Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6525
Usikker på om dette er riktig underforum, men siden det er "elektriske greier" så virket det som riktig sted.

Greia er da at jeg kun har 2 Vegglamper av denne typen (med philips hue lamper)
https://www.ikea.com/no/no/p/skurup-...vart-00357354/
Ikke helt ideelt, jeg vet..

Prøvd ett par plasseringer nå men blir ikke fornøyd fordi det uansett ender med å forstyrre enten skjermer, synet eller blir for lite lys.
Så istedenfor å skru ihjel veggene med hull så tenkte jeg heller å høre om det er noen som kanskje har noen forslag her inne?

Legger ved ett tegnet bilde av rommet.
Rommet er ca 7x4m (målt med benlengde)
Skal også nevnes at jeg sikkert ominnreder stuen da plasseringen på ting er litt så som så for øyeblikket.
[/url]

Skal også nevnes at jeg har en slik:
https://www.ikea.com/no/no/p/naevlin...hvit-00404893/

Planen er egentlig å få opp den ca i midten av rommet, men har null erfaring med strøm, ledninger eller noe slikt så har ikke helt turt å ta sjansen og mangler blant annet ledning, riktig utstyr for montering osv.



Så er det noen smarte hoder her som kan hjelpe med en god løsning frem til jeg får montert den takspottern?
Det er litt vanskelig å hjelpe med bare en 2D tegning, men jeg hadde vurdert å feste NÄVLINGE-lampen over bordet, så du kan lese i sofaen, eller se maten din om du liker å spise forran TV-en.

Jeg liker også personlig å ha en LED-stripe bak TV-en, siden det er ikke så farlig å ha lys bak TV-en, men det er forferdelig å ha lys forran (p.g.a. refleksjoner).

Det viktige med LED-striper er at man ikke ser selve stripen, bare refleksjonen av den. Så jeg fester LED-stripen min bak TV-en og lar lyset "sprette" i veggen og så ut i rommet.

Jeg anbefaler også en skrivebordslampe. Ja, det ser veldig gammeldags ut, men det funker bra når man må lese noe eller fikle med noe mindre. Det er vanskelig å legge merke til at det er dårlig lys, og man merker det ikke helt før man får noe bedre.

Vet ikke om jeg hjalp noe særlig, men det er hvertfall mine tanker.
Sist endret av Herren med hatt; 18. oktober 2020 kl. 16:55.
Du er vel nesten nødt til å ha en eller annen form for lys over skrivebordet og der du sitter i sofaen, hvis du skal kunne lese eller gjøre noe som helst der. Så med kun to lamper så ville jeg prioritert det. Hvor er vinduene, forresten?
Hva en en hederlig gulvlampe som har både leselys og som lyser oppover og gir mykt lys i større deler av rommet? Da slipper du gjerne refleksjoner i skjerm, du trenger ikke drille hull i veggen. Og er det ikke nok så forsøk med en til, evt. med en dedikert leselampe på skriverbordet evt. over senga om du leser på senga.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Det er litt vanskelig å hjelpe med bare en 2D tegning, men jeg hadde vurdert å feste NÄVLINGE-lampen over bordet, så du kan lese i sofaen, eller se maten din om du liker å spise forran TV-en.

Jeg liker også personlig å ha en LED-stripe bak TV-en, siden det er ikke så farlig å ha lys bak TV-en, men det er forferdelig å ha lys forran (p.g.a. refleksjoner).

Det viktige med LED-striper er at man ikke ser selve stripen, bare refleksjonen av den. Så jeg fester LED-stripen min bak TV-en og lar lyset "sprette" i veggen og så ut i rommet.

Jeg anbefaler også en skrivebordslampe. Ja, det ser veldig gammeldags ut, men det funker bra når man må lese noe eller fikle med noe mindre. Det er vanskelig å legge merke til at det er dårlig lys, og man merker det ikke helt før man får noe bedre.

Vet ikke om jeg hjalp noe særlig, men det er hvertfall mine tanker.
Vis hele sitatet...
NÄVLINGE-lampen hadde jeg planer om å sette i taket over bordet ja, det blir sånn ca midt i rommet.

Driver å sparer til lys bak TV'en faktisk, kjøpte en sånn led stripe for en god stund tilbake, men var ikke noe bruksanvisning og fant ingen på nett (produktet ble kjøpt på teknikkmagasinet) så endte opp med å ødelegge og kaste det.
Har planer om å utvide "hue" settet mitt med 2-3 hue play

Litt usikker på hvor jeg skulle plassert en skrivebordslampe da skrivebordet er fullt (2 skjermer, opplyste høyttalere, musematte, mus og tastatur)

Den hvite boksen ved siden av den sorte markert "vegg" er forresten peis, ser jeg glemte å skrive det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du er vel nesten nødt til å ha en eller annen form for lys over skrivebordet og der du sitter i sofaen, hvis du skal kunne lese eller gjøre noe som helst der. Så med kun to lamper så ville jeg prioritert det. Hvor er vinduene, forresten?
Vis hele sitatet...
Skrivebordet er ganske så opplyst ifra før av, typisk "gamer" belysning så usikker på om det er nødvendig når alt annet lyser
Vinduet er på kortveggen ved skrivebordet.
Stort dobbeltvindu som slipper inn lys mesteparten av dagen men har stort sett alltid gardiner foran blant annet for å hindre innsyn.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva en en hederlig gulvlampe som har både leselys og som lyser oppover og gir mykt lys i større deler av rommet? Da slipper du gjerne refleksjoner i skjerm, du trenger ikke drille hull i veggen. Og er det ikke nok så forsøk med en til, evt. med en dedikert leselampe på skriverbordet evt. over senga om du leser på senga.
Vis hele sitatet...
En gulvlampe hadde kanskje ikke vært så dumt i forhold til de spotterne som nærmest skjærer i øynene hver gang man får de i synsvinkelen.



Altså, problemet er ikke lysstyrke, det er mer lys-mengde og retningen av lysene som er problemet.
Pga de lampene jeg har så blir lyset veldig konisk (rett ord?)

Litt vanskelig å forklare uten å ta ett bilde av rommet egentlig

Bruker philips hue og har stort sett på mellom 0-50% styrke på lysene avhengig av farge som brukes.
Har egne moduser som feks "slapp av, leselys, konsentrer deg, lad batteriene, dimmet, nattlys, osv" hvor lyset stiller både styrke og farge

Får eventuelt bare høre litt rundt og se om jeg kjenner noen kan hjelpe til med montering av den taklampa så lyset blir spredd litt bedre i rommet.
En gulvlampe gir deg antakelig det jeg tror du søker, indirekte lys. De jeg tenker på har en inverted lampe med lampeskjerm som er opp/ned. Den lampen lyser opp i taket, og lyset reflekteres fra taket og du ser ikke selve LED pæren og blir ikke blendet. Lyst men mykt lys, om det er et begrep.

Leselampen er bøyelig slik at du kan styre lyset feks direkte inn mot en vegg, slik at du får inndirekte lys fra refleksjonen. Det finnes mange slike varianter. Noen har minst 2 leselamper. Andre har "lysskjerm" langs stanga, typ japansk tehus papir rundt lyskilden. Masse forskjellig. Noen med dimmere. Noen uten. Men de gir deg uplight, og de blender deg ikke, samt skaper ikke refleksjoner i skjermer, tv etc.

Ser Ikea har en variant som var direkte billig. Bør gi deg det du trenger. https://www.ikea.com/no/no/p/not-upl...vart-60324676/

Sist endret av _abc_; 18. oktober 2020 kl. 20:59.
Jeg har så og si samme stue som deg, jeg har en rad med 4 spottere over sofaen strategisk plassert mot der jeg vil ha lyset, og en rund med 3 spottere midt mellom bordet og tv benken pekt rundt. Er bra belysning for min del.
Sikkert utenfor budsjettet. Men jeg er fan av downlights og indirekte takbelysning. Om man ikke kan bygge downlights inn i taket kan man gå for en slik innkassert løsning.
Fant en sånn halveis løsning tilslutt da jeg ikke gadd å skru mer, blir det for ille så får jeg heller bare kjøpe noen andre slags lamper en akkurat de jeg har.

En stålampe hadde på mange måter ikke vært dumt, ser jo faktisk at Philips har en til Hue også som gjør det enda mer "praktisk" for min del.
Om du alt er "fanget" i Philips Hue økosystem så er kanskje Philips hue play gradient lightstrip noe, evt sammen med gulvlampen for max Hue effekt? Blir ganske fine stemning av den lysstripen bak tv'n. Blir jo ikke leselys akkurat. Men mer stemningslys og det kan jo ha en verdi det også? Den nye hue lightstrip kan brukes på helt Tv fra andre produsenter også.

Sist endret av _abc_; 24. oktober 2020 kl. 20:09.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vanskelig å se utav en 2D tegning som nevnt over.

Jeg har er forslag men kanskje utenfor budsjett.

Det er og sette opp en slik over bordet hue
Sette to hue play med TV-en.

Så ordne en grei lampe til skrivepulten. Frister å foreslå Dyson sin men den er ikke verdt prisen.

Jeg tror du kan få ganske fin stemming over bordet med denne løsning samt at du kan skru av gu10 pærene for og dempe stemmingen enda mer med film. En annen fordel med dette lyset er at du kan vinkle lysene andre plasser i rommet samtidig som du har lys rett ned.

Ca slik tenkte jeg:
Ikea har 10 forskjellige lamper til under 100 lappen.
Og det er bare i bordlampe avdelingen.
Vegglampa på sideveggen over skrivebordet og en stålampe i det ledige hjørnet ved siden av sofaen. Med en mor-og-barn type lampe spres lyset utover i hele rommet uten at lyskilden distraherer hvis du plasserer den i hjørnet der hvor du ikke vender blikket når du ser på TV. Andre type stålamper må man vanligvis bruke lampeskjerm på og det fører lyser mere ned og opp enn utover.