Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1556
Heisann, nå har det seg slik at Arbeidsgiveren min mener jeg må stille på et Arrangement som han mener er obligatorisk, men dette er da ulønnet og på kveldstid.

Er dette noe jeg er lovpålagt å gjøre? Vel og merke så drives dette firmaet som en hobbybutikk.

Setter pris på alle svar
om det er obligatorisk må det også være betalt.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
om det er obligatorisk må det også være betalt.
Vis hele sitatet...
Vil det si at i og med at dette ikke er betalt at det ikke er obligatorisk heller?
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Vil det si at i og med at dette ikke er betalt at det ikke er obligatorisk heller?
Vis hele sitatet...
Er det ikke obligatorisk å få betalt for din tid, er det heller ikke obligatorisk å bruke din tid på det.
Hei,


Arbeidsmiljøloven om arbeidstid:
http://www.lovdata.n...17-062-010.html

"(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt."

Arbeidsrettsadvokatene:
http://www.arbeidsre...regler-gjelder/
"I overtidsbestemmelsens 11. ledd heter det om overtidsbetaling at
«For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.»

Dette er lovens minstekrav. I en del tariffavtaler er det gitt andre bestemmelser, blant annet om høyere satser for overtidsbetalingen. Hvis du er medlem av en fagorganisasjon bør du derfor sjekke hva som står i din tariffavtale om adgang til bruk av overtid, og satsene for overtidsbetalingen.

Merk at overtidstillegget skal betales selv om timene som det er arbeidet overtid for senere avspaseres. Hvis du har jobbet overtid kan du derfor både avspasere time for time, og samtidig få utbetalt overtidstillegget. "
Vis hele sitatet...
Først og fremst: Overtid har du kun krav på om du har jobbet over 8 timer (7,5 i tariffbedrifter). Dersom du tilhører en bedrift som ikke følger en bestemt tariffavtale:

Er det pliktig oppmøte, har du krav på lønn.

Er det ikke pliktig oppmøte, har du heller ikke krav på lønn.

Hvis dere følger tariffavtale, kan du sjekke overenskomsten for å se om det finnes egne regler hos dere.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Hei,


Arbeidsmiljøloven om arbeidstid:
http://www.lovdata.n...17-062-010.html



Først og fremst: Overtid har du kun krav på om du har jobbet over 8 timer (7,5 i tariffbedrifter). Dersom du tilhører en bedrift som ikke følger en bestemt tariffavtale:

Er det pliktig oppmøte, har du krav på lønn.

Er det ikke pliktig oppmøte, har du heller ikke krav på lønn.

Hvis dere følger tariffavtale, kan du sjekke overenskomsten for å se om det finnes egne regler hos dere.
Vis hele sitatet...
Takk, ettersom dette er en Hobbybedrift i dimensjoner, så skrev jeg under på arbeidskontrakten min i går, selv etter å ha vært ansatt der siden April. Har ennå ikke skrevet noe tariffavtale.

EDIT: Noen som har en paragraf som tilsier at jeg har krav på betalt om det skal være obligatorisk ? Finner den ikke selv.
Sist endret av doffen67; 12. september 2013 kl. 09:32.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Takk, ettersom dette er en Hobbybedrift i dimensjoner, så skrev jeg under på arbeidskontrakten min i går, selv etter å ha vært ansatt der siden April. Har ennå ikke skrevet noe tariffavtale.
Vis hele sitatet...
Tariffavtaler er noe som utformes av de nasjonale fagforbundene og er MEGET uvanlig å ha kun lokalt på en arbeidsplass.
Det er ganske enkelt: Hvis arbeidsgiver vil ha tiden din, må de betale for den. Det kalles lønn. De kan ikke si at du er pliktig å møte opp, men at denne tiden ikke defineres som arbeidstid. Det er så grunnleggende at jeg tror ikke det er nevnt i arbeidsmiljøloven, engang.

Er du pålagt å møte opp, så er du på jobb.
For å gjøre det enkelt for deg selv, be om skriftlig henvisning til loven om hvor det står om dette.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For å gjøre det enkelt for deg selv, be om skriftlig henvisning til loven om hvor det står om dette.
Vis hele sitatet...
Har allerede gjort det, men det er like artig hver gang å slenge ei lefse med paragrafer på pulten til Sjefen