Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2314
Hei, Min samboer har det ikke helt bra psykisk.
H*n var før jul innlagt pga psyken hennes.
H*n venter på time videre og er sykemeldt enn så lenge.
H*n har veldig lite energi og motivasjon.
Jeg er bekymret for hvor lite mat hun spiser. H*n er veldig tynn fra før av. Snakker om BMI på typ 16.

Men sier h*n ikke er sulten. Noen tips til hvordan jeg kan få h*n til å spise noe mer? Det går og mest i veldig lite næringsrik mat.
Feks igår spiste h*n et glass hjemmelaga smoothie til frokost. Og en liten pose nachos chips til middag med hjemmelaga guacamole.

Det er vel ikke nok mat for en person som er så tynn fra før av?
Alle tips settes pris på
Ta kontakt med villa sult
Hvis du vil holde kjønnet skjult så kan det lønne seg å ikke skrive "hennes" og "hun".

Ellers så kan jeg anbefale å få henne til å drikke næringsrik væske når hun først drikker noe. Det hjelper hvertfall litt mens dere venter på hjelp.
Og det lille h*n spiser bør være så næringsrikt som mulig. Vitaminer er også greit å ta.
Nøtter og juice er veldig energirikt, det samme gjelder tørket frukt
Har hverken erfaring med personer som spiser alt for lite, heller har jeg ikke lest noe særlig om slike ting. Men kanskje de kan få opp appetitten hvis de utfolder seg litt fysisk? Gå en lang tur og planlegg slik at dere kommer hjem litt før det er tid for kveldsmat?
Slike ting, tenker jeg.
Sist endret av Arex_x; 14. januar 2021 kl. 23:36.
Har du prøvd å servere mat, og/eller lage mat for H*n?

Det hjelper å vise at man er der og bryr seg, når jeg er knekt så sniker tankene på som "ingen liker deg" eller "ingen er glad i deg" f.eks.

jeg sliter med å spise når jeg er langt nede, det føles ut som jeg sløser mat på en som ikke fortjener det, og tenker at jeg kunne gitt maten til noen som trenger det mer. Det kan være selv om jeg ikke har spist på flere dager. Det blir en ond spiral

Vet ikke om det er sånn for H*n, men jeg håper min erfaring kommer til nytte.
Sist endret av Vasken; 15. januar 2021 kl. 00:38.
På apotek får du kjøpt noen shakes som er superkonsentrert næring. Fikk det selv når jeg hadde null matlyst pga. sykdom.
kok et egg
skrell en banan
et glass melk

enkle ting

rett ned, masse energi
Spiser hun lite fordi hun ikke er sulten eller fordi hun teller kalorier?

Spiseforsyrrelser er jo også en psykisk lidelse. Er det derfor hun var innlagt?

Viktigste er som nevnt tidligere og ha næringsrik mat.
Så du skrev hun hadde et glass smoothie. Mitt tips er da og blade inn litt nøtter når det blendes. bruke en fet type yugurt og ikke mager. Gjerne ta med en skje olje. Vitaminer er en selvfølge.
Blodprøve hos fastlege for kartlegge hva hun mangler av vitaminer er plassen å starte tror jeg.
Det er vell kartlagt dette på innleggelsen også?

D-vitamin mangel gjør deg trøtt og slapp så utifra hva du skriver kan hun nok trygt starte med det nå.

Men ingen her er kvalifisert helsepersonell. Ta kontakt med plassen hun var innlagt for å høre om det er mulig få et opplegg med hjemmebesøk av akutt team etc. frem til primær behandling starter?

Får kjøpt næringsdrikker på apotek også

Lykke til!
Hadde spiseforstyrrelse i noen år. Det er ganske ille. Eneste du tenker på fra du står opp til du legger deg er kalorier. Du klarer ikke gå forbi et speil uten å stoppe å sjekke om du ser feit ut. Værste er at hu du snakker om ser nok på seg selv som mye større enn hu egentlig er, det gjorde jeg ihvertfall. Her er noen tips som hjalp meg:

- Har hun en skritt teller som viser brente kalorier? I så fall så burde hu ikke, det hadde kjempe negativ effekt på meg.

- Vekt på badet er også veldig ille. Anbefaler å ta vekk den evt.

- Lag sunn god mat som hu kan spise uten å få dårlig samvittighet. F.eks gode salater, smoothie bowl, osv.

- Fortell hu at idag så hu veldig bra ut. Dette har ikke en akutt effekt men over lenger tid hjelper dette.

- Fortell henne at du bare vil det beste for hu. Og at å spise lite ikke er en sunn måte å miste vekt. Når du spiser lite går kroppen inn i en slags "spare modus". Du starter å brenne mye mindre kalorier og blir lat som resulterer i at du brenner enda mindre.

- Inviter hu med ut på gåturer. Pakk med en god niste (ikke noe som gir henne dårlig samvittighet for å spise). Da kan dere snakke litt om livet, noe som har en positiv effekt på psyken.

Disse tipsene jeg gidde er for kaloritelling. Vet ikke om det funker hvis hun ikke er sulten.
Sist endret av Ung og dum; 15. januar 2021 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.