Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2550
Israel kan regnes som et av europas rikeste land, mye pga landets lobby-virksomhet i USA. Israel får flere millioner dollar i året i statstøtte ifra nettopp sistnevnte.

De resterende millioner får de i all hovedsak ifra våpensalg.

Det som har overrasket meg mest etter de siste dagers hendelser utenfor kysten av Gaza er IKKE Israels politikk eller maktmisbruk.

Det som bør vekke mest oppsikt her til lands er Israel har så sterk innflytelse på Norske medier at de kan påvirke redaksjonelle valg.

Legg merke til hvordan TV2 "dysser" ned slike saker som dette. Eventeuellt gir en kort og vel objektiv reportasje, om ikke manglende..

NRK er en tvers igjennom AP kanal, og gir det hele en mer sosialistisk vri, men de dekker ihvertfall brudd på bl.a. Krigs-rett på nasjonal TV i motsetning til TV2.

Hvem eier egentlig TV2??
Israel i Europa? Hah, sammen med andre europiske land som Libanon og Syria da eller? Ikke la MGP lure deg :P
Sitat av sugarcain Vis innlegg
Israel kan regnes som et av europas rikeste land, mye pga landets lobby-virksomhet i USA. Israel får flere millioner dollar i året i statstøtte ifra nettopp sistnevnte. De resterende millioner får de i all hovedsak ifra våpensalg.
Vis hele sitatet...
Israel er faktisk et land med mye verdiskapning. Det er derfor pensjonsfondet til Norge også investerer så mye i Israelske selskaper. Det er ikke på grunn av "lobbyvirksomhet" og "støttepenger" at Israel har velstand. Noen raske internettsøk gir deg at USA årlig kanskje gir 2,5 milliarder dollar (tror forresten du blander millioner og milliarder i posten din). Dette er nok bare en liten prosentandel av deres statsbudsjett. Til sammenligning har Norge et årlig budsjett på 120-150 milliarder dollar (husker ikke helt). Det er fint at du opplyser oss om at RESTEN av deres inntekter er fra våpensalg, dette var vi ikke klar over. Mest sannsynlig på grunn av at det er pisspreik. For det første er Israel en leverandør av alt fra råvarer til høyteknologi, og for det andre så fortjener de ikke det voldsomme fokuset på sitt våpensalg - Sverige selger da også jagerfly?

Forøvrig: Media er styrt av markedet. De måler hva vi ser på. Om de får lite respons på å vise samme nyhetssak hele dagen, så kutter de ned. Dette er grunnen til at vi har Paradise Hotel, Hotell Cæsar og andre hotell fra ****** vist på tv. I tillegg til dette så avventer nok media med sine reportasjer til de får begge sider av saken. Israel har publisert sine filmer og snakker om sin rett til selvforsvar. Media kan ikke bare vise sinte kommentatorer fra Aker brygge, men venter nok på at aksjonistene selv skal få komme til orde når de lander i kveld/i morgen.

Din teori om et "kontrollert" media i Norge er bare sprøyt.
Sist endret av Matthiesen; 2. juni 2010 kl. 22:52.
Jeg synes dekningen av begge sider har vært særdeles ålreit i denne saken, og legger seg nærmere den objektive røde tråden enn hva jeg hadde forventet av de vanligvis rimelig venstreorienterte norske mediene.
Sitat av sugarcain Vis innlegg
Det som bør vekke mest oppsikt her til lands er Israel har så sterk innflytelse på Norske medier at de kan påvirke redaksjonelle valg.

Legg merke til hvordan TV2 "dysser" ned slike saker som dette. Eventeuellt gir en kort og vel objektiv reportasje, om ikke manglende..

NRK er en tvers igjennom AP kanal, og gir det hele en mer sosialistisk vri, men de dekker ihvertfall brudd på bl.a. Krigs-rett på nasjonal TV i motsetning til TV2.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke på TV - men iogmed at du kommer med en så bastant påstand så burde det vel være like bastant enkelt å grunngi påstanden med en god forklaring av hva vi skal "legge merke til" og hvordan de "dysser det ned", og kanskje gitt en kontrast til hva det ideelt sett burde vært. Du gjør ikke dette så jeg synes hele posten din bare er grunnløse påstander og ikke veldig interessant eller oppsiktsvekkende.
Trådstarter
42 5
Israel sin deltagelse i Eurovisions grand prix har åpenbart gjort meg blind, kremt..

Jeg registrerte tidligere idag at "konvoi-saken" ikke ble dekket i TV2 21-nyhetene. At A-pressen er høyre-orientert er vel ingen hemmelighet? Når det gjelder eiere så tenkte jeg mer på deler av Egmont-gruppen, men dette skjærer litt over i konspirasjons-teori, så nevermind..

Israel sin avhengighet av USA kan vel uansett ikke neglisjeres??
Sitat av sugarcain Vis innlegg
Israel sin deltagelse i Eurovisions grand prix har åpenbart gjort meg blind, kremt..

Jeg registrerte tidligere idag at "konvoi-saken" ikke ble dekket i TV2 21-nyhetene. At A-pressen er høyre-orientert er vel ingen hemmelighet? Når det gjelder eiere så tenkte jeg mer på deler av Egmont-gruppen, men dette skjærer litt over i konspirasjons-teori, så nevermind..

Israel sin avhengighet av USA kan vel uansett ikke neglisjeres??
Vis hele sitatet...
Ok, så det var ikke på 21-nyhetene.

Tror du bør lage en facebook-gruppe og la dette komme ut til folket! Dette er jo helt sick!
Trådstarter
42 5
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Ok, så det var ikke på 21-nyhetene.

Tror du bør lage en facebook-gruppe og la dette komme ut til folket! Dette er jo helt sick!
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke medlem av Facegroup, noe tilsier meg at du kanskje er? Hils alle sammen
Sitat av sugarcain Vis innlegg
Jeg er ikke medlem av Facegroup, noe tilsier meg at du kanskje er? Hils alle sammen
Vis hele sitatet...
Jeg prøver bare få deg til å backe dette opp litt. Kanskje du kan prøve å fortelle noe som du synes er totalitært med media i Norge?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er en mye at media i Norge er så utrolig venstreorientert som en skal ha det til. Det var flere år siden at pressen var parti-avhengig og i dag gjør media, spesielt i Norge, en veldig god innsats i å være objektive. Derimot, grunnet pressens relativt nye historie, er den lett og dømme som venstreorientert når den skriver drit om typiske høyre holdningpunkter, og typisk venstreorientert når den skriver positivt om venstreholdninger. Men det alle overser er hvor vanvittig god jobb som faktisk blir gjort i å overholde en balanse.

FRP og Høyre får veldig mye plass i Norsk presse i forhold til hvor mye de faktisk gjør av seg, journalister er flinke med å opplyse om begge sidene fra politiske saker. Også ved bordingen av nødhjelpskonvoien var det ingen tvil om at journalistene gjorde det de kunne. Jeg har sett flere fra høyresiden fått fritt spillerom til å dele deres syn på saken gjennom media men nå som Palestina sympatisører faktisk samler flere store mengder mennesker og demonstrerer er det jo klart at dem skal havne i media.

Det trengs litt kaldt vann, media i Norge er meget politisk uavhengig med mindre det er en nisje avis.
Trådstarter
42 5
Jeg ønsker bare å påpeke at TV2 er litt vel høyrevridd i sin journalistikk. Det finnes selvsagt mye værre alternativer, men er glad for at NRK legger såpass redaksjonell tyngde bak denne spesifikke saken. Hadde det ikke vært for lisensen så hadde nok desverre vær-damene på TV2 sendt riks-TV uti konkursens rand. Ikke misforstå; Jeg er ikke for lisens. Men skulle vi telle minutt-dekning i beste sende-tid for hver av kanalene vedr. "konvoi.saken", så ville TV2 havnet urovekkende langt bak i statistikken.
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er en mye at media i Norge er så utrolig venstreorientert som en skal ha det til. Det var flere år siden at pressen var parti-avhengig og i dag gjør media, spesielt i Norge, en veldig god innsats i å være objektive. Derimot, grunnet pressens relativt nye historie, er den lett og dømme som venstreorientert når den skriver drit om typiske høyre holdningpunkter, og typisk venstreorientert når den skriver positivt om venstreholdninger. Men det alle overser er hvor vanvittig god jobb som faktisk blir gjort i å overholde en balanse.
Vis hele sitatet...
Den individuelle profilen til de ulike avisene er nok mer nøytral enn man liker å tro, men det forandrer ikke det faktum at journalister tradisjonelt sett er en yrkesgruppe med en klar venstrevridning, og det er de som vinkler sakene.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Franklin Vis innlegg
Den individuelle profilen til de ulike avisene er nok mer nøytral enn man liker å tro, men det forandrer ikke det faktum at journalister tradisjonelt sett er en yrkesgruppe med en klar venstrevridning, og det er de som vinkler sakene.
Vis hele sitatet...
Men det er det som kommer på trykk som teller. Jeg kjenner en del journalister og de fleste ligger i SV/AP spekteret og noen få er Røde, men allikevel vinkler dem objektivt i sitt arbeid.
Absolutt objektivitet er en myte og en bløff, og en journalists personlige standpunkt vil alltid skinne gjennom i en eller annen grad, om enn ikke i hver sak. Når de på desken snurrer og jodler med overskrifter og foretar ørsmå omskrivninger så endrer ikke det essensen av en sak, og dekningen er i større grad basert på eget initativ enn hva sentralledelsen forespør.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Franklin Vis innlegg
Absolutt objektivitet er en myte og en bløff, og en journalists personlige standpunkt vil alltid skinne gjennom i en eller annen grad, om enn ikke i hver sak. Når de på desken snurrer og jodler med overskrifter og foretar ørsmå omskrivninger så endrer ikke det essensen av en sak, og dekningen er i større grad basert på eget initativ enn hva sentralledelsen forespør.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, ikke tro at journalistene arbeider med sjelen sin, de arbeider med hodet.
... og det er slik at ens politiske overbevisning ikke skinner gjennom i andre aspekter av personligheten?

Jeg er for øvrig journalist selv, men ikke i dagspressen.
Sist endret av Franklin; 3. juni 2010 kl. 01:23.
Sitat av sugarcain Vis innlegg
Det som bør vekke mest oppsikt her til lands er Israel har så sterk innflytelse på Norske medier at de kan påvirke redaksjonelle valg.

Legg merke til hvordan TV2 "dysser" ned slike saker som dette. Eventeuellt gir en kort og vel objektiv reportasje, om ikke manglende..
Vis hele sitatet...
Eller så er det riktig å dysse ned en sak som dette, med tanke på at det helt åpenbart var planlagt fra arrangørene av konvoien å drite ut Israel og risikere uskyldige 18 måneder gamle barn i samme slengen, for oppmerksomhet og sympati.

Det er naivt og kunnskapsløst å tro at Israel lever på amerikansk statstøtte fordi de mottar "flere millioner dollar". Ganske mye mer enn noen millioner dollar som kreves for å drifte et land som Israel.
I 2007 var den direkte økonomiske støtten fra USA på rundt 3 milliarder USD, rundt 0,07 % av Israels BNP
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Eller så er det riktig å dysse ned en sak som dette, med tanke på at det helt åpenbart var planlagt fra arrangørene av konvoien å drite ut Israel og risikere uskyldige 18 måneder gamle barn i samme slengen, for oppmerksomhet og sympati.
Vis hele sitatet...
Det var planlagt i den forstand at dei åpenbart vil sette fokus på det svært mange, inkludert FN og svært mange andre land, oppfatter som en ulovlig blokkade og okkupasjon av Gaza-stripa, med umenneskelege leveforhold for palestinarane der.

Det som ikkje var planlagt var utfallet - det var neppe nokon som venta seg dette utfallet. Ein venta seg kanskje at skipet vart tatt i arrest av israelsk kystvakt, eller profesjonelle tollarar - men neppe væpna elitesoldater...

Forøvrig er det å rette oppmerksomet på eit slikt overgrep som apharteidstaten Israel gjer her eit gode: Gaza fortener ikkje å bli gløymt.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er naivt og kunnskapsløst å tro at Israel lever på amerikansk statstøtte fordi de mottar "flere millioner dollar". Ganske mye mer enn noen millioner dollar som kreves for å drifte et land som Israel.
Vis hele sitatet...
Millioner? Milliarder. 2.5 milliarder dollar i militær støtte, og tilsvarande i direkte pengestøtte, samt garantier på lån. Så totalt beløp er over fem milliarder dollar årlig. Til samanlikning hadde Noreg budsjetert med utgifter på 775 milliarder NOK i 2008, så støtta Israel får ville utgjort 5% av det norske statsbudsjettet. Det er tilsvarande det underskotet vi ville hatt om vi ikkje hadde olje.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det var planlagt i den forstand at dei åpenbart vil sette fokus på det svært mange, inkludert FN og svært mange andre land, oppfatter som en ulovlig blokkade og okkupasjon av Gaza-stripa, med umenneskelege leveforhold for palestinarane der.

Det som ikkje var planlagt var utfallet - det var neppe nokon som venta seg dette utfallet. Ein venta seg kanskje at skipet vart tatt i arrest av israelsk kystvakt, eller profesjonelle tollarar - men neppe væpna elitesoldater...

Forøvrig er det å rette oppmerksomet på eit slikt overgrep som apharteidstaten Israel gjer her eit gode: Gaza fortener ikkje å bli gløymt.
Vis hele sitatet...
Det de forventet var akkurat det som skjedde på de skipene hvor de ikke ble gærne med metallstenger. Israel forutså ikke at fredsaktivistene skulle være så voldelige, og det var derfor de bordet med paintballgæver. Pistolen var bare backup og de hadde aldri intensjoner om å drepe. Dette ville ikke skjedd hadde ikke fredsaktivistene bestemt seg for å risikere sitt og sine medpassasjeres liv. Hvis de ønsker å få oppmerksomhet rundt Gaza kan de bruke normale demokratiske metoder og ikke drapsforsøk, martyrdom og vold.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Millioner? Milliarder. 2.5 milliarder dollar i militær støtte, og tilsvarande i direkte pengestøtte, samt garantier på lån. Så totalt beløp er over fem milliarder dollar årlig. Til samanlikning hadde Noreg budsjetert med utgifter på 775 milliarder NOK i 2008, så støtta Israel får ville utgjort 5% av det norske statsbudsjettet. Det er tilsvarande det underskotet vi ville hatt om vi ikkje hadde olje.
Vis hele sitatet...
Var heller en kommentar til påstanden om at det bare var noen millioner. Jeg er fullt klar over at Israel har mottat anseelig støtte fra USA helt siden starten av. Israel ville neppe eksistert hadde det ikke vært for støtten. Det har dog ingen relevans for denne saken her. Det er relevant for hele diskusjonen rundt hvorvidt Israel bør eksistere.

Hvis du skal sammenligne tallene så sammenlign med Israelsk økonomi og ikke norsk, slik som Mortalf gjorde. Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker norsk økonomi inn i debatten.
Sist endret av Stratops; 3. juni 2010 kl. 21:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Israel forutså ikke at fredsaktivistene skulle være så voldelige, og det var derfor de bordet med paintballgæver.
Vis hele sitatet...
FN har tilbydd seg å opptre som mellommenn, og sjekke all transport inn og ut av Gaza. Tyrkia gjennomsøkte konvoien etter våpen før det la frå kai. Israel nekter imidlertid å la FN sleppe til. Det er essensen av problemet her: det handler ikkje om å kontrollere skipa, det handler om makt over Gaza, og propagandakrig.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Pistolen var bare backup og de hadde aldri intensjoner om å drepe. Dette ville ikke skjedd hadde ikke fredsaktivistene bestemt seg for å risikere sitt og sine medpassasjeres liv. Hvis de ønsker å få oppmerksomhet rundt Gaza kan de bruke normale demokratiske metoder og ikke drapsforsøk, martyrdom og vold.
Vis hele sitatet...
Normale demokratiske måter som massiv fordømmelse fra EU? Fra FN? Tildels fra USA? Fra så godt som samtlige land i verden? Det har jo vist seg å ikkje fungere, fordi Israel gir faen i internasjonalt press. Mot stater som begår overgrep funker desverre ikkje demokratisk press så lenge dei har en sugardaddy i sikkerhetsrådet.

Eg ser heller ikkje kva som er illegitimt med å forsvare seg mot nokon som prøver å borde fartøyet i internasjonalt farvatn. Eg ser heller ikkje at slagvåpen er ekstremt stor trussel mot elitesoldater i kamputrustning. Og kanskje Israel, som den profesjonelle parten, burde forutsett litt slike ting, og stansa fartøyet i Israelsk farvatn, på dagtid, ved hjelp av konvensjonelle metoder, istaden for å borde det? Då trur eg ikkje nokon andre enn aktivistane hadde rynka på nasa av det.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis du skal sammenligne tallene så sammenlign med Israelsk økonomi og ikke norsk, slik som Mortalf gjorde. Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker norsk økonomi inn i debatten.
Vis hele sitatet...
Fordi det gir et visst bilde på størrelsen av bidraga når du ser at det er på størrelse med det vi tar ut av oljeformuen vår, aight?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Normale demokratiske måter som massiv fordømmelse fra EU? Fra FN? Tildels fra USA? Fra så godt som samtlige land i verden? Det har jo vist seg å ikkje fungere, fordi Israel gir faen i internasjonalt press. Mot stater som begår overgrep funker desverre ikkje demokratisk press så lenge dei har en sugardaddy i sikkerhetsrådet.
Vis hele sitatet...
Israel gir ikke faen i internasjonalt press. Hadde de gjort det hadde dette problemet forsvunnet for lenge siden, på en sannsynligvis lite ideell måte. Internasjonalt press er den eneste grunnen til at denne konflikten vedvarer, og det må være lov å spørre seg om hvor mange liv, og da tenker jeg ikke bare på hjerter som slår, som ville vært reddet om Israel ikke hadde blitt utsatt for internasjonalt press. Det er etisk galt, men reelt sett ville det kanskje hatt færre konsekvenser.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg ser heller ikkje kva som er illegitimt med å forsvare seg mot nokon som prøver å borde fartøyet i internasjonalt farvatn. Eg ser heller ikkje at slagvåpen er ekstremt stor trussel mot elitesoldater i kamputrustning. Og kanskje Israel, som den profesjonelle parten, burde forutsett litt slike ting, og stansa fartøyet i Israelsk farvatn, på dagtid, ved hjelp av konvensjonelle metoder, istaden for å borde det? Då trur eg ikkje nokon andre enn aktivistane hadde rynka på nasa av det.


Fordi det gir et visst bilde på størrelsen av bidraga når du ser at det er på størrelse med det vi tar ut av oljeformuen vår, aight?
Vis hele sitatet...
Du kan vel enkelt se hva slags trussel slagvåpen utgjør ganske enkelt fra videone som har blitt sluppet og vitnemålene fra israelske soldater. Her påstår du jo at ingen israelske soldater ble skadet fordi utrustningen gjorde dem usårbare mot slagvåpen.

Hadde de forutsett at aktivistene egentlig var martyrer i fåredrakt ville de bordet med maskingevær. Isteden prøvde de en fremgangsmåte som vanligvis ville ført til lite annet enn blåmerker og ødelagte klær.

Å operere i internasjonalt farvann for å beskytte en blokade er lov i følge San Remo memoet 67a hvis du advarer dem i forkantm, noe Israel gjorde mange ganger.



Sitat av slashdot Vis innlegg
Fordi det gir et visst bilde på størrelsen av bidraga når du ser at det er på størrelse med det vi tar ut av oljeformuen vår, aight?
Vis hele sitatet...
For 5 milliarder dollar kan du kjøpe flere tusen tonn med melkerull. Tenk så mye det er!

Når du sammenligner med ting som egentlig ikke har noe med temaet å gjøre er det lett å både underdrive og overdrive. Hold deg objektivt og ikke fordum debatten.
Sist endret av Stratops; 3. juni 2010 kl. 22:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Israel gir ikke faen i internasjonalt press. Hadde de gjort det hadde dette problemet forsvunnet for lenge siden, på en sannsynligvis lite ideell måte. Internasjonalt press er den eneste grunnen til at denne konflikten vedvarer, og det må være lov å spørre seg om hvor mange liv, og da tenker jeg ikke bare på hjerter som slår, som ville vært reddet om Israel ikke hadde blitt utsatt for internasjonalt press. Det er etisk galt, men reelt sett ville det kanskje hatt færre konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Die endlösung...? Det er dei minna du drar fram med retorikken din. Det er få, om ingen land, så har fått så mange FN-resolusjoner mot seg. Det er få, om ingen land som har okkupert så store landområder over så lang tid. Det er få, om ingen land, som ikkje blir anerkjent av et titalls FN-medlemmer.

Resten av det du skriv er forøvrig direkte kvalmande å lese.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Du kan vel enkelt se hva slags trussel slagvåpen utgjør ganske enkelt fra videone som har blitt sluppet og vitnemålene fra israelske soldater. Her påstår du jo at ingen israelske soldater ble skadet fordi utrustningen gjorde dem usårbare mot slagvåpen.
Vis hele sitatet...
Eg påstår ikkje at det gjer dei usårbare, men at dei tåler en del meir enn sivile ville tålt av samme våpena. Dessuten får vi jo håpe for deira del at dei har langt betre trening i kampsituasjoner enn sine sivile motparter, og da synst eg det er rimelig naturlig å legge skulda for fuckupen - om du vel å anta at det var ein glipp - på den parten som burde ha suverent størst sjans til å forutsjå og planlegge det.

Forøvrig så er argument i den retninga uviktig - dei kunne utmerka godt stoppa skipa på konvensjonell måte, i dagslys. Da hadde det neppe fått samme utfall...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg påstår ikkje at det gjer dei usårbare, men at dei tåler en del meir enn sivile ville tålt av samme våpena. Dessuten får vi jo håpe for deira del at dei har langt betre trening i kampsituasjoner enn sine sivile motparter, og da synst eg det er rimelig naturlig å legge skulda for fuckupen - om du vel å anta at det var ein glipp - på den parten som burde ha suverent størst sjans til å forutsjå og planlegge det.

Forøvrig så er argument i den retninga uviktig - dei kunne utmerka godt stoppa skipa på konvensjonell måte, i dagslys. Da hadde det neppe fått samme utfall...
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er bedre å legge skylden på de martyrene som faktisk forårsaket det.

Du snakker først om at Israel har mye militær erfaring og kunnskaper, for så å påstå at du mye mer om strategi enn de gjør? Du syns ikke dette blir litt dumt?
Sist endret av Stratops; 3. juni 2010 kl. 22:39.
Du får synes hva du vil, det er totalt uvesentlig.

Han sier ikke at han kan mer enn israel om strategi, han sier at israel ikke var ute etter en fredelig løsning, og jeg har nøyaktig samme inntrykket. Å stoppe disse skipene, eller å forsikre seg om at de ikke hadde våpen ombord, hadde vært fullt mulig på mer fredelige måter, men det var rett og slett ikke det Israel ønsket - som vanlig.
Sist endret av atomet; 3. juni 2010 kl. 23:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Du snakker først om at Israel har mye militær erfaring og kunnskaper, for så å påstå at du mye mer om strategi enn de gjør? Du syns ikke dette blir litt dumt?
Vis hele sitatet...
Nei. Eg seier at som den profesjonelle parten, med best innsyn i strategi og suverent best tilgang på ressurser så ender Israel opp med ansvaret for det, enten det var en glipp eller eit ønska resultat.
Sitat av atomet Vis innlegg
Du får synes hva du vil, det er totalt uvesentlig.

Han sier ikke at han kan mer enn israel om strategi, han sier at israel ikke var ute etter en fredelig løsning, og jeg har nøyaktig samme inntrykket. Å stoppe disse skipene, eller å forsikre seg om at de ikke hadde våpen ombord, hadde vært fullt mulig på mer fredelige måter, men det var rett og slett ikke det Israel ønsket - som vanlig.
Vis hele sitatet...
Israel gjorde flere forsøk på å løse problemet fredelig ved å spørre om de kunne gå over det som befant seg på skipene og se om det var noe galt der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Israel gjorde flere forsøk på å løse problemet fredelig ved å spørre om de kunne gå over det som befant seg på skipene og se om det var noe galt der.
Vis hele sitatet...
...innbefatta å beslaglegge bygningsmaterialer. Ja, Israel vil nekte ting som sement innreise til Gaza. Difor er israelsk kontroll av vareflyten inn til Gaza uakseptabel; du kan ikkje forvente at det skal kunne byggast eit samfunn utan byggematerialer.

Eg ser heller ikkje kvifor Israel motset seg FN-kontroll av sendingar og grenseoverganger, om Israel har så fredelige hensikter...
Sitat av slashdot Vis innlegg
...innbefatta å beslaglegge bygningsmaterialer. Ja, Israel vil nekte ting som sement innreise til Gaza. Difor er israelsk kontroll av vareflyten inn til Gaza uakseptabel; du kan ikkje forvente at det skal kunne byggast eit samfunn utan byggematerialer.

Eg ser heller ikkje kvifor Israel motset seg FN-kontroll av sendingar og grenseoverganger, om Israel har så fredelige hensikter...
Vis hele sitatet...
Tenk litt på HVORFOR Israel nekter akkurat byggemateriale.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Tenk litt på HVORFOR Israel nekter akkurat byggemateriale.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig relevant? Det er i mine auge eit elementært faktum at ein må ha byggematerialer for å få til eit fungerande samfunn, og eg har ein liten anelse om at det er lettare å rekrutere sjølvmordsbombarar når dei bur i en teltleir enn om dei bur i hus.

Så eg trur israel grev si eiga grav ved å ikkje tillate oppbygging av Gaza. Alternativet er desverre at dei håper å fordrive befolkinga der.
Sist endret av vidarlo; 4. juni 2010 kl. 16:03.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Tenk litt på HVORFOR Israel nekter akkurat byggemateriale.
Vis hele sitatet...
For å nekte å bygge opp et samfunnet igjen innenfor Gaza? For å ha mer kontroll over Palestina? Eller kanskje det er fordi de vil undertrykke folket der nede enda mer ved å ikke gi dem nok av noe. Folket på Gaza-stripa er så usannsynlig undertrykt. De blir tråkket på av Israel hele tiden. Amnesty klikker, FN klikker, verden klikker! Palestinerne som bor på Gaza har det så forjævlig, og det eneste dere høyre-ekstreme, USA-sympatisører tenker er at hele Gaza-stripa består av Hamas. Og nei, hvis du vil ha det inn med te-skje så består nesten hele Gaza-stripa av sivile. Mennesker som deg og meg som bare ønsker å være med familien sin, ta seg en pils i sola og nyte friheten. Men det går jo selvfølgelig ikke når de ikke engang har materiale til å bygge en jævla inngang eller terrasse.

Det som nesten provoserer meg mest er at nesten alle høyre-ekstreme støtter Israel, totalt blottet for å tenke selv, bare fordi de støtter USA, som støtter Israel.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
For å nekte å bygge opp et samfunnet igjen innenfor Gaza? For å ha mer kontroll over Palestina? Eller kanskje det er fordi de vil undertrykke folket der nede enda mer ved å ikke gi dem nok av noe. Folket på Gaza-stripa er så usannsynlig undertrykt. De blir tråkket på av Israel hele tiden. Amnesty klikker, FN klikker, verden klikker! Palestinerne som bor på Gaza har det så forjævlig, og det eneste dere høyre-ekstreme, USA-sympatisører tenker er at hele Gaza-stripa består av Hamas. Og nei, hvis du vil ha det inn med te-skje så består nesten hele Gaza-stripa av sivile. Mennesker som deg og meg som bare ønsker å være med familien sin, ta seg en pils i sola og nyte friheten. Men det går jo selvfølgelig ikke når de ikke engang har materiale til å bygge en jævla inngang eller terrasse.

Det som nesten provoserer meg mest er at nesten alle høyre-ekstreme støtter Israel, totalt blottet for å tenke selv, bare fordi de støtter USA, som støtter Israel.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke USA-sympatisør, og vil heller ikke klassifisere meg som høyre-ekstrem.

Palestinere drikker ikke mye pils, de er ikke særlig glad i de vestlige frihetsidealene som likestilling og de lærer barna sine opp til å bli anti-semitter.

Hamas regjerer forøvrig i Gaza så det er ikke helt på trynet å anta at ganske mange av menneskene der støtter dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Palestinere drikker ikke mye pils, de er ikke særlig glad i de vestlige frihetsidealene som likestilling og de lærer barna sine opp til å bli anti-semitter.
Vis hele sitatet...
Nei, rart med det, moderate politiske krefter lir gjerne når forventa levealder tikker ned mot 30-tallet, og ein er okkupert. Da blir ekstremisme et forståelig, om enn forkastelig, alternativ.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hamas regjerer forøvrig i Gaza så det er ikke helt på trynet å anta at ganske mange av menneskene der støtter dem.
Vis hele sitatet...
...men du reflekterer ikkje over kvifor dei har den støtta, til fordel for dei meir moderate i PLO. Kanskje det er verdt å ikkje sjå på ting som fullstendig isolerte?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, rart med det, moderate politiske krefter lir gjerne når forventa levealder tikker ned mot 30-tallet, og ein er okkupert. Da blir ekstremisme et forståelig, om enn forkastelig, alternativ.
Vis hele sitatet...
Påstår du at palestinerne drakk pils, behandlet kvinner som likeverdige og lærte opp barna sine til å elske alle uansett hva slags folkeslag de tilhørte, som vi i Norge gjør, før Israel ble en realitet?

Sitat av slashdot Vis innlegg
...men du reflekterer ikkje over kvifor dei har den støtta, til fordel for dei meir moderate i PLO. Kanskje det er verdt å ikkje sjå på ting som fullstendig isolerte?
Vis hele sitatet...
De støtter Hamas fordi de hater Israel. Inntil de slutter å hate vil det aldri bli fred, hvis ikke Israelerne blir utryddet.
Sist endret av Stratops; 4. juni 2010 kl. 18:23.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, rart med det, moderate politiske krefter lir gjerne når forventa levealder tikker ned mot 30-tallet, og ein er okkupert.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Forventet levealder i Gaza er ifølge CIA Factbook 73.68 år, sånn ca midt på treet og bedre enn naboer som Egypt og Tyrkia AFAIK.

Hvis du ikke liker at det står CIA som kilde så kan du finne en bedre. Gapminder sine tall (for det meste FN) viser at ikke siden Rwanda på 90-tallet har noen land vært nær 30 år som forventet levealder. Laveste idag er vel Angola på ca 38, eller Afghanistan.

At det er andre ting, okkupasjonen i seg selv og mangel på selvdeterminans som spiller inn er jo klart. Men jeg tror det er en myte at fattigdom i seg selv er veldig bra grobunn for ekstremisme. Terrorister har ofte best støtte i mer utdannede og velstående sektorer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Påstår du at palestinerne drakk pils, behandlet kvinner som likeverdige og lærte opp barna sine til å elske alle uansett hva slags folkeslag de tilhørte, som vi i Norge gjør, før Israel ble en realitet?
Vis hele sitatet...
Nei, eg påstår ikkje det, og eg forstår virkelig ikkje kvifor du vil dra det inn. Vi har ikkje alltid gjort det i Noreg heller, men vi har hatt stor samfunnsutvikling fordi vi har hatt tilgang på råstoff, industri og byggematerialer.
Sitat av Stratops Vis innlegg
De støtter Hamas fordi de hater Israel. Inntil de slutter å hate vil det aldri bli fred, hvis ikke Israelerne blir utryddet.
Vis hele sitatet...
...men kvifor hater dei? Evner du å stille det spørsmålet? Kanskje ein del av grunnen er at Israel de facto nekter dei å bygge hus, og brukar bulldozerar mot palestinske heimar? At Israel tvinger dei til å leve i fattigdom utan reelt håp om endring? At Israel okkuperer landområdet. Rart med det, nordmenn hata gjerne tyskerane under okkupasjonen også, sjølv om ein hadde eit godt forhold før det.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
At det er andre ting, okkupasjonen i seg selv og mangel på selvdeterminans som spiller inn er jo klart. Men jeg tror det er en myte at fattigdom i seg selv er veldig bra grobunn for ekstremisme. Terrorister har ofte best støtte i mer utdannede og velstående sektorer.
Vis hele sitatet...
One mans terrorist is another mans freedom fighter...

Palestinarane har gått heile vegen, fra deportasjon i 1948, til forhandlinger, gjennom to intifadaer, for å ende opp med det dei har i dag. Verda, og palestinarane har sett at forhandlinger ikkje funker. Israel held stadig på med settlements, stikk i strid med det dei har forplikta seg til gjennom forhandlinger, og stikk i strid med det både FN og USA har sagt gjentatte ganger. Når folk ser at forhandling ikkje funker er det gjerne nærliggande å gripe til vold, og krevje problemet - staten Israel - fjerna? Eg skal ikkje sei eg har rett, men på meg verkar det ikkje totalt usannsynlig reaksjonsmønster akkurat.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, eg påstår ikkje det, og eg forstår virkelig ikkje kvifor du vil dra det inn. Vi har ikkje alltid gjort det i Noreg heller, men vi har hatt stor samfunnsutvikling fordi vi har hatt tilgang på råstoff, industri og byggematerialer.
Vis hele sitatet...
"Nei, rart med det, moderate politiske krefter lir gjerne når forventa levealder tikker ned mot 30-tallet, og ein er okkupert. Da blir ekstremisme et forståelig, om enn forkastelig, alternativ."

Du sa det, men la oss nå gå videre.

Sitat av slashdot Vis innlegg
...men kvifor hater dei? Evner du å stille det spørsmålet? Kanskje ein del av grunnen er at Israel de facto nekter dei å bygge hus, og brukar bulldozerar mot palestinske heimar? At Israel tvinger dei til å leve i fattigdom utan reelt håp om endring? At Israel okkuperer landområdet. Rart med det, nordmenn hata gjerne tyskerane under okkupasjonen også, sjølv om ein hadde eit godt forhold før det.
Vis hele sitatet...
Anti-semittisme har levd i beste velgående i den muslimske delen av verden i århundrer. Hatet var der før Israel ble en stat. Ergo er ikke antagelsen din om at hatet oppsto fra den uretten Israel har påført den palestinske befolkningen riktig.

Sitat av slashdot Vis innlegg
One mans terrorist is another mans freedom fighter...
Vis hele sitatet...
Terrorisme er et angrep som ikke er rettet mot militæret, men mot sivilbefolkningen, for å skape frykt. Jeg irriterer meg over at dette sitatet stadig kommer opp ettersom det viser mangel på basic kunnskaper om et ord som er sentralt i denne debatten. Nei, en person som kjemper for frihet er ikke nødvendigvis en terrorist, selv om de i de aller fleste tilfellene er det fordi terror er en god måte å oppnå sitt mål.



Sitat av slashdot Vis innlegg
Palestinarane har gått heile vegen, fra deportasjon i 1948, til forhandlinger, gjennom to intifadaer, for å ende opp med det dei har i dag. Verda, og palestinarane har sett at forhandlinger ikkje funker. Israel held stadig på med settlements, stikk i strid med det dei har forplikta seg til gjennom forhandlinger, og stikk i strid med det både FN og USA har sagt gjentatte ganger. Når folk ser at forhandling ikkje funker er det gjerne nærliggande å gripe til vold, og krevje problemet - staten Israel - fjerna? Eg skal ikkje sei eg har rett, men på meg verkar det ikkje totalt usannsynlig reaksjonsmønster akkurat.
Vis hele sitatet...
Her har du glatt gått forbi alt det Hamas og andre palestinske grupper har gjort.
Sist endret av Stratops; 4. juni 2010 kl. 21:05.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
42 5
Vær så snill å skille imellom anti-semitisme og en internasjonal misnøye / uenighet med Israels politikk vedr. denne spesifikke saken.


[ Terrorisme er et angrep som ikke er rettet mot militæret, men mot sivilbefolkningen, for å skape frykt. Jeg irriterer meg over at dette sitatet stadig kommer opp ettersom det viser mangel på basic kunnskaper om et ord som er sentralt i denne debatten. Nei, en person som kjemper for frihet er ikke nødvendigvis en terrorist, selv om de i de aller fleste tilfellene er det fordi terror er en god måte å oppnå sitt mål. ]


Fint at du deler DIN forståelse rundt begrepet terrorisme.

Om det er antallet døde sivile som bestemmer utfallet om hvem som driver med terrorisme, så er det vel Israel som trekker det korteste strået?


[Her har du glatt gått forbi alt det Hamas og andre palestinske grupper har gjort.[/quote]


Det er den uproposjonale maktbruken Israels regjering utøver og deres hjernevasking av landets innbyggere som det stilles spørsmåls-tegn ved. Er det noen som bør kun kalles Israels venner så er det aktivistene som kanskje kan klare å få en slutt på deres navle-beskuende krigs / okkuperings politikk.
Sist endret av sugarcain; 5. juli 2010 kl. 00:40.