Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3661
Forrige uke var jeg i en butikk som hadde annonsert en vare til en pris på nettsiden. Når jeg kom dit og fant utstillingsvaren av den jeg ville ha prøvde de å selge meg et dyrere produkt

Jeg sa nei og sa jeg ville ha varen jeg hadde bestemt meg for og da sa han at de uansett ikke hadde den jeg ville ha på lager, han sa de ikke får den inn igjen for det er utgått produkt sa han. Prøvde hardt å prakke på meg dyrere produkt men fikk meg ikke på no gli så til slutt sa han at jeg kunne ringe en annen avdeling i samme kjede denne uka her å få de til å sende varen der de hadde 1 igjen.

Sjekka på nette nå ofor å se om den ene fortsatt var der og oppdager at alle filialene har plutselig fått inn dette produktet i massevis men til 2000 kr mere! Det var altså løgn at produktet var utgått og at de ikke skulle få det inn igjen!
Varen var ikke på tilbud forrige uke når jeg ville kjøpe, men i dag er prisen mye høyere! Har jeg noen rettigheter hvis jeg går i butikken å sier jeg vil ha varen til den prisen den lå for forrige uke når de påstod at det var tomt og at de ikke fikk den inn igjen? Som sagt det var ikke tilbudspris som er grunnen til at varen var billigere da for den var ikke på tilbud Og det er jeg 100% sikker på jaa

Jeg hater Elkjøp så i granskauen! Hver eneste gang jeg har kjøpt elektronikk derfra prøver de seg på piss og jeg har vunnet mot de i forbruksrådet før(da mye høyere sum enn det er snakk om nå og litt andre omstendigheter, men hvor de også prøvde å hustle meg for penger)
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Forrige uke var jeg i en butikk som hadde annonsert en vare til en pris på nettsiden. Når jeg kom dit og fant utstillingsvaren av den jeg ville ha prøvde de å selge meg et dyrere produkt

Jeg sa nei og sa jeg ville ha varen jeg hadde bestemt meg for og da sa han at de uansett ikke hadde den jeg ville ha på lager, han sa de ikke får den inn igjen for det er utgått produkt sa han. Prøvde hardt å prakke på meg dyrere produkt men fikk meg ikke på no gli så til slutt sa han at jeg kunne ringe en annen avdeling i samme kjede denne uka her å få de til å sende varen der de hadde 1 igjen.

Sjekka på nette nå ofor å se om den ene fortsatt var der og oppdager at alle filialene har plutselig fått inn dette produktet i massevis men til 2000 kr mere! Det var altså løgn at produktet var utgått og at de ikke skulle få det inn igjen!
Varen var ikke på tilbud forrige uke når jeg ville kjøpe, men i dag er prisen mye høyere! Har jeg noen rettigheter hvis jeg går i butikken å sier jeg vil ha varen til den prisen den lå for forrige uke når de påstod at det var tomt og at de ikke fikk den inn igjen? Som sagt det var ikke tilbudspris som er grunnen til at varen var billigere da for den var ikke på tilbud Og det er jeg 100% sikker på jaa

Jeg hater Elkjøp så i granskauen! Hver eneste gang jeg har kjøpt elektronikk derfra prøver de seg på piss og jeg har vunnet mot de i forbruksrådet før(da mye høyere sum enn det er snakk om nå og litt andre omstendigheter, men hvor de også prøvde å hustle meg for penger)
Vis hele sitatet...
Det var ikke tilfeldigvis et skjermkort da? Prissvingninger er nok ikke noe du kan bruke til å kreve noe som helst. Jeg skjønner at du syntes det er uredelig å si at de ikke tar inn varen, for så å bestille nytt parti, men neppe en sak.

Har du forslag til f.eks hjemler i forbrukerkjøpsloven dette skulle rammes av?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har du forslag til f.eks hjemler i forbrukerkjøpsloven dette skulle rammes av?
Vis hele sitatet...
Nei, markedsføringslova er meir nærliggande.

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art,
b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,
Vis hele sitatet...
Om du annonserer med at du kan levere eit produkt du i realiteten ikkje er i stand til å levere, så bryt du fort det.
BRAND ∞ STRONG
Pleier de ikke ofte å gardere seg med fraser som:
"Så langt beholdningen rekker"
"Med forbehold om.."
?
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg

Jeg hater Elkjøp så i granskauen!
Vis hele sitatet...
Leste gjennom og tenkte "garantert noe elektronikk". Ble ikke overrasket. Som vidarlo sier så er det jo hverken lov eller greit, men snarere regelen enn unntaket i den bransjen, etter min erfaring.
Sist endret av *pi; 31. mai 2021 kl. 20:15.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, markedsføringslova er meir nærliggande.


Om du annonserer med at du kan levere eit produkt du i realiteten ikkje er i stand til å levere, så bryt du fort det.
Vis hele sitatet...
Så hvis f.eks produktet til Elkjøp blir utsolgt rett før jeg kommer frem, eller at en vare ut ikke har blitt registrert slik at nettsiden viser feil så har de plutselig brutt markedsføringsloven?
BRAND ∞ STRONG
Elkjøp har vært i hardt vær før.
Ved en feil ble en Macbook Air som tidligere hadde kostet 9.489 kroner, annonsert til 3.489 kroner.
Omlag 200 nordmenn bestilte sporenstreks.
Elkjøp nektet å levere til den prisen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knert1 Vis innlegg
Så hvis f.eks produktet til Elkjøp blir utsolgt rett før jeg kommer frem, eller at en vare ut ikke har blitt registrert slik at nettsiden viser feil så har de plutselig brutt markedsføringsloven?
Vis hele sitatet...
Om dei annonserer for ei vare dei veit dei ikkje har på lager eller har svært få av så ja.

Elektronikkbransjen har hatt gjentatte runder med myndigheitene om nettopp det temaet.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Så hvis f.eks produktet til Elkjøp blir utsolgt rett før jeg kommer frem, eller at en vare ut ikke har blitt registrert slik at nettsiden viser feil så har de plutselig brutt markedsføringsloven?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis den er utsolgt, det står gjerne begrenset antall. Men jeg tror de jevnt over reklamerer for ting de vet de ikke har med vilje, for å lokke deg inn og selge deg noe dyrere. Tror knapt jeg har sett en vaskemaskin eller lignende i et postkassetilbud og så faktisk funnet den i butikken.

Det er også mye juks med falske førpriser, så det ser ut som et produkt er på tilbud men ikke er det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om dei annonserer for ei vare dei veit dei ikkje har på lager eller har svært få av så ja.

Elektronikkbransjen har hatt gjentatte runder med myndigheitene om nettopp det temaet.
Vis hele sitatet...
Tenker bare på Black Friday når jeg leser dette
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er også mye juks med falske førpriser, så det ser ut som et produkt er på tilbud men ikke er det.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om produkter med modellnumre som er unike for forskjellige butikker eller land (med vilje), for å hindre sammenligning av priser eller "prismatch", og som gjør det vanskelig å oppdrive produktbedømmelser fra andre land.

"Nei, dette er en Samsung RB30J1337WW, ikke -VW. Dette kjøleskapet har rustfrie hengsler, og er dermed et helt annet produkt og verdt 1000kr mer"
Sitat av Dyret Vis innlegg
For ikke å snakke om produkter med modellnumre som er unike for forskjellige butikker eller land (med vilje), for å hindre sammenligning av priser eller "prismatch", og som gjør det vanskelig å oppdrive produktbedømmelser fra andre land.

"Nei, dette er en Samsung RB30J1337WW, ikke -VW. Dette kjøleskapet har rustfrie hengsler, og er dermed et helt annet produkt og verdt 1000kr mer"
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke engang, men har reagert på at det er klin umulig å Google seg frem til tester av rett modell.
Nå er ikke dette et stort problem i Norge, men flere store produsenter er også kjent for å lage Black Friday modeller som utelukkende selges på Black Friday. Dette er da modeller som ved første øyekast ser ut som flaggskipmodellene, men er mye billigere siden det er tatt snarveier som færre porter, redusert prosessorytelse, dårligere nettverkskort etc. Før eller senere vil nok dette fenomenet også bli et irriterende problem i Norge, som med alt annet.
Sitat av Dyret Vis innlegg
For ikke å snakke om produkter med modellnumre som er unike for forskjellige butikker eller land (med vilje), for å hindre sammenligning av priser eller "prismatch", og som gjør det vanskelig å oppdrive produktbedømmelser fra andre land.

"Nei, dette er en Samsung RB30J1337WW, ikke -VW. Dette kjøleskapet har rustfrie hengsler, og er dermed et helt annet produkt og verdt 1000kr mer"
Vis hele sitatet...
Dette har ingenting med Elkjøp eller elektronikkforretningene å gjøre, men Samsung f.eks fra ditt eksempel. Dette har å gjøre med hvordan de behandler garanti for forskjellige regioner. Hvis du ikke klarer å finne varen du er ute etter sjekk de siste fire siffrene på artikkelnummeret/EAN-koden. Den står oppført på nett, og på pricer under varen.
Sitat av Dyret Vis innlegg
For ikke å snakke om produkter med modellnumre som er unike for forskjellige butikker eller land (med vilje), for å hindre sammenligning av priser eller "prismatch", og som gjør det vanskelig å oppdrive produktbedømmelser fra andre land.

"Nei, dette er en Samsung RB30J1337WW, ikke -VW. Dette kjøleskapet har rustfrie hengsler, og er dermed et helt annet produkt og verdt 1000kr mer"
Vis hele sitatet...
Disse gigantene har nesten krysset grensen fra kjøpmenn til sleipe svindlere. Det er så mye av det de gjør på daglig basis en kan stille spørsmål ved.

Ofte så reklamerer de med feks årets modell, men i realiteten så er det gjerne en utgående modell de har kjøpt inn på pallesalg fra produsenten, også får de som du sier et unikt modellnavn eller noe som vanskeliggjør oppdagelsen av at modellen er utgående fordi det er kommet ny og bedre modell. Og det blir spesielt trist når slikt skjer akkurat i perioder der nye standarder fases inn, eller det er overgang fra en standard til en ny og bedre. Hdmi 1.2 til 1.4 el 2. Usb 2 til 3 osv.

Og når selgerne for ofte oppfattes som nesten aggressive for å pushe produkter som koster mer enn annonserte rabattvarer så blir hele kjøpsopplevelsen utrivelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ceterisparibus Vis innlegg
Dette har ingenting med Elkjøp eller elektronikkforretningene å gjøre, men Samsung f.eks fra ditt eksempel. Dette har å gjøre med hvordan de behandler garanti for forskjellige regioner. Hvis du ikke klarer å finne varen du er ute etter sjekk de siste fire siffrene på artikkelnummeret/EAN-koden. Den står oppført på nett, og på pricer under varen.
Vis hele sitatet...
Jobber du i bransjen?

Elektronikkbransjen ønsker ulike modeller, for at prissamanlikning skal bli klin hakke umulig. Det har ingenting med regioner å gjere, det har med å med vitande og vilje herpe markedet slik at det er umulig å orientere seg på fornuftig vis.
Sitat av Ceterisparibus Vis innlegg
Dette har ingenting med Elkjøp eller elektronikkforretningene å gjøre, men Samsung f.eks fra ditt eksempel. Dette har å gjøre med hvordan de behandler garanti for forskjellige regioner. Hvis du ikke klarer å finne varen du er ute etter sjekk de siste fire siffrene på artikkelnummeret/EAN-koden. Den står oppført på nett, og på pricer under varen.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jobber du i bransjen?

Elektronikkbransjen ønsker ulike modeller, for at prissamanlikning skal bli klin hakke umulig. Det har ingenting med regioner å gjere, det har med å med vitande og vilje herpe markedet slik at det er umulig å orientere seg på fornuftig vis.
Vis hele sitatet...
Bare for å legge til litt rundt dette:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemar...der-1.14768723

Og ikke bare elektronikk:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemar...ter-1.14825414
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Ceterisparibus Vis innlegg
Dette har ingenting med Elkjøp eller elektronikkforretningene å gjøre, men Samsung f.eks fra ditt eksempel. Dette har å gjøre med hvordan de behandler garanti for forskjellige regioner. Hvis du ikke klarer å finne varen du er ute etter sjekk de siste fire siffrene på artikkelnummeret/EAN-koden. Den står oppført på nett, og på pricer under varen.
Vis hele sitatet...
Det er trist og vanskelig å svelge. Men slik har det dessverre blitt. Elkjøp og Power bestiller bevisst "egne" modeller fra store merker som f.eks Samsung med litt forskjell i de lange modellnavnene slik at produktene deres ikke blir sammenlignet på prisjakt eller prisguiden.

Dette har jeg fått bekreftet av en som jobbet tidligere som avdelingssjef på Elkjøp. Det er helt vanlig praksis.
P(o)ower og Elkjip er særlig butikker jeg holder meg langt unna, med mindre jeg vet hva jeg skal ha, som er stort sett hver gang jeg handler.

Men som en liten sidenote til dette er jo at det er særlig utrolig dårlig kundeservice. Verste jeg vet er å gå inn å ikke finne noen i den aktuelle avdelingen, også finner du ingen. Spør noen som går forbi som har deltidsjobb i studenttiden «ikke min avdeling»

Har endt opp med å gå i protest.

En annen ting som forundrer meg, er at mange av varene i de største butikkene er dyrere enn andre butikker. Til tross for at disse gjerne tar inn større partier enn mindre nettbutikker