det ikke lengre tvangsgifting, men arrangert ekteskap - stor forskjell.....

3. Kanskje du aldri kunne vært tro til en religion? Mye derfor jeg ikke kaller meg religiøs..
Folk er forskjellige og har forskjellige verdier. Mye handler om kultur og samfunn, men også noe er individuelt. Jeg synes det er viktig å påpeke at man ikke kan dømme en annen kultur uten å selv kunne sette seg ned å forstå kulturen, og hvorfor det er slik.

Det blir litt off-topic men mange trives faktisk med arrangert ekteskap, som jeg ser l33tSmiley har mye i mot, dette fordi ikke alle synes at forelskelse er en viktig del av ekteskapet - og stoler på at foreldrene kan finne de en god partner. For mange er det helt andre verdier som er viktige i ekteskapet som f.eks. at kona er god husmor og kan ta vare på ungene o.s.v. mens faren gjerne skal ha mulighet til å forsørge familien. Følelser og slikt kommer i andre rekke. Mens her i Norge er det gjerne følelsene som kommer først.

Når det kommer til burka mener jeg det burde være helt fritt å bruke dette om man ønsker det. Ingen burde tvinges til å bruke det, men ingen burde heller komme å si man ikke får lov til å bruke det. For meg blir det for dumt.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Vi lever i en spennende tid.

Morsomt at de mener at det er galt at kvinner bruker plagg for å dekke seg til.

Men at det er helt greit at jenter på 9 år går rundt med stringtruser og tube topps?

Jeg personlig mener at det agendaen er noe helt annen enn de sier. "Niqab hindrer identifikasjon"

Og det er ikke verre enn å spørre pent, "Hei, unnskyld. Kan jeg få lov til å identifisere deg?"

Og for faen, er det slik at i Belgia så sliter de med kriminelle damer som bruker burkha?
Vis hele sitatet...
Ifølge koranen er hijab og burka ment for voksne kvinner. Hva Muhammad definerte som en voksen kvinne er en annen sak.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Vi rakk da i hvert fall Godwins lov.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde vi ikke. Mith påsto at Vlaams Belang var høyreekstreme, hvorpå jeg demonstrerte likhetene mellom 1900-tallets nazisme med 2000-tallets soya-latte drikkende, elitistiske, multikulturalistiske venstreside for å motbevise dette.

Sitat av Mith Vis innlegg
Unskyld meg, men nøyaktig hva vet du om mine "pro-stats venstreoverbevisninger"? Selv om jeg er på venstresida så har noe jeg er for og noe jeg er imot og jeg setter pris på om du faktisk forholder deg til argumentene mine istedet for å kommentere det du tror jeg mener. Dette har jeg sagt til deg før, så vennligst skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Da jeg leste innleggene dine i tråden Anarkisme, ikke anarki, så trodde jeg faktisk at du hadde litt ben i nesa (som en anarko-syndikalist), og ikke var en av de mange mainstream sosialistene vi ser nå til dags.
Jeg begynte allikevel å tvile litt da jeg så innleggene dine i Muhammed-tråden. Der ga du utrykk for at du nettopp tilhørte de naive multikulturalistene som overkaster seg enhver fremmed kultur, uten å vite noen verdens ting om den.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har da heller ikke sagt at høyre-venstre aksen er det eneste relevante her, men å krangle på at fascisme hører hjemme på høyresida blir for min del bortkastet tid. Det politiske kompasset kan vi godt diskutere, men tradisjonelt sett så er kommunisme venstre og fascisme høyre uansett hvordan du vrir og vender på det. Det var jo nettopp slik høyre/venstre aksen oppsto.
Vis hele sitatet...
Du kan jo kanskje si litt mer om nøyaktig hva som gjør at fascisme "hører hjemme på høyresida", og hvilke trekk den deler med konservatisme og liberalisme. Jeg finner ingen fellestrekk, så jeg tror du vil slite litt med å finne noen, du også. Høyre-venstre aksens opphav kan diskuteres, men det var ikke det innlegget mitt gikk inn på. Det det gikk inn på var fellestrekkene mellom dagens sosialister og gårsdagens nazister, hvorpå jeg som resonnement trakk ut at Hitler var en sosialist. Det har du ikke klart å motbevise.
Når du slenger rundt deg med påstander om at Nasjonalekstremister er høyreorienterte, bør du kunne argumentere for det, og ikke bare trekke deg unna.

Sitat av Mith Vis innlegg
Resten av innlegget blir bare for dumt til å kommenteres ytterligere. Å forsøke å sette likhetstrekk mellom ideologier på den måten har absolutt null verdi.
Vis hele sitatet...
Null verdi, fordi atte.....? Har det ingen verdi fordi det er sant?

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nå er vi langt off-topic, men dette er feil. Høyre og venstre-kategoriseringer i politikk oppstod under den franske revolusjon 1789, lenge før man snakket om sosialisme eller fascisme og omhandlet da hvor man satte seg i forhold til for/mot kongen.

Men ellers er nok det du sier fornuftig; Edmund_Burke er laaaangt på viddene både fordi han begynner å snakke om ting som var helt irrelevant å trekke inn i tråden - og fordi han tar direkte feil.
Vis hele sitatet...
Nå spurte jeg vel egentlig ikke om en definisjon eller et opphav til høyre/venstre aksen? Kan du ikke heller si hvorfor jeg "tar direkte feil"?

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg husker vi brukte en time i historiefaget på videregående med å gjøre nettopp dette, da sammenlignet vi Sovjet Unionen, Nazi-Tyskland og Fascist-Italia. Konklusjonen var at man i praksis fant få ulikheter, dog de som ble funnet var karakteristiske nok til å gi ideologiene egne begreper, men til poenget, det har på ingen måte null verdi, tvert imot så ser man lettere nyansene ved å peke ut likhetene.

Og om dere vil kjøre diskusjonen tilbake på emnet, så foreslår jeg at dere ikke gjør det ved ytterligere å kompromisere Edmund Burke's (sic) innlegg. Om dere vil peke ut innlegget hans for dumt, o.l. så gjør det i en setting hvor han faktisk kan svare for seg.
Vis hele sitatet...
Takk for støtten, men nå var det ikke akkurat sovjet og nazi-tyskland jeg sammenlignet, snarere likhetene mellom nazistenes kontrollpolitikk og moderne sosialisters snillistiske kulturrelativisme, samt deres omfattende regulering.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sem Vis innlegg
Nasjonalforsamlinga i Belgia har med eit fleirtal på 134 representantar (ingen stemde mot, to blank) innført eit forbod mot plagg som hindrar identifikasjon av personen som går med det. Dette betyr at plagg som burka og niqab blir forbode i det offentlege rom.

- Den franske regjering vil før sommeren foreslå et forbud mot heldekkende plagg i det offentlige rom. Frankrike har forbud mot religiøse symboler på skoler.
- Belgia og Nederland har generelt forbud mot niqab og burka i enkelte kommuner.
- Også i Italia er det foreslått et generelt forbud. Forslaget er ikke endelig behandlet.
- Den danske regjering avviste nylig et generelt forbud. Alle danske utdanningsinstitusjoner kan kreve at lærere og elever viser ansiktet.
- Over halvparten av innbyggerne i fem av Europas største land ønsker forbud mot burka, ifølge fersk måling fra Harris-instituttet, publisert i Financial Times.
- I Norge høstet Regjeringen storm i fjor vinter etter en pressemelding som åpnet for hijab i politiet. Regjeringen gikk raskt tilbake på forslaget.

Det kan virke som det stadig er ein vestlig motstand mot Islam, er dette nødvendigvis det beste?
Vis hele sitatet...
Bra, og helt nødvendig! Hvorfor skjer ikke dette i Norge? Jeg har alltid ment at når man emigrerer vekk fra hjemlandet, til et land med andre skikker enn i ditt eget, så skal kulturen i det tilflyttede landet respekteres. Det innebærer selvsagt å legge fra seg religionen sin på dørterskelen. Helst skal den legges fra seg hjemme, men om de har et så sterkt behov for å inkludere den i livene sine, så får dette skje kontrollert: Altså innenfor deres egne fire vegger. Det er respektløst og hånlig å ta med seg islam til et land som er kristent.

Som noe så grunnleggende som å ha folkeskikk i møte med andre - du tar alltid av deg på beina når du går inn i en annens hjem, og du oppfører deg etter deres regler.