Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1203
Når politiet tar beslag i dine eiendeler som f.eks. Mobiltelefon, datamaskiner og hardisker.

Hvilke forholdsregler bør man ta når man får disse tilbake? Jeg vet at de "speiler" datamaskinene. Bør man endre passord? Har de lov å gå inn på den "speila" datamaskinen å se etter passord til mail osv. hvis de mistenker noe? Kan de plante overvåkningsprogram på telefonen?
Sist endret av Enus; 30. desember 2013 kl. 09:55.
Jeg ville nå gjort det samme som ved et ethvert anna datainnbrudd, wipe datamaskin/telefon, skift alle passord
jeg benytter anledningen til å spørre hva som kan gjøres med en pc som har blitt beslaglagt av politiet. Kommer den til å bli chippa fysisk eller får jeg programmer i systemet som systemet ikke kan detecte? skal koste på meg formatering når den kommer tilbake.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Kaptein Snus Vis innlegg
jeg benytter anledningen til å spørre hva som kan gjøres med en pc som har blitt beslaglagt av politiet. Kommer den til å bli chippa fysisk eller får jeg programmer i systemet som systemet ikke kan detecte? skal koste på meg formatering når den kommer tilbake.
Vis hele sitatet...
Om det bare er politiet vil du nok få den tilbake i samme stand som du fikk den, altså uten spyware på den. Om du har fått oppmerksomheten til feks PST så hadde jeg ikke blitt overrasket om de hadde plantet spyware på maskinen om de mistenker deg for noe veldig alvorlig. Om det er en praksis PST holder på med vet jeg ikke, men det hadde ikke overrasket meg.

Tilbake til politiet igjen, det kan jo selvfølgelig være folk som ikke følger reglene og benytter muligheten til å plante spyware for personlige formål som ikke er i politiets interesser. Det er nok ikke en dum idé å formatere/reset maskinene du får tilbake, man vet aldri.