Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 17205
I morgen blir jeg kastet ut og trenger hjelp. Har akkurat fullført VG3, har ingen jobb og har bare 600 kr på meg.

Blir kastet ut på grunn av familie problemer. Jeg har ikke tilbrakt mye tid med familien siden jeg var liten, har for det meste vært på datamaskinen på rommet. Mamma sier jeg ikke bryr meg om familien etc og dette kan ikke lengre diskuteres, blir kastet ut i morgen.

Jeg har noen venner jeg kan bo hos i noen dager men ikke noe lengre enn det. Er veldig usikker for hvordan jeg skal klare meg i de neste månedene, er det noen som har vært i samme situasjon, eller som har noen ideer om hva jeg kan gjøre?
Det er kjekt å være nordmann når slikt skjer, kontakt nav om sosialhjelp.

Du burde forresten prøve å ordne opp med familien din om så snart som mulig, selv om du ikke blir boende.
Uansett hvor kjipt det kanskje er nå, så har du bare en familie, og den burde du prøve å ta vare på.
Snakker av erfaring.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Penger til bolig og mat kan du få gjennom nav. Et lite papirhelvete, men det fungerer.

Eller så kan du søke deg inn på høyere utdanning via restorget og flytte til skolen og leve på bortebostipend.
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2013 kl. 01:49.
Som de sier over her går det enkelt å få hjelp av NAV og andre institusjoner i Norge. I tillegg burde du orientere deg om hva slags kollektiver eller hybler du hadde kunne bosette deg i, prøv FINN.NO og se etter noe i ditt nær område.

Jeg vil også anbefale deg å holde god kontakt med familien din i mellom tiden. Ungdomstid er ikke lett for verken foreldre eller barn. Jeg vet, er 19 selv! Men, bare ikke frys dem ut og gjør vondt verre. Det er noe du kan ende med å angre på skikkelig i fremtiden.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det er kjekt å være nordmann når slikt skjer, kontakt nav om sosialhjelp.

Du burde forresten prøve å ordne opp med familien din om så snart som mulig, selv om du ikke blir boende.
Uansett hvor kjipt det kanskje er nå, så har du bare en familie, og den burde du prøve å ta vare på.
Snakker av erfaring.
Vis hele sitatet...
så du tror at det bare er å gå på nav så klinger dem i bjella og vips så har du penger og bolig ? vel slik er ikke virkligheten..
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
så du tror at det bare er å gå på nav så klinger dem i bjella og vips så har du penger og bolig ? vel slik er ikke virkligheten..
Vis hele sitatet...
Er ikke Nav største posten på statsbudsjettet?

"Kling!"
Jeg syns det var tøft av din mor å ta den tonen. Det hadde aldri jeg klart å si til min sønn om jeg hadde en! Ho kunne gradvis vendt deg til å bli mer voksen, ikke sparke deg ut av redet. Men jeg kjenner jo ikke hele historien, snarere det motsatte.

Men men, nå har du noen valg.

1) Ta mot til deg og ta en samtale med din mor. Diskuter med ho det jeg nevnte om at du syns det var hardt gjort av henne å ta den tonen mot deg. Si deg villig til å ta litt mer ansvar i huset og møt ho på halvveien. Det er flott at du skriver du har vært på dataen i rommet. Det er ikke bare din skyld at ting er som det er. Foreldre skal være aktive og dra deg med på aktiviteter og sette grenser. Men den diskusjonen bør du ikke ta med ho akkurat nå.

Men nå er det din tur til å sette dine egne grenser. Vis din mor at din grense ble overtrådd, men at du er villig til å flytte den.

2) Du kan velge å lystre din mor og flytte ut. Da må du bare ha ett eneste fokus, og det er å bedre deg selv, så du kan få deg en jobb. Det er ingen annen utvei ... da må du forsørge deg selv... Det er den harde sannhet. Men husk at livet er et eventyr, det er en million ting du kan lære deg og ha det gøy på veien med!

3) Å belage deg på et liv hos NAV, kan virke, men da vil du møte svært mange problemer i det sosiale-, yrkes-, og det økonomiske liv. Det bør du ikke belage deg på. Jeg ville valgt det som en midlertidig løsning, siden du nå har blitt kastet ut med tvang.

Utover dette er det ikke mange valg. Ingenting annet er bærekraftig. Jeg ønsker deg lykke til. Du tok et bra steg ved å rekke ut en hånd her.
Sist endret av Taurean; 19. juli 2013 kl. 02:10.
En venn av meg som har hatt det meget turbulent og sitter med mangt og meget av erfaringer med slikt fortalte meg en gang at det rett og slett ikke er lov til å kaste ut mennesker på gaten hvis de ikke har et sted å bo. Hvorvidt dette er sant eller ei kan jeg ikke ta noen stilling til.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Er ikke Nav største posten på statsbudsjettet?

"Kling!"
Vis hele sitatet...
he he uansett er det ikke bare å gå på nav, Ts blu venner med moren din. mamma vet som regel best
Hva hadde du egentlig tenkt å drive med til høsten? Jeg skal jammen kaste ut sønnen min også om han tror han får sitte og game og verken jobbe eller gå på skole.
jamen yolo da.
luni's Avatar
The fuck? Du er nitten år! Det er juli og flere uker siden skolen var ferdig. Enten begynner du vel å studere og får deg studielån eller så begynner du å jobbe. Du er voksen nå og burde hatt flytteplanene klare for lengst.
Trådstarter
4 7
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hva hadde du egentlig tenkt å drive med til høsten? Jeg skal jammen kaste ut sønnen min også om han tror han får sitte og game og verken jobbe eller gå på skole.
Vis hele sitatet...
Hadde egentlig tenkt å jobbe i ett år og finne ut hva jeg ville studere. Har søkt på utrolig mange steder,men familien skal på ferie i September. Jeg sa til mamma at jeg ikke ville være med, og at det blir utrolig vanskelig å få en jobb så ta ferie med engang.

Det er her problemene startet, er veldig vanskelig å forklare men det endte opp med at jeg ble kastet ut fordi jeg ikke vil bli med på ferie. Så blir ikke kastet ut fordi jeg er en "lat gamer" men som jeg sa i starten familieproblemer.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Anon70 Vis innlegg
Hadde egentlig tenkt å jobbe i ett år og finne ut hva jeg ville studere. Har søkt på utrolig mange steder,men familien skal på ferie i September. Jeg sa til mamma at jeg ikke ville være med, og at det blir utrolig vanskelig å få en jobb så ta ferie med engang.

Det er her problemene startet, er veldig vanskelig å forklare men det endte opp med at jeg ble kastet ut fordi jeg ikke vil bli med på ferie. Så blir ikke kastet ut fordi jeg er en "lat gamer" men som jeg sa i starten familieproblemer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok heller det at du ikke vil være med på ferie er toppen av isfjellet, jeg tror nok moren din er fortvilet over at du ikke gjør noe med livet ditt, og bare sitter å gjemmer deg fra virkeligheten bak pc skjermen.

Og jeg tror en hver arbeidsgiver med litt mellom ørene hadde hatt full forståelse for en ferie som var planlagt før du i det hele tatt fikk jobben, og dermed ikke hatt noe problem med å gitt deg fri en til to uker, for en ferie med familien.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
så du tror at det bare er å gå på nav så klinger dem i bjella og vips så har du penger og bolig ? vel slik er ikke virkligheten..
Vis hele sitatet...
Så du tror alle som mister jobben automatisk blir prostituerte og tiggere?
Samme skjedde med meg for to uker siden.
Få din mor til å skrive et brev:
"Til NAV. Dagens dato.
Navn Navnesen er ikke ønsket boende hos oss i Nordmannsveien fra og med 19.07.2013.

Navn Navnesen, mor. Navn Navnesen, far

Ta med deg kontoutskrift som viser at du har 0,- på kontoene dine. Ikke hva du har brukt penger på, bare saldoen.

Gå til NAV. Lever dette og si du er kastet ut, og trenger akutt krisebotilbud. Motta et søknadsskjema fra behandleren. Fyll ut der og da, gi det til saksbehandlern (jeg slapp å fylle ut AAAALT på det sekssiders skjemaet, kun det som var relevan

Flytt inn i midlertidig bosted etter at behandleren har tatt en telefonsamtale.

SÅ enkelt var det..

Bare at jeg forfalsket brevet fra mine foreldre, da de ikke snakket med meg og nektet å signere noe.
Kontoutskriften fiksa jeg ved å overføre alt til en annen konto jeg har, og lot 69,- være igjen. Gikk deretter i kontoinnstillingene og huket av for "skjult" på den kontoen pengene var. Jeg hadde 1,2k sånn btw. Gikk deretter på kontooversikt, der vistes ikke den skjulte kontoen. Print.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 19. juli 2013 kl. 03:59.
Gode Ord Dør Sist!
13 3
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så du tror alle som mister jobben automatisk blir prostituerte og tiggere?
Vis hele sitatet...
hahahaahahahahahaha
Det gjelder frem til du er ferdig med videregående..
Storebroren min er 23 år og ble truet med utkastelse for et halvt år siden. Han fikk tilbud av muttesh om at han kunne bo hjemme hvis han betalte halve husleia, hjalp til med husarbeid og prøvde og skaffe seg jobb(gjennom nav) Men så skulle vi flytte, og bruttesh kunne ikke være med, så etter en shitload med mas og dritt fikk han endelig jobbtilbud fra nav, fikk flytte inn hos en kompis mot en slant i leie. Nå har han full stilling og egen leilighet. Han var deprimert og helt balle i flere år, og fikk ingen god start på voksenlivet. Han satt for det meste på rommet sitt og spilte/så på film og kom seg ingen vei. Men når han kom over det, og begynte å prøve, gikk alt fint. Han er helt oppegående og ser mye bedre ut. Han har blitt en helt ny person.

Dette var vel ikke mye hjelp, men et lite eksempel på at alt order seg.
Blir faktisk skremt på måten noen foreldre oppdrar barna på. Jeg hadde aldri hatt hjertet til å kaste barnet mitt på gata om jeg hadde hatt en.

Men uansett, nå som du har fått livet snudd på hodet burde du gjøre som mange har sagt, stikk til nav og hør med de.

Noen linker som kanskje hjelper (?)

http://www.ung.no/oss/flytte/49805.html

http://guru.sol.no/question/barn-og-...plasser?page=1

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1490694

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=579985


Lykke til!
Sikkerhetsklarert
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Blir faktisk skremt på måten noen foreldre oppdrar barna på. Jeg hadde aldri hatt hjertet til å kaste barnet mitt på gata om jeg hadde hatt !
Vis hele sitatet...
Noen trenger en tupp i ræva for å våkne opp.

Tror ungdommen er mye mer passive nordmenn gjelder den slags nå, enn før.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Noen trenger en tupp i ræva for å våkne opp.

Tror ungdommen er mye mer passive nordmenn gjelder den slags nå, enn før.
Vis hele sitatet...
Alt var bedre før.. Ungdommen nå til dags.. Når jeg var ung måtte vi gå 5km til skolen, i 5 meter snø og oppoverbakke både tur/retur.. Når jeg var ung kostet en kroneis en krone.. etc etc

Den generasjonen som nå sier de klisjéene fikk det samme sagt om seg av sine foreldre, og slik går no dagane..
Sitat av idling Vis innlegg
Alt var bedre før.. Ungdommen nå til dags.. Når jeg var ung måtte vi gå 5km til skolen, i 5 meter snø og oppoverbakke både tur/retur.. Når jeg var ung kostet en kroneis en krone.. etc etc

Den generasjonen som nå sier de klisjéene fikk det samme sagt om seg av sine foreldre, og slik går no dagane..
Vis hele sitatet...
Klisjeene du snakker om er det i hvert fall en viss sannhet i. Å gå til skolen idag er nærmest uaktuelt for enkelte i dag, og datamaskin/konsoll/filmtitting/tv-serie/gaming bruk har nok fått en gigantisk økning.
Men nå dreier ikke denne tråden seg om det da.

Lykke til TS. Nå skal du endelig bli voksen du og
Sitat av Obster Vis innlegg
Klisjeene du snakker om er det i hvert fall en viss sannhet i. Å gå til skolen idag er nærmest uaktuelt for enkelte i dag, og datamaskin/konsoll/filmtitting/tv-serie/gaming bruk har nok fått en gigantisk økning.
Vis hele sitatet...
Samtidig er det mindre kriminalitet iblant unge nå til dags, ungdommen leser mer enn de gjorde før, flere får høyere utdanning enn de gjorde før etc etc.. Å ta alle under en kam fordi man selv har sett eksempler på unge som er latere enn det man selv husker at man selv måtte være, det blir bare for dumt, men det er en tradisjon å klage over dagens unge virker det som.

For ïkke å nevne at dagens ungdom bare kan glemme å få boliglån med dagens krav til egenkapital.
Sitat av idling Vis innlegg
Å ta alle under en kam fordi man selv har sett eksempler på unge som er latere enn det man selv husker at man selv måtte være, det blir bare for dumt
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen som tar alle under en kam. Finnes nok forskning på at mennesket generelt har blitt latere og mer usunn oppover årene uten at jeg gidder å leite det opp. Klarer ikke å tenke meg til noe annet med tanke på all hjelp vi har fått fra andre duppeditter i stedet for å bruke egen kropp. Hadde vært fantastisk om noen motbeviste mine tanker da

Vett i hvert fall innerst inne selv at jeg har brukt aaalt for mye tid foran datamaskin oppover årene, og det samme snakker vennene mine om. Har uansett en jobb og familie slik som de hadde i eldre dager

Sitat av idling Vis innlegg
Samtidig er det mindre kriminalitet iblant unge nå til dags
Vis hele sitatet...
Har du forresten kilde til dette?
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg ser ingen som tar alle under en kam. Finnes nok forskning på at mennesket generelt har blitt latere og mer usunn oppover årene uten at jeg gidder å leite det opp. Klarer ikke å tenke meg til noe annet med tanke på all hjelp vi har fått fra andre duppeditter i stedet for å bruke egen kropp. Hadde vært fantastisk om noen motbeviste mine tanker da

Vett i hvert fall innerst inne selv at jeg har brukt aaalt for mye tid foran datamaskin oppover årene, og det samme snakker vennene mine om. Har uansett en jobb og familie slik som de hadde i eldre dager



Har du forresten kilde til dette?
Vis hele sitatet...
"Det blir stadig flere unge i Oslos befolkning. Likevel synker kriminaliteten blant de under 18 år."

"I perioden 2007-2011 ble en stadig mindre andel av befolkningen under 19 år siktet for lovbrudd, med en nedgang både for siktede for forbrytelser og siktede som kun er tatt for forseelser.
...
At ungdom – og da særlig de under 18 år – utgjør en stadig mindre andel av de siktede, er en generell trend som har vart en lang periode. For eksempel utgjorde de under 18 år 35 prosent av de siktede for forbrytelser i 1980, mens den tilsvarende andelen kun var 12 prosent i 2011.
"

Statistikk, gotta love it..
Sitat av idling Vis innlegg
For ïkke å nevne at dagens ungdom bare kan glemme å få boliglån med dagens krav til egenkapital.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke mene at dette er urimelig?
Egenkapital grensen strekker seg vel mellom 10-20% stort sett.
Dette er da slett ikke urimelig?
Kan ikke forvente at straks man er kommet i jobb så skal man kunne kjøpe seg hus eller leilighet?
Penger må spares og en stabil økonomi må være på plass.
Banker er faktisk stort sett veldig behjelpelige når det gjelder å ta seg hus lån.
For ikke å snakke om ordninger som kommunale start lån som kan dekke egenandel. Og ikke minst BSU.



Når det gjelder trådstarter så vil jeg påstå NAV er ditt beste valg, deretter prøv å finn deg en jobb asap.
Om du klarer å finne en jobb burde jo ting gå seg til etterhvert.
Er ikke så mye annet å si en at du er nødt til å jobbe for hva enn du vil ha nå som du er "voksen", den harde sannhet.

Når det gjelder familien så er det din sak, og hvordan du ønsker å håndtere den er opp til deg og er forsåvidt irrelevant i forhold til hva du gjør når du blir kastet ut. (Forbeholdt at å bo hjemme ikke er et alternativ.)

Håper alt ordner seg Lykke til
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Du kan ikke mene at dette er urimelig? Lykke til
Vis hele sitatet...
Hvorvidt det er urimelig eller ikke får andre diskutere, jeg bare konstaterer at det var mye enklere for generasjonen før oss siden de ikke måtte hoste opp like mye egenkapital (dagens ungdom ender jo opp med å låne fra foreldre eller ta opp forbrukslån og bruke det som egenkapital).
Generasjonen før oss? Hvilke aldersgruppe mener du da ?
I 2010-2012 var det jo stadig vekk tema at unge fikk alt for lett lån og får mye lån.

Midten av 80 tallet var er vel tiden hvor renta i norge har vært høyest, (15-16%) i motsettning til nå om dagen når vi har hatt utrolig lav rente i mange år.
Møter du bare bomull, blir du bomull.

Sitat av idling Vis innlegg
Hvorvidt det er urimelig eller ikke får andre diskutere, jeg bare konstaterer at det var mye enklere for generasjonen før oss siden de ikke måtte hoste opp like mye egenkapital (dagens ungdom ender jo opp med å låne fra foreldre eller ta opp forbrukslån og bruke det som egenkapital).
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvilken generasjon du snakker om, men den gangen jeg flyttet hjemmefra var det umulig å få leiebolig. Det møtte 50 stykker på hver visning og de sloss omtrent om utleiers oppmerksomhet.

Å kjøpe bolig var selvsagt ikke aktuelt når du var 19 den gangen heller.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av idling Vis innlegg
Alt var bedre før.. Ungdommen nå til dags.. Når jeg var ung måtte vi gå 5km til skolen, i 5 meter snø og oppoverbakke både tur/retur.. Når jeg var ung kostet en kroneis en krone.. etc etc

Den generasjonen som nå sier de klisjéene fikk det samme sagt om seg av sine foreldre, og slik går no dagane..
Vis hele sitatet...
Det fantes late ungdommer i tidligere generasjoner og som trengte et tupp i ræva, akkurat som late ungdommer idag også trenger et tupp i ræva.

Hovedforskjellen fra idag og før er at det er langt mindre konsekvenser av å ikke få seg jobb eller utdanning idag. Vi har NAV som gir oss mat, bolig og snus. Prøv å gå et år arbeidsledig et par generasjoner tilbake. Ikke like lett som idag.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg har faktisk litt mer sympati for Trådstarter enn antagelig de fleste av dere andre her som ikke har det...

...Grunnen er at, det er jævlig lett å lulle seg vekk i dagens Norge, f.eks si i game-verden. Spesielt for gutter i nedre-vgs-alder. Kjenner ganske mange som har rota det til og har fortapte år etter at de gjorde det dårlig på Vgs og med lite arbeidserfaring etter at Vgs er ferdig.
Jeg selv var en gang i tida 18 år gammel, er 24 nå, og er lysår på lysår unna den mentaliteten og holdningen jeg hadde sommeren etter at 3.klasse var ferdig. Jeg var demotivert og dreit i skolen første 1/2 av Vgs, gamet mye, imens flinkis-jentene (somm alltid fikk masse ros og godsnakk) i den lille allmenn/studiespesialisernde-klassa mi gjorde det superduperfantastisk-bra alle tre årene. Irriterende for meg i og med at jeg er/var tross alt en person med litt for høyt konkurranseinstinkt som misliker å gjøre det dårlig i noe, men det skjedde...

...Jeg synes det er tildels frekt og for strengt av noen av dere å hevde at Trådstarter bør pakke sakene sine sammen og flytte ut hjemmefra fort som F. Greit dette med jobb/studier/evt militæret, men det er nå slik at når man er 18 er det en ENORM forskjell i modningen ifra person til person, fra hvilken familiebakgrunn man kommer ifra, og sist men ikke minst - hvilket kjønn man er. Uten tvil er jentene bedre her, dels fordi de er mentalt mye eldre og mer modne enn guttene når de er 17-19, dels fordi de sjelden eller aldri mottar så mye kjeft når ting i.f.t jobb/utdanning går skeis. Jeg har også opplevd ofte at hvis ei jente i 17-19års-alderen blir gravid, får hun etter min oppfatning litt for mye støtte og oppbacking.

Et moment til, som er nevnt, men trenger litt mer utheving, er f.eks hvor godt det går for vestkant-ungdommene fra Oslo og generelt sett for de som kommer fra familier med utdanning, etter at de er ferdige med Vgs. Forøvrig, jeg selv er fra en familie der mor og far har høyere utdannelse, men var demotivert og trengte en stund på å finne motivasjon igjen og finne ut hva jeg ville. På studiet mitt går det kloke unge mennesker fra nesten alle sammfunnslag, en flott blanding, men jeg merker hvor god plankekjøring Vgs og tiden etter Vgs var for enkelte, imens for andre var det ikke fullt så enkelt.


(...) Dette med at det er lett å "lulle seg vekk", mener jeg i form av at det er relativt enkelt å nave, samt å forbli passiv og apatisk. Nettopp dét dreper innstillingen til gutter i den alderen - fordi guttene, skal vi være ærlige, trenger stimuli. Jeg vet ikke, jeg har ikke løsningen for trådstarter her, men jeg kan i det minste si at han kan prøve å finne seg noe han liker - enten i form av jobb, eller studier (Restetorget åpner lørdag klokken 09:00), og bosted har andre nevnt her så rundt dét trenger jeg ikke å si mer.

*edit - til nest siste avsnitt, noen sluttord; God "management" fra familiens side, har _jævlig_ mye å si på 'resultatet' og hva kidden blir.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2013 kl. 13:52.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Generasjonen før oss? Hvilke aldersgruppe mener du da ?
I 2010-2012 var det jo stadig vekk tema at unge fikk alt for lett lån og får mye lån.

Midten av 80 tallet var er vel tiden hvor renta i norge har vært høyest, (15-16%) i motsettning til nå om dagen når vi har hatt utrolig lav rente i mange år.
Vis hele sitatet...
Husk at realrenta i mange av de årene var negativ eller veldig lav grunnet høy inflasjon. Kan ikke bare se på den nominelle renten og konkludere med at rentenivået var høyere før.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sjøforsvaret har inntak i september, ring Vernepliktsverket så får du sikkert plass!
Du må jo ha en plass å bo og litt penger til dopapir. Det kan NAV fint hjelpe deg med for en kortere periode.
Bare å skrive jobbsøknader. Jo raskere, jo bedre.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Til TS; Apropos, håper du snarlig finner en løsning på problemet - og lykke til!


Apropos #2; hele poenget mitt med innlegget mitt over er at man må se saken til TS i kontekst. Derimot, som far til en bortskjemt 18-åring som har gjort det bra/greit på skolen men ellers ikke gadd en dritt og bare vil feste - der hadde jeg faen ikke vært nådig.

Man må alltid se ting i sammenheng.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2013 kl. 14:23.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Husk at realrenta i mange av de årene var negativ eller veldig lav grunnet høy inflasjon. Kan ikke bare se på den nominelle renten og konkludere med at rentenivået var høyere før.
Vis hele sitatet...

Point taken.
Men var fortsatt en av de dyreste tidene å ha lån på.
Er en grunn til at mange eiere måtte tvangsselge boliger.

Ble litt rotete copy paste : http://www.abcnyheter.no/lan/faktain...1119/realrente

Boliglån- Etter
År rente skatt Inflasjon Realrente
1987 16,17% 11,64% 8,7 % 2,89%
1988 16,46% 11,85% 6,7 % 5,19%
1989 14,89% 10,72% 4,6 % 6,17%
1990 14,27% 10,27% 4,1 % 6,17%
1991 14,04% 10,11% 3,5 % 6,64%
1992 13,63% 9,81% 2,3 % 7,50%
1993 10,59% 7,63% 2,3 % 5,37%
1994 8,09% 5,82% 1,4 % 4,39%
1995 7,45% 5,37% 2,5 % 2,86%
1996 6,70% 4,82% 1,2 % 3,66%
1997 5,53% 3,98% 2,6 % 1,36%
1998 7,58% 5,46% 2,2 % 3,21%
1999 7,72% 5,56% 2,3 % 3,26%
2000 7,77% 5,59% 3,1 % 2,46%
2001 8,49% 6,11% 3,0 % 3,08%
2002 8,25% 5,94% 1,3 % 4,65%
2003 5,82% 4,19% 2,5 % 1,74%
2004 3,82% 2,75% 0,4 % 2,31%
2005 3,65% 2,63% 1,6 % 1,04%
2006 4,08% 2,94% 2,3 % 0,68%
2007 5,59% 4,02% 0,8 % 3,26%
2008 7,08% 5,10% 3,8 % 1,30%
2009 4,17% 3,00% 2,1 % 0,89%
2010 4,14% 2,98% 2,5% 0,51%
2011 4,28% 3,08% 1,20% 1,88%
Sist endret av Mrlarsen; 19. juli 2013 kl. 14:29.
Sitat av Obster Vis innlegg
Å gå til skolen idag er nærmest uaktuelt for enkelte i dag, og datamaskin/konsoll/filmtitting/tv-serie/gaming bruk har nok fått en gigantisk økning.
Vis hele sitatet...
Skal være ærlig her, tror ikke datamaskin fantes når pappa var liten, så en person ville ført til gigantisk økning.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Til TS; Apropos, håper du snarlig finner en løsning på problemet - og lykke til!


Apropos #2; hele poenget mitt med innlegget mitt over er at man må se saken til TS i kontekst. Derimot, som far til en bortskjemt 18-åring som har gjort det bra/greit på skolen men ellers ikke gadd en dritt og bare vil feste - der hadde jeg faen ikke vært nådig.

Man må alltid se ting i sammenheng.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt av problemet ettersom vi ikke kjenner til den fulle historien rundt familie trøbbelet.
Derfor syntes jeg ikke vi skal legge oss opp i det personlige, heller prøve å hjelpe med rent praktiske råd om hva han kan/bør gjøre.
En jeg kjenner ble kastet ut på dagen. Da gikk han til nav, og han fikk midlertidig botilbud på dagen.
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hva hadde du egentlig tenkt å drive med til høsten? Jeg skal jammen kaste ut sønnen min også om han tror han får sitte og game og verken jobbe eller gå på skole.
Vis hele sitatet...
Det er bare latterlig spør du meg ..
Ja, han burde hjelpe til hjemme, få seg en job osv.
Men å kaste ut noen for å sitte å spille dataspill?

Mange som meg selv, ser på det mer som en hobby.
Noe du gjør på fritiden din for og underholde deg selv, akkurat som folk spiller fotball, håndball osv.

Når det er sagt, så kan det også komme godt med om man er interessert i data, spill o.l. og hvis man tenker seg en job innen spillindustrien i framtiden.
Sitat av Eplex Vis innlegg
Det er bare latterlig spør du meg ..
Ja, han burde hjelpe til hjemme, få seg en job osv.
Men å kaste ut noen for å sitte å spille dataspill?

Mange som meg selv, ser på det mer som en hobby.
Noe du gjør på fritiden din for og underholde deg selv, akkurat som folk spiller fotball, håndball osv.

Når det er sagt, så kan det også komme godt med om man er interessert i data, spill o.l. og hvis man tenker seg en job innen spillindustrien i framtiden.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke om du skulker skolen for å sitte hjemme å spille. Det er nok det Susanna mener. Om du er ferdig på Videregående, og ikke har søkt hverken jobb eller videre utdanning, bare for å sitte hjemme å spille, så fortjener du å bli kastet ut.
ʕ•ᴥ•ʔ
M4Dhatter's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det hjelper ikke om du skulker skolen for å sitte hjemme å spille. Det er nok det Susanna mener. Om du er ferdig på Videregående, og ikke har søkt hverken jobb eller videre utdanning, bare for å sitte hjemme å spille, så fortjener du å bli kastet ut.
Vis hele sitatet...
Da blir det fort en annen sak.
Mulig jeg skumleste meg gjennom, men fikk ikke med meg noe om skulking.

Men hvis en da rett og slett ikke vill søke jobb eller videre utdanning så må det jo være noe med interessen? Og hvis en da sitter og spiller hver dag må jo det være noe man kunne tenke seg å leve på.

Kan jo være at OP ikke er sikker på hva han vil gjøre enda, og trenger litt betenkningstid.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av guppy Vis innlegg
En jeg kjenner ble kastet ut på dagen. Da gikk han til nav, og han fikk midlertidig botilbud på dagen.
Vis hele sitatet...
Nav er ganske behjelpsomme når det kommer til ''akutte'' tilfeller.

Ei dame jeg kjenner mistet(!) lommeboka med husleia i.
Hun fikk nødpenger fra nav bare noen timer etterpå.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av guppy Vis innlegg
En jeg kjenner ble kastet ut på dagen. Da gikk han til nav, og han fikk midlertidig botilbud på dagen.
Vis hele sitatet...
Jassågid. Flotte foreldre han har.. Men seriøst, om han var en drittjævel å ha hjemme, DA forstår jeg utkastelsen godt. Men hvis foreldrene bestemte seg type; " mkay, nå er du myndig og ferdig på skolen, du må få deg jobb eller studere, UT! ", da er jo litt hårreisende.

Må sette ting i sammenheng og se hva situasjonen er og hvordan ting har oppstått. Hva f.eks om 18-åringen i huset bestemmer seg for å jobbe men må bo hjemme, eller går på studier i samme by?
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2013 kl. 15:55.
Hei igjen!
Legger til en ting her:
Situasjonen var at mamma fant narkotika på meg, og jeg begynte å gå rundt med kniv i huset og kutte over nettverkskabler som JEG hadde satt opp. Dette oppfattet hun som en knivtrussel, og hadde derfor rett til å kaste meg ut på sekundet.
Sitat av Eplex Vis innlegg
Da blir det fort en annen sak.
Mulig jeg skumleste meg gjennom, men fikk ikke med meg noe om skulking.

Men hvis en da rett og slett ikke vill søke jobb eller videre utdanning så må det jo være noe med interessen? Og hvis en da sitter og spiller hver dag må jo det være noe man kunne tenke seg å leve på.
Vis hele sitatet...
Ye, realistisk sett, hvor mange lever av å spille i Norge/verden? Og om du ønsker å lære deg programmering, så er absolutt ikke spilling den beste måten å gjøre det på. Da får man i så fall ta seg en utdanning innen det, eller i det minste søke jobb.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ye, realistisk sett, hvor mange lever av å spille i Norge/verden?
Vis hele sitatet...
Det å spille seg så god at man kan leve av det krever mye mer arbeid enn en normal jobb gjør.
De proffe sitter å spiller 10 - 14 timer i døgnet så og si hver eneste dag. De på toppen tjener ganske bra, men de har jo veldig få fremtidsutsikter. Hvor er man om 20 år for eksempel når refleksene og reaksjonstiden er helt kjørt?

Sitat av Sinken Vis innlegg
Og om du ønsker å lære deg programmering, så er absolutt ikke spilling den beste måten å gjøre det på. Da får man i så fall ta seg en utdanning innen det, eller i det minste søke jobb.
Vis hele sitatet...
Dataingeniører tjener greit nok, og har et veldig bredt felt søke jobb i.
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2013 kl. 16:17.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hei igjen!
Legger til en ting her:
Situasjonen var at mamma fant narkotika på meg, og jeg begynte å gå rundt med kniv i huset og kutte over nettverkskabler som JEG hadde satt opp. Dette oppfattet hun som en knivtrussel, og hadde derfor rett til å kaste meg ut på sekundet.
Vis hele sitatet...
Altså.. jeg antar at dette er det som gjorde at mora di fikk nok, det virker som om du/dere har hatt mye problemer i forkant av dette. Uansett, henvend deg til Nav og skaff deg en jobb!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Uansett når man er 19år burde man være ganske selvstendig, hvis ikke har både du selv og familien failet brutalt.

Personlig synes jeg 19åringer burde flyttet ut for lenge siden, og hvis de faktisk enda ikke har jobb i en alder av 19 har de glippet mange års arbeidserfaring allerede.

Beklager, ingen sympati her i gården.