Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 22255
Det er på tide å ta tak og få lest noen bøker!
(Forhåpentligvis gjelder dette flere enn bare meg. )

Her på forumet er det mange som leser mye, og som garantert har mange gode innspill.

Det er så mange bøker og forfattere som stadig blir nevnt som klassikere og must-reads, og det har gått opp for meg at jeg ikke har lest noen ting. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg bøker som gir meg nye perspektiver og er øyeåpnere, enten det dreier seg om filosofi, samfunn, økonomi, helse, vitenskap, politikk, historie, whatever. Men jeg er egentlig interessert i skjønnlitteratur også, dersom det er noe vanvittig bra som alle burde ha lest.

Jeg har allerede bestilt et par bøker fra Richard Dawkins («The God Delusion» og «The Selfish Gene»), samt «Letters from a stoic» og «Discourses and selected writings» fra Epictetus, etter anbefalinger fra andre.

Tar gjerne imot tips! Ser ofte mange kjente navn (fra diverse sjangre) gå igjen;
Hitchens, Harris, Marcus Aurelius, Nietzsche, Freud, Brontë, Austen, Hamsun, Shakespeare, Hemingway, Proust, Ibsen, Rand, Tolstoj, Dostojevskij, Fry, Mao, Orwell, Brown, Marx, Kant, Twain, Wilde, Dickens, ...
Er det noen gode must-reads her, eller er de oppskrytte? Har du noen å tilføye?

Hvilke bøker hører hjemme i en «dannet menneske starter pack», og hvorfor?
Hvilke bøker vil du anbefale til en nybegynner som bare ønsker å bli litt mer belest?
Skriv gjerne en kort linje om boken og hvorfor den bør leses!
The Merry Adventures of Robin Hood av Howard Pyle, Robinson Crusoe av Daniel Defoe, div Mark Twain bøker som The Adventures of Tom Sawyer og Huckleberry Finn er mine bidrag ihvertfall. Jeg liker "adventure" sjangeren, og alle disse er ganske spennende synes jeg ihvertfall.
Av skjønnlitteratur vil jeg anbefale:

Brave new world - Aldous Huxley
1984 - George Orwell
Animal farm - George Orwell
Catcher in the rye - J. D. Salinger
Ondskapen - Jan Guillou
Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams
Mengele zoo - Gert Nygårdshaug
The curious incident of the dog in the nighttime - Mark Haddon

Sakprosa/populærvitenskap:
Predictably Irrational - Dan Ariely (og de påfølgende bøkene)
Humble Pi: A comedy of maths errors - Matt Parker

Får gi meg der, kan ikke bruke hele morgenen på å liste opp bøker.

Skulle ønske jeg hadde en komplett liste over alle bøker jeg hadde lest, for et mimre-potensiale!
Det blir nesten litt håpløst å liste opp anbefalinger, det er for mange bøker der ute som er bra på ulike måter. Du vil lese for å bli mer belest, men hva liker du? Av skjønnlitteratur, hva har du lest før, og likt? Hva likte du med dem? Av sakprosa, hvilke tema er du interessert i? Jeg tror du får mer ut av "prosjekt bli mer belest" da, enn å tenke at det finnes en kanon alle burde pløye gjennom.
Ringeness Herre, men les den på engelsk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det blir nesten litt håpløst å liste opp anbefalinger, det er for mange bøker der ute som er bra på ulike måter. Du vil lese for å bli mer belest, men hva liker du? Av skjønnlitteratur, hva har du lest før, og likt? Hva likte du med dem? Av sakprosa, hvilke tema er du interessert i? Jeg tror du får mer ut av "prosjekt bli mer belest" da, enn å tenke at det finnes en kanon alle burde pløye gjennom.
Vis hele sitatet...
Jeg har praktisk talt ikke lest noe som helst. Så jeg er åpen for det meste! Hvis det er en bok du synes er veldig bra, så vil jeg gjerne høre det. Som nevnt ser jeg for meg både skjønnlitterære bøker og mer «faglige»/opplysende bøker om alskens temaer. Alle de forfatterne jeg lister opp i åpningsinnlegget synes jeg høres spennende ut, og skulle gjerne gitt dem en sjangs, men tiden strekker nok ikke til til alle, så jeg ber derfor om hjelp til å prioritere litt.

Når det kommer til film, så hører jeg ofte snakk om de klassiske filmene som «alle må ha sett». Selv om man ikke nødvendigvis liker filmene, så «må» man liksom bare ha sett de en eller annen gang i løpet av livet.
Tenkte kanskje det var litt det samme med bøker. Det er jo mange bøker og forfattere som går igjen, og som gjerne holdes på pidestaller. Jeg søker råd fra beleste freaks som kanskje kan fortelle meg hvilke bøker det er verdt å lese, og eventuelt hvilke som ikke er verdt å bruke tiden sin på.
Sist endret av Realist1; 4. mars 2021 kl. 09:42.
BRAND ∞ STRONG
Foucaults pendel
Av Umberto Eco
Utgivelsesår 2005
BRAND ∞ STRONG
Reisen til nattens ende (Voyage au bout de la nuit)
Av Louis-Ferdinand Céline
Utgivelsesår 1932

Slottet i skogen
Av Norman Mailer
Utgivelsesår 2007 (Norsk 2008)
Sist endret av vindaloo; 4. mars 2021 kl. 10:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folk og røvere i Kardemommeby - Torbjørn Egner
Don Quixote - Miguel de Cervantes.

Det er helt sjokkerendehhvor gammel boka er men hvor moderne den oppleves. Den er tidvis utrolig morsom og on point.
Sitat av supercali Vis innlegg
Av skjønnlitteratur vil jeg anbefale:

Brave new world - Aldous Huxley
1984 - George Orwell
Animal farm - George Orwell
Catcher in the rye - J. D. Salinger
Ondskapen - Jan Guillou
Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams
Mengele zoo - Gert Nygårdshaug
The curious incident of the dog in the nighttime - Mark Haddon

Sakprosa/populærvitenskap:
Predictably Irrational - Dan Ariely (og de påfølgende bøkene)
Humble Pi: A comedy of maths errors - Matt Parker

Får gi meg der, kan ikke bruke hele morgenen på å liste opp bøker.

Skulle ønske jeg hadde en komplett liste over alle bøker jeg hadde lest, for et mimre-potensiale!
Vis hele sitatet...

Signerer under denne! Og spesielt bøkene av George Orwell.

Må legge til Homo Deus og Sapiens av Yuval Noah Harari for en utrolig fascinerende filosofisk og vitenskapelig lesning om menneskehetens forhistorie og framtid.

Andre klassikere innenfor skjønnlitteratur jeg kommer på nå i farten som må leses er Sult og Victoria av Knut Hamsun.
Eller hva med noe litt tyngre; Krig og Fred av Leo Tolstoj.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
"A universe from nothing" - Lawrence Krauss.

Kjernen er om astrofysikk men tar for seg spørsmålet om hvorfor eksisterer universet. Det finnes forelesninger med samme tema, på ca en time som også er verdt å ta en titt på, men boka går jo selvfølgelig mye dypere.
Ser folk nevner 1984, Animal Farm, Fahrenheit, Brave New World til stadighet; kan liksom se hvorfor når det kommer til tematikk, men det er jo relativt kjedelig lesing imho.
Spesielt Orwell slår meg som direkte ukult å lese, sleit meg gjennom de bøkene der.
Føler disse tekstene ofte blir dratt fram som litterære mesterverk, men det er ikke fordi de er så veldig godt skrevet eller er en god leseropplevelse, men fordi de inneholder fengslende tanker. Sikkert drittfett på 30-50 tallet da dette var nytt, men i dag finnes det plenty alternativer på dystopisk litteratur som faktisk er morsomt å lese.
Både Huxley og Orwell benytter etter mitt syn et fortreffelig språk. At 1984 ikke er morsom, det skal jeg si meg veldig enig i - men det var vel aldri forfatterens intensjon heller? Jeg synes han fanger stemningen på en måte som nesten tangerer Kafka, sånn hvis vi skal pirke på det litterære. Hvor mange bøker har man lest hvor noen får et slag i trynet? Mange. Men hvor mange bøker har du lest hvor beskrivelsen av slaget føles like ubehagelig som det som tildeles han tjukke fangen på ventecella i sannhetsministeriet?
Sitat av moret Vis innlegg
Ser folk nevner 1984, Animal Farm, Fahrenheit, Brave New World til stadighet.. ..men i dag finnes det plenty alternativer på dystopisk litteratur som faktisk er morsomt å lese.
Vis hele sitatet...
Dystopisk litteratur skal da ikke være morsomt å lese

Siden 1984 og Brave New World har blitt nevnt, føyer jeg til "Vi" av Jevgenij Zamjatin. Fra Wikipedia: "en dystopisk satire som var noe av inspirasjonen bak George Orwells 1984 og angivelig også Aldous Huxleys Vidunderlige nye verden." En angivelig vidunderlig bok.

Legger til "The Sun Also Rises" av Ernest Hemingway fordi det er en vakker bok av et litterært ikon
Sist endret av zykonaut; 4. mars 2021 kl. 12:22.
Noen personlige favoritter.

«Naked Lunch» av William S. Burroughs

https://www.goodreads.com/book/show/...eHKbhyB&rank=1


«Ham on Rye» av Charles Bukowski

https://www.goodreads.com/book/show/...gTmiqAG&rank=1

«Villskudd» av Gudmund Vindland

https://www.goodreads.com/book/show/...XuP56xK&rank=1
Morsomt er kanskje feil ord da folkens, men underholdende bør jo bøker være.
Stemning kan fanges på andre måter enn at setningene i boka faktisk er like gråe og triste som samfunnet de maler.
Hvis hver side du leser er så ufattelig kjedelig at det er en kamp for å fortsette skal jeg love at leselysten dør fort. Og spesielt for folk som er nye lesere, så tror jeg ikke 1984 er veien å gå. Snakk om å drepe kaninen før den er ute av hatten.
Men nå synes jeg ikke Kafka er noe kult å lese heller da, og kanskje jeg eret utskydd og alle andre i verden synes 1984 faktisk er en kul bok.

Personlig tror heller Snow Crash av Stephenson er en bedre inngangsbillett til dystopi enn Orwell(selv om boken overall er mer sci-fi er mye av tematikken dystopi).
Sist endret av moret; 4. mars 2021 kl. 12:45.
Sitat av moret Vis innlegg
Ser folk nevner 1984, Animal Farm, Fahrenheit, Brave New World til stadighet; kan liksom se hvorfor når det kommer til tematikk, men det er jo relativt kjedelig lesing imho.
Spesielt Orwell slår meg som direkte ukult å lese, sleit meg gjennom de bøkene der.
Føler disse tekstene ofte blir dratt fram som litterære mesterverk, men det er ikke fordi de er så veldig godt skrevet eller er en god leseropplevelse, men fordi de inneholder fengslende tanker. Sikkert drittfett på 30-50 tallet da dette var nytt, men i dag finnes det plenty alternativer på dystopisk litteratur som faktisk er morsomt å lese.
Vis hele sitatet...
1984 var for meg også litt langtekkelig og kjedelig, men jeg er glad jeg leste den. Språket til Orwell er flott, og hans dystopiske verden tror jeg vi mennesker har godt av å kjenne til. Slutten på boka er noe av det mest sørgelige jeg har lest. Animal Farm er i mitt syn fantastisk god satire, og en av mine favorittbøker! Jeg ler og humrer meg gjennom hele boka. Denne anbefaler jeg varmt til de som vil ha noe enkelt, den er vel bare rundt 90 sider.

Brave New World må jeg innrømme at jeg slet veldig med, språket til Huxley er ikke min kopp med te. Likefullt glad jeg leste den også, siden den har fått meg til å tenke.

Jeg vil anbefale novellen Carl Lange av Kjell Askildsen, gjerne lydboken hvor Askildsen leser selv. Askildsen skildrer stemninger i mellommenneskelige relasjoner på ypperste vis.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Selv om man ikke nødvendigvis liker filmene, så «må» man liksom bare ha sett de en eller annen gang i løpet av livet.
Tenkte kanskje det var litt det samme med bøker.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt. Men det er så mange "må ha lest" - bøker, at man neppe kommer gjennom halvparten, så da er det vel verdt å finne de faktisk liker også. Men for all del, klassikere er gjerne klassikere av en grunn, så det er ikke noe dårlig sted å begynne.

Det at du ikke har lest noe særlig er relevant. Det er litt en treningssak å finne roen med lange og tunge bøker uten at det er et ork, uavhengig av hvor intelligent du er. Jeg ville kanskje ikke begynt med Forbrytelse og straff som en introduksjon til lesing som hobby, jeg tror ikke man vil få så mye ut av den hvis det føles som noe man "bør" ha vært gjennom liksom.

Her er noen gode, men ikke avskrekkende forfattere/bøker, som du også kan risikere havne i en dannet samtale om. Litt gammelt og litt nytt, I den tilfeldige rekkefølgen jeg så dem i bokhylla nå:

Agnar Mykle, da særlig Lasso rundt fru Luna. Kontroversiell da den kom (egentlig Sangen om den røde rubin ennå mer, men Luna er bedre og hører dessuten til før). Ask Burlefot er en sånn litterær karakter man bli glad i på ordentlig.

Hamsun, Sult. Kunne forsåvidt nevnt mye av Hamsun, f eks Mysterier. Men Sult er et fint sted å begynne, og gjør deg litt kjent med Hansun selv også.

Bjørneboe, Haiene. Igjen, det er mange andre steder du kunne begynt enn med Haiene, men det var den som sto der. Den foregår ombord på en båt, noe som gjør den ganske tett og klaustrofobisk, litt som et kammerspill, og har selvsagt mange samfunnsbetraktninger mellom linjene.

Knausgård, En tid for alt. Eller, det er den som står i bokhylla, og min favoritt. Men du bør kanskje begynne med debutromanen Ute av verden. Den er også veldig bra, og en grei test på om du er typen som vil få utbytte av å gi deg i kast med Min Kamp. Ikke alle får det. Den siste boken hans er forresten visstnok dritbra, jeg har ikke lest den.

Vigdis Hjorth, Arv og miljø, siden vi først er inne på virkelighetslitteratur med alt det medfører. Jeg antar at fortelkerstemmen til Hjorth er for intens for mange, men jeg synes det funker veldig bra. Hun er desperat. Boken satte for alvor fyr på debatten om grensene mellom fiksjon og fakta, og hva kunsten kan tillate seg. Temaet i boken selv er jo også sannhet, hvorfor det er så jævlig vanskelig, og jævlig viktig, å insistere på sin egen virkelighet.

Elena Ferrante, Svikne dagar. Dritbra skrevet, og en ganske ubehagelig innenfra-skildring av et menneske det gradvis rakner for.

Per Petterson, Ut å stjæle hester. Kunsten å formidle følelser uten å bli klissete og sentimental, perfeksjonert. Den boken her er min favoritt av det jeg har lest av ham, hvilket er det meste.

Ernest Hemingway, The old man and the sea. En veldig kort liten bok, fortettet, nesten som en fabel. Veldig fin, og en fin måte å finne ut om du liker Hemingway.

Kan ikke si at dette er en uttømmende liste over favorittbøker mine, men det er et sted å starte kanskje. Jeg tenker det er mer verdifullt for deg å få et utvalg med noen setninger til, enn en liste over femti bra bøker. Da er du jo like langt.
Sist endret av *pi; 4. mars 2021 kl. 12:59.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
..Den er også veldig bra, og en grei test på om du er typen som vil få utbytte av å gi deg i kast med Min Kamp.
Vis hele sitatet...
Kom meg til og igjennom Min kamp. Tredje bok, så gadd jeg ikke mer. Skjønner ikke helt all hypen den serien fikk.
Har lest den første boka hans, Ute av verden fra 1998. Den var ok.
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Ringeness Herre, men les den på engelsk.
Vis hele sitatet...
Bør leses på norsk også, meget godt oversatt av Torstein Bugge Høverstad.

Ellers vil jeg anbefale:

- "Livet bruksanvisning" av Georges Perec
- "Før jeg brenner ned" av Gaute Heivoll
- "Post Office" og "Factotum" av Charles Bukowski (må leses på originalspråket!)
- "Gargantua" og "Pantagruel" av François Rabelais
- "Trout Fishing in America" av Richard Brautigan
- "The Nigger Factory" av Gil Scott Heron
BRAND ∞ STRONG
Ask the Dust
Av John Fante
Utgivelsesår 1939
Oppfølger til: Wait Until Spring, Bandini

Den er også filmatisert.
Siste revejakta, iogmed jeg ble født noen år forseint.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg leste Nineteen Eighty-Four i fjor og ble egentlig ganske overrasket. Begynnelsen var ikke det aller mest spennende, men over "kneika" ble boken overraskende engasjerende for min del.
Kompani Orheim av Tore Renberg er en bok alle bør lese. Nå er jeg ikke veldig belest, men jeg tror ikke jeg har lest noe bedre noen gang. Resten av bøkene i samme serie er også bra, men Kompani Orheim stiller i en egen klasse etter min mening.
Det er tusenvis av bøker man bør lese, så det er helt subjektivt, det blir personlige anbefalinger, men hvorfor ikke? Her er noen jeg liker:

Patricia Highsmith - The Tremor of Forgery. Denne er strålende, og undervurdert, litt fordi hun mest regnes som en krimforfatter kanskje. Men er mye mer enn det.
Ola Bauer, spesielt Metoden, Grafitti, Bulk. En av mine norske favorittforfattere.
Dag Solstad. Unngå de første romanene, ML-romanene. Fra og med Gymnaslærer Pedersen (ikke min favoritt egentlig) er alle bra. Prøv f.eks. Ellevte roman, bok atten eller Genanse og verdighet.
For å fortsette med norske forfattere, så likte jeg Torgrim Eggens biografi om Axel Jensen veldig godt, kom ut i fjor eller året før. Jeg leste Jensens Ikaros, den var grei, men biografien er kjempespennende. Bohemliv i Hellas med Leonard Cohen, LSD-eksperimenter, han levde et eventyrlig liv.
Det var noen anbefalinger. Men ekstremt mange flere.
Sist endret av hallohallohallo; 4. mars 2021 kl. 14:48.
Som nevnt er det veldig subjektivt hvilke bøker man liker og ikke. Her er noen eksempler på bøker jeg har likt særlig godt, i ingen bestemt rekkefølge:

Fjodor Dostojevskij - Forbrytelse og straff:
Av mange omtalt som Dostojevskijs magnum opus, er dette en meget mangefasettert roman som tar for seg spørsmålet om nettopp forbrytelse og straff. I romanen følger man den særegne Raskolnikov på sjelelige reise i det han begår overlagt drap på en pantelånerske og hennes søster. Romanen er veldig psykologisk preget, hvor man følger lange passasjer som utforsker forbrytelsens og straffens psykologi. En svært godt bok som kan leses på mange måter, og er egentlig ikke veldig tung å lese, men er forholdsvis lang (ca. 760 sider).

Johan Harstad - Max, Mischa og Tetoffensiven:
Et mesterverk av en bok om Max Hansens liv og virke i Amerika, hvor han flyttet i ung alder sammen sin familie fra lille Norge. Denne romanen er svært lang (1 100 sider), og kan tidvis være noe tung. Handlingen er lagt til oppveksten og livet til Max Hansen i teaterbransjen, hans forhold til kunstneren Mischa og onkelen Owen. Nå er det en tid siden jeg leste denne boken, men husker den fortsatt som en av de beste bokopplevelsene jeg har hatt.

Gregory David Roberts - Shantaram:
Forholdsvis kjent skjønnlitterær biografi som er løst basert på forfatterens liv som rømling i India. Her møter man den eks-narkomane Lin på hans reise og utvikling i slummen i datidens Bombay (romanen er lagt til 1980-tallet om jeg ikke husker feil), fra selvlært lege i slum-traktene, til en del av den mektige indiske mafiaen. Jeg synes dette er en bra bok, selv om språket i noen grad er preget av vel mye adjektivbruk. Boka er også drøyt lang, men fortsatt en veldig god leseopplevelse. Det kom vel også en oppfølger til denne, men den har jeg ikke lest enda.

Cormac McCarthy - Blodmeridianen:
Boka er vel klassifisert som skittenrealistisk litteratur, en sjanger som McCarthy mestrer godt. Her følger vi et ungt, navnløst barn i Midtvesten (Amerika) på 1850-tallet. Dette barnet har ikke opplevd annet en lidelse hele sin barndom, og ender opp med å bli med en gjeng skalp-jegere for å tjene til livets opphold. Romanen er skrevet i et litt "gammeldags" og tungt språk, med drøye og brutale skildringer av vold og lidelse.

Av populærvitenskapelig litteratur har jeg satt stor pris på Yuval Noah Harari sine bøker Sapiens, Homo Deus og 21. Spørsmål for det 21. Århundret. Av mer spesielle interesser innenfor økonomi kan jeg anbefale Kapitalen i det 21. Århundre av Thomas Piketty og Narconomics av Tom Wainwright. Pikettys Kapitalen har mottatt en del kritikk for tvilsomme valg av metoder for å vise inntekts- og fomuesutvikling. Til tross for dette gir boka en god indikasjon på hvor den økonomiske utviklingen er på vei, og argumenterer for ellers ganske sosialistiske løsninger på denne utviklingen, deriblant en internajonal, progressiv skatt på formue. Uansett spennende tanker, selv om det er en utopi som beskrives

Kan forøvrig anbefale Goodreads.com for å holde oversikt over hva man har lest, leser og ønsker å lese.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
En bok som overgår alt jeg har lest:

Den niende innsikt av James Redfield.

Boken har åpnet flere sanser hos meg og latt meg se tilbake på livet på en helt annen måte.

Dette er en ekstremt undervurdert roman (med selvutvikling) som helst har gått fra hånd til hånd, og ble kjent på den måten.
Boken tar for seg rykter om et eldgammelt manuskript som er gjemt i Peru. Manuskriptet inneholder grunnleggende prinsipper som alle mennesker burde erfare. Boken er spirituell, og alle mine venner som har lest den relaterer til situasjonene som hovedpersonen erfarer under reisen i boken.

Boken er den første i serien av fire bøker, har lest 3 av 4 og de er like spennende og har heftige spirituelle skildringer og meget interessante fiktive metaforer til det virkelige liv.

Mer enn anbefales!
Dannet menneske starter pack er noe litt annet enn bøker man burde ha lest.

For eksempel er Odysseen og Illiaden av Homer, Den guddommelige komedien av Dante Alighieri og andre vers-baserte storverk ikke enkelt å hverken oppdrive særlig mye leseglede, eller relevante innsikter fra, alene, synes jeg, selv om de gir kulturell pondus og dAnNeLSe. Min erfaring er at desto lenger tilbake verket er skrevet, desto mer finnes lesergleden i for-, eller etterordene, snarere enn i verket. Kroneksempelet på dette, for meg, er Candide ou l'Optimisme av Voltaire. Makan til fjås skal man lete lenge etter, men så er boken egentlig bare en lang skjønnlitterær kronikk om hvor idiot en spesifikk del av Leibniz sin teologi var. Meningsløs å lese utenfor akademisk kontekst.

Om du vil ha skikkelig humanistisk høykultur i skjønnlitterær form er Trollfjellet av Thomas Mann min varmeste anbefaling. Bra kombo mellom dannet- og lesbarhet, men, dette er en murstein av en bok.

Ellers anbefaler jeg disse for evigrelevante innsikter om ondskap:
Lolita av Vladimir Nabokov (og Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen av Per Marius Weidner-Olsen, som er sinnsykt interessant som møtepunkt mellom fiksjon og virkelighet, og i likhet med Lolita ekstremt vakkert skrevet om overgrep mot barn, men står i parentes her fordi den hverken er verdenslitteratur (enda?), eller nødvendigvis like spennende for folk som ikke også har vokst opp stedet boken foregår, som jeg har)
Forbrytelse og straff av Dostojevskij

Lolita burde du lese, den er kjempefint skrevet, og ikke spesielt lang.

Støtter meg bak de som har anbefalt Hamsun, men kanskje ikke Mysterier. Markens Grøde er veldig god. Splinten av troldspeilet av Sigrid Undset er i likhet med Hamsuns Sult dannende å vise hvor jævlig det var å være fattig i Oslo for hundre år siden, bare fra en litt mindre fattig husmors perspektiv. Også kul som historisk byvandring i litteraturform, hvis du er kjent i Oslo.

Absolutt favoritt i seneste år, som jeg synes alle burde lese, handler om hvordan det var å være hvitløksbonde i Kina på 80/90-tallet:
Hvitløksballadene av Mo Yan - utrolig vakker, morsom og rørende bok.

I freakforum-kontekst burde alle lese How to Change your Mind av Michael Pollan - psykedelika, forskning og historie, (spesielt morsomt er kapittelet med Paul Stamets). Om noen vet om en fysisk bokhandel der jeg kan få kjøpt Pikhal og Tikhal hadde jeg vært takknemlig.

Hitchens og Harris og Hawkins og Dawkins og Krauss og Orwell og Huxley og Fry (Fry sine bøker er best i lydbok, synes jeg) er alle forfattere jeg liker og anbefaler, men det er ikke bøker du får spesielt mye kulturell kredd for å ha lest, av ekte "dannede" kultursnobber, kanskje heller det motsatte. Dette betyr at du kanskje ikke burde bry deg om hva som er "dannet". Du burde lese noe du synes virker interessant, sånn blir du dannet på din egen måte.
Sist endret av Bær; 4. mars 2021 kl. 16:27.
Diplomacy av henry Kissinger.

Flott oppsummering av de siste 200årsdiplomati og hvordan de formet verden. Samtidig ett flott innblikk i den kalde krigen fra USA sin side
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Ser folk nevner 1984, Animal Farm, Fahrenheit, Brave New World til stadighet; kan liksom se hvorfor når det kommer til tematikk, men det er jo relativt kjedelig lesing imho.
Vis hele sitatet...
Neida, Animal Farm er morsom og lettlest.
Pløyde gjennom den på to dager!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Døde sjeler - Nikolaj Gogol
En satirisk roman om adelen i Russland, i en periode da godseiere eide livegne. Hovedpersonen lever av å kjøpe døde livegne som lever på papiret, slik bygger han seg opp en falsk formue. En samfunnskritisk bok med humor.

Franz Kafka - Prosessen
En bok om alt og ingenting. På overflaten er det en rar og fremmedgjørende fortelling som handler om Josef K som blir arrestert og anmeldt, uten å ha gjort noe galt og uten å få vite hva anmeldelsen er basert på. Han må forsvare seg, men prosessen er forvirrende og motarbeidende. En symbolsk fortelling, som er genial nettopp fordi den har den betydningen man selv gir den.

De besatte - Fjodor Dostojevskij
En relevant bok som handler om politisk og filosofisk nihilisme. Hvordan blir mennesker når alt er meningsløst? Stavrogin er reservert og kynisk, og hos ham vises nihilsmen gjennom handlingene hans, som for andre er ekstreme. Stepanovitsj lever av å manipulere adelen, samtidig som han ønsker å felle dem og tsarveldet; han er en politisk nihilist. Kirillov er en filosofisk nihilist, som drar den helt ut med sitt logiske syn på livet og selvmordet. Egentlig en grusom fortelling hvor det virker som at Dostojevskij prøver å omvende leseren til kristendommen, ved å vise hva ateisme kan føre til. Samtidig er den svært relevat og humoristisk, og den minte meg om Døde sjeler.

The denial og death - Ernest Becker
Eksistensfilosofi basert på psykologi. Han argumenter for at alle mennesker frykter døden og undertrykker denne frykten. Denne frykten er naturlig pga. det "tvilling-ontologiske" problemet: mennesket har en uendelig bevissthet
bundet til en døende kropp, og er (ofte) ubevisst, men lidelig, klar over det. Frykten speiles i heroisme, psykiske lidelser (med fokus på nevrose), besettelser i form av enkeltpersoner (kjærlighetsobjekt), egen kunst, fobier, og religion. Han viser til Kierkegård, Freud, og Otto Rank sine analyser. Boken er grundig skrevet, med et hundretalls kilder. Han er streng, og fraskriver alt av guder, kjærlighetsobjekter; all spirituell, forhøyet mening med livet, samt endring av den menneskelige tilstanden han argumenterer for. En real bok som kan være for real for noen, men i mine øyne er den komplett foruten det kanskje gammeldagse synet på homofili som en psykisk fremprovosert perversitet/seksualitet.
Sist endret av Mekkern; 4. mars 2021 kl. 19:08.
Så utfordringer er altså å gjøre alle til lags, her?
  • Klassiker & litterær kanon, men likevel engasjerende historie og ikke bare av akademisk interesse - exit Ulysses av James Joyce, Oscar Wilde, The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald etc.
  • Kompleks og rik historie, men ikke så overveldende at det blir strevende for "nybegynnere" - exit det meste av Tolkien.
  • Dyp, men ikke deprimerende - exit dystopiens kanon
  • Dannende og viktig bok, men likevel noe du kan lese i voksen alder - exit Bestialitens Historie av Jens Bjørneboe, Aschehougs Store Norske Leksikon m.fl
  • Intellektuell, men ikke snobbete - Nei, jeg har ikke tenkt å gi eksempler der!
  • Generell nok til at alle faktisk ville hatt utbytte av å ha lest den, men likevel sær nok til at den så langt ikke har blitt foreslått.
OK, I can work with that.

Dune av Frank Herbert.
Dette er en av grunnpillarene i science fiction, men den har også innslag av fantasy. Historien er lineær nok til at det er lett å henge med, men han trekker inn alt fra storpolitikk til økologi og setter disse i sammenheng med alle historiens elementer - på en troverdig måte. Språket er utmerket, og har en sterk poetisk rytme - faktisk, ganske store deler av teksten er skrevet som poesi som har blitt trykksatt som prosa. Det høres kanskje tungt ut, men det flyter utrolig bra. De litt lekende, arabisk-aktige rytmene han liker å bruke, de passer opplagt godt til innholdet.
Also, there is drugs.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Døde sjeler - Nikolaj Gogol
En satirisk roman om adelen i Russland, i en periode da godseiere eide livegne. Hovedpersonen lever av å kjøpe døde livegne som lever på papiret, slik bygger han seg opp en falsk formue. En samfunnskritisk bok med humor.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne ha tilføyd noe, da beskrivelsen var noe tynn. Jeg mener den bør leses av alle siden den har potensiale til å kunne leses av alle, og omhandler spesielt ett tema alle bør tenke over: relasjoner til penger og makt. Hovedpersonen sjarmerer og lyver til alle godseiere han møter, men så snart de ikke viser interesse for å gi/selge (de gjør det ofte billig: hva skal man med døde sjeler?) ham livegne, finner han på en unnskyldning for å dra videre til neste gods. Tittelen er tvetydig.
Blood Meridian, or, the Evening Redness in the West - Cormac McCarthy
Fantastisk bok som jeg har lest 2-3 ganger. MÅ leses på originalspråket, som alt annet av forfatteren.

Charles Bukowski - Hele forfatterskapet, særlig Ham on Rye og Post Office.

Bill Bryson- alt. Reisefortellinger med meget god humor.

Jim Rearden og Sidney Huntington- Shadows on the Koyukuk.
Imponerende, rørende og fengslende oppvekstbiografi fra Alaska. Om en tid og et folkelynne som er borte.

Jon Krakauer - Into thin Air.
Drama fra Mt. Everest.
Øyenvitneskildring. Klassiker.

Andy McNab - Bravo Two Zero.
Skrevet av lederen av et SAS-team på oppdrag i Irak under den første gulfkrigen.
Dramatisk og interessant.
Imellom interesser
Ingvar Ambjørnsen - Hvite niggere
Jeg har kanskje lest 4 bøker i mitt liv, men som barn var Roald Dahl - Heksene veldig givende for meg.
Senere har jeg også lest Alkymisten og Gutten i den stripete pyjamasen

Hobbiten er også en klassiker.

Kunne ønske jeg tok fatt i bøker igjen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av BearSleeps Vis innlegg
Kunne ønske jeg tok fatt i bøker igjen.
Vis hele sitatet...
Stikk på biblioteket å lån deg noen lydbøker. Rip de over på pc din og videre til mobilen.
Perfekt å høre på til man sovner eller på buss/tog.
Det nærmeste jeg kommer trening er å gå turer. Da har jeg det alltid på øret.
Illuminatus-trilogien! Utrolig morsom konspirasjonssatire, blant annet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Stikk på biblioteket å lån deg noen lydbøker. Rip de over på pc din og videre til mobilen.
Perfekt å høre på til man sovner eller på buss/tog.
Det nærmeste jeg kommer trening er å gå turer. Da har jeg det alltid på øret.
Vis hele sitatet...
Jeg kan virke gammeldags, men ville heller hatt en god bok i hånda, enn en lydbok på øret.
BRAND ∞ STRONG
Nei, syns ikke det er gammeldags, men siden du sier:

Sitat av BearSleeps Vis innlegg
Jeg har kanskje lest 4 bøker i mitt liv..
Vis hele sitatet...
og

Sitat av BearSleeps Vis innlegg
Kunne ønske jeg tok fatt i bøker igjen.
Vis hele sitatet...
så tenkte jeg at det kanskje kunne senke terskelen din for å komme i gang.
Takk for det. Skal ta tipset ditt til følge og se om jeg finner noen lydbøker som kan falle i smak.
Sist endret av BearSleeps; 5. mars 2021 kl. 17:11. Grunn: dobbel-quote er vanskelig å få i riktig setting :P
Sitat av BearSleeps Vis innlegg
Jeg kan virke gammeldags, men ville heller hatt en god bok i hånda, enn en lydbok på øret.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er bedre. Men valget i hverdagen står som regel ikke mellom lydbok eller vanlig bok, men mellom lydbok eller ingenting. Da er lydbok faktisk et veldig godt alternativ. Jeg var skikkelig skeptisk delv, men det funker overraskende bra. Anbefaler å regulere lesetempo i appen om det går for treigt. Når jeg har tid og fokus til det så leser jeg selvsagt vanlige bøker, og har ofte samme bok på lydbok og fysisk så jeg kan veksle.
Sist endret av *pi; 5. mars 2021 kl. 17:28.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er helt enig i at det er bedre. Men valget i hverdagen står som regel ikke mellom lydbok eller vanlig bok, men mellom lydbok eller ingenting. Da er lydbok faktisk et veldig godt alternativ. Jeg var skikkelig skeptisk delv, men det funker overraskende bra. Anbefaler å regulere lesetempo i appen om det går for treigt. Når jeg har tid og fokus til det så leser jeg selvsagt vanlige bøker, og har ofte samme bok på lydbok og fysisk så jeg kan veksle.
Vis hele sitatet...
Liten tvil om at det er mer praktisk, men hvorfor mener du at det er bedre med bok?
Skjønner hvis det bare dreiser seg om din personlige smak, men det hørtes ut som om du
mente at selve formatet bok var overlegent fremfor lyd fil. I så fall hvorfor?
Det er jo en bok men ikke det mange av dere gjerne sikter til. Men jeg synes det var spennende lesning

Norsk mafia organisert kriminalitet i Norge

Ole Martin Kristiansen

https://www.norli.no/norsk-mafia-1?x...F430CB793ECC4E
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Liten tvil om at det er mer praktisk, men hvorfor mener du at det er bedre med bok?
Skjønner hvis det bare dreiser seg om din personlige smak, men det hørtes ut som om du
mente at selve formatet bok var overlegent fremfor lyd fil. I så fall hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke svare for *pi , men man husker bedre om man leser enn lytter.

http://www.youngscientist.com.au/wp-...lor-report.pdf
http://jass.neuro.wisc.edu/2013/01/G...Submission.pdf
Sist endret av Bær; 5. mars 2021 kl. 17:52.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Bær Vis innlegg
Jeg kan ikke svare for *pi , men man husker bedre om man leser enn lytter.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, selv om jeg tror det er individuelt i hvor stor grad.
Men å lytte til romaner handler jo ikke først og fremst om å huske, men om opplevelsen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Liten tvil om at det er mer praktisk, men hvorfor mener du at det er bedre med bok?
Skjønner hvis det bare dreiser seg om din personlige smak, men det hørtes ut som om du
mente at selve formatet bok var overlegent fremfor lyd fil. I så fall hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg mente at jeg liker det bedre. Men hvis jeg skal mene noe objektivt om det, så tror jeg det er sunt å kunne finne den roen og forsvinne inn i det du leser, og ikke konstant multitaske. Jeg tror ialle fall jeg har godt av det.

Litt relatert til det Bær sier, så merker jeg også at tungt stoff, eller ting du har lyst til å reflektere mye over, er vanskelig å ta inn via lydbok. Det er ikke så praktisk å spole tilbake hver gang du ellers ville ha lest setningen på nytt, eller pause hver gang du vil tenke gjennom noe. Du mister også eventuelle illustrasjoner, selv om de av og til går an å laste ned.
Sist endret av *pi; 5. mars 2021 kl. 17:59.
How To Win Friends And Influence People av Dale Carnegie