Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7561
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg lurer på hva slags ord eller synonymer man kan benytte for å få et mer "avansert" ordforråd? Man oppfattes jo av andre slik man fremstiller seg og formulerer seg, så hvilke ord høres mer intelligent ut enn normal dagligtale?
Hør på politiske debatter, noter ned ordene du ikke forstår, google og lær deg betydning og riktig bruk av ordene. Jeg vil imidlertid anbefale deg å ikke ta helt av på dette, da du lett kan oppfattes som en klyse
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må lære deg nye ord da XD Les bøker, artikkler og andre tekster der du møter ord som du ikke har sett før. Slå dem opp for å være sikker hva de betyr, og så kan du prøve bruke dem i dagligtale.

Pro tip: Ikke bare spy ut nye ord i enhver sammenheng. Det får deg bare til å se dum ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Generelt er vel det å variere ordbruken for å skildre det same eit teikn på at du handterer språket på ein god måte. Å statisk bruke framandord virker fort pompøst. Så generelt så vil eg anbefale deg å ikkje bruke ord som verkar unaturlege.

Les bøker om tema som interesesrer deg. Slå opp ord du ikkje forstår. Tenk på korleis du kan nytte dei. Det er gode måter å utvide ordforrådet på.
Du bør heller stille deg spørsmålet "hvordan lærer jeg mer om ting?" og ikke "hvordan høres det ut som jeg kan ting?". De som bruker fremmedord for å fremstå smarte blir avkledd fortere enn et one night stand natt til søndag så fort de møter noen med kunnskap om emnet. Et klassisk eksempel er Deepak Chopra, som all den tid han bruker "avanserte" ord fra kvantemekanikken, blir avslørt som den sjarlatanen han er så fort han møter noen med bittelitt kunnskap om matematikk eller kvantemekanikk.

Kort sagt, så starter du i feil ende. Retorikk er kun fint dersom du skal tale til de mindre dannede massene, ikke dersom du faktisk er interessert i å opplyse og overtale folk til en bedre verden.
Prøv å lære deg ord som stammer fra tysk. Det er ord som gjerne er anbehetelser(starter på an og be, og slutter het og else). Noen av dem er ord som ikke brukes så ofte på norsk, men som alikevell ikke høres helt malplasserte ut. Ord fra språk som stammer fra latin er ord som gjerne brukes i ulike fagområder, og egner seg ikke særlig godt i dagligtale.
Slå opp alle ord du er usikker på, da vil du gradvis og enkelt øke ordforrådet ditt. Ellers er det lurt å sjekke definisjonen og opphavet til ord du allerede kan. Dette vil betraktelig øke forståelsen din på mange temaer, samt gjøre det mye enklere å utrykke seg selv verbalt.
Sist endret av Relevant; 8. april 2017 kl. 13:26.
For å si det med eksempler fra det virkelige liv. Jeg er ganske aktiv på et annet forum også. På dette forumet er det også noen med veldig god utdannelse. Og det er en rekke poster der, som er nesten en nytelse å lese. En jeg liker godt, er janw. Men det som er synd, er at jeg synes han bruker for mye fagtermer og fremmedord. Noen ganger kan det være litt tungt å følge han. Jeg tør ikke å tenke på, hvordan en som ikke kan biologi har det, når den personen leser noe av dette. Men ikke missforstå meg, han har skrevet utrolig mye bra der!

Så har du rake motpolen, som er klaush. Han bruker veldig lite fagtermer, og han er lett og følge. I begynnelsen så lurte jeg på, om han faktisk var noe særlig kunnskapsrik. Med mange av sine poster, som er litt på kanten av temaet (men på en hyggelig måte). Men etterhvert så har jeg lest noe tyngre stoff han har skrevet. Han bruker fortsatt et "folkelig språk", som en vanlig lekmann kan greit forstå. Men det er her Klaus sin styrke kommer frem! Han er utrolig flink til å formulere seg! Han kan forklare vanskelige ting (ting på universitetsnivå), på en slik måte at nesten barneskoleelever kan holde følge. Det er stort! Han har da også lagd flere bøker, der han forklarer hvordan livet har vært i jordens historie. Disse bøkene har ofte mange bilder, som han har tatt selv eller lånt, og han har tegnet fantasifigurer oppå bildene. Han har en fantasifigur, som er hans alter ego, med navn Snutetute. En bamse som han fant opp i sin barndom. Og med denne figuren lager han fagriktige barnebøker, som voksne flest også kan ha nytte av å lese.

Så når alt kommer til alt, så er det faktisk Klaus sitt språk som imponerer mest! Det er enklest mulig, men presist! Og selvsagt så blir det en del latinske termer, men det er på steder det ikke er norske ord/navn. Noe av det er rett og slett genialt! Uten å si, at mye av det janw også ikke er genialt også. Men han er genial på en annen måte.
Mer imponerende å konversere med en som er flink i setningsbygning, enn en som kan masse fremmedord.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Selvfølgelig er kunnskap om tema en god ting, og jeg skulle gjerne kunnet masse om mye.

Men i mange situasjoner i livet kan det være at man, med egeninteressen i sentrum, kan ønske å fremstå som en person som vokabulart sett setter seg i respekt, bevisst eller ubevisst hos mottaker.
En god metode for dette kan være ordforråd, eller setningsoppbygning som nevnes også her. Spørsmålet var vell heller om det var noen "typiske" ord, setninger etc. man kan enkelt benytte i mange situasjoner.
Å lese bøker, artikler, tidsskrifter i forskjellige retninger faglig og fra forskjellige tidsepoker har hjulpet meg endel med språket.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dere kommer med gode svar! Jeg er så enig! Kunne flere med mye kunnskap formulert seg som han du beskriver aluminiumfluorid. Jeg blir mer imponert over mennesker som gjør budskapet enkelt, og ikke bruker fremmedspråk. Enda verre synes jeg d er, når andre opptrer som språkpoliti... Men d er en annen debatt. Men ett råd, hold deg oppdatert på samfunn, politikk- de forskjellige politiske partiene. Følg gjerne steder som gir ut vitenskapelige nyheter. Da vet du litt mer om hva som skjer i verden. Jeg leser utenlandske nyheter innimellom, og kommentarfeltet- ganske rart hvordan vi nordmenn blir sett på. Nå har jo dødstraff vært svært aktuelt, også her har d vært i media. I USA er det svært mange som ikke skjønner bæra, hvordan vi som nasjon ikke har det. Med tanke pp Breivik. Og da blir han selvfølgelig ett tema. Jeg har en hobby, og funnet utenlandske sider, i store deler av verden. Og får mye kunnskap- og deler dette i det miljøet jeg er i. Og noe av kunnskapen har vi ikke her, så det er nyttig. Men en må ha kun
Jeg vet, at dette er ekstremt mye på sidebanen. Men her kan dere se en åpen forelesning om slørsoppslekta [Cortinarius] for lærere og andre. Den varer til ca litt over 50 min ut i filmen. Legg merke til hans språk, og at han egentlig får kommunisert biologi opp til et visst nivå. Det er en del interessant poenger den siste delen (om noen forskjellige stoffer i slørsoppslekta). Ganske gøy for nerder!
Utrolig bra foredrag! Jeg har hoppet litt, var veldig spent. R nerd selv. Sitter gjerne i skogen m hundene- og teller antall mosearter rundt oss. Sopp er jo ett utrolig spennende felt. Ble nesten på gråten- skulle gjerne hatt en sånn foreleser. Men nettopp ferdig m ett studie, og hadde en god foreleser. Men ikke av det kaliberet
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det enkle er ofte det beste! Flere forstår deg når du ikke tvinger dem til å lete gjennom en ordbok hver gang du snakker.
Sitat av Prøysen Vis innlegg
Det enkle er ofte det beste! Flere forstår deg når du ikke tvinger dem til å lete gjennom en ordbok hver gang du snakker.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer faktisk, ved flere anledninger jeg har brukt ''store'' ord som personen ikke forstår og deretter spør om forklaring eller betydning på.
Kommer jo selvfølgelig helt ann på hvem man snakker med.
Det hjelper veldig mye å legge inn nye ord man lærer i dagligtalen. Et annet tips som jeg har brukt for å få større variasjon i ordbruken min, er å ikke slå opp hva et ord betyr - men synonymene til det ordet. På denne måten forstår man enklere hva ordet betyr, og man lærer ikke bare ett, men kanskje flere nye ord!
Sitat av Xasma Vis innlegg
Kort sagt, så starter du i feil ende. Retorikk er kun fint dersom du skal tale til de mindre dannede massene, ikke dersom du faktisk er interessert i å opplyse og overtale folk til en bedre verden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er formålstjenlig i denne debatten å konflatere magnilokvens og retorikk.