Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2943
Jeg er 15 år og skal på videregående til høsten, og har ikke peiling på hva jeg vill bli / utdanne meg som.
Jeg har lyst til og jobbe med noe innen reiseliv, men vett ikke hva.

Noen som har tips til bra betalte reisejobber ? o.O
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Finnes det egentlig særlig godt betalte jobber innen reiseliv om man ser bort ifra ledelse?
Sist endret av Marken; 17. juni 2010 kl. 08:11.
Det er jo alt etter hva man regner som særlig godt betalt, men PR-sjefene i for eksempel ymse spillselskaper raker jo gjerne inn alt fra 600 000 til over millionen.
Når man kommer opp på ledernivå er spillselskaper langt fra alene om den slags lønninger, og spillselskaper har vel også fint lite med reiseliv å gjøre, som var det trådstarter spurte om.

Er nok enig med marken, tviler på at du finner noe særlig bra betalt før du kommer opp på ledernivå i reiselivsbransjen
Hei! Jeg gikk på reiseliv valgfag på VGS, læreren var en tidligere reiseleder som egentlig ikke hadde så mye positivt og fortelle om jobben, lav lønn, mye stress MYE planlegging og alltid ha en b,c og d backup plan.. Du får jo reist rundt men jeg tror ikke det er en spesiellt god jobb for å være ærlig. Du kan lese mer her: http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.l...KeyValue=35875 - sitat:

Reiselivsbransjen er ikke lønnsledende.
Reiseselskapene ønsker ikke konkret å oppgi en reiseleders lønn, men sier: "Man blir ikke rik av å arbeide som reiseleder, men man blir rik på opplevelser. Lønnen kan variere alt etter hva slags arbeid det er snakk om, hvilken arbeidsgiver det er etc. Reiseledere som arbeider på destinasjoner utenfor Norge, har gjennomgående lavere lønn enn de som arbeider med turister i Norge, men der er det også langt lavere bo- og levekostander."

Det virker dermed på Jobbfebers redaksjon som om man bør se på reiselederyrket som en reiseopplevelse, uten å tenke for mye på lønn.
Jeg ville gått for pilot om du har muligheten til det, får reist mye, god lønn, og frynsegoder med flyvertinnene
Trådstarter
28 0
Sitat av rivar Vis innlegg
Jeg ville gått for pilot om du har muligheten til det, får reist mye, god lønn, og frynsegoder med flyvertinnene
Vis hele sitatet...
pilot har jeg tenkt mye på ja, men er ikke sikker på om jeg klarer og komme meg inn på pilotskuler. Er sykt bra betalt ja, har en kompis som sier at faren hans som er pilot kjenner en milion i året og litt til.
Sats på F16 pilot i forsvaret, så går du over til rutefly når du er ferdig med tjenesten der.
Ekstremt vanskelig å komme inn på, men det er nå en mulig vei til å bli pilot.

Du kan også starte ganske tidlig å fly småfly slik at du får en liten følelse av det hele (Positivt for evt forsvarstjeneste også) Men det er litt dyrt.
Neutral Good
Mith's Avatar
Pilot er godt betalt ja, men det er gode grunner for det.
Mange reisedøgn i året, også kjent som liten tid til familie.
Lang og dyr utdannelse.
Enormt mye ansvar.
Kombinerer du dette med svært høye krav til både fysikk og karakterer for å komme inn på skole så har du årslønn på over millionen.
De to måten å bli pilot i Norge er (såvidt meg bekjent) enten å gjør det i forsvaret (enormt mange søkere til veldig få plasser) pluss at det krever at du jobber i forsvaret minst 10år etter endt utdannelse, eller dra utenlands å ta utdannelsen privat, noe som selvfølgelig er veldig dyrt.
Sist endret av Mith; 17. juni 2010 kl. 14:17.
Trådstarter
28 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sats på F16 pilot i forsvaret, så går du over til rutefly når du er ferdig med tjenesten der.
Ekstremt vanskelig å komme inn på, men det er nå en mulig vei til å bli pilot.

Du kan også starte ganske tidlig å fly småfly slik at du får en liten følelse av det hele (Positivt for evt forsvarstjeneste også) Men det er litt dyrt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er også en vei og gå. Som du sa er det vanskelig og komme inn på siden det er mange forskjellige krav innen høyde, vekt osv. Personlig er jeg nesten 2 meter høy, tror kanskje det er litt masse siden jeg ikke er utvokst en gang, ikke vett jeg.
Noen som vett hvor jeg kan finne en liste over krav eller hva som hovedsakligt blir sett på ?
Generelle krav er stortsett: perfekt tannhelse, psykisk stabil og konsentrert, fysisk godt trent og perfekt syn.
Så, så lenge du er en aktiv og sunn gutt, med rundt 5 i snitt, så burde ikke det å få plass i forsvarets rekker noe problem. Om man bare går inn for det.

Kan også jobbe med andre enn F16 fly i forsvaret også, bare så det er sagt =)
Sist endret av Blackkoz; 17. juni 2010 kl. 14:21.
Trådstarter
28 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Generelle krav er stortsett: perfekt tannhelse, psykisk stabil og konsentrert, fysisk godt trent og perfekt syn.
Så, så lenge du er en aktiv og sunn gutt, med rundt 5 i snitt, så burde ikke det å få plass i forsvarets rekker noe problem. Om man bare går inn for det.

Kan også jobbe med andre enn F16 fly i forsvaret også, bare så det er sagt =)
Vis hele sitatet...
Takk for svar
men hvorfor ser di på tannhelse?
Har ikke så bra tannhelse siden jeg snuser
Les mer om opptakskravene her:

http://www.flymed.no/files/579296191.pdf

Gammel utgave, men grei veiledning.
Sitat av atomet Vis innlegg
Når man kommer opp på ledernivå er spillselskaper langt fra alene om den slags lønninger, og spillselskaper har vel også fint lite med reiseliv å gjøre, som var det trådstarter spurte om.

Er nok enig med marken, tviler på at du finner noe særlig bra betalt før du kommer opp på ledernivå i reiselivsbransjen
Vis hele sitatet...
Han spør innledningsvis om reiseliv før han så spør om reisejobber. Må du være mongo eller har du bare problemer med å forholde deg til folk? Det er tydelig at gutten ikke har særlig mye innsikt i hvilke yrker som faktisk får anledning til å reise mye, og da skader det vel ikke å gi ham noen eksempler?

Det er heller ikke snakk om ledernivå per se, men lokaliserte prioritetsstillinger det finnes flust av på grunn av måten slik håndteres i industrien. Det er på ingen som helst måte noen sjeldenhet å være en PR Manager, og det har pent lite med tradisjonelt lederskap å gjøre. Dessuten er kravet til utdanning lavt eller inteteksisterende om du har relevant praksis.
Sist endret av Franklin; 17. juni 2010 kl. 18:04.
Slapp av litt, da...