Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5816
Hei alle sammen! Var idag for første gang «alene» på tur til oslo for å dra på en konsert. Grunnet felles interesse så ble vi fort en gjeng som bestemte oss for å gå å spise før konserten.

Vi bestemte oss for å ta trikken, noe jeg ikke har noe form for erfaring med fra før av da vi kun har buss i min by så jeg var en helt ordinær sau i saueflokken og gjorde som dem andre noe som var å bare hoppe rett på trikken og IKKE kjøpe billett.

Grunnlegende tankegang er jo at en trikk koster penger å ta men ingen andre gjorde det så jeg tenkte ufornuftig nok at trikk var gratis. Det faktumet at jeg ikke så en eneste automat eller noen som kunne ha brukt noe form for automat hjalp heller ikke imot mine mistanker om at trikken ikke kostet penger.

Vi satte oss ned og ble vel omtrent på samme stund son vi gjorde det tatt av 7-8 kontrollørere som skulle sjekke billett. Alle mann satt der og sjekket alle lommer før vi omtrent sa i kor at vi hadde mistet billetene våre.

Jeg godtok der og da at dette var min feil, men prøvde også å forklare at jeg ikke hadde noen tidligere erfaringer med trikk og at jeg simpelt nok ikke trodde det kostet penger siden ingen kjøpte billett og jeg ikke så noe form for automat på trikklommen.

Så nå har jeg en bot på 950kr som jeg nesten syntes er en bot for å være en uerfaren turist i Norges hovedstad.

Tenkte egentlig å bare spørre her for å se om kanskje noen kunne spekulert på om en eventuell klage hadde gått igjennom? Er mindreårige og den boten var skamdyr ifølge økonomien min så tenker at jeg i det minste kan prøve å sende inn en klage og prøve å forklare min situasjon litt mer detaljert til ruter.
Ingen ting du kan gjøre. De er noen fitter på de bøtene sine!
Trådstarter
9 3
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Ingen ting du kan gjøre. De er noen fitter på de bøtene sine!
Vis hele sitatet...
Haha, var ingen sympati blant vekterne nei, men det er nå sånn livet er. Føler man kanskje kan få litt bedre hjelp av å klage da? Usikker på det, et forsøk blir det vel til uansett men skulle likt å vite hva folk flest tror svaret blir til slik at jeg kan begynne å forberede meg til å evt spare opp
Haha fikk en bot her om dagen jeg å Du kan jo prøve å klage, skader jo ikke
Få tak i en billett med dato/tid før du ble tatt fra noen du kjenner og gå ned til kundesenteret ved østbanehallen og klag. Pleier å gå.
Klag. Så får du avslag. Også klager du en gang til. Jeg fikk bot for ca det samme for ti år siden og fikk først avslag for deretter innvilget klage når jeg klaga igjen. Vektlegge at du ikke bor i Oslo, at det var din jomfrutur og at det ikke sto noensomhelst form for skilting son indikerte at det kostet penger.
Sist endret av Bearass; 6. mars 2019 kl. 07:57.
Du kan såklart prøve å klage da det ikke skader, men sjansene for avslag er stor.
Jeg hadde hva jeg vil påstå var gyldig grunn til å ikke ha billett en gang da automaten sto åpen (reparasjon antar jeg) og jeg heller ikke hadde mobil med app på den tiden. Vekteren var grei og sa jeg burde forklare situasjonen inn til de. Da jeg klaget påstå de at jeg løy om automaten. Rart den sto åpen med datamaskin hooket opp av en tilfeldig person da eller? Ja, ja..

Din klage ved å si du ikke visste at trikk måtte betales for tviler jeg dermed vil falle i god fisk. Spesielt i 2019 hvor det ofte er flere måter å enkelt skaffe billetter alt ettersom.
Sist endret av dazezone; 6. mars 2019 kl. 08:06.
Trådstarter
9 3
Takk for svar alle sammen virker som at håp for noe nåde fra ruter er så liten som null, men krysser fingrene i et lite håp for det.
Kanskje legge ved utskrift av folkeregisteret som beviser at du ikke bor i Oslo. Siden det er første gangen du har blitt tatt og ung alder så kan det vel være de har forståelse for det.
De hører alle slags unnskyldninger, så det er nok dessverre bare å betale den boten. Selv om din er ekte, så kan ikke de gå god for at du snakker sant.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Klag på mail med dialekt

Jeg har fått 2 bøter annullert slik.
Trådstarter
9 3
Takk igjen for nye svar

Da har jeg tatt ansvar og lagt ut min elskverdige spill konsoll for å få råd til å betale opp for meg. Fin lærepenge ihvertfall. Nok en gang, tusen takk for alt av forslag, og hjelp. Setter veldig stor pris på det
Sitat av dazezone Vis innlegg
Du kan såklart prøve å klage da det ikke skader, men sjansene for avslag er stor.
Jeg hadde hva jeg vil påstå var gyldig grunn til å ikke ha billett en gang da automaten sto åpen (reparasjon antar jeg) og jeg heller ikke hadde mobil med app på den tiden. Vekteren var grei og sa jeg burde forklare situasjonen inn til de. Da jeg klaget påstå de at jeg løy om automaten. Rart den sto åpen med datamaskin hooket opp av en tilfeldig person da eller? Ja, ja..

Din klage ved å si du ikke visste at trikk måtte betales for tviler jeg dermed vil falle i god fisk. Spesielt i 2019 hvor det ofte er flere måter å enkelt skaffe billetter alt ettersom.
Vis hele sitatet...
Da skulle du tatt bilde av automaten så hadde du hatt et bevis. Ikke noen garanti for å slippe boten for det men det støtter din sak.

Ts: "Alle" har billett før dem går ombord på trikken.
Kjenner flere som har klaget og sagt at det har skjedd personforfalsking. De har sluppet å betale.
Trådstarter
9 3
Sitat av anon7618 Vis innlegg
Kjenner flere som har klaget og sagt at det har skjedd personforfalsking. De har sluppet å betale.
Vis hele sitatet...
Vil ikke lure meg unna dette, når alt kommer til alt så er det jo tross alt ruter.no som har rett og jeg feil. Har bestemt meg for å selge bort noe som er verdifullt for meg og heller se på dette som en lærepenge. Forhåpentligvis svarer Ruter.no innen kort nok tid til å unngå at jeg må selge, men om ting kommer til det så er jeg ihvertfall forberedt
Sitat av anon7618 Vis innlegg
Kjenner flere som har klaget og sagt at det har skjedd personforfalsking. De har sluppet å betale.
Vis hele sitatet...
Er ikke det jekla dumt siden det alltid er kamera på transporten?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da skulle du tatt bilde av automaten så hadde du hatt et bevis. Ikke noen garanti for å slippe boten for det men det støtter din sak.

Ts: "Alle" har billett før dem går ombord på trikken.
Vis hele sitatet...
Ja, da hadde de nok måttet spise ordene sine men hadde ikke kamera på meg dessverre. Sært at de påsto det ikke foregikk reparasjon eller lignende på det tidspunktet når automaten sto oppe slik. Fortsatt litt bitter.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Chrisss Vis innlegg
Jeg godtok der og da at dette var min feil, men prøvde også å forklare at jeg ikke hadde noen tidligere erfaringer med trikk og at jeg simpelt nok ikke trodde det kostet penger siden ingen kjøpte billett og jeg ikke så noe form for automat på trikklommen.

Så nå har jeg en bot på 950kr som jeg nesten syntes er en bot for å være en uerfaren turist i Norges hovedstad.
Vis hele sitatet...
Til neste gang er det bare å ta i så det monner. Jeg fikk bot på t-banen en gang fordi 24-timersbilletten min hadde gått ut en par-tre timer før jeg gikk på. Jeg sto der og så forvirra ut og sa på min kaveste inntrøndersk at "æ e da'tj vant me at toga går under jorda". Kontrolløren så rart, nesten sympatisk, på meg og sa at det ikke burde gjenta seg før jeg fikk gå. Tresko og traktorcaps hjalp kanskje også litt. Sann historie
Sist endret av BomberMan; 7. mars 2019 kl. 17:08.
Til neste gang du er i Oslo; last ned RuterBillett.

Da kjøper du billett før du går ombord, eventuelt kjøper 24 timers billett
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Ingen ting du kan gjøre. De er noen fitter på de bøtene sine!
Vis hele sitatet...
Ja, helt forferdelig at de krever inn penger for en tjeneste de tilbyr som koster store mengder penger å vedlikeholde. Skamme seg burde de. Eneste gratis offentlig transport jeg har kommet over i Norge er bussen i Bergen som går til IKEA. Den står det vitterlig "GRATIS" med store bokstaver på også, så hvordan TS trodde trikken var gratis skjønner jeg ikke helt, og jeg skjønner enda mindre hvorfor han ikke spurte de han var med.

Jeg kan også garantere deg at vektere hører "har mistet billetten min" og tilsvarende dårlige unnskyldninger ørten ganger om dagen, så at de ikke har sympati skjønner jeg ganske godt.
Trådstarter
9 3
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ja, helt forferdelig at de krever inn penger for en tjeneste de tilbyr som koster store mengder penger å vedlikeholde. Skamme seg burde de. Eneste gratis offentlig transport jeg har kommet over i Norge er bussen i Bergen som går til IKEA. Den står det vitterlig "GRATIS" med store bokstaver på også, så hvordan TS trodde trikken var gratis skjønner jeg ikke helt, og jeg skjønner enda mindre hvorfor han ikke spurte de han var med.

Jeg kan også garantere deg at vektere hører "har mistet billetten min" og tilsvarende dårlige unnskyldninger ørten ganger om dagen, så at de ikke har sympati skjønner jeg ganske godt.
Vis hele sitatet...
Så må du jo forstå som jeg nevnte at jeg hadde mine mistanker! Tror du virkelig ikke at du selv hadde gjort samme feilen om du ser en hel haug av mennesker gå på en offentlig transport-middel i en lomme hvor du ikke ser noe form for automat eller at noen av di driver å holder noe som kunne lignet en billett, spesielt når ti av di menneskene er mennesker du selv er med på tiden og di har ikke snakket om billett, gått bort til en automat eller fiklet med mobilen sin for å ordne billett?

I min by er det buss vi har, der kjøper du billett så fort du er ombord. Hvordan i alle dager skulle vel jeg skjønne at jeg trengte billett når så mange elementer beviste det stikk motsatte? Det hadde vært en annen sak om det var trikker i min by også, å at dem kostet penger, eller noe annen form for transportmiddel som er "mindre vanlig"

Hvorfor skulle vel jeg ha tatt meg bryet til å spørre en av dem, eller sjåføren av trikken når jeg ser ingen andre bry seg om noe billett?
Du gadd ikke ta deg bryet med å spørre om noe som åpenbart koster penger koster penger, og nå må du betale gebyr lol
Sitat av Chrisss Vis innlegg
Hvorfor skulle vel jeg ha tatt meg bryet til å spørre en av dem, eller sjåføren av trikken når jeg ser ingen andre bry seg om noe billett?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg er ganske sikker på at absolutt alle transportselskaper i Norge som driver med buss/trikk/bane har en form for periodebillett du kan kjøpe som gjør at ikke trenger å fikle med billett. Tar selv bybanen i Bergen daglig, og jeg scanner billett en gang hver 6 måned, når jeg aktiverer denne billetten. Bare fordi andre ikke bryr seg om å betale betyr ikke at du fratas ansvaret. Det er virkelig ikke naturlig å tro at offentlig transport er gratis.
De aller fleste har månedskort og trenger derfor ikke å kjøpe billett, men bare går rett på. På alle trikkeholdeplasser står det en stander med plaket om hvordan en kan kjøpe billett.
Sist endret av ivar_oslo; 7. mars 2019 kl. 21:39. Grunn: stavefeil
Sigøynere får aldri bot. Har selv observert dette flere ganger
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Til neste gang du er i Oslo; last ned RuterBillett.

Da kjøper du billett før du går ombord, eventuelt kjøper 24 timers billett
Vis hele sitatet...
Det er heller ingen unnskyldning å komme utenbyes fra med tog. Da kjøper du i NSB app.
Jeg ble også tatt hin dagen. Prøvde å stikke i fra dem i den tro at dem ikke har lov å holde meg igjen.. Men det var akkurat det de gjorde. Stod foran og sperret veien for meg, og når jeg skulle løpe til siden fikk jeg en stor klem av en bamse og dro meg inn i busstoppet der alle stod som et fort rundt... Følte meg jævlig smart.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Sigøynere får aldri bot. Har selv observert dette flere ganger
Vis hele sitatet...
Jeg så samme dame bli stoppet 4 dager på rad uten å få en eneste bot. Hun er ung, vakker og veldig sjarmerende på en ordentlig måte, ikke fake som mange mennesker kan være når de får bot. Så, trur det hjalp mye i den situasjonen der. Var også samme kontrollør og det var tydelig for alle at han likte henne. Håper han til slutt grodde noen baller og enten ga hun en bot eller ba hun med ut på date
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Sigøynere får aldri bot. Har selv observert dette flere ganger
Vis hele sitatet...
Hvordan gir man sigøynere bot?
Sitat av ronniba Vis innlegg
Jeg så samme dame bli stoppet 4 dager på rad uten å få en eneste bot. Hun er ung, vakker og veldig sjarmerende på en ordentlig måte, ikke fake som mange mennesker kan være når de får bot. Så, trur det hjalp mye i den situasjonen der. Var også samme kontrollør og det var tydelig for alle at han likte henne. Håper han til slutt grodde noen baller og enten ga hun en bot eller ba hun med ut på date
Vis hele sitatet...
Du så en person bli stoppet fire ganger på rad av samme kontrollør? Hvordan gikk det egentlig til? Det er tross alt tre ulike mennesker som skal være på samme sted til samme tid ved fire ulike aneldninger - i ubrutt rekkefølge. Det høres veldig usannsynlig ut...
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Sigøynere får aldri bot. Har selv observert dette flere ganger
Vis hele sitatet...
Det er fordi #Ruter ikke greier å inndrive boten fra dem da dem "ikke har penger". Så #Ruter har vel igrunnen gitt opp å sløse bort tid på dem. Leste at SJ i Sverige gjorde akkurat det samme under flyktningstrømmen for et par år siden.