Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3593
Imorrest ringte banken meg, de sa at jeg burde formatere den laptopen jeg har med engang. De har oppdaget uønsket trafikk som prøver å stjele informasjon.
Har alltid mistenkt den laptopen, men var nødt til å bruke nettbanken på Fredagen RASKT!

Her er saken, jeg vil ikke reinstallere maskin. Det er ikke fordi jeg ikke kan eller har noe verdifulle softwares, men heller at hele saken er komisk. Her vil jeg gjøre noe artig.
Har prøvd og få kontakt med både textbook og webkamera, snart går jeg over til pianolyder som på southpark, har ikke fått noe respons.

Norton anti viruset finner heller ingenting, kanskje et kryptert spion sak. Tips til hvordan jeg kan finne ut om dette er ei remote virus, eller noe automatisk greier om dere forstår?
Vil så jævlig få kontakt med den utenjordiske fyren at jeg dør, ville vært så komisk.

Takker for hjelp
Sitat av Carmex Vis innlegg
What *titegn*
Vis hele sitatet...
Kanskje litt dårlig forklart.
Hun i banken fortalte meg at min datamaskin har virus, de har oppdaget at den har prøvd og stjele informasjon fra banken osv..
Det jeg vil er og få kontakt med viruset, derfor lure jeg hvordan kan jeg finne ut om dette er remote eller automatisk?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Er det en bank trojaner er det meste gjort automatisk, og de fleste av dem har ikke funksjoner som gjør at de feks kan se igjennom webcamerat ditt. Om du absolutt vil ha kontakt med så kan du prøve det du har gjort tidligere, etter å ha åpnet siden til nettbanken din i nettleseren, uten å ha logget deg på.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Er det en bank trojaner er det meste gjort automatisk, og de fleste av dem har ikke funksjoner som gjør at de feks kan se igjennom webcamerat ditt. Om du absolutt vil ha kontakt med så kan du prøve det du har gjort tidligere, etter å ha åpnet siden til nettbanken din i nettleseren, uten å ha logget deg på.
Vis hele sitatet...
Det du mener er at jeg åpner opp nettbanken sin nettsted, også foretar et søk?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Husker en keylogger jeg oppdaget, den var så enkel at jeg kunne bare edite mailadressen den sendte til. Men du har kanskje ikke lokalisert det enda?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Husker en keylogger jeg oppdaget, den var så enkel at jeg kunne bare edite mailadressen den sendte til. Men du har kanskje ikke lokalisert det enda?
Vis hele sitatet...
Nope, grunnen til at jeg har mistenkt maskin, er pga den av og til klikker banas. Piltasten drar seg alle veier, nettleser lukker seg også etter ei liten stund er maskin seg selv. Har alltid følt at noen ser på, får alltid den følelsen..
Sitat av KaiN Vis innlegg
Nope, grunnen til at jeg har mistenkt maskin, er pga den av og til klikker banas. Piltasten drar seg alle veier, nettleser lukker seg også etter ei liten stund er maskin seg selv. Har alltid følt at noen ser på, får alltid den følelsen..
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at folk som vil stjele penger fra deg lager ting som blir obvious å se. De vil jo gjøre minst mulig slik at du ikke mistenker noe.
Scanne med MBAM for å så google viruset navnet, er det noe så basic som cybergate el, så er jo det en RAT.
Står vell sikkert og vist det er en bank trojaner, disse er jo som sagt automatisert.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Det du mener er at jeg åpner opp nettbanken sin nettsted, også foretar et søk?
Vis hele sitatet...
Avhenger av hva du er infisert av, men ofte er det slik at personen som styrer malware får en notifikasjon om noen av de infiserte maskinene besøker banken sine nettsider. Da kobler de seg til via en eller annen remote desktop protokoll og fanger opp passord/bruker navn samt eventuelle engangs-koder. De overfører da et beløp til en konto de kontrollerer. Dette gjør de får å unngå å bli tatt av bankens systemer som overvåker hvor en logger på fra, og med hva slags maskin/browser for å stoppe dem. dh

Siden banken ringte deg så er det nok malware automatisert og det er egentlig ingenting du kan gjøre får å få kontakt med de.

Om du finner malware på maskinen din så send det gjerne til i en zip fil med passordet "infected" eller last den opp (ikke zippet) på http://malcent.puse.cat om siden er oppe.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om det er et program som kommuniserer med en server et eller annet sted bør det vel genereres trafikk et sted for dette?
Jeg er interessert i denne telefonsamtalen fra banken. En jeg kjenner ble nemlig ringt opp av en svindler som sa han var fra banken hans og som kunne opplyse om at han har virus. Det var bare lureri. Siden det er en eldre, naiv mann det er snakk om, ga han fra seg administratorpassordet til pc-en sin og i tillegg ble han lurt til å kjøpe "virusbeskyttelse" for flere hundre kroner fra en shady nettside.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg er interessert i denne telefonsamtalen fra banken. En jeg kjenner ble nemlig ringt opp av en svindler som sa han var fra banken hans og som kunne opplyse om at han har virus. Det var bare lureri.
Vis hele sitatet...
Ja, har hørt om lignende selv. Det første jeg tenkte når jeg så tråden her var at OP burde forsikre seg om at det faktisk er banken sin han snakker med.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg er interessert i denne telefonsamtalen fra banken. En jeg kjenner ble nemlig ringt opp av en svindler som sa han var fra banken hans og som kunne opplyse om at han har virus. Det var bare lureri. Siden det er en eldre, naiv mann det er snakk om, ga han fra seg administratorpassordet til pc-en sin og i tillegg ble han lurt til å kjøpe "virusbeskyttelse" for flere hundre kroner fra en shady nettside.
Vis hele sitatet...
Det var banken, nummeret stemte overrens med banken. Vil ikke påpeke hvordan bank jeg har, men kan nummeret veldig godt. Alt var legit, hun fortalte at dem hadde sperret kontoen min, men åpnet den nå som innloging ID var forandret.
Ble aldri spurt om sensitiv informasjon.

Nå er datamaskin overfylt av maleware og haug med scriptkiddis (RAT). Har overfylt maskin med (hack facbook - xtreme NO VIRUS) og malewares fra malewardomainlist

Alt ordnet seg, nå vet jeg maskin har virus så nå må jeg i allefall reformatere maskin
Sist endret av justastonedhuman; 2. februar 2015 kl. 23:49.
For meg høres det egentlig litt ut som du kanskje ikke burde ha PC...
Trodde alle banker krevde engangskoder ved selve betalingen, så hvordan klarer folk å utføre betalinger uten å ha bankid brikken?

Uansett, godt tidspunkt å anbefale bankid på mobil. Der får du opp hvor mye som overføres før du godkjenner det. Så om noen andre har tilgang på kontodn vil du merke det tydelig om folk prøver å overføre ekstra når du er innlogget.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Trodde alle banker krevde engangskoder ved selve betalingen, så hvordan klarer folk å utføre betalinger uten å ha bankid brikken?

Uansett, godt tidspunkt å anbefale bankid på mobil. Der får du opp hvor mye som overføres før du godkjenner det. Så om noen andre har tilgang på kontodn vil du merke det tydelig om folk prøver å overføre ekstra når du er innlogget.
Vis hele sitatet...
De gjør det på flere måter men begge krever at de kan endre på en data nettleseren din mottar og sender. Første måten er å vente til du overfører noe penger via nettbank, før forespørselen blir sent fra nettbanken endrer de da hvor pengene skal bli sendt, og muligens beløpet. Så endrer de på all data nettbanken mottar for å få det til å se ut som pengene havnet der de skulle og at det ikke mangle penger.

Andre metode er å bare spørre etter en kode nå du er inne på nettbanken å gjør noe, eller de spør 2 ganger når du logger deg på. Når de da har koden kan de sende pengene der de vill.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg er interessert i denne telefonsamtalen fra banken. En jeg kjenner ble nemlig ringt opp av en svindler som sa han var fra banken hans og som kunne opplyse om at han har virus. Det var bare lureri. Siden det er en eldre, naiv mann det er snakk om, ga han fra seg administratorpassordet til pc-en sin og i tillegg ble han lurt til å kjøpe "virusbeskyttelse" for flere hundre kroner fra en shady nettside.
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk også.

Jeg har liten tro på at TS' datamaskin har et virus som kan røre
ved banktransaksjoner. Jeg ville heller tro noen kunne utgi seg
for å være banken. Og hvis det faktisk er banken, så ville jeg
byttet bank - de høres rimelig utrygg ut.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Og hvis det faktisk er banken, så ville jeg
byttet bank - de høres rimelig utrygg ut.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg også varslet skattedirektoratet/skatteetaten.