Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2073
Visste ikke hvor dette gikk under så valgte bare å oprette tråden under diskusjon
Har et kviseproblem på begge sidene av ansiktet, ved kinnbena. Dette trekker selvtilliten min ned en god del. Noen tips som har funket for dere i å bli kvitt kvisene?
Besøk lege. Der får du medikamenter som fikser biffen. For eksempel salve eller tabletter du bruker i en 3-4mnd så er problemet over.
Sitat av moret Vis innlegg
Besøk lege. Der får du medikamenter som fikser biffen. For eksempel salve eller tabletter du bruker i en 3-4mnd så er problemet over.
Vis hele sitatet...
Joda, men det her er vanlig tenårings-acne mest sannsynlig pga test.
Det er bare jævlig irriterende og det ser helt jævlig ut
Det er jo ikke cyster osv, så legen gir vel ikke noe meds ut for helt vanlige kviser?
Sist endret av 6ix9ine xx; 16. desember 2020 kl. 23:13.
Man trenger ikke nødvendigvis å dra til legen. Det å vaske ansiktet forsiktig med en våt klut om morgenen og kvelden, ikke sove med hårvoks og bytte putetrekk jevnlig kan fikse problemet, jeg gikk fra kvisegris til ren og fin på ei uke etter jeg begynte med det på ung. Skolen.
Sist endret av Relevant; 16. desember 2020 kl. 23:14.
Vask trynet når du står opp og legger deg, gjerne med en klut.
skift putetrekk ofte.
Gjør som moret sier, besøk apoteket eller legen da begge steder har midler mot kviser/akne.
Det finnes ansiktsrens som hjelper mot kviser. Dama bruker det, og når jeg har kviser så låner jeg hennes. Det fungerer greit. Den heter Teatree Oil.

I min ungdom så pleide jeg å ta en dott med tannkrem på kvisene over natta for å tørke de ut, det fungerte sånn halvveis.

Rettelse, fikk beskjed av dama at tannkrem ikke fungerer for 5 flate øre.
Sist endret av Pablo Technobar; 16. desember 2020 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Det finnes ansiktsrens som hjelper mot kviser. Dama bruker det, og når jeg har kviser så låner jeg hennes. Det fungerer greit. Den heter Teatree Oil.

I min ungdom så pleide jeg å ta en dott med tannkrem på kvisene over natta for å tørke de ut, det fungerte sånn halvveis.

Rettelse, fikk beskjed av dama at tannkrem ikke fungerer for 5 flate øre.
Vis hele sitatet...
Teetrea oil fungerer faktisk til veldig mye, farmoren min pleide å smøre det på neglene mine for at jeg skulle slutte å bite negler, det hjalp fort for å si det slik.
Trist at dette trekker ned selvtilliten din. Kviser er normalt, men jeg skjønner at det er sjenerende. Jeg slet selv med ganske kraftig akne i flere år. Redningen ble en ganske stor interesse for hudpleie generelt og antibiotika fra legen. Dessverre får man ikke medisinsk behandling med mindre det er skikkelig ille, og litt kviser på kinnene er ikke helt krise. Det er mange enkle ting du kan gjøre som å ikke berøre ansiktet ditt med mindre du er helt ren på hendene, vaske ansiktet morgen og kveld og bytte putetrekk ofte (helst en gang i uken). Det beste ville vært å ha en hudpleierutine, men for mange kan dette være for mye mas og tjas. På en annen side vil det sannsynligvis hjelpe på kvisene. Det er rart at vi ikke i ung alder lærer hvordan vi tar vare på huden vår, vi skal jo ha den hele livet. Det er svært lite sannsynlig at kostholdet ditt er et problem. Det er mange som sier at sjokolade og meieriprodukter gir kviser. Vel, jeg har de siste årene spist sjokolade nesten hver dag og jeg inntar meieriprodukter daglig. Og de siste årene har jeg ikke hatt kviser heller, og da er jeg en som tidligere har slitt veldig med akne. Om du generelt har et dårlig kosthold så vil jo det på sett og vis påvirke huden din, men om det er det som gir deg kviser, det er ikke sikkert. Hyppig bruk av amfetamin kan gi kviser og uren hud hos noen, samt steroider.

Du kan gå på apoteket og spør om de har noen produkter å anbefale. Kanskje du får anbefalt en krem, eller en rens og en ansiktskrem. Produktene man får kjøpt på apotek er som oftest greie nok til det formålet.

Dette er en veldig billig og kjempe god rens som gjør jobben
. Bruk den morgen og kveld, ta den med i dusjen og vask ansiktet samtidig som resten av kroppen. Om du ikke gidder bruke den to ganger for dag så er en gang om dagen helt greit, da helst om kvelden. Du fukter huden med vann og bruker litt av rensen og skyller av. Bruk deretter en mild fuktighetskrem, for eksempel denne.

For lokalbehandling av kviser er det mange som har god erfaring med Basiron. I første omgang kan du også bare prøve denne. Fås kjøpt på alle apotek mener jeg.

For all del, ikke smør sitron eller tannkrem i ansiktet, ikke pirk på kvisene (du vil få arr), ikke skrubb med kaffegrut eller havregryn og husk å behandle huden din pent. Det er ikke feminint eller damete eller teit å ta vare på ansiktshuden sin.
Sist endret av Mafakkaz; 17. desember 2020 kl. 00:29.
Jeg har en god del kviser som ødelegger selvtilliten. Snakka med lege og fikk no slags tynn krem med antibiotika, hart i 2 uker, funker såvidt. Hørt om noe som kalles for accutane, er vist helt fantastisk. Usikker på om det selges i Norge da
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Trist at dette trekker ned selvtilliten din. Kviser er normalt, men jeg skjønner at det er sjenerende. Jeg slet selv med ganske kraftig akne i flere år. Redningen ble en ganske stor interesse for hudpleie generelt og antibiotika fra legen. Dessverre får man ikke medisinsk behandling med mindre det er skikkelig ille, og litt kviser på kinnene er ikke helt krise. Det er mange enkle ting du kan gjøre som å ikke berøre ansiktet ditt med mindre du er helt ren på hendene, vaske ansiktet morgen og kveld og bytte putetrekk ofte (helst en gang i uken). Det beste ville vært å ha en hudpleierutine, men for mange kan dette være for mye mas og tjas. På en annen side vil det sannsynligvis hjelpe på kvisene. Det er rart at vi ikke i ung alder lærer hvordan vi tar vare på huden vår, vi skal jo ha den hele livet. Det er svært lite sannsynlig at kostholdet ditt er et problem. Det er mange som sier at sjokolade og meieriprodukter gir kviser. Vel, jeg har de siste årene spist sjokolade nesten hver dag og jeg inntar meieriprodukter daglig. Og de siste årene har jeg ikke hatt kviser heller, og da er jeg en som tidligere har slitt veldig med akne. Om du generelt har et dårlig kosthold så vil jo det på sett og vis påvirke huden din, men om det er det som gir deg kviser, det er ikke sikkert. Hyppig bruk av amfetamin kan gi kviser og uren hud hos noen, samt steroider.

Du kan gå på apoteket og spør om de har noen produkter å anbefale. Kanskje du får anbefalt en krem, eller en rens og en ansiktskrem. Produktene man får kjøpt på apotek er som oftest greie nok til det formålet.

Dette er en veldig billig og kjempe god rens som gjør jobben
. Bruk den morgen og kveld, ta den med i dusjen og vask ansiktet samtidig som resten av kroppen. Om du ikke gidder bruke den to ganger for dag så er en gang om dagen helt greit, da helst om kvelden. Du fukter huden med vann og bruker litt av rensen og skyller av. Bruk deretter en mild fuktighetskrem, for eksempel denne.

For lokalbehandling av kviser er det mange som har god erfaring med Basiron. I første omgang kan du også bare prøve denne. Fås kjøpt på alle apotek mener jeg.

For all del, ikke smør sitron eller tannkrem i ansiktet, ikke pirk på kvisene (du vil få arr), ikke skrubb med kaffegrut eller havregryn og husk å behandle huden din pent. Det er ikke feminint eller damete eller teit å ta vare på ansiktshuden sin.
Vis hele sitatet...
Har en rutine morgen/kveld ja. Prøver å drikke mye vann osv men funker egt ikke så:/
Bruker verken amf eller bol så det er nok ikke grunnen hahah takk for fine tips bro
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Jeg har en god del kviser som ødelegger selvtilliten. Snakka med lege og fikk no slags tynn krem med antibiotika, hart i 2 uker, funker såvidt. Hørt om noe som kalles for accutane, er vist helt fantastisk. Usikker på om det selges i Norge da
Vis hele sitatet...
Accutane er engelsk for isotretinoin. Det er et retinoid som ikke bare vil fjerne kviser men også tørke deg ut til en rosin. Det er som oftest siste vei ut og legen prøver gjerne flere ting først, blant annet en mildere type kur som heter tetracyclin. Det er antibiotika. Jeg gikk på den og den fungerte kjempe godt for meg, trengte kun en runde med det og den tok bort de verste kvisene. Isotretinoin er en hestekur uten like og jeg ville unngått den så langt det lar seg gjøre, men om det er det eneste som kan fungere så bør man så klart prøve det. Den kan gi ganske stygge bivirkninger.
Jeg sliter periodevis med kviser pga medisin (Lamictal). Bruker da basiron 5%,finnes også som 10% men er i sterkeste laget iallefall for meg. Den har heroinpris på apoteket men halve prisen på nett
Logg deg på helsenorge.no send en hyggelig, simpel melding til legen din å spør om å få utskrevet tetracyclin. Er en 3mnders kur, fjernet alt av byller og kviser på meg. Lykke til!
Hei! Ble veldig glad når jeg ser du poster om det her emnet, right up my ally. Misforstå meg rett, det er jævlig slitsomt å må forholde seg til kviser. Har vært der selv, i mange år.
Nå har jeg utdannelse i feltet så jeg får brukt kunnskapen min her inne også!
Skal sammenfatte det å gjøre det forståelig så godt jeg kan, og ikke minst oversiktlig.
Kan begynne med å si at du kan og burde sende meg en PM om temaet om du har behov for det, det gjelder dere alle.

Huden er kroppens største organ, da sier det seg selv at det er ett komplekst ‘’vesen’’ med mange funksjoner og faktorer som påvirker hvordan den ser ut.
Først og fremst skal den beskytte oss mot infeksjoner, såkalt barrierefunksjon.
Den skal også beskytte oss mot UV-stråler, derav produksjonen av melanin og vitamin D.
Huden regulerer i tillegg elektrolytt, væske og temperatur. Til slutt brukes også huden som sanse- og kommunikasjonsorgan (f. eks. sammentrekning av muskelen i hårsekken som gjør at du får ‘gåsehud’).

Talgkjertelen som det heter er den utsatte delen for det vi kaller pustler (kviser med puss), papler (kvisen uten puss) og lukkede (hvite) komedoner samt. åpne (svarte) komedoner. Sistnevnte er kjent som blackheads og whiteheads.

Faktorer for utvikling av akne:
  1. Bakterier (pga. ikke-konsekvent rens)
  2. Opphopning av hudceller (pga. mangel på eksfoliering)
  3. Medikamenter (mange, sjekk med legen din)
  4. Hormoner (påvirkes av blant annet alder og medikamenter)
  5. Ytre faktorer som forurensning på arbeid (for eksempel skitt og støv når du er driver med konstruksjonsarbeid eller dampen en kokk konstant får i ansiktet som fører til uttørking)
  6. Huden kompenserer for tørrhet ved å overprodusere talg, dvs. at du er for tørr i ansiktet.
  7. Kosthold (huden skiller ut ‘søppelet’ du har i deg igjennom huden.
  8. Solvaner, tro det eller ei men solen påvirkes av solen mye mer enn det folk er klare over. Den viktigste faktoren for utvikling av akne er at den tørker deg ut, som fører til overnevnte kompensasjon.
  9. Oksidativt stress fremmer aldring av huden, det kan påvirkes av psykisk stress, hudrutiner, soling, arv og alle de overnevnte faktorene.
  10. Røyking og snus påvirker også hudens aldring.
  11. Kjemikalier og tilsetningsstoffer i produkter; vi er forskjellige så det vil være en differensiering i hva som vil utløse diverse til oss alle.

Så hva kan du gjøre for å 'ta tyren ved hornene'?
En rutine for huden din er første steg, den skal være konsekvent for at du skal se resultater. Uansett hva produsentene hevder så tar det omtrent 28 dager før huden har fått de nyeste cellene fra det nederste laget øverst til det som kalles epidermis (overhuden) - Ergo du vil kunne realistisk sett se resultater fra rutinen din etter èn måned.

En god hudpleie rutiner innebærer:
  1. Ansiktsrens (med såpe egnet for ansiktet, ikke lano eller lignende)
  2. Eksfoliering 2-3 dager i uken (dvs. en ansiktsskrubb med korn som forsiktig skraper av de døde cellene øverst for å fremme cellegenerering)
  3. Toner (for å tilbakestille hudens PH for optimal beskyttelse samt. opptak av etterfølgende ingredienser)
  4. Øyekrem, dette forhindrer oksidering av cellene
  5. Serum (ett produkt med høy konsentrasjon av aktive ingredienser - dvs. ingredienser med en bestemt funksjon)
  6. Fuktighetskrem (tilfører fuktighet, opprettholder barrierefunksjon, tilfører aktive ingredienser osv.)
  7. Solbeskyttelse, dette kan inngå i fuktighetskremen men det er utrolig viktig at du beskytter deg mot solen. Igjen, dette skal være egnet for ansiktet og ikke for kroppen (fordi det er forskjell på ingrediensene som skal beskytte deg).
Det her blir ikke en slitsom rutine når du faktisk ser resultatene, det kan jeg love deg. Hele denne rutinen vil ikke bare sørge for å rense og beskytte men det vil også føre til at du vil redusere og forebygge tegn på aldring. Solskader på huden vil fremtre når du er i 50-årsalderen, så selv om du ikke har merket skade nå så kan du vente deg at alle skadene du har utsatt huden for mens du er ung og opptil nevnt alder vil komme frem.

Til slutt som en motivasjonsfaktor; både damer og menn trekkes mot mannfolk og kvinnfolk som tar vare på seg selv. Thats a promise, not a threat. Kunne fortsatt inn i evigheten for å forklare deg hvordan det her fungerer, men du hadde blitt mer lei enn du sikkert er av å lese det her. Uansett, håper du tar det til hjertet. En quick-fix med medisiner skaper mer komplikasjoner enn det folk forstår, en god rutine er utgangspunktet for en optimal hudhelse. Dette gjelder jo også kroppen, så hvorfor skal folk anta at huden, kroppens største organ, er annerledes?
Prøv en av disse kultklassikerne som denne eller denne.

Huden kan også generere kviser om den er for tørr ikke bare for fet, så smør deg med en ren uparfymert fuktighetskrem uten alkohol etter bruk av renseprodukter.

En god rens morgen og kveld gjør også susen. Denne inneholder teatree oil men er samtidig skånsom mot irritert og betent hud.

Produktene fra Elixir gjorde huden min perfekt. Det er dyre produkter men verdt det syns jeg. Tenker acticlear, niactil og padsene vil passe for deg

Apotekvarene uten resept har jeg lært å styre unna for de inneholder ofte alkohol, parfymer og parabener som bare irriterer huden ytterligere.