Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7431
Da var vi her igjen. Nytt språk og frustrasjon

Jeg har et Google Spreadsheet med to regneark.
Jeg ønsker å sammenligne en verdi i ark1 med stigende verdier i en kolonne i ark 2. Når jeg kommer til en celle i ark2-kolonnen hvor ark1-verdien er >= ark2-verdien vil jeg kopiere cellen til høyre for ark2-verdien over til en spesifikk celle i ark1.

Jeg har googlet og googlet uten hell. Noen som kan gi meg en pekepinn?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvorfor JavaScript?

Hvorfor ikke innebygget GSheet-funksjon i stedet?

Spør fordi det er i tittel, og om du googlet dette med tanken «løsninga må være JS, jeg har ikke trua på at GSheets har noe innebygget»: Jeg ville vært overrasket om GSheets ikke har noe innebygget du kan bruke.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Må ikke være JavaScript, men jeg ønsker å finne løsninger jeg kan implementere i custom skript for større valgfrihet
Den fantastiske boken Automate the boring stuff with Python har et kapittel som heter Working with Google Sheets. Der burde du finne det du trenger!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mitt første steg i sånne oppgaver er alltid å bare copy-paste det ut fra Sheets/Excel, kutte ut hele steget med å jobbe med regneark, som er en ganske stor kompliserende faktor. Hvis mulig, da. Ren tekst er alltid lettere å jobbe med.

edit: Jeg kan for så vidt legge til at selve regnearket ofte er et flott verktøy for å flytte ting rundt, omrokere og hacke dem inn i et "tekstformat" som er så lett å parse som mulig.
Sist endret av robhol; 6. mai 2020 kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
robhol du må bare ta fram regnearkene igjen. Det er helt unike verktøy på alle måter og har så mange muligheter at en kan bli svimmel av mindre. Nå har jeg ikke brukt google sin løsning særlig ofte men både excel fra ms og ymse open source varianter satt jeg med daglig og der var det veldig enkelt å kopiere inn fra andre ark/faner enten man ønsket formel eller bare en verdi. Til sin bruk tror jeg ikke det er noe som slår regneark og garantert ikke ordinære tekstformater. Hele verdien i regnearket er jo at det er et verktøy for bruk til alt fra budsjettering, analyser, grafer eller kompliserte simuleringer osv. En kan jo gjøre det samme for hånd eller manuelt i en txt fil men da vil det gå svært mye mer tid og ikke engang autosum eller kopi av formler eller andre ting en ofte bruker kan gjøres enkelt og da må alt gjøres manuelt og det blir jo flere feilkilder.
Sist endret av _abc_; 6. mai 2020 kl. 12:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
robhol du må bare ta fram regnearkene igjen. Det er helt unike verktøy på alle måter og har så mange muligheter at en kan bli svimmel av mindre.
Vis hele sitatet...
Nei, rein tekst er kraftigare. Rein tekst er trivielt å opne i vilkårlege programmeringsspråk, og du kan gjere det du vil med data.

Til meir avansert bruk er databaser ofte gode alternativ for å oppbevare data.

At du meiner rekneark er utmerka, unike verkty så antar eg at du ikkje har programmeringsbakgrunn.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Ser absolutt hensikten med å kutte ut hele regnearket, men av hensyn til samarbeid kan jeg ikke gjøre dette. Funksjonen/skriptet må integreres i Google Sheets.
Sitat av Pope Vis innlegg
Ser absolutt hensikten med å kutte ut hele regnearket, men av hensyn til samarbeid kan jeg ikke gjøre dette. Funksjonen/skriptet må integreres i Google Sheets.
Vis hele sitatet...
Python, Pandas og et valgfritt rammeverk for å kontakte Google sheets høres ut som det du vil ha. Med pandas får du dataframes som basically funker som kolonner og rader i sheets om du bruker det enkelt. Ikke gjort det selv, men dette ser ut som et greit eksempel.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
robhol du må bare ta fram regnearkene igjen. Det er helt unike verktøy på alle måter og har så mange muligheter at en kan bli svimmel av mindre. Nå har jeg ikke brukt google sin løsning særlig ofte men både excel fra ms og ymse open source varianter satt jeg med daglig og der var det veldig enkelt å kopiere inn fra andre ark/faner enten man ønsket formel eller bare en verdi. Til sin bruk tror jeg ikke det er noe som slår regneark og garantert ikke ordinære tekstformater. Hele verdien i regnearket er jo at det er et verktøy for bruk til alt fra budsjettering, analyser, grafer eller kompliserte simuleringer osv. En kan jo gjøre det samme for hånd eller manuelt i en txt fil men da vil det gå svært mye mer tid og ikke engang autosum eller kopi av formler eller andre ting en ofte bruker kan gjøres enkelt og da må alt gjøres manuelt og det blir jo flere feilkilder.
Vis hele sitatet...
Hvis alt man har er en hammer, blir alt en spiker. Kompliserte simuleringer gjør man ikke i Excel, det er hinsides, ei heller analyser. For lønnskjøringer o.l. er sikkert Excel flott, men prøv å analysere finansdata fra flere kilder på noen (hundre) TB hver. Du kommer til å gå av med pensjon før alle arkene og utregningene er satt opp.

Man gjør for øvrig ikke ting i en txt fil om man har mye data.
Sist endret av Xasma; 6. mai 2020 kl. 17:21.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Pope: Fortsatt veldig uklart for meg hva du trenger.

«Må integreres i»?

- Må hele greia bo i GSheets?
- Kan de du samarbeider med også bruke og endre skriptet?
- Har dere en delt mappe?
- Hvor ofte skal prossessen du beskriver kjøres?

I _abc_/vidarlo/Xasma-trekanten gjetter jeg på alternativ D: Forskjellig størrelsesorden

Det er ikke snakk om å gjøre ting for hånd i txt-filer. =)
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Det må enten brukes en integrert funksjon i Google Sheets, eller så må det lages et skript som kjøres i script editor i Google sheets. Som tidligere forklart ønsker jeg det sistnevte pga. større valgfrihet/flere muligheter.

På denne måten vil det være mulig for de jeg samarbeidet med å bruke og endre skriptet.

Vi har en delt drive og skriptet kjøres hver gang en spesifikk celle endres.
(I cellen kalles det på skriptet: =navnPåSkript()

Må bli en kombinasjon av å loope gjennom et array:
https://www.google.no/amp/s/yagisana...wrong-way/amp/

Og kopiere verdier fra et ark til et annet:
https://stackoverflow.com/questions/...nd-a-row-one-s

Sliter bare med å få dette til å fungere
Sist endret av Pope; 6. mai 2020 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kom med koden du har nå og en snutt med data som funker bra nok til å demonstrere da. Du gjorde det før
I see you...
NAPse's Avatar
Dette er ikke en JS løsning, men en SQL-løsning som jeg mener er lettere om jeg har forstått problemet rett.
Jeg ville jeg benytta QUERY-funksjonen.

F.eks:

Kode

=QUERY('Ark 2'!A2:B; "SELECT B WHERE " & A2 & " >= A ORDER BY A DESC LIMIT 1"
Her velges verdien fra kolonne B fra Ark 2 som finnes på samme rad som alle rader med A2 større eller lik kolonne A. Fordi vi ikke er interesset i alle radene søket(A2) er større/lik, men bare den høyeste verdien den er større/lik, sorterer vi etter høyeste verdi av A ved å la verdiene være i synkende(DESC) rekkefølge, samt LIMITer søket til å bare gi oss en rad(Men bare verdien fra kolonne B).

GS eksempel
Sist endret av NAPse; 7. mai 2020 kl. 17:39. Grunn: Tok feil av ASC og DESC
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Det ser ut til å gjøre jobben ja, NAPse.

Jeg fikk det til å virke med Google Script i dag faktisk. Riktignok en litt mer omfattende greie enn QUERY-funksjonen. Måtte også sette opp en trigger som kjører koden når arket endres. Skal poste den her når jeg er på PC.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
robhol du må bare ta fram regnearkene igjen. Det er helt unike verktøy på alle måter og har så mange muligheter at en kan bli svimmel av mindre. Nå har jeg ikke brukt google sin løsning særlig ofte men både excel fra ms og ymse open source varianter satt jeg med daglig og der var det veldig enkelt å kopiere inn fra andre ark/faner enten man ønsket formel eller bare en verdi. Til sin bruk tror jeg ikke det er noe som slår regneark og garantert ikke ordinære tekstformater. Hele verdien i regnearket er jo at det er et verktøy for bruk til alt fra budsjettering, analyser, grafer eller kompliserte simuleringer osv. En kan jo gjøre det samme for hånd eller manuelt i en txt fil men da vil det gå svært mye mer tid og ikke engang autosum eller kopi av formler eller andre ting en ofte bruker kan gjøres enkelt og da må alt gjøres manuelt og det blir jo flere feilkilder.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du drastisk misforstår det jeg vil fram til her.

Jeg sier ikke "ikke bruk regneark", jeg sier "fem sekunder med copy-paste i excel og så copy-paste til tekstfil er mindre smertefullt enn å deale med alskens drit for å programmatisk lese regneark som input".

(Selvfølgelig med den bemerkningen at "mindre smertefullt" ikke egentlig sier veldig mye. )
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis det går, lagre spreadsheet dataen over til json, etter det kan du gjør hva du vil med det