Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1216
Hei!

Vi har en maskin på jobben som er koblet opp med en CAT5 rett inn i en tavle som har et eget lokalt nettverk. Denne maskinen gir oss rapporter og muligheter til å spore varer. Slik det er nå står den på et kontor med en kabel rett fra tavla, men dette kontoret skal rives og man må flytte vekk, men man kan ikke lage et nytt kabeltrekk da det ikke er noen føringsveier enda.

Det jeg trenger er å kunne få denne på internett slik at jeg får brukt teamviewer/VNC for å koble meg til denne maskinen.

Er det så enkelt som å plugge i en wifi dongle? Eller er det noen her inne som har en lurere plan?

Takk
Snakk med IT ansvarlig. Hvis kontoret skal rives og/eller pc'en flyttes, så bør uansett de vite om det, og ha tenkt igjennom hvordan dette bør løses.

Hadde jeg kommet over en pc som normalt ikke har/skal stå oppkoblet mot internett, og den hadde hatt Wifi eller mobildongle koblet til, så hadde donglen forsvunnet uten forvarsel, og den som hadde gjort dette hadde fått noen ubehaglige spørsmål via dens leder. Dette hadde vært grunnlag for sannsynlig skriftlig advarsel hos mine brukere.
Sist endret av Sjanten; 21. mai 2014 kl. 15:47.
Trådstarter
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Snakk med IT ansvarlig. Hvis kontoret skal rives og/eller pc'en flyttes, så bør uansett de vite om det, og ha tenkt igjennom hvordan dette bør løses.

Hadde jeg kommet over en pc som normalt ikke har/skal stå oppkoblet mot internett, og den hadde hatt Wifi eller mobildongle koblet til, så hadde donglen forsvunnet uten forvarsel, og den som hadde gjort dette hadde fått noen ubehaglige spørsmål via dens leder. Dette hadde vært grunnlag for sannsynlig skriftlig advarsel hos mine brukere.
Vis hele sitatet...
Til info så er familien som eier sjappa og eneste vi trenger hjelp med å komme med en løsning. Resten kan du dele med de som interesser seg for prekener.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Er det så enkelt som å plugge i en wifi dongle?
Vis hele sitatet...
Ja, det er så enkelt.
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, det er så enkelt.
Vis hele sitatet...
Og da vil maskinen kunne gå på begge netta?
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Til info så er familien som eier sjappa og eneste vi trenger hjelp med å komme med en løsning. Resten kan du dele med de som interesser seg for prekener.
Vis hele sitatet...
Han trodde nok det var snakk om litt størrelse og ikke en familiebedrift.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Å ha en maskin på to nett slik kan fungere, men er generelt ikke å anbefale.
Det mest praktiske vil være å integrere dette med det øvrige nettverket, gjerne med en brannmur for å begrense tilgangen.
Dette krever en del oppsett og kan være vanskelig å få til hvis dere ikke har nettverksfolk i bedriften.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten Vis innlegg
Å ha en maskin på to nett slik kan fungere, men er generelt ikke å anbefale.
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje? Så lenge det er seperate subnet så er det ingen bivirkninger, og du unngår å eksponere meir enn den eine maskina mot nett, som minsker angrepsflata. Så eg vil påstå at ikkje bare funker det - det er til og med best practice.
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Han trodde nok det var snakk om litt størrelse og ikke en familiebedrift.
Vis hele sitatet...
Er str på det. Men er avklart med alle parter.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Å ha en maskin på to nett slik kan fungere, men er generelt ikke å anbefale.
Det mest praktiske vil være å integrere dette med det øvrige nettverket, gjerne med en brannmur for å begrense tilgangen.
Dette krever en del oppsett og kan være vanskelig å få til hvis dere ikke har nettverksfolk i bedriften.
Vis hele sitatet...
Er umulig å integrere inn i eksisterende nettverk da det er et idiotisk system.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor ikkje? Så lenge det er seperate subnet så er det ingen bivirkninger, og du unngår å eksponere meir enn den eine maskina mot nett, som minsker angrepsflata. Så eg vil påstå at ikkje bare funker det - det er til og med best practice.
Vis hele sitatet...
OK takk