Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 5139
Sitat av http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167863
VG Nett) Høyre vil ha karakterer for 5.klassinger og at skoledagene skal bli lengre. Men partiet forkastet forslaget om 4-åringer på skolen.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167863
Men Landsmøtet vedtok at det bør åpnes for forsøk med karakterer fra femte trinn ved skoler som selv ønsker det. Samtidig vil partiet at alle barn bør få tilbud om gratis leksehjelp. Også flere skoletimer med grunnfagene norsk og matte ønsker partiet å innføre på barneskolen.
Vis hele sitatet...
For et idiotisk forslag, tenke seg til at FIREÅRINGER skal gå i grunnskolen?!?!
Herregud, de hører da hjemme hos sine foreldre, dagmamma, eller i barnehagen.
Skal ikke barn få være barn lenger?

Hva er dette med MERE timer i skolen?!?!
Hva med de som allerede er møkka lei, og i prinsippet kunne tenke seg å gå på timen dersom det ikke hadde vært skoletvang i dette "frie" landet?

Det eneste mere press i henhold til skole, venner, foreldre og samfunn generelt sett er jo at risikoen for selvmord blant personer under 16 år vil øke dramatisk etter som de svakeste ikke greier å henge med.

Det værste av alt er at mesteparten av pensumet i skolen er regelrett bullshit:

Kristendom Dette er et fantasi fag der man lærer om Jesus, Gud og kompisene deres Moses og Noa. Ganske skrudd historie, som i prinsippet kunne ha vært Donald Duck & Company.

Norsk Det å lese og skrive er selvsagt viktig, men at læreren gneldrer om gørrkjedelige ting som Ivar Åsen og slikt kunne vi strengt talt vært spart for.

Matte Her er det endel som er relevant. Pluss, minus, deling og ganger. Det er det eneste mesteparten har bruk for. Masse kjedelige brøker ser jeg strengt talt ikke at man kan bruke til noe praktisk. Dette faget er oversvømmet av masse innviklet stoff som dagens unger kunne ha vært spart for.

Det finnes sikket flere eksempler.

Og for de som måtte lure så ble jeg mektig provosert av denne artikkelen.
Sist endret av Gubbe; 6. mai 2007 kl. 21:32.
Når er det jo slik at grunnskolen her i norge er en barnehage, så tviler nok på at til og med dagens 6 åringer(det er da man begynner på skole?) er i nærheten av å lære noe om Ivar Aasen, brøker eller en gang pluss eller minus.. Donal duck er faktisk det di leser da, eller blir lest for.. Så det blir jo egentlis samma om man har ungen i barnehagen eller den så kalte "skola" når di er 4..

Joda det høres grusomt i grunn, men når man ser hva kidsa gjør i første klassen til dags, så er det ikke så ille..

edit; og ikke minst hvis man sammenligner hvordan det er i andre land..
Sist endret av ||viper||; 6. mai 2007 kl. 21:38.
Syns karakterer til femteklassinger høres brutalt ut jeg, såfremt disse har noe å si for fremtiden da såklart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Matte Her er det endel som er relevant. Pluss, minus, deling og ganger. Det er det eneste mesteparten har bruk for. Masse kjedelige brøker ser jeg strengt talt ikke at man kan bruke til noe praktisk. Dette faget er oversvømmet av masse innviklet stoff som dagens unger kunne ha vært spart for.
Vis hele sitatet...
Ok, så norge skal importere ingeniører fra india, istaden for å utdanne dei sjølv?

Uansett vil eg våge den påstanden at alt en lærer gjennom grunnskulen faktisk er nødvendig for å kunne forholde seg til dei tal en får presentert i kvardagen på ein fornuftig måte.

Og om du ikkje har innsett det endå, så er faktisk *all* teknologi utvikla dei siste 200 åra i større eller mindre grad bygd på matematikk.
Jeg er helt for å forkaste forslaget om at fireåringer skal inn i grunnskolen men;

1) Vi har ikke kristendom på skolen. Det har vi ikke hatt siden L-97 og vi har heller ikke det i kunnskapsløftet.

2) Du er kanskje ikke klar over det, men mye av det du lærer i norsken er relevant for hvordan våres språk er i dag. Det blir sett på som det absolutte minimum man bør kunne av norsk språkhistorie.

3) Akkurat som med norsken så er mattekunnskapene man blir tilegnet i grunnskolen regnet som det absolutte minimun av hva man skal kunne for å leve i vårt samfunn. Mattematikken man har i grunnskolen er *enkel*, selv hvor dum man måtte være.

Det er også helt klart at man bør ha karakterer ned på 5. Klasse stadiet. Man må lære barn opp til at gode prestasjoner er viktig og at barn som presterer godt blir belønnet med gode karakterer. Det er helt vanlig i hele verden utenom lille Norge. Hva gjør at norske barn skal bli behandlet med silkehansker og ikke barn fra resten av verden?
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Er til dels enig med deg, men har litt vanskelig for å ta deg seriøst når du sammenligner Kristendommen med donald duck, og ivar aasen som noe gørrkjedelig dritt. For det første så trenger du ikke dra inn din personlige mening om kristendommen i den debatten her. For det andre så hadde ikke vi hatt det skriftspråket vi har idag, hvis det ikke var for ivar aasen.

Hvordan tror du folk hadde klart å gjøre noe snekkerarbeid selv i huset sitt, hvis de ikke hadde lært utregning og logisk tenking på skolen.

Nå argumenter jeg d¨rlig, men er ekstremt trøtt.
Dere forstår sikkert hovedpoenget.

sprc.
Sitat av Gubbe
For et idiotisk forslag, tenke seg til at FIREÅRINGER skal gå i grunnskolen?!?!
Herregud, de hører da hjemme hos sine foreldre, dagmamma, eller i barnehagen.
Skal ikke barn få være barn lenger?
Vis hele sitatet...
Nei. Man skal tidlig krøkes, vet du.
Sitat av Gubbe
Hva er dette med MERE timer i skolen?!?!
Hva med de som allerede er møkka lei, og i prinsippet kunne tenke seg å gå på timen dersom det ikke hadde vært skoletvang i dette "frie" landet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke skoletvang. Du kan slutte når du vil, så lenge du har gått ut 10. Dessuten har du godt av å gå på skolen. Fram til 10. er det meste nødvendig allikevel.
Sitat av Gubbe
Det eneste mere press i henhold til skole, venner, foreldre og samfunn generelt sett er jo at risikoen for selvmord blant personer under 16 år vil øke dramatisk etter som de svakeste ikke greier å henge med.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært innom tanken på selvmord på grunn av skole, selv om jeg kanskje forstår at du har vært det, men du skriver fortsatt denne teksten, så så hardt kan det umulig ha vært. Konkuranseskole vet du uansett ikke hva er før du har vært i Japan.
Sitat av Gubbe
Det værste av alt er at mesteparten av pensumet i skolen er regelrett bullshit:
Vis hele sitatet...
For å være skikkelig søppelnerd, så skrives det "verste". Hadde du ikke vært av den oppfattningen du er og faktisk fulgt med på skolen, ville du kanskje klart å skrive riktig.</søppelnerd>
Sitat av Gubbe
Kristendom Dette er et fantasi fag der man lærer om Jesus, Gud og kompisene deres Moses og Noa. Ganske skrudd historie, som i prinsippet kunne ha vært Donald Duck & Company.
Vis hele sitatet...
Vel, dette er det mennesker som tror på. Bare fordi du ikke syns det er like kult å lære om, betyr ikke det at du ikke kan ha nytte av å forstå andre mennesker, og hvorfor de tenker som de gjør. Ofte er religion med i bildet. Dessuten reagerer jeg på at du ikke drar fram flere religioner, siden vi tross alt lærer om flere av dem, men det kommer kanskje av at det blir lagt vekt på kristendom, fordi vi er et kristent land.
Sitat av Gubbe
Norsk Det å lese og skrive er selvsagt viktig, men at læreren gneldrer om gørrkjedelige ting som Ivar Åsen og slikt kunne vi strengt talt vært spart for.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt er norskundervisningen du har på skolen nødvendig. Unger nå til dags kan jo ikke prate ordentlig norsk, og jeg syns det burde vært mer vekt på å kunne snakke ordentlig og mindre vekt på selve historien til språket. Kustus i norskfaget er egentlig akkurat hva vi trenger.
Sitat av Gubbe
Matte Her er det endel som er relevant. Pluss, minus, deling og ganger. Det er det eneste mesteparten har bruk for. Masse kjedelige brøker ser jeg strengt talt ikke at man kan bruke til noe praktisk. Dette faget er oversvømmet av masse innviklet stoff som dagens unger kunne ha vært spart for.
Vis hele sitatet...
Det er mye som er relevant for mange selv om du kanskje ikke tenker det. Brøk er grunnleggende for mange andre aspekter av matte, og det er uansett ikke opp til deg å si at 100 % av alle som går på kolen bør slutte med det tullet, bare fordi du ikke liker det. Å se ting fra flere sider ville kanskje blitt for dumt, eller hva?
Sitat av Gubbe
Det finnes sikket flere eksempler.
Vis hele sitatet...
Hva da? Resten av pensum? Bare fordi du ikke har ambisjoner, betyr vel ikke det at andre ikke har det?
Sitat av Gubbe
Og for de som måtte lure så ble jeg mektig provosert av denne artikkelen.
Vis hele sitatet...
Ja, det skjønte jeg nesten. Allikevel synes det at det eneste vi er enige om er at fire-åringer ikke har noe på skolen å gjøre.

Voks opp.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
La også merke til dette forslaget fra Høyre. Kristin Clemet hadde et forslag om å gjøre skoledagene lengre, (ca. 4-tiden) var vel for barneskolen, men å kutte ut leksene.

Skal ikke styre tråden over på dette nå da.

Da jeg begynte på ungdomsskolen merket jeg at jeg husket ekstremt lite av barneskolen. Ikke bare av det som skjedde, men det vi lærte i timene også.

Hva lærte vi egentlig i mattetimene? Addisjon, Subtraksjon, Multiplikasjon, Divisjon. Kanskje bittelitt om ulikheter. Veldig basic geometri (en rett vinkel er 90 grader, det er 360 grader i en sirkel), kanskje noen få brøker. That's it tror jeg... Ganske lite til å være 6 år (rar sak med at vi begynte i 2. klasse).

Norsken husker jeg var ganske kjedelig. For det meste "leselekse", og lese tekster og streke under alle verbene og skrive den om til preteritum.

KRL: Som jeg misliker dette faget. Hvorfor KRL? (retorisk.., Ja, vet det står for Kristendom Religion og Livssyn) Hvorfor kan vi ikke ha etikk isteden, og diskutere etiske spørsmål? Dette ser bare ut til å komme opp i borgerlig konfirmasjonsundervisning når det gjelder grunnskolen (Vet ikke om kristelig). På barneskolen tegnet vi mest. Hendelser fra bibelen for eksempel.

Jeg synes den typen religion som vi har nå bør inngå mest i historietimene, og bare delvis i et nytt fag: Filosofi og etikk. Klassen sitter sammen i en ring (på stoler), og læreren tar opp et tema. Slik lærer elevene å tenke selv, og ha synspunkter på forskjellige ting, diskutere, samt lære hva religioner og livssyn faktisk går ut på. (Ja, jeg vet at en hel del (særlig på barneskole) kanskje vil ha det vanskelig å integrere seg i dette og delta aktivt, men slik er det *alltid* i klassediskusjoner, og læreren må prøve å få med dem også). Jeg mener at KRLfaget handler alt for mye om hva f.eks. Jesus gjorde, istedenfor hva han og Muhammed, Buddha og alle andre mente, særlig på barneskolen.


Jeg tror ikke det vil være en bra sak å øke skoledagenes lengde drastisk, og at barn bare kommer til å kjede seg.

Bra tråd Gubbe, skal gi KP med en gang jeg får noen.

Jonta

Edit: Har bare lest første post, da den var den eneste som hadde kommet da jeg skrev dette.
Sist endret av Jonta; 6. mai 2007 kl. 21:57.
Barneskolen i norge er kun forberedene for ungdomsskolen. Det er der man lærer noe. Barneskolen skla kun lære deg helt elementære trekk ved matte og sørge for at du kan lese. Det er like mye et sted hvor barn blir lært opp i normer og hvordan de skal oppføre seg i samfunnet.

Hvorfor KRL? Jo deg skal jeg forklare deg. Kristendom Religion og (man bruker ikke bindeord i forkortelser) Livssyn.

Jeg er helt for en skoledag som går til klokken fire. Det er så lang en normal arbeidsdag er og etter endt arbeidsdag har man ikke hjemmelekser. Det er slik samfunnet fungerer, og som tidligere nevnt er grunnskolen som er forbereder for livet i samfunnet.
Sitat av Gubbe
For et idiotisk forslag, tenke seg til at FIREÅRINGER skal gå i grunnskolen?!?!
Herregud, de hører da hjemme hos sine foreldre, dagmamma, eller i barnehagen.
Skal ikke barn få være barn lenger?[/i]
Vis hele sitatet...
Nå var det vel akkurat dette som ble forkastet...?

Sitat av Gubbe
Kristendom Dette er et fantasi fag der man lærer om Jesus, Gud og kompisene deres Moses og Noa. Ganske skrudd historie, som i prinsippet kunne ha vært Donald Duck & Company.
Vis hele sitatet...
Kristendom som fag eksisterer ikke lenger. Det sier jo litt om hvor oppdatert du er. Religionsfaget skal orientere fra et utenifraperspektiv om religioner og livssyn som eksisterer i samfunnet for å fremme toleransen du tydeligvis ikke har.

Sitat av Gubbe
Matte Her er det endel som er relevant. Pluss, minus, deling og ganger. Det er det eneste mesteparten har bruk for. Masse kjedelige brøker ser jeg strengt talt ikke at man kan bruke til noe praktisk. Dette faget er oversvømmet av masse innviklet stoff som dagens unger kunne ha vært spart for.
Vis hele sitatet...
Hva gjør man når man skal regne ut hvor mye vann vanntanken på hytta skal romme? Da må du ty til geometri og volumberegninger. Hva gjør man når man skal prøve å forstå et lån med prosentsatser som kanskje hele familieøkonomien skal baseres på? Jo, man bruker en eksponentsialfunksjon. Og hva med alle barna som kommer til å bestemme seg for ingeniørfag eller realfag, fagfelt hvor Norge mangler veldig mange mennesker, skal de måtte ta igjen masse før de kan begynne på studiene? Ingen blir engasjert for matematikk ved å kun skrape i det helt overfladiske.

Bare for å få opp provokasjonsfaktoren, så må jeg sitere Herr Heinlein:
Anyone who cannot cope with mathematics is not fully human. At best he is a tolerable sub-human who has learned to wear shoes, bathe, and not make messes in the house.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Sitat av Deezire
Barneskolen i norge er kun forberedene for ungdomsskolen. Det er der man lærer noe. Barneskolen skla kun lære deg helt elementære trekk ved matte og sørge for at du kan lese. Det er like mye et sted hvor barn blir lært opp i normer og hvordan de skal oppføre seg i samfunnet.

Hvorfor KRL? Jo deg skal jeg forklare deg. Kristendom Religion og (man bruker ikke bindeord i forkortelser) Livssyn.

Jeg er helt for en skoledag som går til klokken fire. Det er så lang en normal arbeidsdag er og etter endt arbeidsdag har man ikke hjemmelekser. Det er slik samfunnet fungerer, og som tidligere nevnt er grunnskolen som er forbereder for livet i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Man har ikke akkurat hjemmelekser etter endt arbeidsdag, men i flere yrker har man rapporter,foredrag etc. som man må forberede etter jobb.

Men, jeg er for skoledag frem til 4, jeg og. Det er ganske mange som ikke har foreldre eller foresatte som kan hjelpe dem med lekser. Dette fører jo til at de som har foreldre som bryr seg blir flinkere, mens de andre som ikke har det blir svakere og svakere og faller av.
Da er det bedre at skoledagen blir forlenget, og at barna/ungdommene kan være på skolen og få hjelp av lærere (og forsåvidt andre elever) til det de ikke skjønner.

Edit: La til quote, da det kom post i mellom, og la til at jeg er for lengre skoledag.
Sist endret av sparco; 6. mai 2007 kl. 22:01.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Deezire
Barneskolen i norge er kun forberedene for ungdomsskolen. Det er der man lærer noe. Barneskolen skla kun lære deg helt elementære trekk ved matte og sørge for at du kan lese. Det er like mye et sted hvor barn blir lært opp i normer og hvordan de skal oppføre seg i samfunnet.

Hvorfor KRL? Jo deg skal jeg forklare deg. Kristendom Religion og (man bruker ikke bindeord i forkortelser) Livssyn.

Jeg er helt for en skoledag som går til klokken fire. Det er så lang en normal arbeidsdag er og etter endt arbeidsdag har man ikke hjemmelekser. Det er slik samfunnet fungerer, og som tidligere nevnt er grunnskolen som er forbereder for livet i samfunnet.
Vis hele sitatet...
*hostvårtlandsnavnskirvesmedstorbokstavhost*

Enig i at det er forberedende for ungdomsskole.

Jeg vet nøyaktig hvorfor det heter KRL, det var litt derfor jeg skrev "retorisk" bak ordet. Det som irriterer meg er at "vi" nesten bare lærer om Kristendom.

Matte trenger vi, går VG 1 nå (tidl. GK 1), og det er mange som ikke kan dividere på papir, så dette er ganske tragisk, særlig siden det er på studiespesialisering (tidl. allmenn).
Om noen er for lengre skoledager;

Jeg har til 14:15 nå i 6.klasse, Og jeg må ha en uke fri mellom vær gang jeg gjør en arbeidsplan,
Jeg klarer det ikke, Har konsertasjonsproblemer (ingen sykdom.. Kun migrene)

Får ikke skrivd mer..!
Det med at skoledagen skal utvides, synes jeg er idiotisk. Selvfølgelig er det bare min mening, men jeg tror at de fleste barn i hele Norge er lei av de skoledagene vi har og ikke hadde hatt noe i mot å kutte den ned. Ta vekk lekser? Okey, I am up for it, men ikke utvid skoledagene. Selvfølgelig er det nok ingen som vil da vekk leksene =/

Det med at 4-åringer skal begynne på skolen synes jeg er helt feil. De har 4 (Ja, bare 4. Tenk på hvor lite det er) til å utforske det meste som er, mamma, pappa, barnehagen, (evt. parken), lekekamerater. Jeg vet at det er et "tulleargument", men jeg synes det er viktig å la barna utvikle seg og finne ut av de fleste ting og i tillegg vokse før de starter på skolen. Dessuten så synes jeg at de fleste hadde slitet med å følge med etc. ettersom det er en del barn som er rundt 4 år som har en tendens til å være litt rastløse. Også fordi jeg vet at hvertfall ikke jeg hadde klart å få med meg noe. Hva skulle pensum vært i så lav alder? Det er nok en del som hadde hatt problemer med å få med seg pensum på skolen i så lav alder.

Når det kommer til fagene, så er jeg enig med Jonta at KRL blir litt feil. Kristendom, Religion og Livssyn. Jeg mener at det skulle bli tatt bort Kristendom i navnet (Ikke faget) og endret pensum til at de skulle fokusere på at mennesker har foskjellige religioner, de tenker forskjellig og det er viktig å akseptere mennesker slik de er. Som det er nå så har vi en del sider som omhandler kristendommen, Buddhismen og whatnot i krl boka. Jeg synes at det skulle bli tatt vekk noe av dette og heller satset på religion og livssyn.


Det med karakterer i 5. klasse synes jeg blir feil. Jeg tror det vil skape et unødvendig karakterpress på barna og dette kan utvikle en intern konkurranse, noe jeg ikke ser på som sunt for et barn i 5. klasse. Dessuten ser jeg heller ikke poenget. Karakterer på ungdomskolen hjelper til å finne ut hvilken videregående du kommer inn på, men karakterer på barneskolen aner ikke jeg hva skal hjelpe. La barn være barn og ha det gøy og ikke press dem på barneskolen!
Det er ikke så mange som har så sterk migrene at de ikke klarer å gjøre lekser, dermed er ikke du representativ. Dersom du har problemer må du få en egen ukeplan av læreren.
Jesus christ. Les tekstene før dere poster. De forkastet forslaget om at fireåringer skulle inn i grunnskolen. Det er ingen som har påstått at det skulle bli begått undervisning til dem, det er mer for at de skal tilpasse seg samfunnets normer.

Det er som med skatter. Folk vil ha fler goder men betaler mindre. Skal man slippe lekser så må man ta det igjen på en annen måte; det naturlige ville være å være igjen på skolen til fire. Det blir en win-win situasjon. Man lærer seg opp til en normal arbeidsdag og barna kan leke og gjøre hva pokker de vil etter skoletid.

Karakterer hjelper deg ikke å finne ut hvilken videregående skole du kommer inn det. Det sier mer om du er skikket til å komme deg videre. Styrker du i fler fag mener samfunnet at du ikke er skikket for høyere utdanning. Det er også en pekepinn på hvem som gjør det bra og hvem som ikke gjør det fult så bra. Jeg er hetl for at barn skal kunne holdes igjen i barneskolen fordi de ikke består karakterkravet.

Og hvorfor skulle ikke en person med sterk migrene kunne fått en tilpasset skoledag i et eventuelt nytt system? Det er jo akkurat det du har nå. Hvis du bare gjør halvparten så mye lekser som dine medelever så skulle jo det tilsi at du er halvparten så godt egnet til å gjøre det bra i samfunnet, kanskje du burde bli holdt igjen noen år på barneskolen til du har lært det samme som alle de andre?
Sist endret av Deezire; 6. mai 2007 kl. 22:17.
Jeg elsker å lese hvordan store deler av norsk ungdom sutrer og syter over at de er nødt til å gå på skole. Norsk skole er en lekepark sammenlignet med resten av Europa, og store deler av verden. Jeg vet da selv hvor lite begeistret for lekser og jobbing når jeg var yngre, men det var snarere latskap enn problematikk. Jeg fikk for alvor øynene opp når jeg flyttet til Singapore og gikk på skole der. Det var strengere krav, mere jobbing og raskere gjennomgang av pensum. Ja, du måtte _anstrenge_ deg for å følge med. Og sånn skal det også være. Skolen er ikke noe du skal kunne surfe gjennom. Du skal lære, og læring krever egeninnsats.

Jeg skal innrømme at det var jævlig hardt i starten, men når du først kommer inn i det går alt av seg selv. Du lærer deg gode arbeidsvaner, og blir langt mer effektiv. Dermed blir det også lettere å tilegne seg kunnskap. Alle som tar eller har tatt høyere utdannelse forstår viktigheten av dette.
Det som også er sannhet er at skolevansker, med unntak av de få som har diverse lese og skrivevansker, kommer fra tidligere hull. Det er ikke rart at enkelte sliter med grunnleggende matematikk når de har fått sove seg gjennom tidligere mattetimer. Som alt annet kunnskapsmessig handler det om å gå fra A-Å, ikke hoppe vilkårlig rundt og sutre over at du ikke forstår sammenhengen.

Det er nettopp derfor jeg også synes det er forkastelig når f.eks Djupedal kommer med forslag om å roe ned på skolefag og heller konsenterer seg mer om formgivning og lek. Leking gjør man på fritiden. I dagens verden er vi nødt til å slutte å henge etter utdanningsmessig. Det er allerede mangel på fagkunnskap i Norge, og som Vidarlo presiserer er vi i en situasjon hvor i større grad må importere utdannet arbeidskraft. Den eneste måten vi kan gjøre noe med dette på er å omstrukturere slik at elever tidligere blir introdusert for realfag, slik at man gradvis kan bygge kompetanse. Flesteparten kan lære seg så og si alt, man må bare anstrenge seg litt noen ganger.
Hold nå barna på skolen fra 8-16 hver dag og sørg for at de lærer seg noe. Faen så mange idioter over 15 det finnes i dette landet, burde ikke vært lov. Å starte ved 4-årsalderen høres brutalt ut, det samme gjør karakterer for 5. klassinger, men unger må faenmeg lære seg matte og norsk!
Jeg mener karakterer er en gode, ikke et onde. Karakterer viser om man kan det man skal kunne eller ikke. De gir også innsikt i hva man må jobbe mer med! Hva i all verden er galt med det? Gisse påstår det skaper intern konkurranse. Såklart! Det er jo bare en god bonus. Samfunnet ellers er fullt av konkurranse. Én er flinkere enn andre i matte, en annen er flinkere i fotball. Konkurranse og prestasjonsforskjeller finner du overalt. Jeg ser ikke hvorfor forskjell på skolen skal være noe verre. Mattegutten vil jo likevel være flinkere. La han nå få ros for det!
Sist endret av Marken; 6. mai 2007 kl. 22:40.
Det er jo også et av hovedproblemene med norsk skole. De flinke blir holdt igjen og blir ikke belønnet noe særlig for sine gode evner. De blir heller holdt igjen og bedt om å hjelpe de ikke fult så gode elevene. Hvorfor skal de flinke elevene bli sinket av de ikke fult så flinke?
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Ok, så norge skal importere ingeniører fra india, istaden for å utdanne dei sjølv?
Vis hele sitatet...
Hva med at de som har interesse for dette faktisk har det som valgfag?

Sitat av vidarlo
Uansett vil eg våge den påstanden at alt en lærer gjennom grunnskulen faktisk er nødvendig for å kunne forholde seg til dei tal en får presentert i kvardagen på ein fornuftig måte. ?
Vis hele sitatet...
Konkrete eksempler?


Sitat av Deezire
Det er også helt klart at man bør ha karakterer ned på 5. Klasse stadiet. Man må lære barn opp til at gode prestasjoner er viktig og at barn som presterer godt blir belønnet med gode karakterer. Det er helt vanlig i hele verden utenom lille Norge. Hva gjør at norske barn skal bli behandlet med silkehansker og ikke barn fra resten av verden?
Vis hele sitatet...
Hva med de som sliter på skolen hver dag, hele året?
Er ikke de nedtrykket nok?
Hva med de som sitter i klasserommet, og sier lite eller ingenting?
Hvilke følelser har du overfor dem?


Sitat av sparco
Er til dels enig med deg, men har litt vanskelig for å ta deg seriøst når du sammenligner Kristendommen med donald duck, og ivar aasen som noe gørrkjedelig dritt. For det første så trenger du ikke dra inn din personlige mening om kristendommen i den debatten her. For det andre så hadde ikke vi hatt det skriftspråket vi har idag, hvis det ikke var for ivar aasen.
Vis hele sitatet...
Jeg er av den personlige oppfattning at relegion er en oppdiktit fortelling, der formålet er å skaffe seg makt i samfunnet, eller i et relativt lukket miljø. Knutby i sverige er et eksempel på hvordan relegion kan misbrukes. Ingenting av disse ”fantastiske” historiene i bibelen lar seg bevise i praksis:

- Vekke folk opp fra de døde
- Gå på vannet
- Overflømme verden, og reise i Noa sin trebåt

Sitat av sparco
Hvordan tror du folk hadde klart å gjøre noe snekkerarbeid selv i huset sitt, hvis de ikke hadde lært utregning og logisk tenking på skolen.
Vis hele sitatet...
Snekker arbeid kan de lære på videregående.

Sitat av Gest
Vel, dette er det mennesker som tror på. Bare fordi du ikke syns det er like kult å lære om, betyr ikke det at du ikke kan ha nytte av å forstå andre mennesker, og hvorfor de tenker som de gjør. Ofte er religion med i bildet. Dessuten reagerer jeg på at du ikke drar fram flere religioner, siden vi tross alt lærer om flere av dem, men det kommer kanskje av at det blir lagt vekt på kristendom, fordi vi er et kristent land.
Vis hele sitatet...
Da skal altså ALLE få dette dratt nedover hodet, inkludert utlendinger..?
Likt for alle? (Rettferdigjør saken for deg..?)

Sitat av Gest
Det er mye som er relevant for mange selv om du kanskje ikke tenker det. Brøk er grunnleggende for mange andre aspekter av matte, og det er uansett ikke opp til deg å si at 100 % av alle som går på kolen bør slutte med det tullet, bare fordi du ikke liker det. Å se ting fra flere sider ville kanskje blitt for dumt, eller hva?
Vis hele sitatet...
Hva med om matte fordypning ble valgfag, og da gjerne for spesielt intreserte?

Sitat av ivioyner
Hva gjør man når man skal regne ut hvor mye vann vanntanken på hytta skal romme? Da må du ty til geometri og volumberegninger.
Vis hele sitatet...
Hvilken tank? Varmt vann? Den blir jo fylt opp fra vannrøret, jeg kan ikke se noe praktisk behov for å regne ut innholdsmengden her...

Sitat av ivioyner
Hva gjør man når man skal prøve å forstå et lån med prosentsatser som kanskje hele familieøkonomien skal baseres på? Jo, man bruker en eksponentsialfunksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget her, men det går jo å ringe Banken for support da.
(Som et alternativ til å forstå utregningen...)
Synest grunnskole som 4. åring høres greit ut. For det første vil det være med økonomisk for forreldrene som vil slippe å sende dem i barnehage.

Flere timer på skolen vil være relativt greit sålenge man sløyfer lekse. Jeg gjør ikke lekser, men ville kanskje gjort det om jeg fikk tid til å gjøre dem på skolen, og fikk hjelp. Får lite hjelp hjemme nå siden det har begynt å bli for avansert for mine foreldre.

Menmen, dette er min merkelige filosofi.

edit:
Synest forsåvidt at karakterer i 5. klasse hørest greit ut. Deretter kan man se om man bør forbedre seg, eller om man gjør det bra nok. Og i tillegg har man en mulighet til å se hvorvidt barnet trenger ekstra hjelp i et fag.
Sist endret av connubialis; 6. mai 2007 kl. 22:48.
Så vi skal alle bli hjernedøde fordi vi bare kan "ringe support" når vi får problemer? Hvem skal bemanne support, ingen har jo fått kunnskap om slikt? Skal vi være 100 % avhengig av hjelp fra andre for de minste ting, og aldri kunne gjøre noe selv fordi du hater skolen? Du bevitner om at vi kanskje har litt for lite skolegang som det er.
Sitat av voldern
Du bevitner om at vi kanskje har litt for lite skolegang som det er.
Vis hele sitatet...
Det er det ganske mange her på forumet som gjør. Du skal ikke lete lenge før du f.eks finner grove skrivefeil som man i mine dager tok knekken på iløpet av de tre første årene på skolen.
Sitat av Gubbe
Hvilken tank? Varmt vann? Den blir jo fylt opp fra vannrøret, jeg kan ikke se noe praktisk behov for å regne ut innholdsmengden her...
Vis hele sitatet...
Kanskje man skal vurdere forbruket når man setter opp en ny vanntank og vil ha litt innsikt i hvor mye man trenger? Ærlig talt er det tusen praktiske utregninger som ikke bare går på gange, dele og addisjon.


Sitat av Gubbe
Jeg skjønner poenget her, men det går jo å ringe Banken for support da.
(Som et alternativ til å forstå utregningen...)
Vis hele sitatet...
Hver gang man skal gjøre et overslag over flere tilbud? Joda, jeg tror Norge blir et svært effektivt land hvis man ringer banken med en gang man kommer til enkle utregninger. Det er vel heller ingen sikkerhet i at de er ærlige med deg - de har noe å tjene på det. Forøvrig kan neppe bankfunksjonærene matte hvis man kutter ut matteundervisningen veldig tidlig.

Å fjerne matte fra skolen på et tidligere tidspunkt, eller redusere mengden matte som læres bort vil i praksis skape et klasseskille.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Hva med at de som har interesse for dette faktisk har det som valgfag?
Vis hele sitatet...
Mange 14-åringer har ikkje peiling på kva dei skal bli. Da er det veldig lett å velge vekk kjedelige fag som matematikk, til fordel for gøyale fag. Og så står dei der brått som 16-åringer, og kan ikkje studere realfag fordi dei ikkje har grunnlaget.

Det er en del av den styringa vi har på kva folk utdannar seg til, og per i dag er problemet for få sivilingeniører (Mangel på titusenvis), og da er ikkje din resept rett virkemiddel.

Hva med de som sliter på skolen hver dag, hele året?
Er ikke de nedtrykket nok?
Hva med de som sitter i klasserommet, og sier lite eller ingenting?
Hvilke følelser har du overfor dem?
Vis hele sitatet...
Dersom *FLEIRTALET* har problem med eit fag, så er noko gale. Det er eg einig i. Men at fleirtalet *klager* over at noko er kjedelig, ser ikkje eg på som en viktig indikator i den alderen...

Jeg er av den personlige oppfattning at relegion er en oppdiktit fortelling, der formålet er å skaffe seg makt i samfunnet, eller i et relativt lukket miljø. Knutby i sverige er et eksempel på hvordan relegion kan misbrukes. Ingenting av disse ”fantastiske” historiene i bibelen lar seg bevise i praksis:
Vis hele sitatet...
Eg er einig med deg i det, men det hindrar ikkje at kristendom er veldig stor del av vår kultur, og dermed viktig å forstå for å forstå vår kultur.
Snekker arbeid kan de lære på videregående.
Vis hele sitatet...
Kven skal berekne at drageren som heldt etaga over deg oppe er sterk nok, slik at du ikkje får den i hovudet? Eg veit ikkje om du fekk med deg NCC sin blunder på lillehammer, der 26 tonn betong rasa 5-6 etager rett ned. Grunnen? Regnefeil.
Hvilken tank? Varmt vann? Den blir jo fylt opp fra vannrøret, jeg kan ikke se noe praktisk behov for å regne ut innholdsmengden her...

Jeg skjønner poenget her, men det går jo å ringe Banken for support da.
(Som et alternativ til å forstå utregningen...)
Vis hele sitatet...
Nei,for du stikk hovudet i sanden og vil ikkje innsjå reelle behov. Du nekter å godta at en kan ha bruk for matematikk, men alle kan ikkje tenke slik. Og kva den dagen banken vil lyge til deg, og gir deg medviten feilinformasjon, trygg på at du ikkje kan sjekke? Eller kva den dagen *BANKEN* ikkje har folk som kan matematikk...?

Poenget her er at du vil faen ikkje sjå behovet for nokon av faga vi har på skulen i dag, men har tanken om at matematikk er det som gjere datamaskiner mogeleg slått deg? Om ingen hadde utdanna seg innan matematikk hadde vil ikkje hatt datamaskiner. Faktisk er det stor sannsynlighet for at vi hadde gått rundt ikledd skinn og sagt ugh-ugh...
Sist endret av vidarlo; 6. mai 2007 kl. 22:52.
Sitat av Marken
Jeg mener karakterer er en gode, ikke et onde. Karakterer viser om man kan det man skal kunne eller ikke. De gir også innsikt i hva man må jobbe mer med! Hva i all verden er galt med det? Gisse påstår det skaper intern konkurranse. Såklart! Det er jo bare en god bonus. Samfunnet ellers er fullt av konkurranse. Én er flinkere enn andre i matte, en annen er flinkere i fotball. Konkurranse og prestasjonsforskjeller finner du overalt. Jeg ser ikke hvorfor forskjell på skolen skal være noe verre. Mattegutten vil jo likevel være flinkere. La han nå få ros for det!
Vis hele sitatet...
Jeg mener det vil skape konkurranse i den form som ikke er sunt for en som går i 5. klasse. Selvfølgelig er samfunnet fullt av konkurranser og at noen er bedre enn andre i noe, men i 5. klasse kan dette bli noe dårlig. Tenk dette: En gutt er ny i klassen. I klassen er det et godt miljø hvor alle ligger omtrent likt i de fleste fag. Si at alle er på 4 da, om det er et karaktersystem. Han nye er _veldig_ flink i matte og får 6. Han går å leker overlegen ovenfor de andre i klassen og de andre misliker han.

Jeg vet at det er et dårlig eksempel, og at det samme kan skje i 8. klasse på ungdomskolen der man faktisk har karakterer, men der er ikke miljøet like godt i klassen fra før av. I 5. klasse kan man i tilleg ha veldig dårlig selvtillit og bli mobbet fordi man er veldig god i noe. Selvfølgelig skjer det også på ungdomskolen, men i 5. klasse kan det hende at barna har en tendens til å "fryse ut" personer de ikke liker, noe som kan være værre for selvtilliten til han som får 6'er i matte.

Og om man skal for all del, absolutt ha en konkurranse i barneskolen så synes jeg at poeng systemet på de "store prøvene" som barna har fra 5/6 klasse er nok.

Og når det gjelder det med at de flinke blir holdt igjen så har lærerene en bok i f.eks matte som de pleier å gi til barna om de er spesielt gode, eller tilpasse undervisningen. Slik at det hvertfall der jeg går på skole.
Sitat av Gubbe
Da skal altså ALLE få dette dratt nedover hodet, inkludert utlendinger..?
Likt for alle? (Rettferdigjør saken for deg..?)
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Hvorfor skal ikke du lære om religion? Din trangsynthet er overveldende, på grensen til provoserende. Hvorfor skal ikke du lære religion? Tenk, dersom alle i verden hadde hatt norsk religionsundervisning, så ville kanskje drap på grunnlag av religion vært betraktelig mer uvanlig, for folk har faktisk rett til å tro hva de vil, i mine øyne, du skal sette deg inn i det. Har du noe imot det, så får du ta det opp med KRL-læreren din og spørre pent om fritak, for det er faktisk lov, derosm du ikke visste det, men det er ingenting du ikke har veldig godt av.
Sitat av Gubbe
Hva med om matte fordypning ble valgfag, og da gjerne for spesielt intreserte?
Vis hele sitatet...
Vel, den grunnleggende matten (den du med kunnskapsløftet skal ha fram til VK1) er faktisk ganske god å ha med seg. Den du har fram til 10. er i alle fall bra å ha. Bare fordi du ikke har planer om å bruke matte, betyr ikke det at du ikke gjør det. Ta deg sammen og aksepter at samfunnet er som det er, du trenger det du lærer på skolen, og du lærer det for en grunn. Tror du noen bare satte seg ned og kastet fag tilfeldig i en hatt og trakk noen?
Jeg må le litt av argumentasjonen din, Gisse. Først og fremst påstår du at man automatisk går rundt og leker overlegen om man er bedre enn de andre. Let's face it, alle har forskjellige styrker på skolen. Han som er dårligst i matte kan være best i gym. Det at folk med din mening om at forskjeller er farlige gjør det langt vanskeligere å innrømme at man er god i noe. Det er slike meninger som gjør at man får dårlig selvtillit. "Jeg vil ikke være så flink." Men karakterer er ikke der hovedsakelig for konkurransens skyld. Det er bare bonusen. Det er lite som slår følelsen av å f.eks ENDELIG slå ivioyner på en matteprøve (selv om det er like sannsynlig som å få ha trekant med Carmen Electra og Angelina Jolie), men det vil likevel være en motivasjonsfaktor.

Skal vi fortsette med å være så redde for en vinnermentalitet, ender vi til slutt opp med at alle taper.
Sitat av Marken
Jeg må le litt av argumentasjonen din, Gisse. Først og fremst påstår du at man automatisk går rundt og leker overlegen om man er bedre enn de andre. Let's face it, alle har forskjellige styrker på skolen. Han som er dårligst i matte kan være best i gym. Det at folk med din mening om at forskjeller er farlige gjør det langt vanskeligere å innrømme at man er god i noe. Det er slike meninger som gjør at man får dårlig selvtillit. "Jeg vil ikke være så flink." Men karakterer er ikke der hovedsakelig for konkurransens skyld. Det er bare bonusen. Det er lite som slår følelsen av å f.eks ENDELIG slå ivioyner på en matteprøve (selv om det er like sannsynlig som å få ha trekant med Carmen Electra og Angelina Jolie), men det vil likevel være en motivasjonsfaktor.

Skal vi fortsette med å være så redde for en vinnermentalitet, ender vi til slutt opp med at alle taper.
Vis hele sitatet...
For det første så var det bare et eksempel. Jeg sier ikke at alle som får bedre enn andre på en matteprøve går rundt og er overlegne mot de som er værre enn seg. Jeg er enig med deg at det bare er sunt med litt konkurranse her og der, men at man setter inn et karaktersystem i så lav alder er etter min mening bare tull, ettersom mitt syn på barneskolen er lek og morro og at man lærer seg det grunnleggende. Jeg klarte dette fint uten et karaktersystem og jeg klarte meg fint i 8. klasse også.

Eneste måten jeg ser på et karaktersystem som noe positivt i f.eks 7. klasse er for å vende
elevene til karakterer som kommer i 8. Et minikarakterystem i 7. klasse hadde nok vært fint for å vende elevene til det, for jeg husker hvertfall at jeg kom på en smell da jeg starta i 8. klasse.

På en annen side så er dette bare mine meninger.
Sist endret av Gisse; 6. mai 2007 kl. 23:13.
Der trekker du frem en av de største forskjellene mellom mitt og ditt synspunkt. Du mener skolen er lek og morro. Jeg mener skole er for læring. Leking gjør man på fritiden. Det at du syntes karakterer var en smell i 8. klasse kan ikke skyldes annet enn at du hadde vært alt for slapp tidligere, men at det var først nå du ble opplyst om det. Du ønsker at elevene skal bli vant til det, hvorfor ikke da gjøre det til en naturlig del av skolegangen?

Som det tidligere har blitt nevnt; Om resten av verden klarer det, hvorfor skal ikke vi? Er norske barn naturlig veike?
Sitat av Marken
Der trekker du frem en av de største forskjellene mellom mitt og ditt synspunkt. Du mener skolen er lek og morro. Jeg mener skole er for læring. Leking gjør man på fritiden. Det at du syntes karakterer var en smell i 8. klasse kan ikke skyldes annet enn at du hadde vært alt for slapp tidligere, men at det var først nå du ble opplyst om det. Du ønsker at elevene skal bli vant til det, hvorfor ikke da gjøre det til en naturlig del av skolegangen?

Som det tidligere har blitt nevnt; Om resten av verden klarer det, hvorfor skal ikke vi? Er norske barn naturlig veike?
Vis hele sitatet...
Må bare si meg eldig enig i det Marken sier. Når resten av verden klarer det må vi også klare det.
Sitat av Gubbe

Jeg er av den personlige oppfattning at relegion er en oppdiktit fortelling, der formålet er å skaffe seg makt i samfunnet, eller i et relativt lukket miljø. Knutby i sverige er et eksempel på hvordan relegion kan misbrukes. Ingenting av disse ”fantastiske” historiene i bibelen lar seg bevise i praksis:

- Vekke folk opp fra de døde
- Gå på vannet
- Overflømme verden, og reise i Noa sin trebåt
Vis hele sitatet...
Må bare nevne at det meste du har sagt i denne tråden er det dummeste jeg har lest i hele mitt liv, og det kommer nok til å være det så lenge jeg lever også. jizes.

Hva din personlige oppfatning om religion og kristendommen som du trekker frem er da så forpult irrelevant som det går ann å få blitt.

Over halvparten av jordas befolkning tilhører en av de fem verdensreligionene, og det er temmelig mange mindre religioner rundt om i verden som folk tror på.
Du har tydeligvis aldri deltatt i en religionstime selv eller lest noe religion av større betydning siden du kommer med påstanden om at formålet med religion er å skaffe seg makt i samfunnet.

Jeg gir blanke i hva du mener og tror om religion og om den norske skoleplanen, men når du har så lite fornuftig å komme med som det her så kan du like godt si det til et tre.

"Ingenting av disse ”fantastiske” historiene i bibelen lar seg bevise i praksis:"

Dette her viser at du har missforstått hele opplegget med religion. Det handler om å tro og det handler om overbevisning. De som tror på en religion gir da kransefaen i om du tror på det eller ikke. De trenger ingen beviser fra andre om at ting har skjedd eller ikke skjedd.
Og hvordan i svarte har du planer om å motbevise at en fyr for 2000 år siden sto opp fra de døde?
Jeg sier ikke at jeg er enig i alt hva som står i bibelen, koranen, torarullene eller hva det nå måtte være er rett, men det er snakk om å klare å se litt forbi sin egen nese.

Vi lever ikke i noe jævla eventyrland, så å forberede grunnskole elever på karakterer er nok ingen dum sak. Da skjønner man tidligere at det ikke nytter å sove seg gjennom livet uten at det får konsekvenser.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire
Det er som med skatter. Folk vil ha fler goder men betaler mindre.
Vis hele sitatet...
Hva med at man faktisk betaler for de "godene" man bruker, og bare det? Kunne spart masse cash da.

Sitat av Deezire
Skal man slippe lekser så må man ta det igjen på en annen måte; det naturlige ville være å være igjen på skolen til fire. Det blir en win-win situasjon. Man lærer seg opp til en normal arbeidsdag og barna kan leke og gjøre hva pokker de vil etter skoletid.
Vis hele sitatet...
Dersom man dropper KRL, og div. andre fag, gjør leksene i de timene så kan elevene fortsatt gå hjem klokken 14.

Sitat av Unify
Synest grunnskole som 4. åring høres greit ut. For det første vil det være med økonomisk for forreldrene som vil slippe å sende dem i barnehage.
Vis hele sitatet...
De får jo penger fra staten. Hva så om mor må være hjemme med barna, de vil jo betale skatt som veier mange ganger mere enn hva som ble brukt da de var små.

Sitat av Unify
Flere timer på skolen vil være relativt greit sålenge man sløyfer lekse.
Vis hele sitatet...
Lengre skole dager vil da gjenspeile seg når de som er mest skoletrøtte skulker som bare julig på videregående... Der har du noe å tenke over. Så ender de opp som sosialklienter fordi de ikke makter skolen. De blir en belastning for samfunnet. Hva med om disse BARE hadde yrkesrettede fag som var relevante for jobben i praksis og faktisk betalte skatt? ALT har sin pris.

Sitat av voldern
Så vi skal alle bli hjernedøde fordi vi bare kan "ringe support" når vi får problemer? Hvem skal bemanne support, ingen har jo fått kunnskap om slikt?
Vis hele sitatet...
De må gjerne ha hardkokt matte som valgfag, eller på en valgfri videregående skole.
Poenget mitt er at det skal være FRIVILLIG slik at de som sliter kan velge det bort, jeg ønsker IKKE å forby matte dersom det var det du trodde.

Sitat av vidarlo
Og kva den dagen banken vil lyge til deg, og gir deg medviten feilinformasjon, trygg på at du ikkje kan sjekke?
Vis hele sitatet...
Det blir vel oppdaget på selvangivelsen, og da av statens kontor rotter.

Sitat av Gest
Hvorfor skal ikke du lære religion?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg mener at det ikke er noe holdepunkter i relegion.
Jeg vel se fakta med mine egne øyne, og ikke bare bli fortalt en hel masse som man liksom skal
"tro på" over en lav sko.
Jeg mener at staten burde være for gode til å gi penger til denne type eventyrsundervisning.

Kortfortalt jeg vil ha bevis.
Sitat av Gubbe
Lengre skole dager vil da gjenspeile seg når de som er mest skoletrøtte skulker som bare julig på videregående... Der har du noe å tenke over. Så ender de opp som sosialklienter fordi de ikke makter skolen. De blir en belastning for samfunnet. Hva med om disse BARE hadde yrkesrettede fag som var relevante for jobben i praksis og faktisk betalte skatt? ALT har sin pris.
Vis hele sitatet...
Du gjentar enda engang at norske elever er naturlig svakere enn andre. De klarer da det i andre land, så hvorfor ikke norge?
Sitat av Gubbe
Fordi jeg mener at det ikke er noe holdepunkter i relegion.
Jeg vel se fakta med mine egne øyne, og ikke bare bli fortalt en hel masse som man liksom skal
"tro på" over en lav sko.
Jeg mener at staten burde være for gode til å gi penger til denne type eventyrsundervisning.

Kortfortalt jeg vil ha bevis.
Vis hele sitatet...
La meg forklare deg en ting eller to:
1) Du har ikke KRL på skolen for å bli omvendt kristen, men for å øke aksepten overfor resten av verden og for å få bedre innsikt i hva andre kanskje tenker, mener og føler er riktig og galt, noe som er viktig her i verden
2) Hvis du vil ha bevis, er jo ikke religion noe for deg, men det er da ikke noe argument i den debatten her?
3) Staten gir penger til den type undervisning for at nettopp du skal skjønne litt mer av kulturhistorien til det kristne landet Norge, se punkt 1.

Jeg håper kanskje du leser litt nøyere igjennom dette, for du har faktisk bruk for det. Du lærer ikke om det fordi de vil ha deg til å bli kristen.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av TechLash
Dette her viser at du har missforstått hele opplegget med religion. Det handler om å tro og det handler om overbevisning.
Vis hele sitatet...
Så man skal bare TRO uten å faktisk se beviser, som i LETT LURT..?
I en rettssak: Jeg TROR at Ola Normann drepte Per Spelemann..?
Tviler sterkt på at det hadde ført til domfellelse.

Sitat av Unify
Du gjentar enda engang at norske elever er naturlig svakere enn andre. De klarer da det i andre land, så hvorfor ikke norge?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg bare opplyser om at det finnes slitere i den norske skolen, selv om de ikke er i flertall. Du virker kun å tenke på deg og de "perfekte". Hva med å sende de andre en aldri så liten tanke også?

Sitat av Gest
2) Hvis du vil ha bevis, er jo ikke religion noe for deg, men det er da ikke noe argument i den debatten her?
Vis hele sitatet...
Selvsagt så er det det: fordi dette dreier seg om hva jeg synes er relevant som pensum i den norske skolen eller ikke.
Sist endret av Gubbe; 7. mai 2007 kl. 00:17.
Jeg synest jo synd på de som får lengre skoledager, og det er det beste for dem vet jeg ikke, men selv tviler jeg på at jeg hadde fått det største utbyttet av å lære ting som 4. åring.

Det du sier om fagene er jeg ganske enig om, KRL er søppel, Norsk er delvis søppel (at de skal tvinge på oss norrønske tekster og lære oss alt som en utdannet journalist skal vite er helt idiotisk), men synest derimot matte er nyttig. (Om det bare er fordi jeg har behov for matte vet jeg ikke, men i dagliglivet har vel alle bruk for litt logikk.)

Fatter egentlig ikke hva de tenkte når de laget læreplanen.
Det blir litt drøyt å blande inn en rettsak i religiondiskusjonen, for de sakene er vel ikke helt like.
Når det gjelder ditt noe skjeve syn på skolehverdagen må jeg si meg totalt uenig. Hvis man ikke tvinger på elevene matte og andre "kjedelige" fag er det ingen som gidder å lære seg noe. Jeg husker tiden på barneskolen, og det var kjedelig. Forstod ikke hvorfor jeg måtte lære meg matte, ihvertfall ikke KRL(var det Kristendom da?), men nå i dag er jeg glad jeg har denne kunnskapen. Man bruker jo mer eller mindre matte hver dag selv om du ikke tenker over det, og avansert matte kommer godt med hvis du skal f.eks. gjøre litt økonomiarbeid eller regne ut hvor mange fliser du trenger på badet ditt. Butikker og "support" kan gjerne lure deg hvis de ser en mulighet til å tjene mer penger(feil lån, binde renter, kjøpe mer enn du trenger eller bare katta i sekken).

Poenget i denne posten er at du burde kanskje se deg litt rundt og tenke over hvor ofte du trenger ting du har lært på skolen.
Gubbe: Kan du se på hva jeg skriver? Er du blind?

Sitat av Gest
1) Du har ikke KRL på skolen for å bli omvendt kristen, men for å øke aksepten overfor resten av verden og for å få bedre innsikt i hva andre kanskje tenker, mener og føler er riktig og galt, noe som er viktig her i verden
Vis hele sitatet...
Det er med andre ord meget relevant pensum. Selv om du kanskje velger å overse hovedargumentene mine, og de seriøse grunnene jeg gir til at vi har faget. Les hva jeg har å si, og ikke overse halvparten.
Denne diskusjonen vil nok ikke føre med seg at noen av partene oppnår noen større forståelse av hverandre. Her er det en side som er misfornøyd, umodne og rett og slett fjortiser uten innsikt, og en annen side med folk som har vært igjennom dette, og fått det på avstand og sett behovet av det de lærte.

Sånn har det da alltid vært. Uansett hva far sier skal alltid sønnen finne opp hjulet på nytt.

Det skumle er hvordan vi i Norge har en tendens til å sy puter under armene på folk. Man får en følelse av at det alltid ordner seg, uansett hva som skjer. Hadde det vært opp til meg skulle det vært færre elever per lærer, hardere disiplin og differensiering ettersom hvordan man klarte seg. Alt for mange lider av lav arbeidsmoral og dårlige studievaner når de kommer ut av ungdomskole og/eller videregående.

Jeg skulle ønske skolen innså at de nymotens ansvar for egen læring og selvstudie ikke fungerer for en 16-17 åring, og ihvertfall ikke helt ned på barneskolenivå. Det er helt vilt, og er en av grunnene til at vi i dag sitter med alt for mange ungdom som synes matte er kjipt og unyttig lissom og at Ivar Aasen er lite dust lissom som ga oss den dritteite nynorsken lissom som ingen prater allikevel. Lissom.

Hadde det jeg bare vokst opp på 50-60 tallet... Dagens skole kjører Norge i grøfta.
Sist endret av froskenfredrik; 7. mai 2007 kl. 00:55.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Bare et lite apropos, så ut som det var mange som hadde misforstått forslaget.

Forslaget gikk ikke ut på at _alle_ 4-åringer skulle begynne på skolen, det gikk ut på at unger som var skolemoden kunne få søke om å begynne året de fyller 5.
Sitat av Gubbe
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg bare opplyser om at det finnes slitere i den norske skolen, selv om de ikke er i flertall. Du virker kun å tenke på deg og de "perfekte". Hva med å sende de andre en aldri så liten tanke også?
Vis hele sitatet...
Blir faen å meg gretten når jeg hører sånt.. Jeg sliter på skolen selv, og ligger på 2 i flere fag. Likevel tror jeg at jeg kunne gjort det bedre om man var lengre på skolen, og jeg fikk hjelp til å gjøre leksene siden jeg ikke får dette til selv.
Gubbe: Det virker som om du vil at alt du ikke likte med skolen skal bli valgfritt.
Du vaser også om at hva du synes om religion er relevant i denne diskusjonen,
fordi den tydeligvis skal handle om hva du synes burde være pensum for norske
unger. Jeg er av en annen oppfattning. Det at du ikke liker religion betyr ikke at
man like godt kan kutte det fra skolesystemet. Religion er og blir veldig relevant
stoff for alle som skal fungere sammen med andre mennesker, enten du liker det
eller ikke.

Du vil ha konkrete bevis for alt som skal læres på skolen?
Da stopper verden opp. Det finnes sinnsykt få absolutte sannheter, omtrent
alt vi lærer og/eller tror vi vet er bare antagelser og kvalifiserte gjetninger.

Om alt blir valgfritt på skolene i Norge så kommer vi til å bli et sinnsykt tafatt land.

1: Man er ikke klar for å velge hva man skal lære/ikke lære i den alderen.

2: Det er vitalt for samfunnet at vi har et felles utdanningsgrunnlag.

3: Om alle bare lærer seg akkurat det de må for å fungere i sine usle små liv
så kommer kommunikasjonen og relasjonene mellom menneskene til å kollapse.

4: Valgfrihet kommer uannsett på videregående, før det bør alle lære det grunnleggende
om alt for å kunne velge hva de vil spesialisere seg på.

Det største problemet med det norske skolesystemet er dårlige lærere og dårlige
lærebøker. Om bare Jens Bjørneboe hadde fått viljen sin så hadde verden vært
ett mye bedre sted(kanskje til og med ett sted hvor han kunne ha levd).

Det er så mye man kan/bør/må kritisere ved din "argumentasjon".
Jeg kommer antageligvis aldri til å ta noe du skriver seriøst igjen.
Sist endret av miles; 7. mai 2007 kl. 02:52. Grunn: rydde/skrivefeil
o shit waddup
Ok, nå skal jeg ta meg den frihet av å liste opp fordelene ved å ha skole fra fylte 4 år. Ja, jeg har kuket rundt på ssb.no

235 005 barn er i barnehager, og 177 225 barn er i barnehage mer enn 41 timer i uken. Det er mer enn jeg er på VGS. Hva med å kalle dette "Skole", innføre litt struktur og finansiere det fra staten. Vips. Hva sa du? Hvorfor vi skal finansiere det fra staten? La meg fortelle deg: 17,6% av alle barn på 4 år har skilte foreldre. 13,6% av barn på 4 bor kun hos moren sin. Over halvparten av barn med en forelder har søsken. Tror du det er billig å ha 2 eller flere barn i hus, og være alenemor? Tro om igjen. Her treffer man en STOR målgruppe ved å innføre tidligere skolestart, og man unnslipper SFO-ordninger ved å utvide skoledagen.

Grunnleggende utdanning er som tidligere nevnt ikke kun "utdanning". Her er det mye rom for lek, man blir venner og man lærer seg hvordan det er å vokse opp i dagens samfunn. Del gjerne skolen opp i 3 trinn, i stedet for 2. 1-4 5-7 og 8-10. Det er noen steder slik det fungerer i praksis allerede i dag, men det er viktig å gjøre disse skillene tydeligere. Nye miljøer, nye lærere og nye og mer krevende oppgaver er viktig for at barnet hele tiden skal forstå at det å bli eldre medfører mer ansvar. Kanskje om vi lærer litt disiplin i ett tidlig stadie vil VGS slik det er i dag faktisk fungere som det er ment.

Og en ting. "Skal ikke barn få være barn lenger?"
Jeg kan ikke tenke meg noe så fint som å gå på skolen i en alder av 4. Tenk å sitte innesluttet hjemme hos dagmamma, eller hos sin egen mor for den saks skyld. Det er da mye morsommere å være ute og leke. "Skole" og "Undervisning" er to helt forskjellige ting. 1. klasse er allerede "Lekeskole", jeg ser ingen grunn til at de to årene før vil være stort annerledes.
Sist endret av ulldott; 7. mai 2007 kl. 03:35.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Lenger bak i tråden nevnes det at barn i andre land (Japan ble nevnt som primeksempel) klarer konkuranseskolen fint. De gjør ikke det. I Japan og mange andre asiatiske land, hvor konkuranse og vinnermentalitet er viktige aspekter av utdanningen er selvmordsratiene blandt mennesker under 18 faretruende høye og på vei opp.

Personlig mener jeg at en allt for stor fokus på å være best vil resultere i sosialdemokratiets kollaps, da folk etterhvert vil slutte å bry seg om de svake fordi "Jeg klarte det, hvorfor kunne ikke han?", i verste fall "Han klarte det ikke, det gjorde jeg og mange andre, han fortjener ikke hjelp, han prøvde ikke hardt nok."

Husk at selvom samfunnet krever noe, er ikke det alltid rett å bare føye seg etter det. Hadde det vært sånn, hadde ingen av oss fått mulighet til utdanning til å begynne med, da hadde den vært forbeholdt adelssønner.
Sist endret av CaptainP; 7. mai 2007 kl. 04:04.
CaptainP: Du forsto ikke det jeg sa, jeg mente at Japan kan bli nevnt som et eksempel er skolegangen er hard, Norge er jo helt utrolig mykt i forhold. Dessuten har da ingen sagt at det skal bli så hardt. Alle har godt av litt konkuranse, og hvis du ikke klarer å takle det, så er det, for å ta eksempelet ditt, ikke mitt problem, for jeg takler det fint. På VGS kan man velge ganske fint mellom ulike fag og spesialisere seg på det man er flink til, før det er det egentlig bare allmen undervisning som alle har godt av.

Noen ting i samfunnet er verdt å sloss for, og har vært verdt å sloss for, som allmen skolegang, men det å utrydde konkuranseskolen er ikke en av dem. Jeg gjør det ikke utrolig bra på skolen, men siden jeg er litt konkuransemenneske, gir jeg ikke helt faen når andre gjør det bedre enn meg i ting jeg vet jeg er flink til.

Du og Gubbe har ganske tafatte argumenter. Bare fordi du ikke klarte å få seks i alle fag på ungdomsskolen, betyr ikke det at andre ikke syns det var en motivasjonsfaktor at det var/er karakterer?

Dette ble rotete, men du tar poenget: Karakterer har du bare godt av, og allmenundervisningen er rett og slett ikke hard i Norge.
"Karakterer har du bare godt av"
-Quote Gest

Nope. Karakterer er ikke bare bra, i alle fall ikke slik som ordningen er nå.
På ungdomskolen og videregående opplevdes det ikke som at de beste
fikk den beste karakteren. Det beste resultatet fikk de som tilpasset
seg etter læreren. Som eksempel kan jeg nevne at jeg fikk karakteren
seks i samfunnslære på Vk2. Det var hinsides enhver fornuft, siden jeg
ikke leste pensum og ikke hadde/har særlig god kunnskap innen fagområdet.
Det jeg gjorde var helt enkelt å lese læreren, finne ut hva han satte
høyt når han skulle vurdere elevene.
Denne sekseren var i og for seg ufortjent, men den er ikke skrekkeksempelet.
Vi hadde for eksempel en norsk lærer som gjennomgående ga bedre karakterer
til jenter som ble lei seg når de gjorde det dårlig. Ett par ganger gikk noen
av jentene opp flere karakterer ved å presse ut krokodilletårer.

Alle disse problemene med karaktersystemet skyldes vel egentlig menneskelig
svikt fra lærernes side.

En annet problem med karakterer; de sier så lite om dine kunnskaper og prestasjoner.
En skriftlig forklaring på hva du har gjort bra og hva som må endres på ville
vært uendelig mer konstruktivt. Ja, jeg vet at man ofte får slike tilbakemeldinger,
når det er aktuellt(ikke særlig aktuelt f.eks på glose prøver) men ikke alltid.
Dessuten får ikke de som ser karakteren din vite hva som ligger bak
resultatet, det er uheldig.

Karaktersystemet på ungd.skolen og V.G.S forbereder deg heller ikke til
universitetet. Da skal oppgavene løses på en helt annen måte,
gode gamle klipp og lim blir svært dårlig motatt. Mange jeg kjenner
sliter med dårlig selvtillit etter dramatisk nedgang i karaktersnitt.
Nå hjelper det plutselig ikke å lese mye og jobbe hardt om man ikke
er smart, kreativ og kan tenke selv.

Generelt har jeg trøbbel med denne inndelingen av barn etter hvor
flinke de er i ulike fag. Assosiasjoner til salamanderne i Jonas er
åpenbare. Å gi barn karakterer allerede fra femte klasse virker
for meg som det rene vanvidd. I den alderen kan de godt føle seg
bra selv om de ligger etter i klassen.

Til slutt vil jeg kommentere den greia om at de dårlige elevene holder
igjen de gode(som ble sagt megatidlig i tråden). Fy søren for en ekkel
ting å si. Opplegget på skolen må legges opp slik at alle får utbytte av
skoletiden, både de flinke og de som tar ting litt tregere.
Om noen føler at ting går for sakte så kan de alltids be om å få ekstra
oppgaver å bryne seg på, min erfaring er at det blir svært godt mottat
og lagt til rette for.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg er fullstendig enig i Marken. Norsk undervisning er egentlig en skam, og jeg blir jævlig irritert hver gang jeg hører ungdommen syte over at skolen er vanskelig. Norsk skole oppfordrer til latskap, og det er kanskje også derfor ungdommen klager.. hvis de hadde hatt litt disiplin så kanskje de hadde holdt kjeft. Norge henger LANGT bak mange andre land når det gjelder undervisningen. Når dama kom over fra Russland til Norge kunne hun allerede matten 3 år framover i pensum. I Russland var hun relativt flink i matte og fikk gode resultater, men gikk ut av videregående med ganske dårlige, siden hun ikke gadd å gjøre noe i den norske skolen.

Merket spesielt forskjellen når jeg var på programmeringskonkuranse i Finland i fjor. Norge hadde to deltakere, meg og en venn av meg. Og vi var ikke spesielt gode.. for å vinne den norsk kvalifiseringen trenger du egentlig bare å delta. Norge ble det desidert dårligste landet, jeg fikk 90 av 600 mens han andre fikk 0. Polen derimot.. de hadde alle over 300 poeng. Jeg vet ikke noe om utdanning i Polen.. men jeg tipper de har mye bedre matteutdanning og at de har mulighet for å lære programmering på det som tilsvarer videregående. Hvor sykt er det at det ikke er et alternativ en gang hos oss. Programmering er noe av det første du lærer på flere av siv.ing. studiene her i Trondheim.

Apropos NTNU.. Det er mange som sliter med matte her på NTNU. Derfor har de begynt å stille strengere krav til karakterer på akkurat mattefaget. Er det rart? Når du studerer på universitetet skal du opp på internasjonalt nivå. Klart det blir en utfordring når mer og mer pensum faller ut fra den offentlige utdanningen.


Edit: Krizzeyboi:
Svikten i karaktersystemet kommer av to ting: Dårlig disiplin hos elevene og dårlig kvalitet hos lærerne. I mange land er en lærer en svært respektert stilling. I Norge blir de behandlet som dritt. Mange blir mobbet til de blir gale av elevene (spesielt i ungdomsskolen) fordi de ikke har lovlig makt til å disiplinere dem, og får i tillegg relativt dårlig lønn. Er det rart de gir faen? Lærere burde være blant de mest respekterte i samfunnet, men slik er det dessverre ikke her i landet.
Sist endret av Skyfex; 7. mai 2007 kl. 11:38.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Gest
CaptainP: Du forsto ikke det jeg sa, jeg mente at Japan kan bli nevnt som et eksempel er skolegangen er hard, Norge er jo helt utrolig mykt i forhold. Dessuten har da ingen sagt at det skal bli så hardt
Vis hele sitatet...
Hardheten er vel mer som følge av en utvikling (eller mangel på det) innenfor utdanningssystemet, og ikke pre-planlagt, og det er det som er min bekymring.

Sitat av Gest
Alle har godt av litt konkuranse,
Karakterer har du bare godt av, og allmenundervisningen er rett og slett ikke hard i Norge.
Vis hele sitatet...
Om det er slik Hvorfor fullfører kun 50% videregående? Og det er av de som begynner på den.

http://www.nordlys.no/nyheter/article1135578.ece (Ja jeg vet at artikkelen tar for seg tromsø, men om du leser litt nedover nevner den at det på landsbasis kun er ca. 3 prosent poeng høyere (=50%)
Sist endret av CaptainP; 7. mai 2007 kl. 12:00.