Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1866
Hva slags tanker har dere om WEEDENxSENTERET til helsedirektoratet?
https://weedensenteret.no/
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det ble for mye greier.
Ihvertfall når jeg er skækk.
Anonym bruker
"Rede Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Misliker virkelig den måten å få frem informasjon på.
Minner meg om artiklene i VG hvor du får 1 setning, så må du scrolle, så kommer det 1 setning, så må du scrolle også fortsetter det bare slik.
Det positive med VG artiklene er at teksten er på ett og samme sted og ikke overalt på en og samme tid som det var på denne siden.
Komplett idiot
Pruttnisse's Avatar
Helt forferdelig layout. Orker ikke sånn animert scrolling.

Enig med Rede Skræling.
Jeg syntes den var morsom.
Anonym bruker
"Viss Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oi, syns dette var bra! Er ikke så fan av sånn type layout jeg heller, men tror det er en vanesak vi blir mer vant med. Mange interaktive rom er utformet på den måten og sånn blir det mer av i fremtida.

Hørte om det på radio i dag hvordan Helsedirektoratet har innsett at de må ha en annen tilnærming til ungdom som røyker hasj enn å rette pekefingeren, og jeg må si jeg ble litt imponert over alt de har fått frem og gode visuelle bilder av hvordan hasj ser ut, cannabis planten, olje osv. De spørsmålene om hva som er forskjellen kommer jo jevnlig her inne også. Det er viktig å lære hva hasj kan gjøre med hjernen og lære det på en nøytral og kunnskapsrik måte, og ikke på gamlemåten hvor voksne sa at hasj var farlig og fysj. Her kan man lære hvordan og hvorfor hasj kan være farlig og gjøre mere bevisste valg forhold til hasjrøyking.

Navnet på nettsida er kanskje litt morsomt for om det hadde vært en beskrivelse av det senteret i hjernen som ble påvirket av thc så ville det kunne kalles weed-senteret om man skulle være litt uberkul men ordet weedensenteret skjønner jeg ikke helt hvor kommer fra. Men, men, det får så være, tommel opp for denne sida og initiativet!
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes denne var fin! Tommel opp for en ærlig og sikkert moderne fremstilling
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Navnet på nettsida er kanskje litt morsomt for om det hadde vært en beskrivelse av det senteret i hjernen som ble påvirket av thc så ville det kunne kalles weed-senteret om man skulle være litt uberkul men ordet weedensenteret skjønner jeg ikke helt hvor kommer fra. Men, men, det får så være, tommel opp for denne sida og initiativet!
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte at det var et ordspill, vitensenteret om weed. Prøv å si vitensenteret med sørlandsdialekt.
Sist endret av Relevant; 27. oktober 2020 kl. 18:34.
Anonym bruker
"Viss Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tenkte at det var et ordspill, vitensenteret om weed. Prøv å si vitensenteret med sørlandsdialekt.
Vis hele sitatet...
AHA! Ja ser hva du mener, men tenker at det ordspillet må ha kommet fra en jævla stein sørlending ihvertfall som syns det var en genial vri på "Vitensenteret" isåfall
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde fremstått som mer vitenskapelig og troverdig om de kunne listet opp noen av de mange positive tingene med cannabis. Hjelper heller ikke at siden prøver å fritere prosessoren i telefonen min. Ble glovarm etter 2 min
Få inn lenke til freak.no på siste side der, LURER DU FORTSATT PÅ NOE? så er man et stykke på vei.

Jeg har forstått at poenget er å gjøre ungdom mer oppmerksomme på skadeeffektene av bruken av cannabis ved å presentere et mer nyansert og dermed kredibelt bilde, og det er ikke et dumt utgangspunkt. I tillegg er det noen heftige 3D-modeller rett ut av Source Engine 1. Kanskje for å appelere til gamere? Av potensielt avskrekkende informasjon er det lite som ikke allerede forelå på helsedirektoratets sider, og bildet som dannes av muligheten for å utvikle langvarig kognitive svekkelser, psykoselidelser er ikke noe vitenskapen er entydig på, det er også positive sider ved cannabis som ikke presenteres. Siden virker derfor fremdeles tydelig politisk vinklet, det ser ungdommen rett igjennom, og det burde politikere og byråkrater forstå.

Jeg tolker dette derfor helhetlig som et forsøk på å skape en ny estetisk ramme rundt cannabis-opplevelsen, en basert på 3d grafikk og 2000-talls retrogaming. Jeg foretrekker Half Life 2 fremfor Bob Marley og støtter derfor initiativet uforbeholdent.
Sist endret av Bær; 27. oktober 2020 kl. 21:40.
Var skeptisk da jeg så det var helsedirektoratet som sto bak nettsiden, da jeg erfaringsmessig kun har sett de bidra med ordentlig skremselspropaganda (type Actis), men syns faktisk akkurat denne ikke var så ille. Gir litt informasjon om virkning, og gir veldig mye informasjon om bivirkninger, og akutte farer, i disse dager med rimelig sterk hasj idag i forhold til 2010.
Litt som forventet av et offentlig helseforetak. Men syns det var relativt nøytralt vinklet.

Det at de har med en egen stor bolk om at det er "ulovlig" er selvsagt veldig utdatert. Alle vet det er ulovlig. De forbudte frukter smaker best, og slik har det alltid vært.
Anonym bruker
"Selvforsynt Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var informasjonsrik og morsom, men det blir jo såklart bare fokus på de negative sidene og ingenting om de positive. Da fungerer det som propaganda selv om det er fakta basert informasjon.

Men bra at det blir lagt litt fokus på hvordan cannabis påvirker hjernen for unge der hjernen ikke er fult utviklet. Det er ingen mirakelplante og det er fordeler og ulemper med all rus, også weed.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig vansklig å lese når alt er hvitt
Jeg synes denne var bra, mye mer nøkternt og nyansert enn ting jeg har sett tidligere. Ang positive effekter så kunne de godt nevnt de medisinske bruksområdene, det de skriver om CBD og rusen må vell også kunne betegnes som positivt. Det viktigste er nok poenget om at man er mer sårbar før man er 25 år. Dette er underkommunisert på flere rusmidler, alkohol vil også kunne påvirke uheldig ved mye inntak over tid før 25 år.
Anonym bruker
"Vennlig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser de har lastet opp filmer på YouTube også. Jeg tenker at dette er positivt og at vi går i den rette retningen
https://www.youtube.com/playlist?lis...HRuNlx1qsQC4N_