Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1945
Overskuddsmateriell
Har fundert litt på å sette på led arbeidslys på tråkkemaskina jeg kjører om vintern

Planen var å lage en stripe som man setter på toppen av skjæret eventuelt i de perforert hullene på toppen.
Grunnen til dette er at man lett får refleksjoner i skjeret fra lysene som er montert på hytta når man kjører med skjeret oppe.

Maskina har 24 volt og en 28 Volts lader

Noen tipd/råd til hva jeg bør tenke på?
Finnes det noe ferdig å få kjøpt eller må man lage alt fra bunnen av?

Her er et bilde av maskina (Den er litt over 5 meter bred så dere vet sånn ca dimensjoner).
http://trakkemaskin.no/pics/galleri/4/20892.jpg


Takk for alle råd
Jeg vet at det finnes batteripakker til laptopper (nødlader), så en løsning med en rad LED's som tar strøm fra en liten boks, festet bak plogen som du lader hver dag, burde funke...

Men trenger du muligheten for å skru lysene på/av mens du sitter i styrhuset?

Anyways... det jeg snakker om finnes allerede, i form av juletrelys såm går på AA batterier: 40 White LED BATTERY String Fairy Light Christmas Party koster 88 spenn...

Du kan sikkert modifisere den pakka med bedre lys og bedre batteri.

Btw. her er en guide hvor en fyr modifiserer juletrelysene som ligner på de jeg posta istad, fra å ta strøm fra AA batterier, til USB: DIY USB Christmas Lights

Så, da kan du følge den guiden, lodde på lengre ledninger, og sette en usb kabel inni en billader med usb i styrhuset.

ferdig.
Sist endret av Turbolego; 16. juli 2011 kl. 01:07.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Tenkte å ta strøm direkte fra maskina så man slapp lading av flere batterier osv. Jeg ønsker også noe som lyser opp litt og ikke bare gløder 30Cm forran skjeret.

Nå i dag har vi 4 halogen lys og 2 xenon
Du får kjøpt diode strimler ferdig, eneste problemet er at de ikke er særlig sterke. Om du derimot gidder å bruke litt penger og tid, så får du kjøpt noen riktig sterke LEDs helst i blå farge. Disse skal nok klare å lyse det opp ganske greit.
Er da ikke verre enn å legge ledninger til styrehuset som du kobler på bryter også videre til batteriet?

Vanlige LEDs har veldig liten effekt. Du må også huske at LEDs kun lyser en stråle rett frem og ikke rundt seg som lyspærer.

Du må nok ha deg en transformator eller noen mostandere og. Siden få led lys pærer klarer 28V
Hva med å stripse fast et teppe eller lignende på baksiden av skjeret så du ikke får refleksjoner i ansiktet? Tenker bare at det sannsynligvis er lettere og billigere enn å bestille led lys og skru det på
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Vet at led har rett stråle, derfor er egentlig en reflektor nesten unødvendig?
Har du noen tips til gode leds?

Å feste på ett teppe er ikke like morsomt, det løser heller ikke skyggesonen som blir forran skjeret når det er løftet.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Vet at led har rett stråle, derfor er egentlig en reflektor nesten unødvendig?
blir forran skjeret når det er løftet.
Vis hele sitatet...
Ikke alle LED's har en direkte lysstråle, mange SMD leds f.eks. sprer lyset så mye at en reflektor er på sin plass.

Kunne dette være noe å skrudd fast i gitteret eller hva jeg skal kalle det?
http://www.dioder.no/catalog/product...oducts_id=1652

Vet ikke hvor mye penger du har planlagt å bruke på dette, jeg mener 4 av disse vil koste deg 3k, men dyrt = bra som regel
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Det var i dyreste laget det der men så bra ut ja. men så nice ut

Finnes det noen billigere løsninger? Eventuelt om jeg lager noe selv?
rodin & co har vel løsningen for deg tror jeg.
så en ifjor med en 2m lang lysbjelke, den lyste satans godt!
men koster flesk da, sikkert mellom 3-10k.