Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 28451
Hei

Ser fra tid til annen at det er mange som toll-relaterte spørsmål på forumet her. Da jeg jobber med dette til daglig så kan jeg være behjelpelig å svare på
spørsmål som dere måtte ha hvis det er av interesse.

Da emnet innførsel er stort og vi håndterer regelverk fra nesten alle andre offentlige etater så kan jeg nok ikke svare på absolutt alt, men kan prøve så godt jeg kan å finne svar.

____________________________________________________________ _____

FAQ
Du kan ta med deg en avgiftsfri alkohol- og tobakkskvote når du har vært i utlandet i OVER 24 timer.

Alkoholkvote
Alternativ 1
Brennevin o.l. over 22 % til og med 60 % 1 liter
Vin over 4,7 % til og med 22 % 1,5 liter (2 flasker)
Øl over 2,5 % (også sterkøl),
eller rusbrus o.l. over 2,5 til og med 4,7 % 2 liter

Alternativ 2
Vin over 4,7 % til og med 22 % 3 liter
Øl over 2,5 % (også sterkøl),
eller rusbrus o.l. over 2,5 til og med 4,7 % 2 liter

Alternativ 3
Øl over 2,5 % (også sterkøl),
eller rusbrus o.l. over 2,5 til og med 4,7 % 5 liter

Alternativ 4
Brennevin o.l. over 22 % til og med 60 % 1 liter
Øl over 2,5 % (også sterkøl),
eller rusbrus o.l. over 2,5 til og med 4,7 % 3,5 liter

Tobakkskvote
Du kan ta med deg

200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer, for eksempel snus, og
200 blad sigarettpapir

Verdigrense
Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert alkohol- og tobakkskvoten.
Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet.

Dette gjelder også for reparasjon av f.eks biler i utlandet.

Hvis du er i utlandet kortere enn 24 timer
Ved utenlandsopphold på mindre enn 24 timer kan du bare ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle på tax-free. Med andre ord, så må du handle dette i en vanlig butikk, f.eks Systembolaget.

Internetthandel
Du slipper å betale merverdiavgift hvis varesendingen har en verdi på under 200 kroner. Dette gjelder alle varer utenom alkohol og tobakk.

Det er her veldig viktig å passe på grensen, ellers så kan det fort bli dyrt.

Eksempel
Du handler 1stk bukse fra USA. Buksen koster 250 kroner i nettbutikken i USA.
La oss regne ut hva den faktiske prisen blir.

Bukse -250 kroner
Frakt -50 kroner
Toll 10.7% -32,10 kroner
Mva 25% -83,03 kroner
Sum -415,13 kroner

Ikke nok med det, så tar posten et gebyr for å fortolle dette for deg. De skal ha 129.- kroner for dette.

Den endelige summen for buksen ender på 544,13 kroner. (Tar forbehold om regnefeil)

Ta gjerne en tur innom www.toll.no.
Heisann!
Vet du noe om hvor grundig dere får sjekka brevpost mtp. ulovlige varer? Stikkprøver eller blir alt sjekka?
Hva blir boten om man blir tatt med foreksempel 2 brett øl over svinesundgrensa, enn de 2 literene som faktisk er lov? Dette er vel et relativt vanlig funn for dere, eller? (Om dette er dìn avdeling, da.)

Har dere kanskje en liste med satsene over bøter du kan få?
Sist endret av Bruskork1; 23. mars 2013 kl. 13:18.
Er det ikke noe også med at alt av bøker er tollfritt? Husker noe vagt om det men kan godt hende det bare er tull!
Sitat av Dice Vis innlegg
Er det ikke noe også med at alt av bøker er tollfritt? Husker noe vagt om det men kan godt hende det bare er tull!
Vis hele sitatet...
Bøker og elektronikk er tollfritt, elektronikk er 25% mva og bøker er jeg usikker på mva.

Edit: I følge importkalkulatoren på toll.no er det hverken toll eller mva på bøker.
Sist endret av Dos Equis; 23. mars 2013 kl. 13:20.
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hva blir boten om man blir tatt med foreksempel 2 brett øl over svinesundgrensa, enn de 2 literene som faktisk er lov? Dette er vel et relativt vanlig funn for dere, eller? (Om dette er dìn avdeling, da.)

Har dere kanskje en liste med satsene over bøter du kan få?
Vis hele sitatet...
Det finnes en liste:

- 1 liter sprit: 300 kroner
- 1-2 liter sprit: 600 kroner
- 2-3 liter sprit: 1200 kroner
- 3-4 liter sprit: 1900 kroner
- 4-5 liter sprit: 2600 kroner

- Inntil 2 liter vin: 300 kroner
- 2-4 liter vin: 600 kroner
- 4-6 liter vin: 1200 kroner
- 6-8 liter vin: 1900 kroner
- 8-10 liter vin: 2600 kroner

- Inntil 10 liter øl: 300 kroner
- 10-20 liter øl: 600 kroner
- 20-30 liter øl: 1200 kroner
- 30-40 liter øl: 1900 kroner
- 40-50 liter øl: 2600 kroner

Ulovlig innførte sigaretter, målt i antall:
- Inntil 400: 300 kroner
- 400-600: 600 kroner
- 600-800: 1200 kroner
- 800-1000: 1900 kroner

Ulovlig innført snus, skråtobakk og røyketobakk:
•Til og med 500 gram : 300 kr
•500-750 gram: 600 kr
•750-1000: 1200 kr

Ulovlig innførte kjøttvarer:
•Til og med 10 kilo: 300 kr
•10-20 kilo: 600 kr
•20-30 kilo: 1200 kr
•30-40 kilo: 1900 kr

Omfatter en og samme overtredelse flere varetyper, legges bøtebeløpene sammen til en felles bot. Dersom bøtebeløpene til sammen overstiger 6000 kroner, er det ikke lenger et forenklet forelegg, men en politisak.


Kan overtredelsen ikke løses på forenket forelegg blir det politianmeldelse.

Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Bøker og elektronikk er tollfritt, elektronikk er 25% mva og bøker er jeg usikker på mva.

Edit: I følge importkalkulatoren på toll.no er det hverken toll eller mva på bøker.
Vis hele sitatet...
Bøker
Du skal ikke betale toll eller merverdiavgift på bøker til eget bruk.

Fritaket for merverdiavgift gjelder som regel også
aviser og tidsskrifter
tegneserier utgitt i bokform
sangbøker
lydbøker som har samme innhold som en trykt bok
Fritaket gjelder ikke for bøker som selges sammen med en annen type vare og som inngår som en del av en felles vareenhet.

Eksempler
Du betaler merverdiavgift for en bok som du bestiller sammen med en t-skjorte som en samlet vare med felles pris.
Du betaler ikke merverdiavgift hvis du bestiller en bok samtidig med andre varer fra samme nettbutikk, og der boka bestilles uavhengig av de andre varene.
Det kan i enkelte tilfeller være vanskelig å vite hva som regnes som en bok og ikke.

Eksempler på hva som ikke er en bok
notehefter
fotobøker

Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Heisann!
Vet du noe om hvor grundig dere får sjekka brevpost mtp. ulovlige varer? Stikkprøver eller blir alt sjekka?
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke sikker på da jeg ikke sitter på den avdelingen. Ut ifra sunn fornuft så kan jeg aldri tro hver eneste brevpost/pakke blir kontrollert.
Kul tråd!

Vet du hva kriteriene for å bli tatt inn til tilfeldig kontroll er? Føler det skjer meg litt for ofte til at det er tilfeldig.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Heisann!
Vet du noe om hvor grundig dere får sjekka brevpost mtp. ulovlige varer? Stikkprøver eller blir alt sjekka?
Vis hele sitatet...
Som en storforbruker av privatimport av ting kan jeg hvertfall dele mine egne erfaringer om dette. Jeg har aldri kjøpt noe ulovlig egentlig, men det er ekstremt sjeldent at pakker blir åpna og sjekka her. Jeg ville tippe et sted mellom 2 og 3 % av alle pakkene mine blir åpna av tollen og sjekka. Så med mindre pakka ser utrolig sketchy ut skal du være jævlig uheldig om den blir åpna av tollere.

Btw, jeg handler mer eller mindre alltid for under tohundrekronersgrensa.
Trådstarter
Sitat av lambador Vis innlegg
Kul tråd!

Vet du hva kriteriene for å bli tatt inn til tilfeldig kontroll er? Føler det skjer meg litt for ofte til at det er tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke godt å si, men ofte handler det om vår magefølelse og ditt kroppspråk.

Jeg ble selv stoppet i tollen 2 ganger i fjor, så jeg ser den.
Hvis man bestiller en vare på internett som er rekommandert og ikke henter den, hva gjør de med varen da?

Grunnen til at jeg ikke dro å hentet varen var fordi jeg i min paranoide tilstand når jeg kjøpte 4 blottere med 25C-NBOMe skrev navnet mitt feil ettersom jeg ikke ville bli gjennkjent.

Et annet spørsmål: Jeg skrev bare navnet mitt med noen bokstaver feil (f.eks. Kristoffer Pedersen kunne blitt Cristofer Petersen), kunne jeg ha plukket den opp i mitt eget ordentlige navn - og hadde det skjedd noe hvis jeg hadde prøvd å hentet den med mitt ordentlige navn?
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Som en storforbruker av privatimport av ting kan jeg hvertfall dele mine egne erfaringer om dette. Jeg har aldri kjøpt noe ulovlig egentlig, men det er ekstremt sjeldent at pakker blir åpna og sjekka her. Jeg ville tippe et sted mellom 2 og 3 % av alle pakkene mine blir åpna av tollen og sjekka. Så med mindre pakka ser utrolig sketchy ut skal du være jævlig uheldig om den blir åpna av tollere.

Btw, jeg handler mer eller mindre alltid for under tohundrekronersgrensa.
Vis hele sitatet...
Det hørtes riktig ut.

Skulle alle pakker blitt kontrollert, måtte det sikkert ansettes 3000 flere tollere, og hadde det skjedd hadde jeg spurt meg hvilket samfunn vi lever i.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Som en storforbruker av privatimport av ting kan jeg hvertfall dele mine egne erfaringer om dette. Jeg har aldri kjøpt noe ulovlig egentlig, men det er ekstremt sjeldent at pakker blir åpna og sjekka her. Jeg ville tippe et sted mellom 2 og 3 % av alle pakkene mine blir åpna av tollen og sjekka. Så med mindre pakka ser utrolig sketchy ut skal du være jævlig uheldig om den blir åpna av tollere.

Btw, jeg handler mer eller mindre alltid for under tohundrekronersgrensa.
Vis hele sitatet...
Åpna og sjekka er en ting men antar at f.eks en hund ikke vil ha store interessen i lovlige varer.

Har også lest at de har en ganske avansert røntgen-maskin elns som brevpost blir kjørt igjenom som lyser opp som et juletre hvis den ser ulovlige varer, som de bruker istedenfor hunder på brevpost. Er dette noe du har hørt om i Norge?
Trådstarter
Sitat av dingobingo Vis innlegg
Hvis man bestiller en vare på internett som er rekommandert og ikke henter den, hva gjør de med varen da?

Grunnen til at jeg ikke dro å hentet varen var fordi jeg i min paranoide tilstand når jeg kjøpte 4 blottere med 25C-NBOMe skrev navnet mitt feil ettersom jeg ikke ville bli gjennkjent.

Et annet spørsmål: Jeg skrev bare navnet mitt med noen bokstaver feil (f.eks. Kristoffer Pedersen kunne blitt Cristofer Petersen), kunne jeg ha plukket den opp i mitt eget ordentlige navn - og hadde det skjedd noe hvis jeg hadde prøvd å hentet den med mitt ordentlige navn?
Vis hele sitatet...
Hvis den ikke blir hentet så antar jeg at den blir sendt tilbake til avsender. Er det ikke avsender blir den lagt på lager hos posten til det blir destruert.

Om du får ut pakken av posten hvis navnet er galt/litt galt avhenger av posten vil jeg tro. Det er jo krav til legemitasjon ved utlevering av rekommanderte sender.
Sitat av woooom Vis innlegg
Om du får ut pakken av posten hvis navnet er galt/litt galt avhenger av posten vil jeg tro. Det er jo krav til legemitasjon ved utlevering av rekommanderte sender.
Vis hele sitatet...
Tror det avhenger av kompetansen til de som jobber på postkontoret. Jeg jobbet for noen år siden ved en butikk som hadde post i butikk. Studentene som jobba kveldstid var langt mindre kyndige på ulike brevsendinger og deres regler enn de som jobbet dagtid.
Trådstarter
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Åpna og sjekka er en ting men antar at f.eks en hund ikke vil ha store interessen i lovlige varer.

Har også lest at de har en ganske avansert røntgen-maskin elns som brevpost blir kjørt igjenom som lyser opp som et juletre hvis den ser ulovlige varer, som de bruker istedenfor hunder på brevpost. Er dette noe du har hørt om i Norge?
Vis hele sitatet...
Noen hunder er også trent på lovlige varer. Vi har blant annet valutahund og sigarett/tobakk hund. Det smugles jo alkohol og sigaretter inn til Norge for den store gullmedaljen hver eneste dag.

Ulovlige varer som omsettes i Norge genererer mye penger, som igjen smugles ut av landet, så det er en evig syklus.

Ulike verktøyer er bra i kontrollsammenheng, men en kan ikke stole blindt på dem. Alt som smugles kan- blir smuglet, det være penger, våpen, kjemikalier, gull, diamanter og mennesker for å nevne noe.
Hei

Jeg fikk stoppet et brev med noen lapper lsd fra nederland i sommer/høst. Hvordan greier dere å "vite" at det er noe ulovlig i akkuratt den konvolutten og ikke i alle de andre brevene dere har liggende. Brevet ble stoppet av tollerne på gardemoen. Har dere et slags system, eller tar dere bare å sjekker alle konvolutter som ser for "uskyldige" ut (he he).

LSD skal være luktfritt.
Sist endret av 3RD; 23. mars 2013 kl. 14:07.
Spørsmål til toller:

Hvordan fungerer videoovervåkningen av "bakveiene" inn til Norge fra Sverige (f.eks. fra Charlottenberg til Kongsvinger)?

Vi ble stoppet da vi kjørte utenom hovedveien en gang, og tollerne fortalte at de først hadde sett oss på kjøpesenteret, og deretter fulgt oss på kameraer langs veien. Vi ble stoppet og fikk forenklet forelegg. Tilfeldigvis så faren min et innslag om det på nyhetene noen uker etter, men jeg fikk det aldri med meg. Han sa f.eks. at "det er helt utrolig, de kan nesten se hva du spiste til frokost!".

Er det domer langs norske veier som tollvesenet styrer, eller hva?
Sist endret av knewt_; 23. mars 2013 kl. 14:07.
Hvilke land er dere mest obs på og hvilke land har dere minst kontroller fra? Det er god informasjon å ha! Og hvor ofte har dere bikkjer hos dere?
Kjempefint at du svarte på spm mitt over bøtene!

Men si meg, du som er toller, pleier du å ta med mer kvote enn du har lov til? Og destrueres ALT dere finner, eller kan det hende dere får ei flaske eller to? Hehe.
Trådstarter
Sitat av 3RD Vis innlegg
Hei

Jeg fikk stoppet et brev med noen lapper lsd fra nederland i sommer/høst. Hvordan greier dere å "vite" at det er noe ulovlig i akkuratt den konvolutten og ikke i alle de andre brevene dere har liggende. Brevet ble stoppet av tollerne på gardemoen. Har dere et slags system, eller tar dere bare å sjekker alle konvolutter som ser for "uskyldige" ut (he he).

LSD skal være luktfritt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke godt å si da jeg ikke var der, men det kan være forskjellige årsaker til kontroll.

-Nederland er jo et land som er transittland for mye av narkotikaen som blir sendt til Norge, det være post eller kurer.
-Tolleren kan kanskje ha gjenkjent utseende på brevet eller mottakeren fra et tidligere beslag.

Det kan også være reint tilfeldighet. LSD er jo ekstremt vanskelig å oppdage og veldig lett å skjule mtp at det bare er papir.
Lag en liste med noen av de rareste tingene du har funnet i tollen
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kjempefint at du svarte på spm mitt over bøtene!

Men si meg, du som er toller, pleier du å ta med mer kvote enn du har lov til? Og destrueres ALT dere finner, eller kan det hende dere får ei flaske eller to? Hehe.
Vis hele sitatet...

Jeg tar aldri med meg mer en kvoten. Det jeg pleier å kjøpe når jeg er i utlandet er en god whisky eller cognac, snus og 6pick øl.

Vin har jeg veldig lite greie på, da jeg drikker det ytterst sjeldent.

---------------------------------------------------------------------
-Alt av alkohol som blir beslaglagt blir sendt til Arcus som igjen destruerer dette. Tror det blir gjort om til rødsprit eller whitesprit, uten at jeg ved så veldig mye om dette.

-Tobakk og sigaretter blir også destruert. Blir som regel kastet i de store ovnene som varmer vann til fjernvarme og slikt.

-Kjøtt. Alt kjøtt blir destruert. Før i tiden ble ofte kjøttvarer gitt til gamlehjem som trengte dette. Etter en uheldig episode hvor jeg tror noen ble syke har det blitt helt stopp i dette, da sikkerheten og sporbarheten til kjøttet ikke kan garanteres for.

Sitat av knewt_ Vis innlegg
Spørsmål til toller:

Hvordan fungerer videoovervåkningen av "bakveiene" inn til Norge fra Sverige (f.eks. fra Charlottenberg til Kongsvinger)?

Vi ble stoppet da vi kjørte utenom hovedveien en gang, og tollerne fortalte at de først hadde sett oss på kjøpesenteret, og deretter fulgt oss på kameraer langs veien. Vi ble stoppet og fikk forenklet forelegg. Tilfeldigvis så faren min et innslag om det på nyhetene noen uker etter, men jeg fikk det aldri med meg. Han sa f.eks. at "det er helt utrolig, de kan nesten se hva du spiste til frokost!".

Er det domer langs norske veier som tollvesenet styrer, eller hva?
Vis hele sitatet...

Du kan lese om dette i media.

http://www.f-b.no/nyheter/tollvesene...ogsa-1.6355589

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10004357

Her har du to artikler som omhandler dette.
Unlicensed Surgeon
Hvordan er det med tollkontroll av biler, stemmer det faktisk at hele bilen kan bli skrudd fra hverandre, og at tollere kan "nekte" å skru den sammen selvom de ikke finner noe?

Hvor går grensen for å bli satt på "venterom"(glattcelle) ved Svinesund?

Har typen kjøretøy noe å si (merke / prisklasse fex)?

Hvordan er egentlig følsen etter å ha brukt mange timer på å sjekke noe uten å finne noe ulovlig i det hele tatt?
Trådstarter
Sitat av strikkball Vis innlegg
Hvilke land er dere mest obs på og hvilke land har dere minst kontroller fra? Det er god informasjon å ha! Og hvor ofte har dere bikkjer hos dere?
Vis hele sitatet...
Det var ikke godt å finne ut av.

Du kan ta en titt på beslagstatistikken her: http://toll.no/templates_TAD/Categor...epslanguage=no

Det er som regel alltid hund tilgjengelig.

Sitat av dafog Vis innlegg
Hvordan er det med tollkontroll av biler, stemmer det faktisk at hele bilen kan bli skrudd fra hverandre, og at tollere kan "nekte" å skru den sammen selvom de ikke finner noe?

Hvor går grensen for å bli satt på "venterom"(glattcelle) ved Svinesund?

Har typen kjøretøy noe å si (merke / prisklasse fex)?

Hvordan er egentlig følsen etter å ha brukt mange timer på å sjekke noe uten å finne noe ulovlig i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Hei.

I teorien kan vi skru bilen helt i fra hverandre, men skjer det så er det som regel fordi vi har funnet større mengder med f.eks narkotika og at de da gir grunnlag for å demontere alt.

Kontrollerer og skrur vi på en bil og ikke finner noe kan vi selvsagt ikke nekte å skru den sammen igjen. Ødelegger vi noe under en kontroll eller ikke greier å skru det sammen igjen, så må du kontakte verksted og sende regningen til tollvesenet. Det er det som er gjeldende praksis. Det burde jo bare mangle.

Hvor grensen går, det avhenger veldig av kontrollsituasjonen. Blir du f.eks kroppsvisitert så skal det jo være skjellig grunn til mistanke om du f.eks frakter med deg noe ulovlig.

Den følelsen av å kontrollere en bil i flere uten å finne noe er selvfølgelig veldig kjedelige, både for oss og den reisende. Vi kontrollerer jo aldri biler i flere timer uten grunn til mistanke. Ofte starter det med at kontrollobjektene lyver til oss, som gir grunn til å tro at de frakter noe ulovlig. Ofte ender det opp med at etter noen timer forteller de sannheten som er at de bare skal opp til Norge for å jobbe.

Ofte er det å fortelle sannheten med en gang mye bedre for både meg og deg.
Shiit
Marihuana
20.000 kg – Stavanger, juli 1995
Vis hele sitatet...
Toll.no/størstebeslag.

On topic; Hva er ditt største beslag? Jobber du med post, kontroll stasjon eller grenseovergang? Vil du være min insider som får ting igjennom for meg?
Vil du si at det er noen spesielle bilmerker/biltyper som er mer utsatt enn andre?

Hva ser dere på om dere skal velge ut en bil, høyden på bilen, vektfordeling, førerne? Kan du si litt om dette?
hvordan føles det å jobbe i tollen? dere driver jo en kamp dere ikke kan vinne feks er det annslått at kunn 3% av heroinen som kommer til norge blir beslaglagt
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vil du si at det er noen spesielle bilmerker/biltyper som er mer utsatt enn andre?

Hva ser dere på om dere skal velge ut en bil, høyden på bilen, vektfordeling, førerne? Kan du si litt om dette?
Vis hele sitatet...
En middelaldrene norsk mann i dyr bil har nok mindre sjangs for å bli stoppet enn 4 ungdommer i en pimpa Volvo.
Det skjønner jeg også, men de har sikkert et par flere kriterier de ser på, derfor jeg spør her.
Morsom tråd!
Opplever du noe særlig korrupsjon innad i tollvesenet?
Lar du deg bestikke?
Er det samme konsekvenser for å bli tatt med varer som ligger åpenlyst, kontra varer som er forsøkt bortgjemt?
Sitat av børre Vis innlegg
Morsom tråd!
Opplever du noe særlig korrupsjon innad i tollvesenet?
Lar du deg bestikke?
Er det samme konsekvenser for å bli tatt med varer som ligger åpenlyst, kontra varer som er forsøkt bortgjemt?
Vis hele sitatet...
De fleste har en pris - og det har vært avslørt tidligere at tollere har delt ut viktige opplysninger for smuglere. Om OP lar seg bestikke kommer vel helt an på situasjon og beløp.
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vil du si at det er noen spesielle bilmerker/biltyper som er mer utsatt enn andre?

Hva ser dere på om dere skal velge ut en bil, høyden på bilen, vektfordeling, førerne? Kan du si litt om dette?
Vis hele sitatet...
Biler som blir brukt til byttes ofte ut, men en gjenganger når det gjelder f.eks alkoholsmugling så er det jo varebiler. F.eks Caravelle, Transporter, Transit og videre. Vektfordeling har ikke så mye å si da smuglere ofte installerer nye fjærer og dempere slik at dem blir fremstil som dem er tomme når de er tungt lastet.

Ofte er det som regel bare 1 kurer pr bil for å minimere risiko, men selvfølgelig finnes det mange unntak.

Sitat av random67489 Vis innlegg
De fleste har en pris - og det har vært avslørt tidligere at tollere har delt ut viktige opplysninger for smuglere. Om OP lar seg bestikke kommer vel helt an på situasjon og beløp.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke opplevd, eller hørt om dette.

Ofte kan en jo se på en etat om hvor mye lekkasjer som kommer ut. Politiet f.eks lekker jo som en sil. Det kan jo ha sammenheng med at det er en veldig mye større etat og mer personell som sitter med samme opplysninger. Det har heldigvis ikke vært noe problem hos oss så vidt jeg vet. Men det finnes vel ugress overalt.

Sitat av børre Vis innlegg
Morsom tråd!


Er det samme konsekvenser for å bli tatt med varer som ligger åpenlyst, kontra varer som er forsøkt bortgjemt?
Vis hele sitatet...

Straffereaksjonen på regelbruddet avhenger ikke akkurat på hvor godt gjemt det er. Lik straff for lik regelbrudd
Synes å huske at jeg har lest at ting fra f.eks Sverige og Danmark som blir sendt med post ikke blir sjekka like grundig som fra land utenfor Skandinavia, vet du noe om det?
- Hva fikk deg til å bli toller?

- Hvordan var det å bli toller? Tenker på hvor lett det var å komme inn osv. Hvordan gikk den prosessen fra søknad til ansettelse.

- Ikke for å grave for mye, men hvordan utdanning har du fra tidligere?

Har kikket litt på å ta toller utdanning selv så er litt nysgjerrig
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg har aldri kjøpt noe ulovlig egentlig, men det er ekstremt sjeldent at pakker blir åpna og sjekka her. Jeg ville tippe et sted mellom 2 og 3 % av alle pakkene mine blir åpna av tollen og sjekka.
Vis hele sitatet...
I Postens internblad (Postavisen nr. 4/2004, side 4) står det at pakker som tydelig inneholder bøker eller cd-er ikke blir sjekket av narkohunder. Mulig de har endret dette etter at de var så smarte å skrive om det i bladet og legge det ut på nettet...
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvordan føles det å jobbe i tollen? dere driver jo en kamp dere ikke kan vinne feks er det annslått at kunn 3% av heroinen som kommer til norge blir beslaglagt
Vis hele sitatet...
Det er flere måter å se det på. Skulle vi hatt nok verktøy, overvåkning og personell til å stoppe all narkotika, vil jeg si at det er et samfunn jeg ikke vil leve i.

Hva vil skje i fremtiden? Jeg aner ikke. Men det er jo lett å at politikken rundt narkotika ikke fungerer slik det er i dag. Folk får tak i narkotika, uansett. Hjelper det å heve straffene?, se på USA hvor dem har strenge straffer. Det hjelper ikke det granne.

Vil det hjelpe med legalisering? Jeg vet ihvertfall at Norge ikke har råd til en nytt rusmiddel (Tenker da på tyngre stoffer ).

Dette er faktisk en veldig vanskelig problemstilling

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
I Postens internblad (Postavisen nr. 4/2004, side 4) står det at pakker som tydelig inneholder bøker eller cd-er ikke blir sjekket av narkohunder. Mulig de har endret dette etter at de var så smarte å skrive om det i bladet og legge det ut på nettet...
Vis hele sitatet...
Tja, Vi finner nå narkotika som er gjemt i uthulede bøker og cd-covere så det stemmer ikke.

Sitat av dinosauren Vis innlegg
- Hva fikk deg til å bli toller?

- Hvordan var det å bli toller? Tenker på hvor lett det var å komme inn osv. Hvordan gikk den prosessen fra søknad til ansettelse.

- Ikke for å grave for mye, men hvordan utdanning har du fra tidligere?

Har kikket litt på å ta toller utdanning selv så er litt nysgjerrig
Vis hele sitatet...

-Da jeg søkte var det en rundt 300 søkere, hvorav 4 fikk jobb. Av utdannelse har jeg generell studiekompetanse fra vgs + enkelte høyskolefag.

Fra søknad til ansettelse så er det som alle andre jobber hvor enkelte av søkermassen blir kalt inn til intervju og er du heldig får du en telefon om du er villig til å ta jobben.

Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Synes å huske at jeg har lest at ting fra f.eks Sverige og Danmark som blir sendt med post ikke blir sjekka like grundig som fra land utenfor Skandinavia, vet du noe om det?
Vis hele sitatet...
Mesteparten av posten kommer inn samlet, f.eks en container med post fra 40+ forskjellige land. Om posten er fra Danmark eller Sverige har ikke så mye.

Jeg aner ikke hvordan jeg redigerer et innlegg så..

Hva som fikk meg til å bli toller. Veldig tilfeldig. Jeg satt på skolebenken hvor jeg studerte matte, fysikk og statistikk og tenkte at dette ikke er noe jeg kan tenke meg å jobbe med i fremtiden. Jeg er ikke født til en kontorjobb.

Tilfeldigheten gjorde det til at min far så en annonse om det var utlysning av stillinger i Tollvesenet, så da sendte jeg en søknad. Har ikke angret siden. Veldig spennende og gøy jobb hvor ingen dager er like.
Sitat av woooom Vis innlegg
Internetthandel
Du slipper å betale merverdiavgift hvis varesendingen har en verdi på under 200 kroner. Dette gjelder alle varer utenom alkohol og tobakk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir ikke dette beløpet indeksregulert?
Trådstarter
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvorfor blir ikke dette beløpet indeksregulert?
Vis hele sitatet...
Det har jeg lurt på selv mange ganger. Dette er jo politikk på høyt nivå.

Grunnen til at det ikke har blitt økt (tror jeg) er på grunn av netthandel hvor det er frykt for at norsk næringsliv ikke kan konkurrere mot utenlandske nettbutikker hvis den f.eks blir økt til f.eks 1000 kroner.

Det er jo også veldig mange som lurer på hvorfor ikke den vanlige kvoten er høyere. Det er også politikk på høyt nivå, med massiv lobbyvirksomhet fra bryggerinæringen. Bryggerinæringen har jo selv sagt at de må si opp mange folk og at bryggerier måtte legges ned hvis kvoten økes.

For en god del år siden var det f.eks snakk om å øke ølkvoten til ei kasse øl, da var jo bryggerinæringen i harnisk og forslaget ble trukket.
Sitat av woooom Vis innlegg
Det har jeg lurt på selv mange ganger. Dette er jo politikk på høyt nivå.

Grunnen til at det ikke har blitt økt (tror jeg) er på grunn av netthandel hvor det er frykt for at norsk næringsliv ikke kan konkurrere mot utenlandske nettbutikker hvis den f.eks blir økt til f.eks 1000 kroner.

Det er jo også veldig mange som lurer på hvorfor ikke den vanlige kvoten er høyere. Det er også politikk på høyt nivå, med massiv lobbyvirksomhet fra bryggerinæringen. Bryggerinæringen har jo selv sagt at de må si opp mange folk og at bryggerier måtte legges ned hvis kvoten økes.

For en god del år siden var det f.eks snakk om å øke ølkvoten til ei kasse øl, da var jo bryggerinæringen i harnisk og forslaget ble trukket.
Vis hele sitatet...
det er som kjent mye svinn fra beslagene til tollen, er det sånn at dere deler litt mellom dere i tollen?

http://www.vg.no/article.php?artid=521033

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6269870
Sist endret av Notoneofthem; 23. mars 2013 kl. 17:50.
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det er som kjent mye svinn fra beslagene til tollen, er det sånn at dere deler litt mellom dere i tollen?

http://www.vg.no/article.php?artid=521033

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6269870
Vis hele sitatet...

Vet ikke om jeg vil si at det er kjent at det er mye svinn. Den saken du linker til er fra Gardermoen i 2008, og det er den eneste jeg også kjenner til.

Når vi skriver inn ting på lageret så må det være 2 stk tjenestemenn som signerer på det som er lagt inn. I neste omgang blir det fraktet til et større lager hvor det er 2 tjenestemenn fra andre avdelinger som teller opp varene og signerer. Etter dette så må også varene bli skrevet ut av det store lageret når det skal til destruksjon.

Dette ble innført for ikke så altfor mange år siden etter pålegg av riksrevisjonen tror. Mener det var pga den episoden i 2008.

Har vanskelig å tro at noen vil risikere jobben for å stjele en flaske brennevin. Hvis noen mot formodning gjør dette, så fortjener de å få fyken.
Sitat av woooom Vis innlegg
Straffereaksjonen på regelbruddet avhenger ikke akkurat på hvor godt gjemt det er. Lik straff for lik regelbrudd
Vis hele sitatet...
Så du vil si at om vi noen gang blir stoppet, så burde vi prøve å ljuge oss unna, for å innrømme det vil ikke hjelpe noe? Hehe.

Men si meg, er det sånn at jo nyere bil det er, jo mindre sjangs er det for at dere stopper den?

Sett en Toyota som er 2012 mod, og en Nissan fra 1997? Har bare lurt mye på dette med hvordan dere velger ut, så er derfor jeg spør. Noen mente også at det var passe tilfeldig, men det må da være en form for "gullfugl" dere ser etter, hehe.
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Så du vil si at om vi noen gang blir stoppet, så burde vi prøve å ljuge oss unna, for å innrømme det vil ikke hjelpe noe? Hehe.

Men si meg, er det sånn at jo nyere bil det er, jo mindre sjangs er det for at dere stopper den?

Sett en Toyota som er 2012 mod, og en Nissan fra 1997? Har bare lurt mye på dette med hvordan dere velger ut, så er derfor jeg spør. Noen mente også at det var passe tilfeldig, men det må da være en form for "gullfugl" dere ser etter, hehe.
Vis hele sitatet...

Hvilken bil du kjører har absolutt ingenting å si. Det er personen som kjører vi vil snakke med. F.eks på en grenseovergang, det være ferge, fly eller landevei så er det ofte vi stopper deg og bare utveksler noen ord. Den første samtalen er ofte grunnlaget om vi vil kontrollere deg eller ikke.

Utseende har ingenting å si. Er du en smugler så er jo målet å blande seg med den "normale" trafikken., dog det er ikke alltid slik selvfølgelig.
Sitat av woooom Vis innlegg
ofte vi stopper deg og bare utveksler noen ord. Den første samtalen er ofte grunnlaget om vi vil kontrollere deg eller ikke.
Vis hele sitatet...
Skjer det at dere feiltolker sjåfører med f.eks. stress eller sosial angst, som at de har noe å skjule, og går til grundigere kontroll?
Sist endret av Ramaskrik; 23. mars 2013 kl. 18:48.
Trådstarter
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Skjer det at dere feiltolker sjåfører med f.eks. stress eller sosial angst, som at de har noe å skjule, og går til grundigere kontroll?
Vis hele sitatet...
Vi er jo veldig klar over at enkelte folk sliter med dette, så det pleier å bli avklart relativt fort. Stress eller nervøsitet er bare en del av vurderingen om det er behov for en grundigere kontroll.

Stress og nervøsitet kombinert med en dårlig historie hvor vi tar deg i løgn gjentatte ganger er et eksempel på noe som burde sjekkes nøyere.
Selv om dette er tilstede, så kan det ofte bare være en som vil jobbe i Norge, men så er han redd for å fortelle tolleren dette. Kanskje de tror de vil bli sendt ut av landet eller noe- jeg vet ikke.
Sprit på 20%, telles det som vin? kan jeg da ta inn 1 Liter sprit (40%) og 1,5l 20% om jeg er ute i over 24 timer?
Har jeg kun kvote om jeg er 18 for alt under 20% (?) og 20 for 22% ++ ? Kan jeg ta inn 40% om jeg er 18?
Sist endret av Vod0; 23. mars 2013 kl. 19:00.
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Sprit på 20%, telles det som vin? kan jeg da ta inn 1 Liter sprit (40%) og 1,5l 20% om jeg er ute i over 24 timer?
Har jeg kun kvote om jeg er 18 for alt under 20% (?) og 20 for 22% ++ ? Kan jeg ta inn 40% om jeg er 18?
Vis hele sitatet...
20% vil gå under vinkvoten. Brennevinskvoten er for brennevin over 22%.

Er du ute av landet i over 24 timer kan du ta med deg 1 liter 40% og 1.5 liter 20%.

Er du 18 år har du bare anledning til å bringe med deg 3 liter vin til og meg 22%, og 2 liter øl. Du kan ikke ta med deg brennevin over 22% hvis du er under 20 år, dessverre.

Hvis du mot formodning vil ta meg deg ei brennevinflaske på 40% og blir stoppet for kontroll kan du vente deg et forenklet forelegg på 300.- kroner.
Hender det at du er i godhumør, og ser forbi et par brett med øl, eller lignende? Har hørt historier om folk som har møtt på en hyggelig toller, som slapp dem igjennom rett før jul et år, fordi "det var jo jul", og det var bare et brett med øl ekstra, hehe. Hvorvidt det stemmer, aner jeg ikke da.
ble stoppet i tollen for noen år siden med rundt 50 brett sterkøl, hadde også 5 liter sprit og noen tårn med snus, husker godt jeg fikk beholde snusen og spriten, og skrev under på ett papir om at vi var blitt stoppet med ølet (en innrømmelse). hørte ikke noenting før 18 mnd etter, hvor jeg fikk ett brev hvor det sto at saken var henlagt grunnet bevisets stilling. Hvor vanlig er det?
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hender det at du er i godhumør, og ser forbi et par brett med øl, eller lignende? Har hørt historier om folk som har møtt på en hyggelig toller, som slapp dem igjennom rett før jul et år, fordi "det var jo jul", og det var bare et brett med øl ekstra, hehe. Hvorvidt det stemmer, aner jeg ikke da.
Vis hele sitatet...
Skulle jeg komme med et politisk korrekt svar, så ville jeg svart at vi reagerer på det minste regelbrudd. Vi skriver forenklet forelegg på en 0.33 liter pils eller hvis du har 1 stk sigarett over kvoten.

I virkeligheten så vi ikke alltid politiske korrekte. UP stopper ikke og gir deg bot kjører når du kjører 65kmt i 60 sona. Ser vi at du har litt over kvote kommer vi heller ikke til å kommentere det, det er vel heller slik at vi "ikke ser det".

Sitat av aleksstaner Vis innlegg
ble stoppet i tollen for noen år siden med rundt 50 brett sterkøl, hadde også 5 liter sprit og noen tårn med snus, husker godt jeg fikk beholde snusen og spriten, og skrev under på ett papir om at vi var blitt stoppet med ølet (en innrømmelse). hørte ikke noenting før 18 mnd etter, hvor jeg fikk ett brev hvor det sto at saken var henlagt grunnet bevisets stilling. Hvor vanlig er det?
Vis hele sitatet...
Det høres ikke veldig vanlig utifra min erfaring.

Det virker jo som politi ikke har hatt kapasitet og latt det ligge, for så å ha glemt det i papirbunken.

På en annen side, så var jo ikke dette akkurat kjipt for deg
Sitat av woooom Vis innlegg
Hvilken bil du kjører har absolutt ingenting å si. Det er personen som kjører vi vil snakke med. F.eks på en grenseovergang, det være ferge, fly eller landevei så er det ofte vi stopper deg og bare utveksler noen ord. Den første samtalen er ofte grunnlaget om vi vil kontrollere deg eller ikke.

Utseende har ingenting å si. Er du en smugler så er jo målet å blande seg med den "normale" trafikken., dog det er ikke alltid slik selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
ikke jug nå, biler med utenlandske skilter fra div land blir oftere stoppet.. derfor er det populært å stjele norske skilt.

Det er også div bil merker som er oftere brukt enn andre disse blir også stoppet mere