Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1556
Anonym bruker
"Fregnete Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
fanten uåpnet ventoline inhaleringsspray for astma.

vil denne gi meg en fordel i en treningssetting?
BRAND ∞ STRONG
Fant info fra Antidoping Norge på nett som hevder att astmamedisin ikke er prestasjonsfremmende.
Syns det var litt merkelig, blir ikke dette til stadighet nevnt i sammenheng med bla. langrenn?

Men det er kanskje derfor vi er så gode på ski.

edit
Denne artikkelen hevder et motsatte, men den er fra 2016
Sist endret av vindaloo; 1. mai 2021 kl. 01:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Fant info fra Antidoping Norge på nett som hevder att astmamedisin ikke er prestasjonsfremmende.
Syns det var litt merkelig, blir ikke dette til stadighet nevnt i sammenheng med bla. langrenn?

Men det er kanskje derfor vi er så gode på ski.

edit
Denne artikkelen hevder et motsatte, men den er fra 2016
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at endel på ski-landslaget har "astma".
BRAND ∞ STRONG
Var bedre før i tiden,
når em stoppa å tok
en sigg å en appelsin
på 5`mila.
Har astma som var mye verre før. Ventoline hjalp meg å puste bedre etter fysisk aktivitet, spesielt i kulden...fordi astma...
Nå bruker jeg ikke lenger Ventoline eller andre legemidler mot astma. Har vel vokst det fra meg. Trener mye, både kardio og styrketrening. Ventoline gir meg ikke lenger økt ytelse... fordi ikke lenger plaget av astma.

At folk på skilandslaget yter bedre av å bruke astmamedisin er jo en selvfølge hvis de har astma...fordi astma. Det blir lettere å puste. Det betyr ikke at de yter bedre enn friske utøvere, men betyr at de kan delta på like vilkår som friske utøvere.

Dumskap.
Caperno er vel inne på noe her, folk med astma som bruker Ventoline kompenserer med det og får nok ikke mye bedre pust og oksygenopptak enn folk med «normal» pust. Men har man ikke astma og bruker Ventoline så får man nok bedre pust og mere oksygenopptak, jeg fikk Ventoline av legen før da han mente jeg hadde astma (noe jeg ikke har) og det ble klart lettere og puste, spesielt merkbart når jeg sykla og sånt, gir nok bedre kondisjon i den tiden preparatet virker. Har ikke lest på felleskatalogen men det står nok en del info der om man søker det opp.
BRAND ∞ STRONG
Tvilen her gikk på om alle disse utøverene faktisk hadde astma eller hadde fått
en liberal langrensivrig lege til å stille den diagnosen.

Men det er ikke mine ord.
Jeg sier som Johaug "det var bare en krem"