Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 17454
Jeg er så frustrert. Stater på stater, land på land legaliserer. Det ser ut som om alle andre har begynt å skjønne det. Jeg tenkte for 2 år siden da det begynte å skje store ting i USA innen Cannabis industrien at Norge skulle begynne å vurdere, men neida. Jeg håper bare at nå som flere land begynner å legalisere at Norge kan og hoppe på medisin toget

Spørsmålet mitt til dere er
1. Når tror du at Cannabis blir lovlig for medisinsk bruk og i hvilken grad?
2. Når tror du de vil selge Cannabis slik som de gjør i Amsterdam her i Norge. Og hvordan tror du det vil bli regulert.
Sitat av lonleyfighter Vis innlegg
1. Når tror du at Cannabis blir lovlig for medisinsk bruk og i hvilken grad?
Vis hele sitatet...
Cannabis er lovlig til medisinsk bruk, men bruken er veldig begrenset. Legemiddelverket slapp rett før nyttår en veileder rundt praksisen, som forhåpentligvis gjør at flere leger vet om muligheten og at det blir tilgjengelig for flere pasienter:
https://legemiddelverket.no/nyheter/...gens-regelverk

edit: Og ikke minst, at pasienter også vet om muligheten.
Sist endret av Nichotin; 17. april 2017 kl. 01:58.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Cannabis er lovlig til medisinsk bruk, men bruken er veldig begrenset. Legemiddelverket slapp rett før nyttår en veileder rundt praksisen, som forhåpentligvis gjør at flere leger vet om muligheten og at det blir tilgjengelig for flere pasienter:
https://legemiddelverket.no/nyheter/...gens-regelverk
Vis hele sitatet...
Dette er bra! Håper det snart kan bli lovelig for folk som sliter med andre mindre alvorlige ting. Jeg personlig har slitt med insomnia/SP i snart et år. Begynt å røyke jevnlig etter jeg flyttet ut for 2 måneder siden og det har funket supert.
Godt å høre at det åpnes for medisinsk bruk i Norge - skjønner det sånn at det er det som er tilfellet? (Selv om det kun er en person som har fått det hittil).

Er selv i den oppfatningen at lovliggjøring på lik linje med alkohol er veien å gå, da reduserer/fjerner vi flere urenheter og usikkerheter som kan være i stoffet (glass, syntetisk, henna - o.l). Samtidig tjener vi inn på skatt og fjerner en stor kilde til svarte penger.

Ser jo ut som at det er mulig det blir lovlig innen de neste 5-10 årene da
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Godt å høre at det åpnes for medisinsk bruk i Norge - skjønner det sånn at det er det som er tilfellet? (Selv om det kun er en person som har fått det hittil)
Vis hele sitatet...
1 person? Hvor har du de tallene fra?
Antar det er snakk om her i Norge. Hele prosessen foregår her i Norge. Det er en del nordmenn som har fått resept hos lege i Nederland.

Da må man først gjennom en prosess her i Norge med lege som sender henvisning til lege i Nederland.

Søk opp brukeren MikkelRæv her på forumet. Han beskriver i sine poster ganske detaljert hvordan det foregår.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lonleyfighter Vis innlegg
Dette er bra! Håper det snart kan bli lovelig for folk som sliter med andre mindre alvorlige ting. Jeg personlig har slitt med insomnia/SP i snart et år.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at medisinsk bruk ikkje vil sei at du får røyke deg skakk fordi du har lyst, og at kravet for meir eller mindre alle medikament er at dei har bevist effekt gjennom studier, og at dei har akseptable bivirkninger? Og at akseptable bivirkninger er variabelt, etter kva sjukdom det er.

Det finst veldig mange ulike sovemedisiner, og i tillegg har vel terapi vist seg å vere svært effektivt mot søvnproblemer, så å bruke medikament for å behandle det er litt på veg ut - og spesielt eit såpass kraftig rusmiddel som cannabis...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er klar over at medisinsk bruk ikkje vil sei at du får røyke deg skakk fordi du har lyst, og at kravet for meir eller mindre alle medikament er at dei har bevist effekt gjennom studier, og at dei har akseptable bivirkninger? Og at akseptable bivirkninger er variabelt, etter kva sjukdom det er.

Det finst veldig mange ulike sovemedisiner, og i tillegg har vel terapi vist seg å vere svært effektivt mot søvnproblemer, så å bruke medikament for å behandle det er litt på veg ut - og spesielt eit såpass kraftig rusmiddel som cannabis...
Vis hele sitatet...
Cannabis er jo ikke et kraftig rusmiddel haha. Jeg har en kompis som slet med søvnen og han fikk sovepiller her i Norge. Han forandret seg sykt og alt ble bare mye verre. Selv om han fikk sove var han trøtt og slapp. Jeg har bodd i Amerika og prøvd lette sovemedisiner der og. Alt jeg har prøvd har hatt bivirkninger som jeg ikke har tid å nevne.

Som nevnt over sliter jeg med SP (sleep paralysis) Og røyker du cannabis før du legger deg hindrer den et steg i REM søvnen som gjør at du har det vanskeligere for å drømme. Etter jeg begynte å røyke har jeg ikke hatt SP en gang! Sier ikke at jeg er en verdig pasient for det i Norge, men jeg håper at de snart kan åpne øynene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lonleyfighter Vis innlegg
Cannabis er jo ikke et kraftig rusmiddel haha. Jeg har en kompis som slet med søvnen og han fikk sovepiller her i Norge. Han forandret seg sykt og alt ble bare mye verre. Selv om han fikk sove var han trøtt og slapp. Jeg har bodd i Amerika og prøvd lette sovemedisiner der og. Alt jeg har prøvd har hatt bivirkninger som jeg ikke har tid å nevne.
Vis hele sitatet...
Cannabis har og relativt store bivirkninger. Men uansett så er terapi ein av dei tinga som fungerer veldig bra mot søvnproblemer, og det er ingen grunn til å prøve medisin som førsteval - hverken cannabis eller andre ting.

Du kan t.d. lese denne, eller søke opp CBT Insomnia i google scholar.
Sitat av lonleyfighter Vis innlegg
Som nevnt over sliter jeg med SP (sleep paralysis) Og røyker du cannabis før du legger deg hindrer den et steg i REM søvnen som gjør at du har det vanskeligere for å drømme. Etter jeg begynte å røyke har jeg ikke hatt SP en gang! Sier ikke at jeg er en verdig pasient for det i Norge, men jeg håper at de snart kan åpne øynene.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_...sis#Prevention

Det finst mange andre alternativ til cannabis, inkludert det å forhindre insomnia, som ser ut til å funke greit. Igjen vil antakeleg terapi mot søvnproblem kunne hjelpe deg. Du stadfester forøvrig alle fordommer om legaliseringsgjengen eg har; du er ikkje ute etter å finne medisinske bruksområder - du er ute etter å få røyke lovleg...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du stadfester forøvrig alle fordommer om legaliseringsgjengen eg har; du er ikkje ute etter å finne medisinske bruksområder - du er ute etter å få røyke lovleg...
Vis hele sitatet...
So what? Hvor skal grensen gå når det gjelder enkelte folks ønske om å styre hva andre folk har lyst til å gjøre? Argumenter om at Cannabis gir samfunnskade som må betales av skattebetalerne fungerer ikke av åpenbare grunner, så hvorfor har det noe å si? Jeg fatter ikke at folk fortsatt sitter på gjerdet når det gjelder dette temaet.

For meg så høres det ut som at det faktum at mange ønsker å bruke det som et rusmiddel, for deg er et argument mot avkriminalisering?

Jeg har oppfattet at dette er viktig for svært mange, altså at man ikke skal tillate det som rusmiddel, men utelukkende basert på medisinsk grunnlag. Jeg går selv i den fellen at jeg bruker rus-argumenter i slike debatter, nettopp fordi jeg mener at det også bør være tillatt å bruke det som rusmiddel. Jeg skjønner ikke hvorfor det blande argumenter på medisinsk og rekreasjonelt grunnlag skal trigge fordommer? Hva er grunnen til at dette tilsynelatende påvirker meningen din om temaet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simchris Vis innlegg
For meg så høres det ut som at det faktum at mange ønsker å bruke det som et rusmiddel, for deg er et argument mot avkriminalisering?
Vis hele sitatet...
Det er to separate diskusjoner her; legalisering for rekreasjonell bruk, og auka medisinsk bruk. Vedkommande eg svarte ser ut til å argumentere for cannabis til medisinsk bruk, m.a. til behandling av søvnproblemer. Det framstår som idiotisk, og i realiteten kun ein fordekt måte å sei at ein har lyst å røyke på. Eg har ikkje tatt stilling til avkriminalisering i denne tråden.

Om du les det eg skriv andre stader på forumet så kan du vel summere opp min posisjon med at eg er for avkriminalisering, og samtidig sterkt kritisk til argumentasjonen mange bruker for avkriminalisering, og spesielt medisinsk cannabis - fordi eg meiner argumentasjonen er hinsides idiotisk. Medisinsk bruk må vurderast ut frå medisinske retningslinjer, og ikkje ut frå ditt ønske om å røyke deg skakk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg skulle gjerne sett Cannabis legalisert i Norge men jeg holder meg langt unna å bruke de medisinske argumentene.
Hvorfor? Faktum er at det hittil bare kan bevises at cannabis har symptomdempende effekter, det kurerer ingenting, og ser man bort fra de psykedeliske effektene så kan det sidestilles med milde opiater. Det er mye interessant forskning, det skal jeg innrømme, men medisinsk cannabis forkjemperne mister bakkekontakten helt når de spyr ut om at cannabis kurerer både kreft: det finnes ingen konkrete beviser på dette, kun anekdotiske påstander gitt av tvilsomme hippier.
Forskningen som finnes er gjort på isolerte kreftceller i Petriskåler i et laboratorium (relevant xkcd), og er milevis unna det å kunne påstå at cannabis kurerer kreft i en levende kropp.

Det medisinske argumentet blir da ofte mottatt som en måte å "lure inn" cannabisaksept. Man kan spekulere i at noen folk (som trådstarter) da mener de kan skaffe seg lovlig cannabis: Å misbruke reseptpliktige legemidler bærer med seg en mye mindre stigma enn bruk av Narkotika. Vi ser imidlertid at regjeringen har strammet inn på denne elefanten i rommet som har eksistert lenge ved å innføre strengere regler for import av legemidler som effektivt setter en stopper for all import: Det finnes ikke medisiner med Norske etikett og pakningsvedlegg i utlandet.

Vi har jo de stakkarene som blir fanget i kryssilden her også, i boken Cannabiskultur, leser vi om de som mener Cannabis burde forbys som rekreasjonellt stoff, de mener det er en medisin som burde være strengt regulert. Dette er oftest ildsjeler som dyrker selv og har eksperimentert med forskjellige strains som hjelper mot deres lidelse.

Personlig er jeg for en full legalisering, i måtehold er det et fint avbrekk fra hverdagen å ta seg en tur i skog og mark mens man puffer på en joint. Jeg hadde ikke hatt noe i mot Coffeshop-modellen, spørsmålet er om Ola Nordmann hadde sett særlig positivt på det. Det eksisterer fremdeles veldig mange fordommer mot hele Cannabiskulturen: Naive drømmere uten særlig arbeidstiltak.
På den positive siden virker det for meg som det er en større aksept for bruk i den yngre generasjonen uten at jeg kan henvise til noe særlig statistikk, det er min personlige observasjon.

Å si noe om når det blir legalisert skal jeg ikke prøve meg på, det er smått bedre aksept for å diskutere det politisk men det er fremdeles ting som bare nevnes av ungomspartiene når deres parti ikke besitter særlig makt i regjeringa for å sanke litt interesse. Sekundet partiene får noe reell makt er hele narkotikarevolusjonen kostet under teppet.
Det var mange som var sikker på at Cannabis skulle legaliseres på 70-tallet, og jeg ser ingen grunn til å tro at det går annerledes nå, men om jeg skulle drømme litt: Forutsatt at utviklingen går slik den er nå, med informative og objektive syn på saken slik Folkeopplysningen leverte, så kanskje en 10-15 år?
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror dessverre ikke det vil bli lovlig noen gang i Norge. Skepsisen og "føre var" mentaliteten sitter for sterkt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det finst mange andre alternativ til cannabis, inkludert det å forhindre insomnia, som ser ut til å funke greit. Igjen vil antakeleg terapi mot søvnproblem kunne hjelpe deg. Du stadfester forøvrig alle fordommer om legaliseringsgjengen eg har; du er ikkje ute etter å finne medisinske bruksområder - du er ute etter å få røyke lovleg...
Vis hele sitatet...
Jeg er selfølgelig ute etter å røyke lovlig. Og som sagt så sa jeg ikke at jeg mener at insomnia/SP er en god nok grunn til å få resept, men jeg bruker det ihvertfall som en medisin. Røyker bare rett før jeg skal legge meg og for å hindre REM søvnen. I og med at jeg sliter med ''ekte drømmer''. Altså terapi for insomnia har jeg prøvd. Lege har jeg gått til og noen ting funker. For meg funket det ikke. Så forstår ikke hvorfor du ikke kan se at Cannabis faktisk fungere. Uansett så er det SP som er verst. Søk det opp om du ikke vet hva det er.
Håper Cannabis forblir ulovlig av den grunn at en legalisering kommer til å øke prisen og THC prosenten kommer til å bli mindre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Håper Cannabis forblir ulovlig av den grunn at en legalisering kommer til å øke prisen og THC prosenten kommer til å bli mindre.
Vis hele sitatet...
Kva er tankegangen bak dei påstandane?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva er tankegangen bak dei påstandane?
Vis hele sitatet...
Et kapitalistisk samfunn som bryr seg om kvantitet og ikke kvalitet. Gatedealere bryr seg om å ha best mulig kvalitet for at de skal ha kundene, mens om det blir legalisert vil alle kjøpe det eneste stedet de selger nemlig et type vinmonopol for Cannabis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Et kapitalistisk samfunn som bryr seg om kvantitet og ikke kvalitet. Gatedealere bryr seg om å ha best mulig kvalitet for at de skal ha kundene, mens om det blir legalisert vil alle kjøpe det eneste stedet de selger nemlig et type vinmonopol for Cannabis.
Vis hele sitatet...
Gatedealere er vel i stor grad avhengig av det dei får tak i, og eit spørsmål som går igjen her på berget er jo korleis kvaliteten er på det ein får tak i. Viare så er det jo ikkje slik at polet kun sel vodka; dei sel kvalitetsdråper til tusenlapper per flaske, så eg forstår ikkje heilt korleis du har komt fram til det. Tvert imot vil du jo i større grad kunne vite kva du får når det er legalisert, og ikkje tilfeldigvis det som kom over grensa.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Håper Cannabis forblir ulovlig av den grunn at en legalisering kommer til å øke prisen og THC prosenten kommer til å bli mindre.
Vis hele sitatet...
Akkurat det med lavere THC-prosent kan faktisk være en bra ting for mange brukere, hvis det samtidig betyr bedre balanse med CBD-innholdet. CBD kan redusere angst og paranoia assosiert med THC, og produktet vil dermed kunne være tryggere for flere.

Nå håper jeg dog at en eventuelt legalisering åpner for hjemmedyrking og et rikt utvalg av forskjellige strains, men jeg tror i utgangspunktet ikke det er så bra at hvem som helst røyker noe av den svært THC-intensive cannabisen på det illegale markedet i dag.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Håper Cannabis forblir ulovlig av den grunn at en legalisering kommer til å øke prisen og THC prosenten kommer til å bli mindre.
Vis hele sitatet...
prisene vil øke, men se på alkohol. svært få vil ta seg bryet å kjøpe sprit med over 49% på gaten for en 100 lapp mindre en ei flaske vodka. Og tror de vil ha en stor variasjon på THC innholdet. se bare på land som har legalisert det
Cannabis er kunstig dyrt i dag pga. forbudet, så jeg ser på det som mer sannsynlig at prisene vil gå ned etter en legalisering av produksjon og salg.