Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2504
Hei, jeg fikk nylig et kreditkort fra Sparebank1 å vil helst ikke fucke opp, nå har jeg brukt det litt, men skal jeg vente til jeg får faktura med å betale, eller skal jeg bare gå til *Innbetaling til kreditkort* så fort som mulig?
Du kan bare betale inn så fort du ønsker. Trykk på kredittkortet i nettbanken og velg innbetaling. disse kredittkortene fra sparebanken er snille. Det er ikke krise om du er et par dager sen, men litt ekstra må du jo betale. Og blir det en trend sperrer de kortet ditt. Det er bra du er forsiktig med kredittkort, det har ihvertfall bitt meg bak hardt før.
Sist endret av Relevant; 15. april 2021 kl. 00:25.
Du behøver ikke å betale før du får faktura. Det pleier ikke å være renter hvis du betaler ned hele beløpet ved forfall. Men har du dårlig råd, kan det jo være lurt å betale inn mens en har penger.
Jo raskere jo bedre, en god vane og regel å gi seg selv når man har kredittkort. Hvis man hele tiden forteller seg selv at det kan vente og ikke trenger å betales før om en stund så er det fort gjort at det blir en uvane at det går over tiden og man ender opp med renter, nye bruk og forsinkelser, enda mer renter og en gjeld som aldri går i null.
Sist endret av celtseus; 15. april 2021 kl. 00:44.
Husk å opprette avtale om efaktura, Sparebank1 tar 45 kr i gebyr for papirfaktura. Det kan du fikse ved å legge inn en betaling på 1 kr, da dukker det opp et forslag om å opprette efaktura. Mulig det finnes en annen løsning, men det var ikke lett å finne ut av.

Det er bare et av triksene bankene benytter seg av.

Sparebank1 tilbyr også en tjeneste som heter "penger tilbake". Den koster 10,- per mnd og gir 1% tilbake på kjøpssummen samt 5% rente på oppspart beløp, begrenset til 3000,- per år. Det kan virke som en lukrativ avtale for kunden, men det er kun banken som ler hele veien til seg selv.

Den usle 1% du får tilbake på et kjøp er bare en liten andel av avgiften som butikken betaler til kredittkortselskapet. Den kan være så høy som 6% og det må butikken tjene inn ved å øke prisene.

5% rente på oppspart beløp virker fantastisk, men det blir bare småpenger. La oss si at du oppnår maksimal bonus på 3000,- per år. Avtalen følger kortet og opphører etter 3 år. Da har du fått tilbake 9570,38 for et forbruk på 900 000,-

Banken har potensielt tjent 44 429,62

Taskenspillere hele gjengen!
Har du efaktura/avtalegiro så kan du velge en dato banken trekker pengene. Jeg har utsatt en betaling en gang uten å snakke med de. Og de tjener penger på renter så du blir ikke sperret med engang, uansett så anbefaler jeg at du betaler nesten alt med engang ihvertfall. Min tilbyder har 23% effektiv rente så det er jo relativt dyrt. Men jeg får også på avtalegiro et minstebeløp og betale. En kredittregning på 5000 får et minste beløp på 250 som jeg måå betale. Ellers skal det gå ganske langt før banken gjør noe. Spesielt om du ikke eier noe særlig på papiret
Har du gjort kontantuttak med kortet begynner rentene med en gang på det beløpet, så da kan det være lurt å betale inn raskest mulig.