Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7718
elevatormusician
sorrY's Avatar
Nå er jeg så jævlig lei av pepper at jeg snart spyr. Men drar jo linjer hver helg uansett.. De som fester som meg i helgene veit hva jeg mener. (altså, gode intensjoner om og baaaare drikke for så å gå i fella..)

Jeg vil på avrusning, da jeg ikke ser noen annen utvei for å slutte.

Hvordan går man frem for å bli henvist til noe slikt? Jeg skjønner jo at jeg må til legen, men finnes det noen slags grense for hvor fucked man må være for å få plass? Jeg er oppegående og fysisk i god form, men nervene blir verre og verre..

Takker for alle svar
Droppe fylla så løser kanskje det hele problemet?
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Droppe fylla så løser kanskje det hele problemet?
Vis hele sitatet...
Han har lyst på avrusning, og du ber han droppe fylla? Hold tilbake de udugelige meningene for deg selv.

At du har innsett at du har et problem så har du komt lenger enn de fleste som sitter inne på rehab per dags dato. For å svare på spørsmålet ditt; enn så lenge du ikke kommer inn med helt nytt sportstøy og heller ikke ser ut som en skitten utebeboer, så er det nok bare å fortelle fastlegen din hva problemet er. Noen ganger tar det lang tid, noen ganger ikke. Selv jeg ventet et halvt år før jeg kom inn første gang.

Ønsker deg lykketil videre, dette klarer du!
Sitat av psychotomimetic Vis innlegg
Han har lyst på avrusning, og du ber han droppe fylla? Hold tilbake de udugelige meningene for deg selv.
Vis hele sitatet...
Om du leser hva han skriver så er dette et problem som oppstår i fylla,så hvordan klarer du få "meningene" mine til å være udugelige?

Jeg var i samme båt som TS når jeg var yngre, å det var akkurat det jeg skriver her nå som fikk meg bort fra dritten.

Å hvem faen vil på rehab om man kan unngå det?
Helt enig med Hoiler her. Jeg vet godt hvor trådstarter er, og det eneste som virker er å finne på noe annet å gjøre i helgene en stund.
TS, er du edru i 3 mnd'er vil du føle deg som et helt nytt menneske, og med litt viljestyrke kan du hive deg på flaska igjen uten å må snorte. Rehab er mer siste utvei, du klarer deg uten!
Ta deg en tur ut av byen når helgen kommer, og opplev noe nytt.

Når det begynner å bli drøyt mange helger på rad med fyll (og noen ganger andre substanser, er mest lørdagsalkoholiker) slår jeg av telefonen et par dager før helga starter, pakker en tursekk med telt, fiskestang, litt nødmat og alt annet som er nødvendig for å overleve noen dager i fjellheimen, og drar fjelltopp fra fjelltopp. Du tror det kanskje ikke, men tanker om å rus er så fjernt at du gidder knapt tenke på det når du kjenner lufta på fjellet, stillheten og roen. Fjelltur over flere dager bør du ikke dra på alene, ta med deg en venn eller to.

Hvorfor skriver jeg dette? Fordi det er vanskelig å ha "nykterhelg" uten å ha noe å gjøre om man sitter alene hjemme og kverner tanker, spesielt om man har et lite alkohol/rus-problem(som jeg tror jeg har), og får invitasjon til fest, røyke-session eller whatever. Så blir det mange helger på rad for min del, så drar jeg opp i fjellheimen.

Vet ikke om du har et "happyplace", men anbefaler ihvertfall fjellheimen eller fisketurer langs kysten. Toppturer med snowboard om vinteren. Lykke til planlegg noe å gjøre til helgen, skru av telefonen om du vet du blir fristet.
Sitat av psychotomimetic Vis innlegg
Han har lyst på avrusning, og du ber han droppe fylla? Hold tilbake de udugelige meningene for deg selv.
Vis hele sitatet...
Har en venn som tok pepper fra hu var veldig ung. Hu ville slutte nå for litt siden, men var en ting hun ikke forstod:
1) Hu måtte slutte å henge med junkievennene hennes, fordi hu var lett påvirkelig.
2) Om hun ikke vil droppe kontakten med vennene hennes, så må hu i alle fall droppe fylla, siden det er da hun sprekker.

Hun valgte ingen av delene, og hu har enda ikke klart å slutte. Hu var rusfri i 3 måneder, før hun mot min anbefaling stakk på fest med en gammel venn av hu, og pang!

Så om man tar linjer hver helg pga fest, så er det nok en idè å finne seg en ny gjeng man kan drikke med, eller droppe det helt.
Sist endret av Bruskork1; 3. august 2014 kl. 14:22.
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Å hvem faen vil på rehab om man kan unngå det?
Vis hele sitatet...

Akkurat dette, så er det mye lettere å holde seg clean når man er på rehab. Man har støttespillere, flere som sitter "inne" og kan gjøre en kjemi om til en boost. Spørst hva TS er interessert i å oppnå.
Drikker man alkohol, mister man dømmekraften. Så vil man ha det enda mere gøy. Da er det lett å sprekke, på pepper. Det enkleste er å kutte ut all rus.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Alkohol er triggeren, peppern bomba. Slår aldri feil..

Så jeg tenker å bli 100% rusfri.

Ringer å bestiller time til lege imorra, mens denne helgas eskapader fortsatt er friskt i minnet.
Neste helg skal jeg faen meg kjøre rett til skogs!

Takk for svar
For å få plass på rusbehandling må du bli henvist av lege eller evt. ruskonsulent i kommunen dersom du har kontakter i det offentlige hjelpeapparatet. Det er ikke noen grense for hvor "fucked" du må være for å få plass. Det er lange ventelister, og det er ikke noen fasit for hvordan inntak prioriteres. Dersom du føler at du har et rusmisbruk du ikke er i stand til å kontrollere, er det nok til henvisning. Behandling av rusmisbruk under utvikling og ung alder prioriteres. Dersom du har psykiske plager, bør du be om henvisning til psykolog. Samtaleterapi kan være et godt alternativ, enten alene eller som en støtte i påvente av plass.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Jeg har prøvd psykolog. Var ikke for meg.

Miljøforandring, og samtaler i plenum med andre som har samme problem tror jeg er bedre.. Derfor vil jeg på avrusning.
At du har prøvd en psykolog som ikke funka, betyr ikke at det ikke kan bli full klaff neste gang.

Men det ser ut til at du har bestemt deg for hva du skal gjøre, så da går du for det! Du må nok påregne litt ventetid. Ønsker deg iallfall lykke til
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Droppe fylla så løser kanskje det hele problemet?
Vis hele sitatet...
Droppe fylla er første steg! Spør legen om å få Antabus. På Antabus kan du ikke drikke, blir rett og slett driiit dårlig. Lykke til
Sitat av Sommersol Vis innlegg
Droppe fylla er første steg! Spør legen om å få Antabus. På Antabus kan du ikke drikke, blir rett og slett driiit dårlig. Lykke til
Vis hele sitatet...
Hvordan funker egentlig dette? Kan man bare be legen om å få dette, uten at han sender henvisning til ruspsyk. osv.?
Sitat av T.J Vis innlegg
Hvordan funker egentlig dette? Kan man bare be legen om å få dette, uten at han sender henvisning til ruspsyk. osv.?
Vis hele sitatet...
Ja er ganske sikker på det. Venninna mi som ville slutte å drikke fikk det da hun snakket med legen om det problemet. Kompis fikk det for å slutte med kola som han tok hver gang han drakk. Ingen av dem måtte til noe rus-psykolog som jeg vet om hvertfall...
Sitat av sorrY Vis innlegg
Nå er jeg så jævlig lei av pepper at jeg snart spyr. Men drar jo linjer hver helg uansett.. De som fester som meg i helgene veit hva jeg mener. (altså, gode intensjoner om og baaaare drikke for så å gå i fella..)

Jeg vil på avrusning, da jeg ikke ser noen annen utvei for å slutte.

Hvordan går man frem for å bli henvist til noe slikt? Jeg skjønner jo at jeg må til legen, men finnes det noen slags grense for hvor fucked man må være for å få plass? Jeg er oppegående og fysisk i god form, men nervene blir verre og verre..

Takker for alle svar
Vis hele sitatet...
Har vært der selv en liten periode for et par år tilbake. Det som funket for meg var å kutte ut all kontakt med folk jeg visste ruset seg i helgene, fjerne facebook (noe jeg den dag idag er glad for, for jeg har fortsatt ikke facebook), BYTTET telefonnummer og var veldig selektiv til hvem som fikk det nye nummeret.

Hadde jeg vært deg, ville jeg brukt helgene på å gjøre stikk motsatt ting av festing, som å trene, hvile og spise god mat. Gråt noen tårer og se fremover. Gud jeg slet mye psykisk i de periodene jeg dro pulver opp nesa på fester midt på natta og holdt på til tidlig morgen dagen derpå.

Dro hjem halveis speeda eller fortsatt under påvirkning av kokain og hasj, satt igjen med de gråeste øynene og en skam som ikke lignet grisen. Ei hel uke bortkastet på grunn av èn eneste idiotisk kveld, fordi man ikke klarte å si nei til noe som gjør vondt verre - på sikt.
Noen ganger føles det greit å glemme alt, glemme alle de negative tankene man har om omverdenen, for ikke å snakke om seg selv som person, den man tror man ser så klart med andres øyne. Noen ganger er ikke den versjonen en tror man er, riktig. Man er verdt så mye mer enn å ødelegge psyken og seg selv gang på gang. Å komme seg opp igjen er vanskelig og vondt.

Prøv å tenk tanken at om du skulle havne så langt ned at veien opp blir usynlig eller altfor vond uten noen som helst lindring, hva gjør du da? Da har det kanskje gått for langt. Gi deg mens du kan vanskelig, men mange har klart det, og da klarer du det også.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Så mange fine, gode tanker Jeg har bestillt time hos fastlegen min på torsdag. Jeg er veldig spent på hvilke løsninger han ser for seg er gunstige for meg.. Håper inderlig ikke jeg bare får beskjed om å slutte å drikke, og prøve på egen hånd først. Dette har pågått av og på i 6 år, og nesten hver helg det siste året. Stort sett fredag til søndag, uten søvn.

Nå vil jeg ikke dømme noen, men jeg synes sprøyter blir mindre og mindre "big deal" og har vært nææær å prøve flere ganger, og jeg hiver innpå med rivotril og valium på nedtur. Nok er Nok. Jeg må ut av det.

Takk alle sammen!
Sist endret av sorrY; 4. august 2014 kl. 15:39.
Første gang jeg prøvde amfetamin var sprøyte og for meg virker det unødvendig å bruke det uten. Så var jeg deg ville kuttet ut mens det forstatt ikke har gått så langt. Når det er sagt har jeg aldri "falt" for dette stoffet så har ingen problemer med det. Bruker det ikke.
Sitat av sorrY Vis innlegg
Så mange fine, gode tanker Jeg har bestillt time hos fastlegen min på torsdag. Jeg er veldig spent på hvilke løsninger han ser for seg er gunstige for meg.. Håper inderlig ikke jeg bare får beskjed om å slutte å drikke, og prøve på egen hånd først. Dette har pågått av og på i 6 år, og nesten hver helg det siste året. Stort sett fredag til søndag, uten søvn.

Nå vil jeg ikke dømme noen, men jeg synes sprøyter blir mindre og mindre "big deal" og har vært nææær å prøve flere ganger, og jeg hiver innpå med rivotril og valium på nedtur. Nok er Nok. Jeg må ut av det.

Takk alle sammen!
Vis hele sitatet...
Du blir nødt til å ta noen store grep her, mann! Bra du har bestilt time hos fastlege. Legg kortene på bordet og be om hjelp, råd. Han henviser deg kanskje til psykiatrien (obs: lang ventetid), eller muligens privat psykolog? Det finnes mange gode psykologer som tar seg tid til å hjelpe, som heller ikke er dyre. Her er det spesielt viktig at du ser etter noen som både har erfaring fra psykiatrisk helsevesen og generelt gooood erfaring innenfor yrket sitt.
At det ikke kommer som et sjokk at det finnes mange søplepsykologer der ute, hersker det INGEN tvil om. Forholdsvis nyutdannede psykologer er som regel ingenting å satse på, og da snakker jeg av erfaring

Jeg vil tippe at for ditt vedkommende vil det være terapi og hjelp av b-preparater i medisinske doser som vil være den rette veien å gå.
Hør med legen din om han kan henvise deg til din lokale ruspoliklinikk. Var omtrent som deg med helgebruk og det gjorde underverker for meg!
Lykke til kompis, dette klarer du!
elevatormusician
sorrY's Avatar
Trådstarter
Tusen takk alle sammen! Jeg kommer til å oppdatere etter legen..

Og ja, zhpongl, stooore grep! Er bare å brette opp armene..
▼ ... flere år senere ... ▼
Snart 6 år siden.. hvordan gikk det ? Sprøyta i armen på plata eller klarte du fikse opp?