Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1829
Et tenkt scenario ...

To venner bor sammen i en leilighet, deler alle utgifter. Den ene personen selger cannabis til det svarte markedet på fritiden sin og dette er samboeren fullt klar over.

Begge to har inngått en skriftlig avtale der det fulle ansvaret for cannabisen ligger hos den ene personen.

Skulle denne personen da uheldigvis bli tatt for oppbevaring/salg/bruk av cannabis i hjemmet, vil det da være godt nok med denne skriftlige avtalen begge har inngått, eller vil denne bli ignorert på grunnlag av at den "utenforstående" personen burde meldt ham til politiet eller lignendes?

Har ikke klart å finne noe konkret om dette i Norges lover eller hørt om noe lignendes scenario før (der en avtale er inngått på forhånd).

Og til slutt tar jeg gladlig imot personlige erfaringer slik som dette, hvis det er ønskelig å dele de.

Mvh
Clr
Vil nok tro at det går ut over begge to
brenn avtalen, få den som selger til å legge seg flat og ta all skyld hvis han/hun blir tatt. bedre å "ikke vite om det"..
Så lenge den ene parten vet om det, og ikke melder i fra til politiet kan han nok klassifiseres til å være medsammensvoren på det, uavhengig hva som måtte stå i en kontrakt. Jeg kan ikke tenke meg noe annet.
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater å anmelde til politiet eller på annen måte å søke å avverge en straffbar handling eller følgene av den, på et tidspunkt da dette fortsatt er mulig og det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig at handlingen vil bli eller er begått.
Vis hele sitatet...

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#139
Sist endret av jarl; 14. september 2010 kl. 20:06.
Bedre å ikke vite
Jeg skal også flytte inn med en kamerat snart som skal begynne og selge. Så lenge han ikke oppevarer shittet i det som er fellesrom eller ditt private space og du nekter for alt sammen og viste ikke han drev og solgte vil jeg da tro det går bra.
Er ivertfall slik vi kommer til å gå frem
En kontrakt som beskriver hemmeligholdelse av en kriminell handling, og det finnes noen som tror at politiet vil bruke den som annet enn bevis? Trodde man måtte til USA for å finne så store mengder med idioti.
Min tidligere room-mate ble tatt for dealing får sånn cirka et år siden, politiet endevendte hele leiligheten og fant et par gram hasj og en bong på rommet hans hvis jeg ikke husker helt feil. De spurte meg om jeg visste noe om dette og jeg sa nei, okei sa de og reiste sin vei og jeg hørte ikke noe mer.
Det skal også nevnes at jeg faktisk var fullt klar over at han dealet men vi hadde inngått en muntlig avtale der han påtok seg alt ansvaret vis han ble tatt.
Hvis det kunne sannsynliggjøres at han tar fordeler av ditt narkotikasalg og at han er klar over hvor midlene kommer fra så kunne han også komme i trøbbel. Dvs. at han nyter mat og drikke du anskaffer eller kanskje ser på en TV du har kjøpt osv...

Dog sikkert vanskelig å bevise og det er vel liten interesse for å gå etter ham også - med mindre du blir byens kingpin og skjenker ham pels, champagne og hva som er. "Jeg visste han solgte narkotika men trodde ikke det var noe i veien for ham å gi meg en Porsche..."
Sist endret av Kinseek; 14. september 2010 kl. 20:14.
Hvis han selger noe som helst så få han for guds skyld til å oppbevare ting utenfor leiligheten. Å selge samtidig som man oppbevarer der man bor er noe av det dummeste man gjør. Det går helt fint... helt til to sivilpoliti plutselig løper inn døra med ransakelsesordre. Det skjer når du minst venter det. En annen ting som kan være lurt hvis den lovlydige ikke vil ha leiligheten endevendt, er å få samboeren til å folkeregistere seg et annet sted. Så slipper han å rydde opp på alle fellesarealene etter at de har rotet ut alt under en husransakelse.

Brenn kontrakten, for øvrig. Å skrive under på at man vet noe om ulovligheter er den mest tåpelige måten å inkriminere seg på jeg har hørt på lenge...
Sist endret av Nichotin; 14. september 2010 kl. 20:25.
Sitat av meitemark Vis innlegg
En kontrakt som beskriver hemmeligholdelse av en kriminell handling, og det finnes noen som tror at politiet vil bruke den som annet enn bevis?
Vis hele sitatet...
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Brenn kontrakten, for øvrig. Å skrive under på at man vet noe om ulovligheter er den mest tåpelige måten å inkriminere seg på jeg har hørt på lenge...
Vis hele sitatet...
Hvis kontrakten tilsier at den ene personen tar det fulle ansvar HVIS det skulle befinne seg cannabis i leiligheten, så er det jo ikke et bevis på at han vet at det oppbevares?
Jodda. Det er et bevis på at han vet at det sannsynligvis fra tid til annen vil befinne seg cannabis i leiligheten. Ingen fornuftige personer blir presentert for en slik kontrakt og lar være trekke den slutningen.

Det er jo heller ikke en garanti på at han ikke er medskyldig og selger selv; da det likeså kunne være to personer som ble enige om at en av dem skulle være "fall-guy". En rett vil jo måtte være kildekritisk; en kontrakt beviser ikke nødvendigvis at ting har foregått slik kontrakten stipulerer (dog er det nok ikke så veldig tvilsomt i dette tilfellet da)
Sist endret av Kinseek; 14. september 2010 kl. 20:47.