Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 119764
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Mennesker har til all tid brukt blant annet religion for å skaffe seg makt. Det at kvinner blir utsatt for slike overgrep er beklagelig, men kan ikke I farten huske en eneste religion som påbyr slike overgrep.
Vis hele sitatet...
De tre største verdensreligionene gjør faktisk det, men vi ser heldigvis i stor grad bort i fra det, i hvert fall her i vesten. Det fjerner likevel ikke problemet, som er at religionene som mange anser som den eneste og absolutte sannhet tillater de mest horrible grusomheter.

Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Forøvrig er mennesker grusomme, drar bla frem; Kommunist Russland, Nazi Tyskland, og Nord Korea som eksempler.
Vis hele sitatet...
Problemet i alt du nevner der er dogmatisk ideologi. Altså at enkelte doktriner anses som uomtvistelige og urokkelige sannheter som man ikke skal stille spørsmål ved, og som ikke er grunnlagt i fornuft. Dette var tilfelle i Stalins Russland, i Hitlers Tyskland og i "Kim-arverekkens" Nord-Korea. Det er også tilfelle i alle betydningsfulle religioner vi har i verden i dag, og det er nettopp dette som er hovedproblemet med religion.

Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Disse styrene brukte ikke religion som unnskyldning men gjort mye grusomt uansett. Uten religion ville det bare bli gjort på denne måten.
Vis hele sitatet...
Er du virkelig av den oppfatning at mengden forferdeligheter og umoral i verden er konstant, slik at å angripe forestillingene som ligger til grunn for handlingene er fånyttes? Det er med andre ord ingen grunn til å ta til orde mot nazisme, rasisme, sexisme, undertrykking av homofile også videre? La oss si at Koranen omtalte homofile som de reneste og vakreste av Guds barn; tror du da homofile hadde blitt hengt i gatene i Iran? I så fall, hvorfor henger vi ikke homofile i gatene i Norge? Dette må jo i følge din logikk være rene tilfeldigheter. Eller tror du det kan være at menneskers handlinger grunner i deres overbevisninger om hvordan verden fungerer og hva som er riktig og galt å gjøre?

Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Mange mennesker som for eksempel har mistet noen som sto dem nære, eller som er redde for å dø(dødsangst) trenger religion for å klare seg i dagliglivet. Mange klarer ikke å slå seg til ro med at verden er helt tilfeldig(noe den vitenskapelig er… Men jeg har nå mine tvil)
Vis hele sitatet...
Det er jo skrekkelig nedlatende mot religiøse å påstå at de ikke vil være i stand til å mentalt takle sin livssituasjon hvis det ikke var for en over 2000 år gammel overtro.

Sitat av zega Vis innlegg
Det er ikke en religion bare fordi det er et hardt eller ensidig styresett i landet.
Wikipedia: "Sekulær er et ord som betyr verdslig (jordlig/ikke-kirkelig) eller timelig, altså det som hører til verden og det verdslige samfunn. En sekulær stat er derfor en stat uten statsreligion."
Vis hele sitatet...
Det Orph høyst sannsynligvis siktet til var at de ideologiene som herjet i disse landene var i funksjon veldig like religion. Med andre ord, og som nevnt over, de var basert på dogmatikk, samt en total og udiskutabel underkastelse ovenfor overmakten.

Sitat av zega Vis innlegg
Hvis du pinadø skal ha fri fra religion, så kanskje det hadde vært smart å ikke komme her og diskutere det?
Vis hele sitatet...
Er det virkelig slik det fungerer? Så hvis du ønsker frihet fra undertrykkelse av deg selv eller andre, så må du bare ti stille og gjemme deg bort? Frihet fra religion innebærer at andres religionsutøvelse skal i minst mulig grad kreve tilpasning fra, eller gå ut over, oss andre. Det innebærer ikke at en selv ikke kan diskutere temaet. Dette burde være forferdelig åpenbart.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det er ikke religion som gjør mennesker farlige, det er politikken bak religionen.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til antyde at religion kun brukes som skalkeskjul for politiske motiver med hensikt å få mennesker til å utføre forferdeligheter. Dette er selvsagt meningsløst og åpenbart feil siden bruken av religion som skalkeskjul ikke hadde hatt noen funksjon overhode hvis ikke mennesker faktisk hadde handlet og vært villige til å begå forferdeligheter på bakgrunn av sine religiøse overbevisninger. Problemet med for eksempel al-Qaida er at de er fullstendig overbevist om at det som står i Koranen (og Qutbs tolkning av enkelte detaljer) er den eneste og absolutte sannhet, og at uskyldige mennesker dermed kan drepes for å fullbyrde deres religiøse teksters lover og befalinger. Det er å sette kjerra foran hesten å hevde at det er politikken bak religionen som er problemet i tilfeller som dette, da den politikken du snakker om er direkte avledet fra deres religiøse overbevisninger.
Sitat av Provo Vis innlegg


Du ser ut til antyde at religion kun brukes som skalkeskjul for politiske motiver med hensikt å få mennesker til å utføre forferdeligheter. Dette er selvsagt meningsløst og åpenbart feil siden bruken av religion som skalkeskjul ikke hadde hatt noen funksjon overhode hvis ikke mennesker faktisk hadde handlet og vært villige til å begå forferdeligheter på bakgrunn av sine religiøse overbevisninger. Problemet med for eksempel al-Qaida er at de er fullstendig overbevist om at det som står i Koranen (og Qutbs tolkning av enkelte detaljer) er den eneste og absolutte sannhet, og at uskyldige mennesker dermed kan drepes for å fullbyrde deres religiøse teksters lover og befalinger. Det er å sette kjerra foran hesten å hevde at det er politikken bak religionen som er problemet i tilfeller som dette, da den politikken du snakker om er direkte avledet fra deres religiøse overbevisninger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at korstogene for et eksempel heller politisk motivert enn religiøst motivert av lederne. Fotsoldatene tror sikkert at det de gjør er hellig, men for lederne er det et spill med politikk bak. Og mene noe annet blir tull.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det Orph høyst sannsynligvis siktet til var at de ideologiene som herjet i disse landene var i funksjon veldig like religion. Med andre ord, og som nevnt over, de var basert på dogmatikk, samt en total og udiskutabel underkastelse ovenfor overmakten.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det jeg siktet til. De forrige innleggene ble forfattet i all hast.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg vil si at korstogene for et eksempel heller politisk motivert enn religiøst motivert av lederne. Fotsoldatene tror sikkert at det de gjør er hellig, men for lederne er det et spill med politikk bak. Og mene noe annet blir tull.
Vis hele sitatet...
Så fint at du har fasitsvaret, og er så sikker i din sak at du mener at motargumenter er fånyttes, da.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det var akkurat det jeg siktet til. De forrige innleggene ble forfattet i all hast.



Så fint at du har fasitsvaret, og er så sikker i din sak at du mener at motargumenter er fånyttes, da.
Vis hele sitatet...

Motbevis meg istedenfor å komme med slike latterlige utsagn da.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg vil si at korstogene for et eksempel heller politisk motivert enn religiøst motivert av lederne. Fotsoldatene tror sikkert at det de gjør er hellig, men for lederne er det et spill med politikk bak. Og mene noe annet blir tull.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du kommer med noen veldig gode argumenter for hvorfor korstogene slett ikke var religiøst, men kun politisk, motivert. Hvorfor er det så umulig at lederne skulle være motivert av den samme religiøse overbevisningen som fotsoldatene du snakker om var? Hva var så forferdelig viktig med Jerusalem, annet enn at det var hellig land? Hvis du er enig i at fotsoldatene slaktet ned sivile på grunn av sin religiøse overbevisning, hvordan kan du da påstå at religion ikke gjør mennesker farlige? Handlingene var jo rettferdiggjort gjennom religionen. At korstogene var både politisk og religiøst motivert er noe de aller, aller fleste anser som helt åpenbart, og å argumentasjonsløst buse ut med at å være uenig i deg -- noe omtrent alle verdens historikere er -- "blir tull", vel.. blir tull.

Videre er det selvfølgelig ikke sånn at hvis korstogene ikke hadde vært religiøst motivert, så ville det bevist poenget ditt. Hva med de offentlige henrettelsene av homofile i midtøsten? Hva med steiningen av voldtatte kvinner? Hva med al-Qaida? Hva med drapene av abortleger? Du kan ikke bare komme med en løs påstand om at akkurat korstogene ikke var religiøst motivert og at religion derfor er ufarlig og forvente å bli tatt seriøst. Hvis du ikke kan argumentere skikkelig for påstandene dine, så er det ingen vits i å komme med de i utgangspunktet.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Motbevis meg istedenfor å komme med slike latterlige utsagn da.
Vis hele sitatet...
Det er du som sier i mot en verden av historikere og hevder at korstogene ble utført med et annet motiv enn hva som ble eksplisitt uttalt og nedskrevet av beslutningstagerne og krigerne selv, og følgelig du som sitter igjen med den hele og fulle bevisbyrden.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg foreslår at du kommer med noen veldig gode argumenter for hvorfor korstogene slett ikke var religiøst, men kun politisk, motivert. Hvorfor er det så umulig at lederne skulle være motivert av den samme religiøse overbevisningen som fotsoldatene du snakker om var? Hva var så forferdelig viktig med Jerusalem, annet enn at det var hellig land? Hvis du er enig i at fotsoldatene slaktet ned sivile på grunn av sin religiøse overbevisning, hvordan kan du da påstå at religion ikke gjør mennesker farlige? Handlingene var jo rettferdiggjort gjennom religionen. At korstogene var både politisk og religiøst motivert er noe de aller, aller fleste anser som helt åpenbart, og å argumentasjonsløst buse ut med at å være uenig i deg -- noe omtrent alle verdens historikere er -- "blir tull", vel.. blir tull.

Videre er det selvfølgelig ikke sånn at hvis korstogene ikke hadde vært religiøst motivert, så ville det bevist poenget ditt. Hva med de offentlige henrettelsene av homofile i midtøsten? Hva med steiningen av voldtatte kvinner? Hva med al-Qaida? Hva med drapene av abortleger? Du kan ikke bare komme med en løs påstand om at akkurat korstogene ikke var religiøst motivert og at religion derfor er ufarlig og forvente å bli tatt seriøst. Hvis du ikke kan argumentere skikkelig for påstandene dine, så er det ingen vits i å komme med de i utgangspunktet.


Det er du som sier i mot en verden av historikere og hevder at korstogene ble utført med et annet motiv enn hva som ble eksplisitt uttalt og nedskrevet av beslutningstagerne og krigerne selv, og følgelig du som sitter igjen med den hele og fulle bevisbyrden.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at korstogene KUN var politisk motivert.
De politiske lederne i Europa utnyttet religionen får å få folket med seg, man så tyskere og franskmenn legge våpnene ned og kjempet side om side for den samme sak, korset.
Jeg foreslår at du leser deg litt mer innpå Byzantiums rikets nedtur for å forstå korstogenes helhet. Det riket var truet fra øst av Seljukerne og ba derfor den vestlige kirken om assistanse.
Man så da store folkemasser vandre igjennom øst-europa i et hav av voldsorgier der de slaktet ned alt som ikke var kristent for fote.

Lederne av disse korstogene var arveløse adelsmenn som ikke ville arve noe riket i hjemlandet, derfor dro de mot det hellige land får å ta et riket der med makt.
For eksempel hvis disse krigerne kun var religiøst motivert som du mener, hvorfor tok de da områder som la mange hundre mil unna Jerusalem? (Ajappo).
Disse områdene hadde ingen betydning for kristendommen, men likevel så vi arveløse adelsmenn som lå litt langt bak i arverekka til en fransk konge eller en engelsk greve ta til seg disse landene under korstogene.


Les deg litt gjennom historiebøkene angående korstog så skjønner du litt av det jeg mener.
Og det er du som sier i mot et hav av historikere når du mener at korstogene var helt og holdent religiøst motivert!

Mitt poeng hvertfallm, Religion er ikke farlig i seg selv. Men det er alltid noen bakmenn som ønsker å misbruke og manipulere andre ved å utnytte religion. Noe jeg mener lederene gjorde før og under korstogene
Sist endret av ParadiseCity; 25. april 2012 kl. 13:21.
Litt Off-Topic; Men ser at mange Ateister oppfører seg akkurat som religiøse og er akkurat like fanatiske.
True phreak.
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Litt Off-Topic; Men ser at mange Ateister oppfører seg akkurat som religiøse og er akkurat like fanatiske.
Vis hele sitatet...
Vel, "ateisme" er ingen samlende fane for "ateister". Det er ingen felles doktrine eller tradisjoner, og "ateister" har ingen talsmenn. Jeg ser gjerne at du kommer med eksempler hvor ateister oppfører seg "akkurat like fanatiske [...] som religiøse".


Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg vil si at korstogene for et eksempel heller politisk motivert enn religiøst motivert av lederne. Fotsoldatene tror sikkert at det de gjør er hellig, men for lederne er det et spill med politikk bak. Og mene noe annet blir tull.
Vis hele sitatet...
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Motbevis meg istedenfor å komme med slike latterlige utsagn da.
Vis hele sitatet...
Det er du som har kommet med påstanden, og følgelig din oppgave å argumentere for hvorfor påstanden er rett. ¨


Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at korstogene KUN var politisk motivert.
De politiske lederne i Europa utnyttet religionen får å få folket med seg, man så tyskere og franskmenn legge våpnene ned og kjempet side om side for den samme sak, korset.
Jeg foreslår at du leser deg litt mer innpå Byzantiums rikets nedtur for å forstå korstogenes helhet. Det riket var truet fra øst av Seljukerne og ba derfor den vestlige kirken om assistanse.
Man så da store folkemasser vandre igjennom øst-europa i et hav av voldsorgier der de slaktet ned alt som ikke var kristent for fote.

Lederne av disse korstogene var arveløse adelsmenn som ikke ville arve noe riket i hjemlandet, derfor dro de mot det hellige land får å ta et riket der med makt.
For eksempel hvis disse krigerne kun var religiøst motivert som du mener, hvorfor tok de da områder som la mange hundre mil unna Jerusalem? (Ajappo).
Disse områdene hadde ingen betydning for kristendommen, men likevel så vi arveløse adelsmenn som lå litt langt bak i arverekka til en fransk konge eller en engelsk greve ta til seg disse landene under korstogene.


Les deg litt gjennom historiebøkene angående korstog så skjønner du litt av det jeg mener.
Og det er du som sier i mot et hav av historikere når du mener at korstogene var helt og holdent religiøst motivert!
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du tenker litt over hva du skriver før du går til angrep, for denne påstanden er ikke den samme som den du kom med i utgangspunktet. Men fair enough, du kommer med gode argumenter her, men det er vel ingen som har nektet for at korstogene også var politisk motivert?

Mitt poeng hvertfallm, Religion er ikke farlig i seg selv. Men det er alltid noen bakmenn som ønsker å misbruke og manipulere andre ved å utnytte religion. Noe jeg mener lederene gjorde før og under korstogene
Vis hele sitatet...
Atomvåpen er ikke farlig i seg selv. Men det er alltid noen bakmenn som ønsker å misbruke og manipulere andre ved å utnytte atomvåpen.
Sist endret av Orph; 25. april 2012 kl. 14:18.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at korstogene KUN var politisk motivert.
Vis hele sitatet...
Det er den mest naturlige tolkningen av utsagnet "Jeg vil si at korstogene for et eksempel heller politisk motivert enn religiøst motivert av lederne." Spesielt når du sier dette som et eksempel på hvorfor det ikke er religion som er problemet.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
For eksempel hvis disse krigerne kun var religiøst motivert som du mener, hvorfor tok de da områder som la mange hundre mil unna Jerusalem? (Ajappo). ... Og det er du som sier i mot et hav av historikere når du mener at korstogene var helt og holdent religiøst motivert!
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal lese hva jeg har skrevet en gang til. Jeg kan sitere meg selv:
Sitat av Provo
At korstogene var både politisk og religiøst motivert er noe de aller, aller fleste anser som helt åpenbart
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke benekter den kraftige tilstedeværelsen av religiøs motivasjon hos både ledere og soldater skjønner jeg ikke hvorfor du tar opp eksempelet i det hele tatt. Hva mener du å bevise med å påpeke noe som er fullstendig åpenbart og som ingen i utgangspunktet har sagt seg uenig i? Så lenge motivasjonen i det minste var religiøs hos soldatene, som du selv påstår var tilfelle, så er det tilstrekkelig til at religion kan være farlig. Og svært, svært få historikere betviler at korstogene var i stor grad religiøst motivert hos både ledere og soldater. I tillegg er det nærliggende å tro at også mye av det som kan virke rent politisk motivert også har blitt helt eller delvis rettferdiggjort gjennom religion, selv om religionen ikke var en direkte motivasjon.

(Hva er det du mener "Ajappo" er, forresten?)

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Mitt poeng hvertfallm, Religion er ikke farlig i seg selv. Men det er alltid noen bakmenn som ønsker å misbruke og manipulere andre ved å utnytte religion. Noe jeg mener lederene gjorde før og under korstogene
Vis hele sitatet...
Nok en gang: Hva med de homofile som blir hengt i gatene i Iran, kvinnene som blir pisket i Saudi Arabia for å kjøre bil, kvinnene som blir steinet til døde for å ha blitt voldtatt i store deler av Midtøsten, enkene som blir brent på bålet i India, menneskene som blir sprengt i filler i en rekke land i Midtøsten av islamister, fundamentalistene som styrtet passasjerfly inn i WTC, også videre? Du kan ærlig talt ikke innbille deg at du skal kunne hoppe bukk over alt dette og kun påpeke at korstogene var politisk, så vel som religiøst, motivert, og tro at det skal holde som argument for at religion i seg selv er uproblematisk. Det eksisterer åpenbare tilfeller hvor politikk ikke er noen underliggende årsak, og tilfeller hvor politikken er et direkte resultat av de religiøse overbevisningene (sharialover og liknende). Og om så noen skulle utnytte religion, slik du sier, så er det jo helt åpenbart at religion er farlig fordi det lar seg utnytte til å rettferdiggjøre, og få mennesker til å utføre, de mest grusomme forferdeligheter. Argumentasjonen din gir ikke mening i noen retning.
Sist endret av Provo; 25. april 2012 kl. 14:27.
Med den informasjonen vi har til rådighet idag er det ikke nødvendig med religion for å forklare verden.
Legger ved dette bildet, synes det forklarer nok. På tide å bytte ut eventyrbøkene med faglitteratur, og å gjøre en forskjell her i verden istedenfor å preke det samme gamle undertrykkende pisset!

http://www.lokitown.com/wp-content/uploads/2009/04/darkages-graph.jpg

Og btw, det er utrolig trist at man trenger en egen term for å referere til "ikke-troende" (Ref ateist). Aka en ateist er en person som ikke lever livene sine etter eventyrbøker..
Redpilled alfahann
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg

Mitt poeng hvertfallm, Religion er ikke farlig i seg selv. Men det er alltid noen bakmenn som ønsker å misbruke og manipulere andre ved å utnytte religion. Noe jeg mener lederene gjorde før og under korstogene
Vis hele sitatet...
Atombomber er heller ikke farlige dersom de ikke misbrukes.Betyr det at atombombeproduksjon er harmløst?
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Kristendom: Tror på Gud ved tro
Ateisme: Tror det er ingen Gud ved tro

Kristendom: motsier "hver effekt har en årsak", og derfor er troen om Guds eksistens feil
(tror alt som begynner å eksistere har en årsak pga. gud)
Ateisme: motsier "hver effekt har en årsak"
(tror de ikke vet)

Kristendom: Tro på absolutter
Ateisme: Tro på absolutt relativisme

Kristendom: Tror at de har rett og alle andre religioner har noen riktige begreper om Gud også
Ateisme: Har noe slikt begrep

Kristendom: Har et konsept av hva som skjer etter døden (oppstandelse)
Ateisme: Har et konsept av hva som skjer etter døden (tilintetgjørelse)

Kristendom: Tro på en ultimat virkelighet (Gud)
Ateisme: Tro på en ultimat virkelighet (seg selv)

Kristendom: Holder en tro basert på intelligent, målrettet, opprettelse
Ateisme: Holder en tro basert på tilfeldig, urettet, spontan opprinnelse på liv

Kristendom: Tror at alle ting kan til slutt forklares ved eksistensen av Gud
Ateisme: Tror at alle ting kan til slutt forklares med absolutt materialisme

Vi er alle ignorante mot hverandre, og vi prøver desperat å åpne øynene til hverandre uten nytte.
Jeg tror at de fleste av oss bare vil lære andre hva de tror på.
Kristne vil frelse deg, de gjør det ikke ut av hat.
Ateister vil få deg til å se med egne øyne, ikke ut av hat de heller.

Ingen har noen rett til å si at den har rett, og den tar feil. Vi liker ikke hverandres meninger fordi det strider imot dere egnes, derfor er dette et tema så dumt, fordi ingen av oss har noe fasitsvar, og ingen av oss hr rett til å si dem har det heller.
Jeg er selv kristen, med kristne foreldre. Jeg ble aldri påtvunget noen tro, ihvertfall ikke på noen måte som mange her har nevnt, men jeg har også tenkt over "ateistiske" tro om ting. Og har prøvd å se fra begge vinkler.
Og jeg ser hele tiden at andre kristne har et helt annet bilde av hvordan gud er, enn det jeg har.
De som kaller seg ateister tror ofte at gud er ond, uten å tenke over at verden er slik vi lager den til. Og at hvis du ikke oppfører deg så vil du kastes i hellvette hvor du blir brent i evig tid, dette er hvor jeg tror mange tar feil. Vi har blitt gitt fri vilje, vi kan skille mellom godt og ondt. Gode handlinger ut ifra gode hensikter, kontra onde handlinger ut av onde hensikter. Så lenge du mener godt, så er det godt nok.

Noen tror også at hvis du gjør galt, så hater gud deg. Eller at gud hater homoseksuelle. Her tror jeg også at mange tar feil. Gud hater ikke menneske, han hater synd. Hvis du holder deg til den synden, så vil du lide samme skjebne som den også. Ditt valg. Det finnes ikke noe riktig eller galt valg.

Med det jeg har sagt her så mener jeg ikke at jeg har rett, og noen tar feil. Dette var bare det jeg tror. Så kan du selv tenke over hva du mener.

Jeg ser godt at noen ateister ikke liker kristendommen på samme måte at kristne ikke liker ateisme.
Vi tror at den ene vil gjøre deg vondt og ødelegge din tro, at de presser på med sin tro, men egentlig så vil begge parter hjelpe den andre. Men det hjelper ikke ved å si at jeg har rett, du tar feil.
Det at all vitenskap har blitt kjempet mot av religion er den mest patetiske myten som finnes i dag. Hvis man setter seg bare bittelitt inn i vitenskapens historie, så ser man hvor latterlig det er.

Jeg er også enig i at veldig mange ateister er like fanatiske som mange religiøse. Religion er virkelig noe som får alle til å gå helt bananas. Bare se hvor lang denne tråden er for eksempel.
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Noen ganger synes jeg det er morsomt at noen Ateister sier at "Religion er årsaken til alt vondt", og så sier de "Religion er laget av menneske". Motsier seg selv ved å si at menneske er årsaken til alt vondt.
@Provo
Med Ajappo mente jeg kongedømmet Edessa, jeg blandet det med byen Aleppo.
At argumentene mine ikke gir mening for være din mening.
Jeg synes religion er akkurat det samme som å tro på ånder, demoner O.L
Men det jeg synes er helt feil, er at Norge har kristendommen som statsreligion. Synes det er idiotisk at en religion får masse penger fra oss ikke-troende.
True phreak.
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Tror på Gud ved tro
Ateisme: Tror det er ingen Gud ved tro

Kristendom: motsier "hver effekt har en årsak", og derfor er troen om Guds eksistens feil
(tror alt som begynner å eksistere har en årsak pga. gud)
Ateisme: motsier "hver effekt har en årsak"
(tror de ikke vet)

Kristendom: Tro på absolutter
Ateisme: Tro på absolutt relativisme

Kristendom: Tror at de har rett og alle andre religioner har noen riktige begreper om Gud også
Ateisme: Har noe slikt begrep

Kristendom: Har et konsept av hva som skjer etter døden (oppstandelse)
Ateisme: Har et konsept av hva som skjer etter døden (tilintetgjørelse)

Kristendom: Tro på en ultimat virkelighet (Gud)
Ateisme: Tro på en ultimat virkelighet (seg selv)

Kristendom: Holder en tro basert på intelligent, målrettet, opprettelse
Ateisme: Holder en tro basert på tilfeldig, urettet, spontan opprinnelse på liv

Kristendom: Tror at alle ting kan til slutt forklares ved eksistensen av Gud
Ateisme: Tror at alle ting kan til slutt forklares med absolutt materialisme
Vis hele sitatet...
Du gjør en stor feil å anta at "ateister" er en homogen gruppe. Den eneste samlende karakteristikken er at vi tror på en gud mindre enn monoteister (f.eks kristne). Utover det omtaler du ateisme som en religion i det du sier at "vi" "tror". En svært viktig nyanseforskjell som du bør få med deg er følgende (dette gjelder dog ikke alle): Mine meningsfeller "tror" ikke at det ikke finnes noen gud, vi ser ingen grunn til å anta at det gjør det.




Ingen har noen rett til å si at den har rett, og den tar feil. Vi liker ikke hverandres meninger fordi det strider imot dere egnes, derfor er dette et tema så dumt, fordi ingen av oss har noe fasitsvar, og ingen av oss hr rett til å si dem har det heller.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen bevis for at kristendommens tradisjoner har rot i virkeligheten. Jeg kan støtte opp mitt verdenssyn med bevis.

De som kaller seg ateister tror ofte at gud er ond, uten å tenke over at verden er slik vi lager den til. Og at hvis du ikke oppfører deg så vil du kastes i hellvette hvor du blir brent i evig tid, dette er hvor jeg tror mange tar feil. Vi har blitt gitt fri vilje, vi kan skille mellom godt og ondt. Gode handlinger ut ifra gode hensikter, kontra onde handlinger ut av onde hensikter. Så lenge du mener godt, så er det godt nok.
Vis hele sitatet...
De som kaller seg ateister tror ikke at gud eksisterer. Den guden bibelen beskriver er hvertfall ikke mye god.

Noen tror også at hvis du gjør galt, så hater gud deg. Eller at gud hater homoseksuelle. Her tror jeg også at mange tar feil. Gud hater ikke menneske, han hater synd. Hvis du holder deg til den synden, så vil du lide samme skjebne som den også. Ditt valg. Det finnes ikke noe riktig eller galt valg.

Med det jeg har sagt her så mener jeg ikke at jeg har rett, og noen tar feil. Dette var bare det jeg tror. Så kan du selv tenke over hva du mener.

Jeg ser godt at noen ateister ikke liker kristendommen på samme måte at kristne ikke liker ateisme.
Vi tror at den ene vil gjøre deg vondt og ødelegge din tro, at de presser på med sin tro, men egentlig så vil begge parter hjelpe den andre. Men det hjelper ikke ved å si at jeg har rett, du tar feil.
Vis hele sitatet...
Igjen, ateisme er ingen "tro". En ting som irriterer meg svært er at mange religiøse antar at "tro" er en slags naturtilstand, og fravær av tro er noe unaturlig. Ateisme er fravær av tro.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Det at all vitenskap har blitt kjempet mot av religion er den mest patetiske myten som finnes i dag. Hvis man setter seg bare bittelitt inn i vitenskapens historie, så ser man hvor latterlig det er.

Jeg er også enig i at veldig mange ateister er like fanatiske som mange religiøse. Religion er virkelig noe som får alle til å gå helt bananas. Bare se hvor lang denne tråden er for eksempel.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det mange her som er godt utdannet innenfor teknologi og vitenskap. Den uttalelsen du kommer med her er svært polar og unyansert for å si det mildt. Jeg vil påstå at de som er mest aktive i denne tråden har svært god kjennskap til vitenskap og vitenskapshistorie.

Religiøse krefter har systematisk undertrykket visse grener innen forskningen opp gjennom mange hundre år. Nicolaus Copernicus, Tycho Brahe, Johannes Kepler og Galileo Galilei er bare eksempler på fremragende vitenskapsmenn som har blitt utsatt for trusler og sanksjoner av kirken på grunn av at forskningen de har bedrevet har utfordret det bibelske synet på verden.

I dag ser vi at religiøse krefter motarbeider fremskritt innen for eksempel medisin.

Å sette likhetstegn mellom en seriøs, intelligent diskusjon og fanatisme faller vel egentlig bare på sin egen urimelighet.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Noen ganger synes jeg det er morsomt at noen Ateister sier at "Religion er årsaken til alt vondt", og så sier de "Religion er laget av menneske". Motsier seg selv ved å si at menneske er årsaken til alt vondt.
Vis hele sitatet...
For det første tror jeg ikke så mange her har sagt at religion er årsaken til alt vondt. Det er derimot mange her som sier at religion er årsaken til mye vondt, og at det egentlig ikke fører så mye godt med seg. Det betyr ikke at onde handlinger ikke kan bli begått av ureligiøse personer.

Jeg ser heller ikke hvordan det er en selvmotsigelse.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
@Provo
Med Ajappo mente jeg kongedømmet Edessa, jeg blandet det med byen Aleppo.
At argumentene mine ikke gir mening for være din mening.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye det at argumentene dine ikke gir mening, som at du egentlig krangler med deg selv. Ingen har sagt at det ikke lå politiske motiver bak korstogene.
Sist endret av Orph; 25. april 2012 kl. 16:14.
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Tror på Gud ved tro
Ateisme: Tror det er ingen Gud ved tro
Vis hele sitatet...
Kun tilsynelatende riktig. Slik du fremlegger det, så ser det ut som at ateisme krever like mye tro som kristendom, men det er åpenbart galt hvis du går litt mer i dybden. Ateisme er mangel på tro. En ateist er kun en som ikke lar seg overbevise av påstanden fra de kristne om at Gud eksisterer, på grunn av manglende bevis og for mange ting som peker mot at beskrivelsen av denne Guden ikke går overens med det vi observerer i verden. Det krever ingen form for "positiv tro". Noen illustrererende eksempler: Krever det like mye tro å ikke la seg overbevise av påstander om astrologi som å tro på det? Krever det like mye tro å ikke la seg overbevise av påstander om fjøsnisser som å tro på de? Hva med enhjørninger, det flyvende spagettimonsteret eller dodraugen?

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: motsier "hver effekt har en årsak", og derfor er troen om Guds eksistens feil
(tror alt som begynner å eksistere har en årsak pga. gud)
Ateisme: motsier "hver effekt har en årsak"
(tror de ikke vet)
Vis hele sitatet...
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener og jeg mistenker at du kanskje skrev feil. Men du ser ut til å argumentere i retning av "det kosmologiske gudsbevis", som i moderne form sier at siden (1) alt som begynner å eksistere må ha en årsak, og (2) universet har begynt å eksistere, så betyr det at (3) universet må ha en årsak, og (4) denne årsaken er Gud. Problemet er at alle leddene i ressonnementet er feil eller ugyldig. Fordi: (1) det er ikke riktig at alt som begynner å eksistere må ha en årsak – for eksempel radioaktivt henfall, og partiklene som dannes av det, har ingen årsak, og dette er tilfelle for en rekke kvantemekaniske fenomener; (2) vi vet slett ikke sikkert at universet har begynt å eksistere, i hvert fall ikke i den intuitive forstand – for eksempel, universet kan ha eksistert for alltid selv om utvidelsen plutselig tok til, det kan være et motstående univers i andre enden av tidsskalaen, eller tiden kan være kompleks og "avbøyes" når den nærmer seg null; (3) konklusjonen om at universet må ha en årsak er ugyldig som følge av feilaktige premisser, og; (4) om universet skulle hatt en årsak er det overhode ingenting som antyder at dette skulle være en personlig Gud, eller i det hele tatt en bevisst skapning, og langt mindre at det skulle være akkurat Abrahams Gud.

Altså, ateistene har beviselig helt rett når de sier at ikke alt har en årsak, og argumentasjonen jeg gjetter på at du sikter til er ugyldig.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Tro på absolutter
Ateisme: Tro på absolutt relativisme
Vis hele sitatet...
Veldig vagt, og dessuten lite treffende. Det er ingenting ved ateisme som medfører at man ikke kan tro at enkelte ting kan være absolutte, i betydning ikke-relative. Ateisme er kun fravær av gudstro – hverken mer eller mindre. Videre kommer det dårlig frem hva du snakker om "absolutter" innenfor. Fysikk? Metafysikk? Moral? Alt?

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Tror at de har rett og alle andre religioner har noen riktige begreper om Gud også
Ateisme: Har noe slikt begrep
Vis hele sitatet...
Igjen blir jeg usikker. Skrev du feil og mente at ateister ikke har noe slikt begrep? I så fall er jeg enig. Ateistene har, som sagt, ikke latt seg overbevise av argumentene til de som tror på en eller annen guddom.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Har et konsept av hva som skjer etter døden (oppstandelse)
Ateisme: Har et konsept av hva som skjer etter døden (tilintetgjørelse)
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg få påpeke at ateisme kun er et fravær av gudstro. Det er ingen nedfelt felles oppfatning hos ateister om hva som skjer etter døden. En ateist kan tro at man rett og slett bare dør og ikke eksisterer lenger slik de fleste kristne nok tror at er tilfelle med andre levende vesener, eller man kan tro at bevisstheten overlever kroppslig død. Det vanligste er nok å tro det første, rett og slett fordi det er en like stor mangel på bevis for et liv etter døden som det er for en guddom, men det er altså ingenting prinsipielt i veien for å tro på et liv etter døden som ateist.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Tro på en ultimat virkelighet (Gud)
Ateisme: Tro på en ultimat virkelighet (seg selv)
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke betydningen i dette. Hva legger du i begrepet "ultimat virkelighet"? Hva skiller en "ultimat virkelighet" fra en "ikke-ultimat virkelighet"? Hvis du mener en absolutt og objektiv virkelighet utenfor de subjektive opplevelser, så er igjen dette ikke noe en ateist er nødt til å tro; atter igjen, en ateist er kun en som ikke har latt seg overbevise av argumenter om at det finnes en guddom. En ateist kan godt sverge til metafysisk subjektivisme eller perspektivisme, for eksempel (et eksempel på en ateistisk perspektivist er filosofen Friedrich Nietzsche).

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Holder en tro basert på intelligent, målrettet, opprettelse
Ateisme: Holder en tro basert på tilfeldig, urettet, spontan opprinnelse på liv
Vis hele sitatet...
Enig, men med de samme innvendingene som jeg tok opp i første punkt.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Kristendom: Tror at alle ting kan til slutt forklares ved eksistensen av Gud
Ateisme: Tror at alle ting kan til slutt forklares med absolutt materialisme
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å være materialist for å være ateist. For eksempel er det fullt mulig for en ateist å tro på telepati, som – hvis det skulle eksistere, noe som er lite trolig – høyst sannsynligvis er et ikkematerielt fenomen.

Jeg biter meg også merke til at du her tilskriver ateister med tro på "absolutt materialisme", og tidligere en tro på en "ultimat virkelighet", mens du i et annet punkt tilskrev de en fornektelse av alle absolutter. Det er ikke særlig konsekvent.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
De som kaller seg ateister tror ofte at gud er ond, uten å tenke over at verden er slik vi lager den til.
Vis hele sitatet...
De tror nok strengt tatt ikke at Gud er ond – de tror at Gud ikke eksisterer. Men det henvises ofte til det ondes problem, ja, som påpeker at en allmektig, allvitende, uendelig god Gud ikke lar seg forene med verden slik vi observerer den. Du sier at verden er slik vi lager den til. Kan du forklare bort tsunamier, enorme sultkatastrofer, jordskjelv og vulkanutbrudd, for å nevne noen få eksempler, som tar livet av millioner av mennesker – millioner av uskyldige barn – hvert år med fri vilje og at vi lager til verden slik? Tsunamien i 2004 tok livet av ca 80 000 barn. Hvor god er en gud som kan forhindre noe slik, men lar være? Altså, Gud kan ikke være både allmektig, allvitende og uendelig god. Han må enten være impotent, uvitende, ond/likegyldig eller ikke-eksisterende, og ateister tror det siste.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Gud hater ikke menneske, han hater synd. Hvis du holder deg til den synden, så vil du lide samme skjebne som den også.
Vis hele sitatet...
Hva legger du helt konkret i "å lide samme skjebne som synden"? Mener du homofile vil lide denne skjebnen, og i så fall på hvilket grunnlag?

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
@Provo
Med Ajappo mente jeg kongedømmet Edessa, jeg blandet det med byen Aleppo.
At argumentene mine ikke gir mening for være din mening.
Vis hele sitatet...
Så du har altså ingen motargumenter?
Noen få vitenskapsmenn er ikke det samme som all vitenskap.

Vatikanet har alltid vært positiv til vitenskap og forskning, noe som troen deres gir godt grunnlag for, og det er utallige vitenskapsmenn som har vært religiøse eller åndelige, og som vatikanet har omfavnet. Noen få eksempler er Newton, LeMaitre (eller Le Màioutreôuise eller hvordan det nå enn skrives på fransk), Gregor Mendel, Einstein og mange andre. Og hva med alle vitenskapsmennene fra arabiske land i middelalderen? Som kom med veldig mye innenfor medisin, matematikk, astronomi, etc.

Disse er nok bare toppen av isfjellet. Tenk også på nesten all teknologi og vitenskapelige fremskritt vi har hatt i moderne tid, hvor kommer det fra? USA og Israel. Hva er de som regel? Kristne eller jøder.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ers_in_science

Alle de abrahamistiske religionene gir grunnlag for vitenskapelig forskning, de lærer at verden er ikke hellig, verden er skapt av Gud. Derfor tror de allerede i utgangspunktet at det er intelligens og mønster i det hele, og de kan møte vitenskap med selvtillit.
smil da vel!
PunkBear's Avatar
grunnen til at foreldrene til de stakkars barna er så ekstremt troende er mest sannsynelig fordi de også ble oppdratt av samme type gærninger. rekka fortsetter nok sånn bakover i familien deres til det øyeblikket da en gærning (muligens tipp tipp tipp tipp oldefar) bestemte seg helt selv for å tro på dette fullt ut.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Hvor mange ganger har ikke historikere måtte rette historien pga arkeologiske funn som bibelen støtter opp imot?

for de som tar seg tid til å finne ut viktige spørsmål om livet i bibelen, de vil finne tilfredstillende svar der.
likegyldigheten til folk ang tro har ikke alltid vært hva den er i dag, så de som ikke tror på en skaper vil bli noen umoralske,egenkjære,griske,spottende,tåper.. men hey alle har rett til å ha sin egen mening

men når jeg leser 2.korinter 4:4 så skjønner jeg lett hvorfor det gode budskapet til bibelen er mer og mer upopulært iblandt jordens befolkning.. men hey igjen, det var den og på Noah sin tid :P
True phreak.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Noen få vitenskapsmenn er ikke det samme som all vitenskap.

Vatikanet har alltid vært positiv til vitenskap og forskning, noe som troen deres gir godt grunnlag for, og det er utallige vitenskapsmenn som har vært religiøse eller åndelige, og som vatikanet har omfavnet. Noen få eksempler er Newton, LeMaitre (eller Le Màioutreôuise eller hvordan det nå enn skrives på fransk), Gregor Mendel, Einstein og mange andre. Og hva med alle vitenskapsmennene fra arabiske land i middelalderen? Som kom med veldig mye innenfor medisin, matematikk, astronomi, etc.

Disse er nok bare toppen av isfjellet. Tenk også på nesten all teknologi og vitenskapelige fremskritt vi har hatt i moderne tid, hvor kommer det fra? USA og Israel. Hva er de som regel? Kristne eller jøder.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ers_in_science

Alle de abrahamistiske religionene gir grunnlag for vitenskapelig forskning, de lærer at verden er ikke hellig, verden er skapt av Gud. Derfor tror de allerede i utgangspunktet at det er intelligens og mønster i det hele, og de kan møte vitenskap med selvtillit.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har aldri påstått at religiøse krefter undertrykker all forskning. Men undertrykking av forskning (selv enkelte forskningsprosjekter) er undertrykking av all vitenskap. Alle som vet hvordan moderne forskning fungerer vet hva jeg mener med den påstanden. Moderne vitenskap er et komplisert nettverk av tverrfaglige funn og tverrfaglig forskning, og dersom man motarbeider en bit av puslespillet, motarbeider man hele prosessen med å sette det sammen.

Ang. vatikanet og forskning, et par linker som sier litt om pavens holdninger til vitenskap.:

http://religion.blogs.cnn.com/2010/1...created-world/
http://news.nationalgeographic.com/n...e-science.html
http://www.guardian.co.uk/world/2010...nce-not-enough


Også: http://en.wikipedia.org/wiki/Relatio...on_and_science

I USA sidestilles kreasjonisme med læren om evolusjonsteorien i skoleverket, for eksempel, og fremskritt innen stamcelleforskning motarbeides av konservative krefter (politikere og lobbyister) over hele verden.

At mange fremragende vitenskapsmenn har vært religiøse opp gjennom tidene har strengt tatt lite med poenget mitt å gjøre, da jeg hele tiden har presisert er at religiøse krefter har motarbeidet vitenskaplige nyvinninger systematisk opp gjennom historien, jeg har aldri påstått at vitenskap og religion er uforenlig, eller at alle kjente vitenskapsmenn opp gjennom tidene har vært ateister.


Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Hvor mange ganger har ikke historikere måtte rette historien pga arkeologiske funn som bibelen støtter opp imot?
Vis hele sitatet...
Dersom man lar en stor nok mengde aper hamre løs på en stor nok mengde tastatur, vil man til slutt få et av Shakespeare's verker ut av det og, det betyr ikke at apekattene kan betraktes som litterære genier av den grunn...
Sist endret av Orph; 25. april 2012 kl. 17:57.
Vel, alt i alt synes jeg religion er positivt. Det gir et håp til folk, alle slags folk. De fattige i Afrika som ikke har noe i livet sitt feks. Så jeg synes det er positivt at folk kan få et lite løft i hverdagen sin.
Jeg har heller ikke benektet det, men at det jeg skrev er unyansert og feil stemmer ikke. Religionen setter ikke systematisk en stopper for all vitenskap.
True phreak.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Det at all vitenskap har blitt kjempet mot av religion er den mest patetiske myten som finnes i dag. Hvis man setter seg bare bittelitt inn i vitenskapens historie, så ser man hvor latterlig det er.

Jeg er også enig i at veldig mange ateister er like fanatiske som mange religiøse. Religion er virkelig noe som får alle til å gå helt bananas. Bare se hvor lang denne tråden er for eksempel.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg har heller ikke benektet det, men at det jeg skrev er unyansert og feil stemmer ikke. Religionen setter ikke systematisk en stopper for all vitenskap.
Vis hele sitatet...
Vel, du har misforstått hva det var jeg synes var unyansert. Det er muligens min feil mtp. hvilke deler jeg har sitert og hvordan, men utfra konteksten jeg skrev det i burde det vært ganske klart hva jeg mente.

Det jeg har fremhevet var det jeg siktet til. Det du gjør er å implisere at vi som sitter her ikke har kunnskap om vitenskapens historie, noe som i beste fall er unyansert, og i verste fall feil. Jeg har forresten gjort det ganske klart hvorfor jeg mener at religion har vært til hinder for all vitenskap.

Jeg legger merke til at du ikke har adressert resten av kritikken jeg skrev til innlegget ditt, for øvrig.
Sist endret av Orph; 25. april 2012 kl. 18:28.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Evolusjonsteori er bare teori.? Det kan være. Men religion handler om tro.Vi tror vi vet lotto tall, noen tror det finnes troll. Noen tror på Norrøn mytologi, andre på de greske gudene zevs, osv.. Andre på kristendommen, historier er blitt skrevet om og skrevet om. Samt att det pinsemenigheten i Afrika fortsatt brenner mennesker for hekseri. osv....

Da er det vel bedre med teori en hva tro, som går ut over uskyldige personers liv og helse?
True phreak.
Sitat av Lars R Vis innlegg
Evolusjonsteori er bare teori.? Det kan være. Men religion handler om tro.Vi tror vi vet lotto tall, noen tror det finnes troll. Noen tror på Norrøn mytologi, andre på de greske gudene zevs, osv.. Andre på kristendommen, historier er blitt skrevet om og skrevet om. Samt att det pinsemenigheten i Afrika fortsatt brenner mennesker for hekseri. osv....

Da er det vel bedre med teori en hva tro, som går ut over uskyldige personers liv og helse?
Vis hele sitatet...
"Teori" er den høyeste status et vitenskapelig verk kan ha. Det betyr at bevismengden er såpass stor at vi kan si "sånn er det". Så nei, evolusjonsteorien er ikke "bare en teori".
Sist endret av Orph; 25. april 2012 kl. 18:44.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Hvor mange ganger har ikke historikere måtte rette historien pga arkeologiske funn som bibelen støtter opp imot?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Ser ut som et retorisk spørsmål. Om du vet, vil jeg gjerne ha kilder.
for de som tar seg tid til å finne ut viktige spørsmål om livet i bibelen, de vil finne tilfredstillende svar der.
Vis hele sitatet...
1: Hvilken bibel?
2: Gjorde det. Fant ikke svarene tilfredsstillende. Feil bibel?
de som ikke tror på en skaper vil bli noen umoralske,egenkjære,griske,spottende,tåper..
Vis hele sitatet...
Ouch. Jeg visste ikke at jeg var en umoralsk, egenkjær, grisk, spottende tåpe. Eller kanskje jeg bare ikke har blitt det enda.

Dette gjelder forøvrig veldig mange. Har du noe belegg for slike påstander som kan være fornærmende for en svær gruppe mennesker?
men når jeg leser 2.korinter 4:4 så skjønner jeg lett hvorfor det gode budskapet til bibelen er mer og mer upopulært iblandt jordens befolkning.. men hey igjen, det var den og på Noah sin tid :P
Vis hele sitatet...
bibelsitatet du peker til (jeg bare valgte en eller annen bibel. Sannsynligvis feil, fordi det finnes så mange av dem) gjaldt bare på den tiden? Hvilket grunnlag har du for å si at det ikke gjelder nå også?

Hvordan tolker du biblene (4 punkter)?
True phreak.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
ikke tror på en skaper vil bli noen umoralske,egenkjære,griske,spottende,tåper.. men hey alle har rett til å ha sin egen mening
Vis hele sitatet...
Hey, den skled rett under radaren min.

Siden du er så glad i bibelen kan du kanskje lese dette: http://bible.cc/matthew/7-4.htm

Eller gode gamle "Judge not lest ye be judged"?

Det er forøvrig idiotisk å påstå at man må tro på en skaper for å kunne være et godt menneske.
Sist endret av Orph; 25. april 2012 kl. 18:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Hvor mange ganger har ikke historikere måtte rette historien pga arkeologiske funn som bibelen støtter opp imot?
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje på gripande fot komme på vesentlege punkt som har vore feil, og har blitt korrigert av bibelske tekstar. Kanskje du kan utdjupe? Dessutan så er det irrelevant. At bibelen har rett om hendingar i fortid seier ingenting om guden det står om.

Asbjørnsen og Moe sine eventyrnedteikninger kan sei noko om det norske samfunnet anno 1850, men det er få som vil bruke dei for å underbygge at det finst troll i norske skoger...
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
for de som tar seg tid til å finne ut viktige spørsmål om livet i bibelen, de vil finne tilfredstillende svar der.
Vis hele sitatet...
Igjen så er det så fullstendig subjektivt at det e rmeinigslaust. Kva ser du på viktige spørsmål, og kva svar gir bibelen? At du skal drepe for relativt små forbrytelsar etter dagens målestokk? At du skal halde deg unna svinekjøt (som forøvrig ikkje er så dumt i midtausten)? Eller at du skal steine kvinner for utruskap?
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
så de som ikke tror på en skaper vil bli noen umoralske,egenkjære,griske,spottende,tåper..
Vis hele sitatet...
Pissprat. Du skjær ei ekstremt stor gruppe over ein kam, og dessutan så er det ikkje noko som tilseier at t.d. moral er religiøst betinga. Tvert imot kan det jo sjå ut til at ein del er rimeleg universelt (t.d. den gyldne regel), samt at ein del forksning på evolusjonsteori tyder på at deler av det er genetisk betinga også, fordi det er ein evolusjonsmessig fordel.

Argumentasjonen din er ekstremt tynn, og det er eit latterleg forsøk på misjonering.
Sist endret av vidarlo; 25. april 2012 kl. 19:15.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er forøvrig idiotisk å påstå at man må tro på en skaper for å kunne være et godt menneske.
Vis hele sitatet...
det mener jeg er feil, man kan virke som et godt menneske, men motivene dine og dine tanker er skjult for andre, ikke kom å si at noen er perfekt.

jeg prøver ikke heve meg over deg eller noe, men folk som ikke tror på gud og vil gjøre hans vilje går etter sine egne lyster og begjær. jeg er ikke den som skal dømme, jeg bare sier det..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
det mener jeg er feil, man kan virke som et godt menneske, men motivene dine og dine tanker er skjult for andre, ikke kom å si at noen er perfekt.
Vis hele sitatet...
Kvifor er det feil? At motiv og tanker er skjult for andre gjeld alle, så det kan umogeleg gjere ein skilnad? Det er jo handlingene ein må bedømme folk etter - eller er eg eit godt menneske så lenge eg hevder eg er det?
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
jeg prøver ikke heve meg over deg eller noe, men folk som ikke tror på gud og vil gjøre hans vilje går etter sine egne lyster og begjær.
Vis hele sitatet...
Idealisme er ikkje ekslusivt for religiøse.

Igjen så argumenterer du ikkje. Du slenger ut påstander. Slutt med det.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
det mener jeg er feil, man kan virke som et godt menneske, men motivene dine og dine tanker er skjult for andre, ikke kom å si at noen er perfekt.
Vis hele sitatet...
Er man et godt menneske om man gjør en god gjerning utelukkende i frykt for avstraffelse om man ikke gjør det? Er man ikke et godt menneske om man gjør et god gjerning for ingen åpenbar grunn? Er motivet en avgjørende faktor for hvorvidt en gjerning er god eller ikke?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg kan ikkje på gripande fot komme på vesentlege punkt som har vore feil, og har blitt korrigert av bibelske tekstar. Kanskje du kan utdjupe? Dessutan så er det irrelevant. At bibelen har rett om hendingar i fortid seier ingenting om guden det står om..
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke bruke alt for mye tid på å gi deg kilder som du igjen vil angripe, så jeg lar heller være

det virker som du er en som ikke lurer på så mye og har alt klart for deg, da skal ikke jeg komme å fortelle deg annerledes heller..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen så er det så fullstendig subjektivt at det e rmeinigslaust. Kva ser du på viktige spørsmål, og kva svar gir bibelen? At du skal drepe for relativt små forbrytelsar etter dagens målestokk? At du skal halde deg unna svinekjøt (som forøvrig ikkje er så dumt i midtausten)? Eller at du skal steine kvinner for utruskap?
Vis hele sitatet...
Er det koranen du snakker om? hvilke grunnleggende og store spørsmål er det vi mennesker lurer på? spør stephen hawkins, han gidder sikkert heller ikke svare godt på et slikt dumt spørsmål, tenk deg om :P

Sitat av slashdot Vis innlegg
Pissprat. Du skjær ei ekstremt stor gruppe over ein kam, og dessutan så er det ikkje noko som tilseier at t.d. moral er religiøst betinga. Tvert imot kan det jo sjå ut til at ein del er rimeleg universelt (t.d. den gyldne regel), samt at ein del forksning på evolusjonsteori tyder på at deler av det er genetisk betinga også, fordi det er ein evolusjonsmessig fordel.
Vis hele sitatet...
evolusjonsteorien er jeg så lei så den får de andre apene ta seg av.
men ja, jeg kan inrømme at det var en litt unødvendig ting å si, selv om jeg ikke mente det støtende men heller formulerte meg noe dårlig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dudew8: Siden du snor deg unna spørsmål du tydeligvis ikke liker, anbefaler jeg at du tygger på t.d. Peters første brev, 3:15.

Du fremstår som meget useriøs når du sier ting som «jeg vil ikke komme med kilder på påstandene mine, for du kommer nok bare til å angripe dem».
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Du fremstår som meget useriøs når du sier ting som «jeg vil ikke komme med kilder på påstandene mine, for du kommer nok bare til å angripe dem».
Vis hele sitatet...
Hehe jeg er klar over at det virker sånn, ting jeg vet har jeg selv fått bevis og kilder for, derfor sier jeg bare det jeg vet, men orker ikke komme med lange innlegg med kilder osv for dere, særlig for sånne som ikke for sånne som ikke har lest en setning av det som står der og alikevel tror de skjønner alt å velger å ignorere myndigheten til bibelen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg vet ikke hvorfor du fortsatt deltar i tråden. Ser ut til at du bruker tid på hverken å formulere deg, eller komme med kilder.

Om jeg har forstått den siste lange delsetningen din rett, antar du at:
- en eller annen bibel (du har fortsatt ikke spesifisert hvilken) har myndighet
- folk tror de skjønner alt (stråmann)
- folk her ikke har lest i bibler i det hele tatt.

Forøvrig ville en kildehenvisning eller to på t.d. det arkeologiske du har nevnt, ikke ført til svært lange innlegg.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av sqrt Vis innlegg
Er man et godt menneske om man gjør en god gjerning utelukkende i frykt for avstraffelse om man ikke gjør det? Er man ikke et godt menneske om man gjør et god gjerning for ingen åpenbar grunn? Er motivet en avgjørende faktor for hvorvidt en gjerning er god eller ikke?
Vis hele sitatet...
hvorfor skulle man ville gjøre noe vondt da? det ligger i oss sier du sikkert, men vet du hvorfor/hvordan?. bibelen kan svare på sånt for eksempel...

La oss si at du er hmm "josef kony" og kidnapper mange barn og dreper folk, så unnlater du å drepe en kid og heller gir han et brød å en is å lar han gå, er han da et godt menneske? eller har han bare gjort en god gjerning?

ja, motivet for handlingen har jo mye med om du er en god person eller ikke..

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor du fortsatt deltar i tråden. Ser ut til at du bruker tid på hverken å formulere deg, eller komme med kilder.

Om jeg har forstått den siste lange delsetningen din rett, antar du at:
- en eller annen bibel (du har fortsatt ikke spesifisert hvilken) har myndighet
- folk tror de skjønner alt (stråmann)
- folk her ikke har lest i bibler i det hele tatt.

Forøvrig ville en kildehenvisning eller to på t.d. det arkeologiske du har nevnt, ikke ført til svært lange innlegg.
Vis hele sitatet...
hei DU, du virker som en stor kverrulant og jeg ville måtte lett etter kilder, noe jeg ikke gidder for deg så jeg vet hvorfor du fortsetter i tråden..

hvor mange bibler er det? du må være helt på jordet, jeg lar vær å svare på noe så teit.

stråmann? okei, tok den ikke...

ja, jeg vil gjerne påstå at de fleste i denne diskusjonen har såvidt bladd i side 1 i moseoka for å si det sånn. men det kan jeg ikke bevise, bare virker sånn for meg med ting jeg leser at dere skriver her..
nesten alle mennesker er religiøse på ett eller annet nivå, religion kan rett og slett beskrives som irrasjonelle tankemønstre om livet og meningen bak hele osv. religion er basert på troen om att det finnes en abselutt god kraft, att ett eller annet sted i universett er noe perfekt, ofte bygger det også på att noe her på jorda er perfekt. jeg ville sammenlignet tradisjonnelle monoteistiske religioner med ett slags gudommelig nord korea, gud kan dømme deg for tankeforbrytelser, ikke bare mens du er våken, gud kan også dømme deg i drømmene dine. ikke nok med det, gud bryr seg også om hva du gjør med forhuden din, hvilke dager du jobber på, hvem du har sex med og i hvilke stillinger, hva slags materiale du bruker i klærne dine, hvilke typer dyr du spiser, hvordan du slakter dem, hva du tenker, hva du mener. og stille spørsmål er ensbetydende med synd. den eneste forskjellen er att hvis du bor i nord korea kan du i det minste dø og komme deg unna, dette alternativet tilbyr ikke kristendomen og islam.
Sist endret av ung&radikal; 25. april 2012 kl. 19:59. Grunn: oppretting av stavefeil\slurvette grammatikk
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Kun tilsynelatende riktig. Slik du fremlegger det, så ser det ut som at ateisme krever like mye tro som kristendom, men det er åpenbart galt hvis du går litt mer i dybden. Ateisme er mangel på tro. En ateist er kun en som ikke lar seg overbevise av påstanden fra de kristne om at Gud eksisterer, på grunn av manglende bevis og for mange ting som peker mot at beskrivelsen av denne Guden ikke går overens med det vi observerer i verden. Det krever ingen form for "positiv tro". Noen illustrererende eksempler: Krever det like mye tro å ikke la seg overbevise av påstander om astrologi som å tro på det? Krever det like mye tro å ikke la seg overbevise av påstander om fjøsnisser som å tro på de? Hva med enhjørninger, det flyvende spagettimonsteret eller dodraugen?
Vis hele sitatet...
Ateister tror ikke på gud.
Ateister har ingen tro til gud
Selv om det er mangel på tro, er det fortsatt en tro om at gud ikke finnes.
Men dette er egentlig bare en annen måte å si det på, you get my point



Sitat av Provo Vis innlegg
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener og jeg mistenker at du kanskje skrev feil. Men du ser ut til å argumentere i retning av "det kosmologiske gudsbevis", som i moderne form sier at siden (1) alt som begynner å eksistere må ha en årsak, og (2) universet har begynt å eksistere, så betyr det at (3) universet må ha en årsak, og (4) denne årsaken er Gud. Problemet er at alle leddene i ressonnementet er feil eller ugyldig. Fordi: (1) det er ikke riktig at alt som begynner å eksistere må ha en årsak – for eksempel radioaktivt henfall, og partiklene som dannes av det, har ingen årsak, og dette er tilfelle for en rekke kvantemekaniske fenomener; (2) vi vet slett ikke sikkert at universet har begynt å eksistere, i hvert fall ikke i den intuitive forstand – for eksempel, universet kan ha eksistert for alltid selv om utvidelsen plutselig tok til, det kan være et motstående univers i andre enden av tidsskalaen, eller tiden kan være kompleks og "avbøyes" når den nærmer seg null; (3) konklusjonen om at universet må ha en årsak er ugyldig som følge av feilaktige premisser, og; (4) om universet skulle hatt en årsak er det overhode ingenting som antyder at dette skulle være en personlig Gud, eller i det hele tatt en bevisst skapning, og langt mindre at det skulle være akkurat Abrahams Gud.
Vis hele sitatet...
Uansett hvordan du vrenger på det, så er spørsmålet fremdeles hvorfor er det slik?
Jeg tror Gud gjorde det slik.



Sitat av Provo Vis innlegg
De tror nok strengt tatt ikke at Gud er ond – de tror at Gud ikke eksisterer. Men det henvises ofte til det ondes problem, ja, som påpeker at en allmektig, allvitende, uendelig god Gud ikke lar seg forene med verden slik vi observerer den. Du sier at verden er slik vi lager den til. Kan du forklare bort tsunamier, enorme sultkatastrofer, jordskjelv og vulkanutbrudd, for å nevne noen få eksempler, som tar livet av millioner av mennesker – millioner av uskyldige barn – hvert år med fri vilje og at vi lager til verden slik? Tsunamien i 2004 tok livet av ca 80 000 barn. Hvor god er en gud som kan forhindre noe slik, men lar være? Altså, Gud kan ikke være både allmektig, allvitende og uendelig god. Han må enten være impotent, uvitende, ond/likegyldig eller ikke-eksisterende, og ateister tror det siste.
Vis hele sitatet...
Vi kan enten leve i frykt for hverandre, eller i kjærlighet. Utnytte hverandre ut av ego, eller hjelpe hverandre ut av kjærlighet. Er vi alle onde mot hverandre, så har ingen andre å skylde på enn oss. Vi har valget om å enten gjøre tilværelsen vår god eller dårlig.
I guds syn, så er ikke døden noe dårlig.
Gud satt oss i denne verdenen slik at vi kunne lære mellom rett og galt. Hadde han laget en verden uten skille mellom godt og ondt, så ville ikke vi kunne skille mellom dem heller.
Når slike hendelser skjer som tsunamier og vulkanutbrudd, så har vi ingen å skylde på, så vi skylder ofte på gud.

Jeg vet dette er vanskelig å forstå, men i guds syn så er ikke døden noe dårlig. Vi lever, og vi dør. Så blir vi gjenreist i "himmelen".
Vær forsiktig med å si at gud må være.
Vi kan ikke forstå gud.


Sitat av Provo Vis innlegg
Hva legger du helt konkret i "å lide samme skjebne som synden"? Mener du homofile vil lide denne skjebnen, og i så fall på hvilket grunnlag?
Vis hele sitatet...
Gud elsker menneske. Han vil at vi skal regjere med han i himmelen. Men du kommer ikke dit med synd, i endetiden vil gud tilintetgjøre all synd, og all elendighet og frykt. Men hvis du fortsatt holder på den synden, uten å gi den opp for gud så vil du også bli utslettet med den.
La oss si at du har levd ett liv i grådighet. Alt du ville ha var penger, og mere penger. Aldri hjulpet en eneste person i hele ditt liv. Hvis du ikke gir opp det begjæret, så vil du til slutt alltid krave etter det begjæret (synden)
Og det er lidelsen.

Det er en grunn til at hvorfor så mange religioner sier at man bør gi opp sitt begjær etter materielle ting.
Mat, vann og andre ytterst nødvendige ting er jo selvfølgelig greit, så lenge du ikke skader andre. VI har alle rett til å leve. Men la oss si at du har veeeldig lyst på en motorsykkel. Når du tenker på denne motorsykkelen så er det sånn at du tenker hele tiden: Den vil jeg ha! Og hvis du ikke får den, så blir du lei deg. Men om du får den, så blir du glad! Hvorfor det? Er det fordi du har motorsykkelen? Eller fordi du har blitt kvitt begjæret?
Hvis materielle ting hadde gjort deg lykkelig, så hadde du heller aldri blitt lei av dem.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
hvorfor skulle man ville gjøre noe vondt da? det ligger i oss sier du sikkert, men vet du hvorfor/hvordan?. bibelen kan svare på sånt for eksempel...
Vis hele sitatet...
Det at noen eller noe svarer på et spørsmål, betyr ikke at svaret er rett. Selv om dette er det eneste svaret som er foreslått.

For eksempel: «Finnes romvesener? Hva vet vi om dem?».

Det at vitenskapsmenn svarer «vet ikke», og at scientologer begynner å fortelle om Xenu, betyr ikke at scientologene automatisk har rett. Det betyr ikke engang at det er høyere sannsynlighet for at de har rett.
Sist endret av Jonta; 25. april 2012 kl. 20:03. Grunn: La til sitering, da andre innlegg hadde kommet i mellomtiden.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Det at noen eller noe svarer på et spørsmål, betyr ikke at svaret er rett. Selv om dette er det eneste svaret som er foreslått.

For eksempel: «Finnes romvesener? Hva vet vi om dem?».

Det at vitenskapsmenn svarer «vet ikke», og at scientologer begynner å fortelle om Xenu, betyr ikke at scientologene automatisk har rett. Det betyr ikke engang at det er høyere sannsynlighet for at de har rett.
Vis hele sitatet...
det er sant det du sier.
og vitenskapsmenn bekrefter troverdigheten til mange mange bibelske hendelser som støtter opp om bibelens troverdighet som blir et bevis.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
hvor mange bibler er det? du må være helt på jordet, jeg lar vær å svare på noe så teit.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvorfor du synes dette er teit, men antar det er fordi du har inntrykket av at det kun finnes én bibel.

Om dette fortsatt har gått deg hus forbi bør du imo lese litt om det. Skulle tro det er nok å nevne KJV og NIV for å vise deg at det finnes flere bibler.
stråmann? okei, tok den ikke...
Vis hele sitatet...
WP:Stråmann.
ja, jeg vil gjerne påstå at de fleste i denne diskusjonen har såvidt bladd i side 1 i moseoka for å si det sånn. men det kan jeg ikke bevise, bare virker sånn for meg med ting jeg leser at dere skriver her..
Vis hele sitatet...
Da kan jeg berette for deg at dette ikke er tilfellet.

Hvor mye ville vært nok? Har for eksempel du lest en hel bibel? (Og: hvilken?)
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvorfor du synes dette er teit, men antar det er fordi du har inntrykket av at det kun finnes én bibel.

Om dette fortsatt har gått deg hus forbi bør du imo lese litt om det. Skulle tro det er nok å nevne KJV og NIV for å vise deg at det finnes flere bibler.
Vis hele sitatet...
Samme bibler, forskjellige oversettelser. budskapet er det samme.

eller kan du fortelle meg forskjellene? du som sikkert har lest begge?..
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Ateister tror ikke på gud.
Ateister har ingen tro til gud
Selv om det er mangel på tro, er det fortsatt en tro om at gud ikke finnes.
Men dette er egentlig bare en annen måte å si det på, you get my point
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke at du kommer med noe nytt her. Poenget er at en manglende tro på et fenomens eksistens og en tro på et fenomens eksistens er prinsipielt forskjellige ting. Er det for eksempel det samme å ikke være overbevist om at det finnes elefanter i Jotunheimen og å tro at det gjør det? Jeg tror du er enig i at man ikke kan likestille tro og mangel på tro i dette tilfellet, og det er akkurat det samme som er gjeldende om du skifter ut elefanter i Jotunheimen med Gud. Du tror at Gud eksisterer, vi andre lar oss ikke overbevise av argumentene dine. Du forsøker her å argumentere for sannsynligheten for Guds eksistens med simpel semantikk, og det kommer du ikke særlig langt med.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Uansett hvordan du vrenger på det, så er spørsmålet fremdeles hvorfor er det slik?
Jeg tror Gud gjorde det slik.
Vis hele sitatet...
Dette er et flåsete formulert svar. Vrir og vrenger på hva? Hvorfor hva er hvordan? Jeg har vist at det kosmologiske argument ikke er gyldig, og at poenget ditt dermed ikke er gyldig.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Når slike hendelser skjer som tsunamier og vulkanutbrudd, så har vi ingen å skylde på, så vi skylder ofte på gud.
Vis hele sitatet...
Tøysesvar. Hvis Gud er allmektig og allvitende så kunne han forhindret at millioner av barn drukner av tsunamier, kveles eller stekes av vulkanutbrudd, tørster i hjel, sulter i hjel, fryser i hjel også videre. Men det gjør han ikke. Det er altså ikke snakk om å skylde på Gud, men å påpeke at han lar være å forhindre det, noe som ikke går overens med de attributter som kristne tilegner ham.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Jeg vet dette er vanskelig å forstå, men i guds syn så er ikke døden noe dårlig. Vi lever, og vi dør. Så blir vi gjenreist i "himmelen".
Vis hele sitatet...
Om ikke døden i seg selv er dårlig, så er det ingen tvil om at kvelning, drukning, ihjelsulting og ihjeltørsting er ting verden ville vært bedre foruten. Eller mener du dette er en god ting i "guds syn"?

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Vær forsiktig med å si at gud må være.
Vi kan ikke forstå gud.
Vis hele sitatet...
Det følger av grunnleggende logikk at et vesen ikke kan besitte de tre egenskapene allmektighet, allvitenhet og uendelig godhet i en verden som denne.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Men la oss si at du har veeeldig lyst på en motorsykkel. Når du tenker på denne motorsykkelen så er det sånn at du tenker hele tiden: Den vil jeg ha! Og hvis du ikke får den, så blir du lei deg. Men om du får den, så blir du glad! Hvorfor det? Er det fordi du har motorsykkelen? Eller fordi du har blitt kvitt begjæret?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg da kan kjøre motorsykkel, og jeg liker å kjøre motorsykkel.

Sitat av Blastabel Vis innlegg
Hvis materielle ting hadde gjort deg lykkelig, så hadde du heller aldri blitt lei av dem.
Vis hele sitatet...
Selv om man muligens blir lykkeligere hvis man fokuserer mer på gleden ved ikke-materielle ting, så er logikken din ute å kjøre her. Selvfølgelig kan det være sant at man blir lykkelig av en ting selv om lykken og gleden over denne tingen ikke varer evig.

Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Samme bibler, forskjellige oversettelser. budskapet er det samme.

eller kan du fortelle meg forskjellene? du som sikkert har lest begge?..
Vis hele sitatet...
Så enkelt er det ikke. Hva med forskjellene på den katolske Bibelen og den protestantiske Bibelen, for eksempel? Den katolske inneholder en rekke flere bøker enn den protestantiske, med en rekke flere historier. Er dette noe du overser? Er det noe du i det hele tatt er klar over, du som legger din lit til at det som står i disse bøkene er den absolutte sannhet?
Sist endret av Provo; 25. april 2012 kl. 20:58.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Så enkelt er det ikke. Hva med forskjellene på den katolske Bibelen og den protestantiske Bibelen, for eksempel? Den katolske inneholder en rekke flere bøker enn den protestantiske, med en rekke flere historier. Er dette noe du overser? Er det noe du i det hele tatt er klar over, du som legger din lit til at det som står i disse bøkene er den absolutte sannhet?
Vis hele sitatet...
Nei jeg overser ikke det, jeg finner ikke noen "rekke flere historier" i de forskjellige biblene jeg. så nei det er jeg ikke klar over.

-Det er 66 bøker i Bibelen. 39 i det gamle testamente og 27 i det nye testamentet.

Sauce: http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8ker_i_Bibelen
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser ikke at du kommer med noe nytt her. Poenget er at en manglende tro på et fenomens eksistens og en tro på et fenomens eksistens er prinsipielt forskjellige ting. Er det for eksempel det samme å ikke være overbevist om at det finnes elefanter i Jotunheimen og å tro at det gjør det? Jeg tror du er enig i at man ikke kan likestille tro og mangel på tro i dette tilfellet, og det er akkurat det samme som er gjeldende om du skifter ut elefanter i Jotunheimen med Gud. Du tror at Gud eksisterer, vi andre lar oss ikke overbevise av argumentene dine. Du forsøker her å argumentere for sannsynligheten for Guds eksistens med simpel semantikk, og det kommer du ikke særlig langt med.
Vis hele sitatet...

Du er flink til å kverulere, jeg skjønner ikke lenger hva du vil fram til.
Jeg har ikke prøvd å argumentere for at gud finnes, det har jeg heller aldri gjort i denne tråden. Du sier nøyaktig det samme som jeg sier, at ateister ikke har tro på at gud finnes.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er et flåsete formulert svar. Vrir og vrenger på hva? Hvorfor hva er hvordan? Jeg har vist at det kosmologiske argument ikke er gyldig, og at poenget ditt dermed ikke er gyldig.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg har ikke argumentert, jeg har satt spørsmål. Hvorfor er ting som det er? Hvorfor finnes ting som gravitasjon, bevissthet, liv?
Hvis du svarer dette med at vi ikke er sikker på at det finnes, så hvorfor finnes det ikke?
Gud er det svaret som tilfredsstiller meg.
Jeg har skjønt at det svaret ikke tilfredsstiller deg.

Sitat av Provo Vis innlegg
Tøysesvar. Hvis Gud er allmektig og allvitende så kunne han forhindret at millioner av barn drukner av tsunamier, kveles eller stekes av vulkanutbrudd, tørster i hjel, sulter i hjel, fryser i hjel også videre. Men det gjør han ikke. Det er altså ikke snakk om å skylde på Gud, men å påpeke at han lar være å forhindre det, noe som ikke går overens med de attributter som kristne tilegner ham.
Vis hele sitatet...
Igjen... vanskelig å svare på hvorfor gud er som han er.
Prøv å forstå at gud ikke ser verden slik som vi gjør.
Ja, han kan ha forhindret masse. Hvorfor gjorde han ikke det?
Forestill deg en verden uten lidelser. Hvordan skulle vi kunne vite forskjellen mellom godt og vondt? Hvorfor gjør han ikke sånn at alle ikke kan gjøre synder? Fordi da hadde det ikke vært en fri vilje.
Tenk på denne verdenen som et klasserom, ikke alt er like morsomt, men det er der for å lære, og forberede oss på livet. Altså live i himmelen.


Sitat av Provo Vis innlegg
Om ikke døden i seg selv er dårlig, så er det ingen tvil om at kvelning, drukning, ihjelsulting og ihjeltørsting er ting verden ville vært bedre foruten. Eller mener du dette er en god ting i "guds syn"?
Vis hele sitatet...
En ting som plager meg er at mange ikke har en gang prøvd å forstå moralen i bibelen, og jeg gidder ikke si hvilken bibel, la os si: den kristne tro.
Ifølge bibelen, som jeg velger å tro på. Så ga gud oss makt over alle dyr, og all verdens mat for å mette oss. Adam og Eva, håper jeg du har hørt om, og at jeg ikke trenger å fortelle hele greia. Uansett, vi har kapasitet til å mette alle på kloden. (Og ikke kom her å si at vi ikke kan, fordi det er den største løgnen som finnes. det er bare dårlig distribuert på grunn av ego)
Folk i Afrika hadde ikke trengt å sulte, de er ikke dømt til å sulte. men vi lar dem, ikke gud. Han ga oss fri vilje til å gjøre hva vi ville i denne verdenen, det er vårt ansvar.

"I screamed at God for all the starving children, and then I realized that all of the starving children were God screaming at me."

Sitat av Provo Vis innlegg
Det følger av grunnleggende logikk at et vesen ikke kan besitte de tre egenskapene allmektighet, allvitenhet og uendelig godhet i en verden som denne.
Vis hele sitatet...

Gud har skapt hele universet og hele dens eksistens. Og han er både Alfa og Omega. Starten og Slutten.
Og du sier at han ikke kan gå utenfor grunnleggende logikk?
Vær så snill skjerp deg, jeg prøver bare å vise deg min forståelse av gud.

Sitat av Provo Vis innlegg
Fordi jeg da kan kjøre motorsykkel, og jeg liker å kjøre motorsykkel.
Vis hele sitatet...

Jeg også.



Sitat av Provo Vis innlegg
Selv om man muligens blir lykkeligere hvis man fokuserer mer på gleden ved ikke-materielle ting, så er logikken din ute å kjøre her. Selvfølgelig kan det være sant at man blir lykkelig av en ting selv om lykken og gleden over denne tingen ikke varer evig.
Vis hele sitatet...
Du leser hva jeg skriver, men du tar ikke beskjeden jeg prøver å gi deg.
Du sier akkurat det samme jeg sa.
Poenget mitt var at det er selve begjære etter motorsykkelen som man har lyst til å bli kvitt.


Jeg sier ikke at dette omgår alle. Religiøse eller ikke-religiøse, det er bare noe jeg vil si.
Jeg tror ikke det er mange ateister som har prøvd å lese bibelen, eller en gang prøve å forstå hvilket budskap den gir oss. Hvordan gud er.
Så det synet ateister ofte har om gud, er denne onde, brutale hersker, som mange folk tilber av en eller annen grunn.

Det synet har de ofte ikke fått fra bibelen, men heller andre mennesker.
Og ateister, som er så pågående med hvordan man skal tenke selv. også har de ikke en gang prøvd å forstå bibelen. men heller går utifra andres meninger om han, og religion.
For en kristen, som meg selv. Så synes jeg det er enkelt å forstå hvordan en ateist ikke kan tro på gud. Men jeg tror at det er noe de ikke har fått med seg, noe de må finne selv inni seg.

Jeg misliker å kategorisere folk som ateister, agnostikere, kristne, muslimer osv... Jeg tenker heller på alle som enkeltindivider som har en egen forståelse av universet. For hvis du kaller deg en ateist eller muslim, så må man plutselig ta på seg alle felles meninger innen den kategorien. Noe som forhindrer det å tenke selv.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hva hvis alle sluttet å prakke ting på hverandre? Hva hvis alle bare kunne gjøre opp sin egen mening/tanke/tro på ting? Live a free life?
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hva hvis alle sluttet å prakke ting på hverandre? Hva hvis alle bare kunne gjøre opp sin egen mening/tanke/tro på ting? Live a free life?
Vis hele sitatet...
Haha, ja. hadde ikke det vært deilig?
Jeg skrev ikke at ingen av dere andre hadde peiling, men folk som tror at all vitenskap er motarbeidet av religion, tar totalt feil.

Kan du gi en del eksempler hvor religiøse institusjoner har gått aktivt inn for å stoppe vitenskapelige forskning, og lykkes?

Dudew8, den katolske bibelen har 7 ekstra bøker, som ikke den protestantiske bibelen har. Altså 73.