Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1268
Jeg er snart ferdig med 3. året medier og kommunikasjon på videregående.
Tenkte litt på det, og kom frem til at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre videre med det!

Er det noen som vet noe om hvordan man kan få seg en relatert jobb, og hvilke? Eller hva man trenger videre? O.o

Edit: Legger til at jeg fokuserte mest på grafisk og fotografering, og noe video.
Sist endret av 6udxd; 14. juni 2013 kl. 00:24.
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Gå til opplæringssenteret for visuell kommunikasjon og spør om de kan hjelpe deg.
Du kan sende dem CV, søknad, portfolie og standpunktkarakterene dine, så vil de hjelpe deg med å kontakte
ulike bedrifter som kan ta deg inn som lærling.

Mest av alt må du prøve å lete selv. Søk litt rundt og finn bedrifter som driver med Grafisk design, web, reklame utifra hvilken kompetanse du har. Og spør dem om de er villige til å ta deg inn som lærling. Lærlingsordenen er faktisk nyttig for både deg og bedriftene, men det er jævlig vanskelig å finne noen som vil ta deg inn. jeg har prøvd i 3 år nå.

Du må også være villig til å flytte til de større byene for å finne jobb. der er det 1000x bedre sjanse for å få plass.
Lag en fancy smancy cv, og søknad. Og bygg opp portfolien din! det er viktig!

http://www.opplaringssenteret.no/
Med mindre du er helt latterlig skilla på noe innenfor feltet, vil det være vanskelig for deg å få deg en jobb. Alle vil jobbe med "noe innen media" og uten arbeidserfaring og/eller høyere utdanning stiller du svært dårlig.

Du kan jo kikke på dette med lærling, men som brukeren selv sier han har brukt 3 år på det uten hell... Dette er tre år du kan bruke på Westerdals eller andre utdanningsinstitusjoner hvor det tilbys "noe-innen-media"-utdanning.

Hva noen av mine venner gjorde etter MoK på VGS:
- Westerdals, grafisk design - pause fra arbeidslivet for å jobbe men skal inn for Statoil, reklame/branding.
- HiO, Journalistikk - Jobber freelance for mange store aviser
- HiO, Medier og Kommunikasjon bachelor + managementfag - jobber nå i MTV
- UiO, Medievitenskap bachelor + journalistikk&skrivefag - ikke ferdig ennå.
- UiO, Medievitenskap master + pedagogikk - lektor på VGS i MoK.

Andre nøkkelord her er kontakter i bransjen.
Sist endret av Lily Bowen; 14. juni 2013 kl. 06:15.