Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4962
Saken gjelder; 48-åringen forklarte i retten at han hadde spist en kake med hasj omkring 36 timer før kjøreturen, og at han ikke følte seg påvirket da han kjørte. Retten mente at påvirkningsgraden framsto som høy med tanke på den lange tiden det hadde gått fram til kjøringen, men kom til at den ikke kunne utelukke at dette var tilfelle.

I forbindelse med straffeutmålingen mente retten at det var skjerpende at han hadde hatt et barn med seg i bilen, at han hadde kjørt i et skoleområde på et tidspunkt der skolebarn ferdes i området og at han tidligere er dømt for ruskjøring.

Dermed kom retten til at han skulle dømmes til ubetinget fengsel i 28 dager.

På grunn av at 48-åringen har en betydelig inntekt ble han også dømt til å betale en bot på 114.000 kroner. I tillegg må han også ut med 4000 kroner i saksomkostninger.

Tatt fra dagsavisen.

I forbindelse med Erna bryter covid regler saken så blir det kanskje feil med så lav bøteleggse? Og tror dere snuten er såpass ute å spytt sjekker folk som rutine ved mistanke? Kanskje det blir som blåse prøver som var mer vanlig før? Jeg tok selv faktisk mclappen på teori med 1 feil og klarte oppkjøring mens jeg røyket hasj som beroligende middel. Jeg føler selv jeg blir mer konsentrert og rolig enn rastløs og uaktsom under kjøring. Det avhenger på hva du selv er vandt til av hasj rus. Om du ikke har røyket på en stund og skal kjøre så kjenner du på toppen om du har ork og konsentrasjon til det, eller om du føler du må vente. Du blir faktisk 'inrøyka'/ tollerant på det meste på markedet ved overbruk. Det vil sikkert vises som høy promille på resultatene dems.
Dermed kom retten til at han skulle dømmes til ubetinget fengsel i 28 dager.
Vis hele sitatet...
Han burde fått 1 år i mine øyne. Du setter deg faen ikke i bilen og kjører en lite unge som har hele livet forran seg med thc i blodet. Da fortjener du ikke omsorgsrett over barnet.

Jeg tok selv faktisk mclappen på teori med 1 feil og klarte oppkjøring mens jeg røyket hasj som beroligende middel. Jeg føler selv jeg blir mer konsentrert og rolig enn rastløs og uaktsom under kjøring.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si hva du klarte og ikke klarte, det er gjort _mye_ forskning på dette og reaksjons evnen din er betydelig svekket uansett hvor innrøykt du er. Du er også en betydelig fare i trafikken begrunnet av den psykiske tilstanden du er under rus. Du har helt klart ingenting i trafikken og gjøre og dersom du trenger hasj som beroliggende middel for å ta mc lappen så har du ingenting på veien å gjøre. Slutt og ver så forbanna kynisk og tenk på andre medmennesker som du setter i fare. Stapp i deg hva en dritt du vil, og lev livet hvoran du vil, men ikke la det gå utover andre medmennesker slik som du risikerer det gjør når du kjører i ruspåvirket tilstand. Det at du innbiller deg at du blir mer konsentrert av rusmidler kan stemme i visse tilfeller, men totalt sett så er det flere negative en positive med rus og bilkjøring uansett hva du sliter med. Å kjøre bil er ikke en menneskelig rett, så dersom du sliter såpass at du må ruse deg for å ta mc lappen så burde du gjøre samfunnet en stor tjeneste og holde deg unna veien.

Ang Erna så fikk hun den boten alle mennesker får i norge for brudd på dette med samme inntekt. Politiet etterforsket hun for en grunn, og det var for å vise samfunnet at loven er lik for alle, da går dem faen meg ikke ut og gir mindre straff. Erna fikk den strengeste straffen som er for første gangs lovbrudd på det forholdet.
Å kjøre bil ruset på hasj er ca like farlig som å kjøre om natta. Ref Folkeopplysningen på NRK.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Å kjøre bil ruset på hasj er ca like farlig som å kjøre om natta. Ref Folkeopplysningen på NRK.
Vis hele sitatet...
Dette gjaldt langtids-røkere med toleranse btw.
Typisk stonere å påstå at de blir så mye mer konsentrerte og bedre i alt mulig etter å ha røyket. Nytter ikke å diskutere heller, får like latterlige svar uansett. Helt til de slutter med tjallen å innser at det kanskje ikke var tilfellet allikevel, når de ser tilbake på stoner tilværelsen. Dette går igjen hos hvertfall alle jeg kjenner.

Når det gjelder dette med å bli tatt i en kontroll dagesvis etter siste inntak for så å miste førerkortet, selv om man ikke lengre er påvirket sæ er jeg helt enig i at denne praksisen er utrolig urettferdig og burde ikke vært lov. Selv om man har sporstoffer i urinen så er man ikke ruset. På den annen side så hadde jo denne karen spist edibles, og det er jo en kjent sak at dette kan vare uhorvelig lenge avhengig av hvor mye som var i den kaka. Det er jo heller ikke sikkert at han snakker sant og faktisk har røyket i tillegg, noe som ikke er så usannsynlig dersom de fant thc i blodet på fyren.
Når du oppretter slike tråder kan du vertfall legge ved lenke til artikkelen, skaper unødvendig mye arbeid og bare nevne dagsavisen.

Jeg har nå skummet over vg, dagbladet og dagsavisen. Finner ikke artikkelen. Lenke ?
Jeg kjørte i hasjrus før, følte meg aldri noe fare i trafikken. Men etter jeg slutta og lenge etter også så ser jeg at jeg har store vansker med å konsentrere meg og har i edru tilstand vært nærme og kjøre ned flere fotgjengere + 2 turer utfor vei kontra 0 i hasjrus. Får litt siden kjøre jeg etter å ha tatt 10mg vival (og da kjørte jeg lovlig) og igjen, mye bedre flyt i trafikken og fokusert på selve kjøringa og trafikken.

36t etter å ha spist kake burde være greit, meste rusen har hengt i hos meg er ca 18t etter inntak med kake som var baka med thc olje.
Den dagen skulle jeg egentlig på jobb og har firmabil, men måtte bare ringe å si at jeg var syk. Var langt ifra kjørbar.
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
Saken gjelder; 48-åringen forklarte i retten at han hadde spist en kake med hasj omkring 36 timer før kjøreturen, og at han ikke følte seg påvirket da han kjørte. Retten mente at påvirkningsgraden framsto som høy med tanke på den lange tiden det hadde gått fram til kjøringen, men kom til at den ikke kunne utelukke at dette var tilfelle.

I forbindelse med straffeutmålingen mente retten at det var skjerpende at han hadde hatt et barn med seg i bilen, at han hadde kjørt i et skoleområde på et tidspunkt der skolebarn ferdes i området og at han tidligere er dømt for ruskjøring.

Dermed kom retten til at han skulle dømmes til ubetinget fengsel i 28 dager.

På grunn av at 48-åringen har en betydelig inntekt ble han også dømt til å betale en bot på 114.000 kroner. I tillegg må han også ut med 4000 kroner i saksomkostninger.

Tatt fra dagsavisen.

I forbindelse med Erna bryter covid regler saken så blir det kanskje feil med så lav bøteleggse? Og tror dere snuten er såpass ute å spytt sjekker folk som rutine ved mistanke? Kanskje det blir som blåse prøver som var mer vanlig før? Jeg tok selv faktisk mclappen på teori med 1 feil og klarte oppkjøring mens jeg røyket hasj som beroligende middel. Jeg føler selv jeg blir mer konsentrert og rolig enn rastløs og uaktsom under kjøring. Det avhenger på hva du selv er vandt til av hasj rus. Om du ikke har røyket på en stund og skal kjøre så kjenner du på toppen om du har ork og konsentrasjon til det, eller om du føler du må vente. Du blir faktisk 'inrøyka'/ tollerant på det meste på markedet ved overbruk. Det vil sikkert vises som høy promille på resultatene dems.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du egentlig spør etter her?
Erna har lite med saken å gjøre. Hvorfor skulle det påvirke en helt annen ruskjørings-dom?
"Om snuten er såpass ute å spytt sjekker folk som rutine ved mistanke"?
De har jo alltid sjekket folk som rutine ved mistanke? Skal de slutte med det på grunn av nye måleinstrumenter? Ja blåseprøven blir nok erstattet.
Kan ikke si at hasj rus er bedre enn å kjøre edru men med for noen så går impulsiviteten ned. Jeg sliter i følge andre rundt meg og leger med ADHD. Så kanskje det har noe med det? Og det kan ha noe med det jeg klarer MC lappen så lett da det er mye interesse og de med ADHD kan henge seg veldig opp i det de er interessert i. Jaja lik andre mennesker også, men hos ADHD så sliter man med generel verbal kommunikasjon feks. Takker for svar og ha en fantastisk dag!
Jeg synes ingenting om å kjøre i påvirket tilstand, men det jeg synes er rart med denne saken (og mange lignende saker) er det at man blir straffa som om man har kjørt under full rus, når det er snakk om å ha kjørt 36 timer etter inntak. Jeg vet at edibles kan sitte i en stund, men etter 36 timer er man jo edru. Jeg tror det hadde blitt protest fra de fleste kanter om noen fikk straff for å ha kjørt bil 36 timer etter inntak av alkohol.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg synes ingenting om å kjøre i påvirket tilstand, men det jeg synes er rart med denne saken (og mange lignende saker) er det at man blir straffa som om man har kjørt under full rus, når det er snakk om å ha kjørt 36 timer etter inntak. Jeg vet at edibles kan sitte i en stund, men etter 36 timer er man jo edru. Jeg tror det hadde blitt protest fra de fleste kanter om noen fikk straff for å ha kjørt bil 36 timer etter inntak av alkohol.
Vis hele sitatet...
Hadde man oppdaget alkohol i blodet så synes ikke jeg det hadde vært rart å straffe de. Samme hvor lenge siden du inntok alkoholen, alt som har noe å si er hvor påvirket man er i det man sitter seg bak rattet.

Har man drukket alkohol sammenhengende i flere dager/uker så vil jeg tro det er fullt mulig å bruke mer enn 36t på å bli edru.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Hadde man oppdaget alkohol i blodet så synes ikke jeg det hadde vært rart å straffe de. Samme hvor lenge siden du inntok alkoholen, alt som har noe å si er hvor påvirket man er i det man sitter seg bak rattet.

Har man drukket alkohol sammenhengende i flere dager/uker så vil jeg tro det er fullt mulig å bruke mer enn 36t på å bli edru.
Vis hele sitatet...
Enig.
Jeg har blåst 0 i promille dagen derpå men fortsatt ikke vært kjørbar. Selv om alkoholen ikke er i kroppen har den påvirka meg i form av at jeg er trøtt, slapp å uoppmerksom og da er man faktisk ikke kjørbar, rus eller ei.
Jeg er forsåvidt enig med dere begge, men vil fortsatt påstå at hvordan påvirkning av (kanskje spesielt) cannabisrus blir beregnet virker å være svært urimelig i mange tilfeller. Jeg må ihvertfall si meg uenig med de som mener at man fortsatt er i noen betydelig grad påvirka av cannabis 36 timer etter inntak.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Men var det uansvarlig å vente 36t? Med en "vanlig" edibles dosering
Sist endret av meaculpaUIO; 14. april 2021 kl. 00:30.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men var det uansvarlig å vente 36t? Med en "vanlig" edibles dosering
Vis hele sitatet...
36t burde jo absolutt være innafor.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Typisk stonere å påstå at de blir så mye mer konsentrerte og bedre i alt mulig etter å ha røyket. Nytter ikke å diskutere heller, får like latterlige svar uansett. Helt til de slutter med tjallen å innser at det kanskje ikke var tilfellet allikevel, når de ser tilbake på stoner tilværelsen. Dette går igjen hos hvertfall alle jeg kjenner.

Når det gjelder dette med å bli tatt i en kontroll dagesvis etter siste inntak for så å miste førerkortet, selv om man ikke lengre er påvirket sæ er jeg helt enig i at denne praksisen er utrolig urettferdig og burde ikke vært lov. Selv om man har sporstoffer i urinen så er man ikke ruset. På den annen side så hadde jo denne karen spist edibles, og det er jo en kjent sak at dette kan vare uhorvelig lenge avhengig av hvor mye som var i den kaka. Det er jo heller ikke sikkert at han snakker sant og faktisk har røyket i tillegg, noe som ikke er så usannsynlig dersom de fant thc i blodet på fyren.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest gjennom tråden flere ganger, det er da ingen som påstår at man blir mer konsentrert og "bedre i alt" under cannabisrus?
https://www.dagsavisen.no/rogalandsa...len-i-hasjrus/

Dermed ble 48-åringen tatt med til legevakten for blodprøvetaking. Legen som foretok prøvene konkluderte med, basert på den kliniske undersøkelsen, at han ikke framsto som ruspåvirket. Blodprøvene viste imidlertid at han var påvirket av cannabis tilsvarende en alkoholpromille på over 1,2
Vis hele sitatet...
Sitat av Kuami Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er det du siterer som jeg reagerer på i sånne saker. Her er det ikke snakk om at han kanskje kan ha vært litt trøtt eller noe, her påstår de at personen kjørte i tung rus. Det må være noe feil i sammenligningen av påvirkning når resultatet fra en blodprøve sier at man har rus tilsvarende å være godt inni flaska, 36 timer etter inntak. Det stemmer bare ikke.
Hele greia med at man er kronisk påvirket i dager/uker etter hyppig bruk er jo helt på trynet.
https://www.sciencedirect.com/scienc...178?via%3Dihub
Til sammenligning kan man spise 10mg vival om dagen og fortsatt ha lov å kjøre bil, og med den halveringstiden så burde jo virkestoffet hope seg opp i blodet ettervært? Folk for jo tilogmed kjøre på metadon og enkelte opiater.
Det er lov å dope seg sålenge man doper seg på states dop.
Sist endret av NokErNok; 14. april 2021 kl. 14:28.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Til sammenligning kan man spise 10mg vival om dagen og fortsatt ha lov å kjøre bil, og med den halveringstiden så burde jo virkestoffet hope seg opp i blodet ettervært? Folk for jo tilogmed kjøre på metadon og enkelte opiater.
Det er lov å dope seg sålenge man doper seg på states dop.
Vis hele sitatet...
Helt riktig
Sitat av Jerna Vis innlegg
Fy eff for en gjeng! Norsk logikk på topp: https://www.dagsavisen.no/nyheter/in...e-forerkortet/
Vis hele sitatet...
Om man må montere alkolås i bilen for at man er redd man fyllekjører bør man ikke ha førerkort. Det handler litt om holdninger, som ikke endres bare man monterer alkolås.
Sitat av MrBlueIsBad Vis innlegg
Han burde fått 1 år i mine øyne. Du setter deg faen ikke i bilen og kjører en lite unge som har hele livet forran seg med thc i blodet. Da fortjener du ikke omsorgsrett over barnet.


Det har ingenting å si hva du klarte og ikke klarte, det er gjort _mye_ forskning på dette og reaksjons evnen din er betydelig svekket uansett hvor innrøykt du er. Du er også en betydelig fare i trafikken begrunnet av den psykiske tilstanden du er under rus. Du har helt klart ingenting i trafikken og gjøre og dersom du trenger hasj som beroliggende middel for å ta mc lappen så har du ingenting på veien å gjøre. Slutt og ver så forbanna kynisk og tenk på andre medmennesker som du setter i fare. Stapp i deg hva en dritt du vil, og lev livet hvoran du vil, men ikke la det gå utover andre medmennesker slik som du risikerer det gjør når du kjører i ruspåvirket tilstand. Det at du innbiller deg at du blir mer konsentrert av rusmidler kan stemme i visse tilfeller, men totalt sett så er det flere negative en positive med rus og bilkjøring uansett hva du sliter med. Å kjøre bil er ikke en menneskelig rett, så dersom du sliter såpass at du må ruse deg for å ta mc lappen så burde du gjøre samfunnet en stor tjeneste og holde deg unna veien.

Ang Erna så fikk hun den boten alle mennesker får i norge for brudd på dette med samme inntekt. Politiet etterforsket hun for en grunn, og det var for å vise samfunnet at loven er lik for alle, da går dem faen meg ikke ut og gir mindre straff. Erna fikk den strengeste straffen som er for første gangs lovbrudd på det forholdet.
Vis hele sitatet...
Du kommer med ganske konkrete påstander uten en så mye som en liten kilde, bortsett fra din subjektive mening. Da blir det fort basert på føleri heller enn fakta.

"Det har ingenting å si hva du klarte og ikke klarte, det er gjort _mye_ forskning på dette og reaksjons evnen din er betydelig svekket uansett hvor innrøykt du er."

Vis meg gjerne denne forskningen er du snill. Og les svaret til han under om folkeopplysningen. For jeg har også lest at for en som er innrøkt vil det å kjøre "påvirket" sammenlignes med mørkekjøring. Tar selvkritikk for at jeg ikke finner kilden, og vil ikke påstå at folkeopplysningen er en "godkjent" kilde, men det slår din personlige mening om emnet i alle fall.

At du mener noen som kjørte 36t etter inntak burde få 1 år i fengsel sier meg at dette kommer til å gå inn ene øret og ut det andre for deg.

Støtter alldeles ikke ruskjøring, så det er sagt. Men å sitte på sin høye hest og uttale seg om ting man ikke har peiling på, og i tillegg si at det er _mye_ forskning på dette uten så mye som en eneste kildehenvisning, dét provoserer meg grenseløst!

Håper noen burer deg inne en dag for at du drakk en lørdag, for så å bli stoppet i kontroll tirsdag med promille. Da hadde du stått på barrikadene ser jeg for meg..

God bedring
Sist endret av Heimdall-; 14. april 2021 kl. 16:35.
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
Saken gjelder; 48-åringen forklarte i retten at han hadde spist en kake med hasj omkring 36 timer før kjøreturen, og at han ikke følte seg påvirket da han kjørte. Retten mente at påvirkningsgraden framsto som høy med tanke på den lange tiden det hadde gått fram til kjøringen, men kom til at den ikke kunne utelukke at dette var tilfelle.

I forbindelse med straffeutmålingen mente retten at det var skjerpende at han hadde hatt et barn med seg i bilen, at han hadde kjørt i et skoleområde på et tidspunkt der skolebarn ferdes i området og at han tidligere er dømt for ruskjøring.

Dermed kom retten til at han skulle dømmes til ubetinget fengsel i 28 dager.

På grunn av at 48-åringen har en betydelig inntekt ble han også dømt til å betale en bot på 114.000 kroner. I tillegg må han også ut med 4000 kroner i saksomkostninger.

Tatt fra dagsavisen.

I forbindelse med Erna bryter covid regler saken så blir det kanskje feil med så lav bøteleggse? Og tror dere snuten er såpass ute å spytt sjekker folk som rutine ved mistanke? Kanskje det blir som blåse prøver som var mer vanlig før? Jeg tok selv faktisk mclappen på teori med 1 feil og klarte oppkjøring mens jeg røyket hasj som beroligende middel. Jeg føler selv jeg blir mer konsentrert og rolig enn rastløs og uaktsom under kjøring. Det avhenger på hva du selv er vandt til av hasj rus. Om du ikke har røyket på en stund og skal kjøre så kjenner du på toppen om du har ork og konsentrasjon til det, eller om du føler du må vente. Du blir faktisk 'inrøyka'/ tollerant på det meste på markedet ved overbruk. Det vil sikkert vises som høy promille på resultatene dems.
Vis hele sitatet...
Forresten 114 tusen er ikke lavt, jeg fikk 10 tusen og hadde 1.9 i promille og det synes jeg var mildt regnet iallfall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Forresten 114 tusen er ikke lavt, jeg fikk 10 tusen og hadde 1.9 i promille og det synes jeg var mildt regnet iallfall.
Vis hele sitatet...
I promillesaker er standarden halvanna månedslønn.

Det kan framstå som proporsjonalt og likt for alle - men realiteten er jo at det er langt verre for ein med 20k i månaden å måtte betale 30k, enn der er for nokon med 100k å måtte betale 150k.
Kjørte sønnen til skolen 10-12 timer etter hasjrus.
Dømmes til ubetinget fengsel i 28 dager

Det er et kritisk behov for bedre måleverktøy for aktiv ruspåvirkning. Det er ingen grunn til å tro at han var aktivt beruset utifra norske terskelverdier som svarer til promille. Det betyr ikke at han ikke var det, men det er ingen grunn til å tro at en objektiv vurdering ble gjort. Rettferdighet er ikke blind i narkotikasaker.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om man må montere alkolås i bilen for at man er redd man fyllekjører bør man ikke ha førerkort. Det handler litt om holdninger, som ikke endres bare man monterer alkolås.
Vis hele sitatet...
Du kan så si, men hva er verst? En prinsippsak mot alkolåser som brytes, eller at folk og fe blir utsatt for ulykker? Så om man f.eks blacker ut og gjør idiotiske ting så skyldes dette holdninger, nei den logikken er jeg ikke med på.

Dessuten er alkolås et mye mer effektivt verktøy for å forhindre fyllekjøring enn å frata noen lappen. UP har allerede uttalt at "bare halvparten har lappen".

Altså bare halvparten av de som blir tatt for ruskjøring.
Sist endret av knert1; 14. april 2021 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du kan så si, men hva er verst? En prinsippsak mot alkolåser som brytes, eller at folk og fe blir utsatt for ulykker? Så om man f.eks blacker ut og gjør idiotiske ting så skyldes dette holdninger, nei den logikken er jeg ikke med på.

Dessuten er alkolås et mye mer effektivt verktøy for å forhindre fyllekjøring enn å frata noen lappen. UP har allerede uttalt at "bare halvparten har lappen".
Vis hele sitatet...
Joda absolutt ening med deg, men om man skal la fyllekjørere beholde lappen, burde iallfall det samme gjelde for folk som røyker cannabis. Altså sålenge de ikke kjører i aktiv rus burde de også få beholde lappen. Selv om det ikke kan monteres "røykelås".
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Joda absolutt ening med deg, men om man skal la fyllekjørere beholde lappen, burde iallfall det samme gjelde for folk som røyker cannabis. Altså sålenge de ikke kjører i aktiv rus burde de også få beholde lappen. Selv om det ikke kan monteres "røykelås".
Vis hele sitatet...
Absolutt. Da tror jeg at jeg skjønte poenget på en litt annen måte, takk!

Er da for "likhet for loven". Så å forskjellsbehandle folk ut i fra hvor lenge sporstoffer sitter i sier kun noe om kunnskapsmangel, eller latskap... Rett og slett...
Sitat av knert1 Vis innlegg
Absolutt. Da tror jeg at jeg skjønte poenget på en litt annen måte, takk!

Er da for "likhet for loven". Så å forskjellsbehandle folk ut i fra hvor lenge sporstoffer sitter i sier kun noe om kunnskapsmangel, eller latskap... Rett og slett...
Vis hele sitatet...
Leste innlegget ditt litt fort også, ja når folk blir tatt for fyllekjøring å ikke har lappen så er det jo ikke førerkortet som står til hinder for å kjøre nye runder på egenhånd. Da er alkolås absolutt et bra forslag og kanskje helt nødvendig også.
Er det mulig å lure en alkolås med å f. eks fylle en ballong med luft og la lufta gå ut over munnstykket til måleren?
Sist endret av NokErNok; 14. april 2021 kl. 21:20.
Det er en interessant artikkel om dette. https://forskning.no/alkohol-og-nark...alkolas/771060

Det blir nevnt at man også må blåse under kjøring?! Dette må jeg si høres noe slitsomt og trafikkfarlig ut...